aloittiko miehenne isyysloman heti kun menitte synnyttämään, vai vasta kun olitte kotiutuneet?
Kannattaako isyysloma aloittaa heti sillon jo, kun on synnytysvuodeosastolla? Vai vasta kotiutumishetkellä?
Kommentit (9)
Ekan kohdalla mies aloitti vasta kun kotiuduttiin vauvan kanssa. Tämän toisen kohdalla olisi tarkoitus että mies aloittaa heti kun vauva ilmoittaa tulostaan, koska hän on sitten esikoisen kanssa kotona.
Jokainen tyylillään!!
Meillä aloitti kyllä synnytyshetkestä. Oli mukavaa, kun mies vieraili sairaalassakin säännöllisesti ja piti seuraa (siellä oli tylsää).
Ekan lapsen kanssa mies aloitti loman heti, ja hyvä niin, vauva joutui toiseen sairaalaan lastenosastolle ja olisin varmaan ollut hermoraunio jos mies ei olisi ollut siellä mukana.
Kakkosen kanssa synnytys osui torstain ja perjantain väliseksi yöksi. Miehellä oli joku sovittu vierailu perjantaina jonka kävi hoitamassa eli oli siis töissä vielä perjantain. Jäi isyyslomalle maanantaista.
Kolmosen kanssa jouduin käynnistykseen ja silloin mies jäi isyyslomalle heti kun menin sairaalaan kun en olisi sinne yksin suostunut jäämään hetkeksikään.
Tilanteet siis vaihtelee paljon ja jos synnytys sattuu osumaan viikonlopulle niin tietty loma kannattaa aloittaa vasta maanantaina. Eihän siellä sairaalassa kuitenkaan yleensä montaa viikkoa olla...
Ensimmäisen lapsen isyysloman mies aloitti vasta kun kotiuduttiin. Toisesta ja kolmannesta aloitti loman kun lähdin synnyttämään, koska kotona olevat lapset tarvitsivat "hoitajaa".
Eli esikoisen kohdalla mies jäi isyyslomalle vasta kun kotiuduttiin, toisen lapsen kohdalla mies jäi isyyslomalle heti vauvan synnyttyä, koska jonkun piti hoitaa esikoista kotona.
Esikoisen kohdalla isän apu kotona oli mun mielestä tärkeämpää. Tylsäähän siellä sairaalassa oli olla, kun mies kävi vain iltaisin, mutta siellä oli muuten apua tarjolla, ruoat tuli valmiina pöytään jne. Eli mun mielestä ne päivät kannatti säästää siihen, että ollaan kaikki yhtä aikaa kotona.
Ekan kohdalla mies aloitti vasta kun kotiuduttiin vauvan kanssa. Tämän toisen kohdalla olisi tarkoitus että mies aloittaa heti kun vauva ilmoittaa tulostaan, koska hän on sitten esikoisen kanssa kotona.
Tai toisen päivän kotona olin yksin, koska kävi toisella puolella Suomea työhaastattelussa. Toiselta, kolmannelta ja neljänneltä aloittanut heti, koska kukapa lapsia olisi muuten hoitanut sen aikaa, kun olin sairaalassa?
kun on kotiin tultu. Meillä päin ei ole perhehuoneita sairaalassa enkä olisi sellaista kyllä kaivannutkaan. Siksi tietysti aloitti loman vasta kun kotiin tultiin, mitäpä se olisi täällä yksinään tehnyt kun olin vauvan kanssa sairaalassa.
Esikoisen kohdalla mies aloitti isyysloman kotiutuessamme. Pääsimme kotiin 22/12 eli pyhät pidensivät lomaa kivasti. Esikoinen syntyi perjantaina eli viikonlopun mies oli sairaalassa mukana. Loppuaikana en häntä siellä päivÄsaikaan tarvinnut, kun lääkäriä ja hoitsua pomppi huoneessa koko ajan. Olimme sairaalassa 6 päivää;
Kakkosen kohdalla mies aloitti isyysloman synnytyksestä. Se oli keskellä viikkoa ja esikoinen piti saada kouluun ja sieltä pois. Lisäksi olin erittäin huonossa kunnossa eli miestä tarvittiin myös vauvaa hoitamaan. Kotiuduimme 15 sairaalapäivän jälkeen eli silloin isyysloma oli jo ohi. Vanhempani tulivat meillä pariksi viikoksi auttamaan minua päivisin. En saanut esim mennä rappusiin vauva sylissä. Aika onnetonta 3-kerroksisessa talossa ja ilman apua ...
perhehuoneessa eli loma alkoi heti. Jos ei oltais saatu perhehuonetta, olisi saattanut viimeistellä hommia töissä ja tehdä lyhyempää päivää.
Nyt kakkonen tulossa piakkoin ja aloittaa loman heti synnytyksestä, mutta siksi, ettei esikoisella olisi muuten hoitajaa. Toki mustakin on kivaa, että voivat esikoisen kanssa tulla käymään sairaalassa päivälläkin ja viettää siellä aikaa sen verran kuin vain mahdollista.