Mistä tiedän milloin lapsi oikeesti näkee harhoja ja milloin on normaali mielikuvitus?
Yleensä pelkää kovasti nukkumaan mentessä vaikka olen vieressä, äskenkin sanoi nyt se meni omaan kotiin. Kysyin että kuka, no se ihiminen. Kaivatui koko ajan peiton alle ja pää ihan märkänä. onko vielä ihan normaalia.
Poika on 3v.
Kommentit (7)
nähdä sellaista, mitä aikuiset eivät näe, eikä se silti ole harhaa.
Nimim. kokemusta on
Meillä samanikäinen poika jolla myös kovasti pelkoja. Esimerkiksi juuri nukkumaan mennessä, kuulee mielestään askelia ja kysyy tuleeko nyt joku avaimilla meidän kotiin. On kovia pelkotiloja, saattaa itkeä ja vapista suorastaan pelosta. Kysyin asiasta erityislastentarhanopettajalta, sanoi että mikäli pelot suorastaan alkavat rajoittaa elämää, on syytä varata aika neuvolapsykologille tai vastaavalle. Itse en sitä ole vielä tehnyt, seurailen tilannetta.
joitakin vuosia sitten. Lapsen kotiolot ei ollu ihan kunnossa. Jääkaapin oven kun avasin niin lapsi sai hurjan itkukohtauksen. Näki vihreät silmät jääkaapissa. Kelto ja esimieheni kävivät seuraamassa tilannetta. Lapsi siirrettiin päiväkotiin ja minulle ei koskaan selvinnyt mistä oli kyse :(
hän oli käyttäytynyt jo jonkin aikaa ap:n kuvaamalla tavalla ja yhtenä päivänä sanoi peloissaan äidillemme: "jos eivät nämä unet kohta lopu, minut on oikeasti vietävä lääkäriin". Siitä sitten alkoi taistelu epilepsiaa vastaan. Veljeni oli saanut ns. poissaolokohtauksia. Tiedosti kohtausten aikana ympärillä tapahtuvan, mutta ei saanut siihen otetta kun aikaisemmat tapahtumat elämästä vilisivät silmien edessä vähän niin kuin unen lailla.
teidän tapauksessanne kyse saattaa olla ihan normaalista lapsen mielikuvituksesta, mutta tarkkaile tosiaan tilannetta. En kuitenkaan halunnut pelotella.
Mä niin odotin vastauksia että kuuluu ikään ihan normaalia.
Tarttee kyllä nyt ihan seurata, yleensä nää pelot tulee nukkumaan mentessä. Kyselee myös kun mieheni rapistelee/ kolistelee vielä olohuoneessa/ keittiössä niin aina mikä ääni se oli. Tai jos jalkani kolahtaa sänkyyn, heti skarppina mikä se on. Mutta ei niinkään muuten kun nukkumaan mentessä.
ap
tekeekö useinkin noin?