Kävin kaupassa kun vauva nukkui päiväuniaan parvekkeella
Ei kovin fiksu teko, mutta en jaksanut lähteä vauvan kanssa kauppaan, kun yksin on niin paljon helpompi käydä. Meillä on kauppa ihan vieressä ja olin poissa 15min.
Kommentit (70)
Et kai muuten poistu siitä huoneesta jossa lapsesi nukkuu?
Vierailija:
Vierailija:
ei äitisi olisi tajunnut mennä ulos katsomaan (kaikkihan oli ihan rauhallista) vaikka olisi silmä kovana vahdannut vaunuja ikkunasta...EN IKINÄ TEKISI SELLASTA, niin rakas lapsi on minulle
Oletkos ottanut tuonkin jotenkin huomioon?!
Vierailija:
Et kai muuten poistu siitä huoneesta jossa lapsesi nukkuu?Vierailija:
Vierailija:
ei äitisi olisi tajunnut mennä ulos katsomaan (kaikkihan oli ihan rauhallista) vaikka olisi silmä kovana vahdannut vaunuja ikkunasta...EN IKINÄ TEKISI SELLASTA, niin rakas lapsi on minulle
nta? Ai mut mites yöt sitten?
En mäkään jättäisi vauvaa yksin kauppareissun ajaksi, mutta olen vienyt roskia ja hakenut autoa parkkikselta jne. AIkaa noihin ei tosin kulu kuin pari minuuttia, mutta kuitenkin.
Joka tapauksessa mä en näe kyllä mitään vaaraa siinä, että äiti silloin tällöin piipahtaa jossain OLENNAISESSA paikassa ( ei pubissa tai naapurissa) vauvan nukkuessa. KOska kuten jo huomattu, jos vahinko on tullakseen, se tulee.
PS. Mun esikoinen meinasi tukehtua n. 8 kk iässä lattialla mun vieressä maatessaan äitiyspakkauksen makuupussin päällä. Oli saanut omin käsin irti siitä pesuohjelapun ja tunkenut sen suuhunsa ja vetänyt henkeen niin, että se oli tosi tehokkaasti liimautunut tukkimaan kurkun. Silloin olin vieressä, mutta olisin ihan yhtä hyvin voinut olla käymässä vessassa, enkä olisi millään voinut tajuta mikä tuli vielä ryömimättömälle vauvalle, jolla oli vain turvallisia leluja ulottuvillaan.
Vierailija:
Kaikeen ei voi vaikuttaa vahtimallakaan ja normaaliin elämäänhän kuuluu sekin että äiti käy vaikkapa äkkiä vesassa ja vauva köllöttelee sen aikaa lattialla...Nyt onkin kyse vain siitä että MIKSI jättää vauva yksin silloin kun se ei ole " normaalia" eikä myöskään järkevää ja asian voi hoitaa myös vauvan kanssa? Minä ainakin syyttäisin itseäni loppuikäni jos olisin ollut nyt sitten vaikkapa " vain kaupassa" ja vauvalleni olisi tapahtunut jotain tuona aikana!!
T: Yksi joka lapsena joutui jatkuvasti " suojelemaan" kaveria, jonka äiti oli pelotellut lapsen ihan mielipuoleksi.
Hieno juttu, että kaikki meni hyvin. Jatkossa ehkä tekisin niin, että soittaisin naapurin ovikkelloa ja pyytäisin hetkeksi meille. Mekin asuttin kerrostalossa ja tutustuin aika nopeasti naapurin mammoihin. Talossa on aina joku kotona.
Ymmärrän, että joskus on tilanteita jossa homma sujuu nopeammin ilman vauvaa.
Jokanen varmasti ymmärtää että lapselle voi sattua jotain vaikka sen minuutin aikana kun käännät hänelle selkäsi. Ei kukaan pysty vauvan vieressä vahtimaan silmä kovana 24/7 eikä sitä vaaditakaan. Toki äiti voi vauvan lattialla ollessa käydä vessassa tai laittaa viereisessä huoneessa ruokaa, tehdä kotitöitä jne. Ei se ole heitteillejättöä. Eikä sekään jops vauvan päiväunien aikana torkahtaa itse tai käy laatikolla hakemassa postin.
Mutta jos lapsi jätetään yksin nukkumaan asuntoon tai parvekkeelle kun lähdetään kauppaan tms niin siinä ollaan jo ylitetty raja. Minusta se on vauvan hengellä ja terveydellä leikkimistä ja juuri sitä turhien riskien ottamista.
Jos nyt raakana esimerkkinä sanoo että päiväunien jälkeen löytäisin vauvani tukehtuneena niin itsesyytökset olisivat huomattavasti suuremmat jos olisin ollut tuon ajan käymässä kaupassa (vauva siis yksin kotona) kuin että olisin siinä kotitöitä tehnyt parvekkeen ikkuna auki ja välillä vilkuillut vauvaa. Tiedä sitten mitä laki sanoo, mahtaisiko mennä rikostutkinnaksi jos selviäisi että menehtynyt vauva oli jätetty yksin asuntoon kauppareissun ajaksi?
Ylihysteerinen en ole, mutta lapsiani en olisi koskaan voinut jättää yksin parvekkeelle nukkumaan, ja lähtemään itse ulos. En vaikka järki sanoo että, vauva ei vaunuista yksin pääse pois, ei kuole itkuun jne.
Ap:n ongelmaa en kuitenkaan ymmärrä. Siis jos vauva nukkuu vaunuissaparvekkeella päiväunia niin miksi nukkuva vauva olisi niin vaikea ottaa mukaan mukaan kauppaan rattaineen? (oletan siis kaupan olevan ihan lähellä kun koko reissu sujui 15min). Huomattavasti hankalampi minusta on käydä kaupassa uhmaikäisen, hereilläolevan taaperon kanssa kuin nukkuvan vauvan. Itse olen useinkin huomatessani jonkun elintavikkeen tms loppuneen napannut päiväunia partsilla nukkuneen vauvan mukaani kauppaan.
Jos ap:n lapsi on niin herkkäuninen että heräisi vaunujen liikuttamiseen ja ääniin niin aika rohkeaa uskoa että lapsi parvekkeella nukkuu rauhassa koko kauppareissun ajan. Myös silloin voi vauvan läheisyydessä tapahtua tai kuulua jotain mikä herättää pienen. 15min on pitkä aika huutaa hädissään vaikeki varsinaista vaaraa oolisikaan. Sitäpaitsi itse en edes uskaltaisi luottaa siihen että kauppareissu varmasti sujuu tuossa ajassa...
saako:
a) käydä viemässä pyykkejä kuivumaan naapurirapussa sijaitsevaan kuivaushuoneeseen vauvan nukkuessa?
- Pyykkien ripustamiseenkin menee aikaa, helposti vierähtää 10 minuuttia tuolla reissulla. Jos vauva herää sillä aikaa, 10 minuutissa itku muuttuu jo paniikki-itkuksi
b) saako viedä roskia 200 m:n päässä sijaitsevaan roskikseen?
- Roskat voi viedä samalla kun on menossa muutenkin ulos, en lähtisi iitä varta vasetn viemään edes lapsettomana, saati sitten kun on pieni vauva yksin kotona.
c) saako siirtää auton parkkikselle 300 m:n päähän vauvan nukkuessa? (Jos siis ollaan tultu vaikka kauppareissulta ostosten ja vauvan kanssa ja auto jäänyt oven eteen, ja naapurit sitä siinä kyttää ja soittelee huoltoyhtiölle)
- Vauva odottaisi kaukalossa autossa sen sikaa että saan ostokset vietyä, sitten ajaisin auton parkkiin ja tulisin vauvan kanssa sisälle.
Toisaalta minä olenkin niin höyrähtänyt etten ole osannut nukuttaa lapsiani (kolme kpl) yksin ulkona vaunuissa. En luota itkuhälyttimeen tarpeeksi, ja pidän muutenkin vauvan mieluiten vaikkapa kantoliinassa lähelläni. Nytkin kuopus nukkuu tässä rintaani vasten :)
viikolla
meidän poika 4kk nukkui kotona yksin n. 5 min kun kävin viemässä isosiskon kerhoon.
Ei ollu paha, kerho tätienkään mielestä.
Vierailija:
Vierailija:
saako:a) käydä viemässä pyykkejä kuivumaan naapurirapussa sijaitsevaan kuivaushuoneeseen vauvan nukkuessa?
b) saako viedä roskia 200 m:n päässä sijaitsevaan roskikseen?
c) saako siirtää auton parkkikselle 300 m:n päähän vauvan nukkuessa? (Jos siis ollaan tultu vaikka kauppareissulta ostosten ja vauvan kanssa ja auto jäänyt oven eteen, ja naapurit sitä siinä kyttää ja soittelee huoltoyhtiölle)
niin ottaa yhteyttä lastensuojeluun. Ei he voi tietää, mitä muuta sinä teet ilman vauvaa, esim. lähdet shoppailemaan.
NOLLATOLERANSSI ja tämän tietää kaikki jotka ovat lasten parissa työssä!
Ps. minä ilmoitan aina jos näen tai kuulen jonkun kertovan elämästään, jossa on lapsen heitteellejättöä.
Vierailija:
Jokanen varmasti ymmärtää että lapselle voi sattua jotain vaikka sen minuutin aikana kun käännät hänelle selkäsi. Ei kukaan pysty vauvan vieressä vahtimaan silmä kovana 24/7 eikä sitä vaaditakaan. Toki äiti voi vauvan lattialla ollessa käydä vessassa tai laittaa viereisessä huoneessa ruokaa, tehdä kotitöitä jne. Ei se ole heitteillejättöä. Eikä sekään jops vauvan päiväunien aikana torkahtaa itse tai käy laatikolla hakemassa postin.Mutta jos lapsi jätetään yksin nukkumaan asuntoon tai parvekkeelle kun lähdetään kauppaan tms niin siinä ollaan jo ylitetty raja. Minusta se on vauvan hengellä ja terveydellä leikkimistä ja juuri sitä turhien riskien ottamista.
Jos nyt raakana esimerkkinä sanoo että päiväunien jälkeen löytäisin vauvani tukehtuneena niin itsesyytökset olisivat huomattavasti suuremmat jos olisin ollut tuon ajan käymässä kaupassa (vauva siis yksin kotona) kuin että olisin siinä kotitöitä tehnyt parvekkeen ikkuna auki ja välillä vilkuillut vauvaa. Tiedä sitten mitä laki sanoo, mahtaisiko mennä rikostutkinnaksi jos selviäisi että menehtynyt vauva oli jätetty yksin asuntoon kauppareissun ajaksi?
Vierailija:
Miehellenikin perustelen esim. turvaistuinhankinnat juuri sillä, että JOS jotain tapahtuu, ainakin tiedä tehneeni kaiken mahdollisen taatakseni lapsen turvallisuuden autossa. En kestäisi sitä että olemme säästäneet turvaistuimen hinnassa ja se ehkä vaikuttaisi siihen että lapseni kuolee tai vammautuu vakavasti onnettomuudessa.
Eli ei osteta mitään pitkäikäisiä, " koko turvaistuiniän" istuimia, jotka ovat turvallisuudeltaan heikompia. Ja vaihdettiin auto isompaan kun kolmas lapsi syntyi, vaikka mieheni mielestä nelivuotiaan olisi voinut siirtää jo korokkeelle että olisimme mahtunut vanhaan autoomme.
Kauppareissu ei välttämättätarkoita sen kummempaa kuin että kävisi isopihaisessa omakotitalossa postilaatikolla.
Samoin kyllä mulla voi mennä varttikin ripustaessani pyykkiä, jos on sattunut oikein paljon pientä ja paljoa oikomista tarvittavaa pyykkiä.
Joten mä en taas millään tajua, miten sillä olisi niin hirveäasti väliä missä se äiti sen vartin viettää. pyykkituvassa vai unessa vai saman matkan päässä olevassa kaupassa.
Vierailija:
Jokanen varmasti ymmärtää että lapselle voi sattua jotain vaikka sen minuutin aikana kun käännät hänelle selkäsi. Ei kukaan pysty vauvan vieressä vahtimaan silmä kovana 24/7 eikä sitä vaaditakaan. Toki äiti voi vauvan lattialla ollessa käydä vessassa tai laittaa viereisessä huoneessa ruokaa, tehdä kotitöitä jne. Ei se ole heitteillejättöä. Eikä sekään jops vauvan päiväunien aikana torkahtaa itse tai käy laatikolla hakemassa postin.Mutta jos lapsi jätetään yksin nukkumaan asuntoon tai parvekkeelle kun lähdetään kauppaan tms niin siinä ollaan jo ylitetty raja. Minusta se on vauvan hengellä ja terveydellä leikkimistä ja juuri sitä turhien riskien ottamista.
yhä nyt kaksivuotiaana kuin tukki 2-4 tuntia putkeen.
JA jos nukahtaa ulkona rattaisiin, niin on aivan varma edelleen, että viimeistään hississä herää.
Joten eipä se nyt taaskaan ole niin mustavalkoista, että jos ei ole herkkäuninen, niin nukkuu kuin tukki tilanteessa kuin tilanteessa.
Vierailija:
Ap:n ongelmaa en kuitenkaan ymmärrä. Siis jos vauva nukkuu vaunuissaparvekkeella päiväunia niin miksi nukkuva vauva olisi niin vaikea ottaa mukaan mukaan kauppaan rattaineen? (oletan siis kaupan olevan ihan lähellä kun koko reissu sujui 15min). Huomattavasti hankalampi minusta on käydä kaupassa uhmaikäisen, hereilläolevan taaperon kanssa kuin nukkuvan vauvan. Itse olen useinkin huomatessani jonkun elintavikkeen tms loppuneen napannut päiväunia partsilla nukkuneen vauvan mukaani kauppaan.Jos ap:n lapsi on niin herkkäuninen että heräisi vaunujen liikuttamiseen ja ääniin niin aika rohkeaa uskoa että lapsi parvekkeella nukkuu rauhassa koko kauppareissun ajan. Myös silloin voi vauvan läheisyydessä tapahtua tai kuulua jotain mikä herättää pienen. 15min on pitkä aika huutaa hädissään vaikeki varsinaista vaaraa oolisikaan. Sitäpaitsi itse en edes uskaltaisi luottaa siihen että kauppareissu varmasti sujuu tuossa ajassa...
Kyllä ne itkuhälyttimet ainakin meillä kantaa sen 200-300 metriä, mikä on maksimimatka esim. parkkipaikalle tms.
Ihan yhtä nopeasti sieltä tulee kuin vaikka suihkusta. Vai kuuluuko sekin nykyään kiellettyjen listaan?
PS. Meillä ainakin pikkuvauvat nukkuu kyljellään just tosta syystä, ei ainakana pääse tukehtumaan.
Vierailija: