Kävin kaupassa kun vauva nukkui päiväuniaan parvekkeella
Ei kovin fiksu teko, mutta en jaksanut lähteä vauvan kanssa kauppaan, kun yksin on niin paljon helpompi käydä. Meillä on kauppa ihan vieressä ja olin poissa 15min.
Kommentit (70)
saako:
a) käydä viemässä pyykkejä kuivumaan naapurirapussa sijaitsevaan kuivaushuoneeseen vauvan nukkuessa?
b) saako viedä roskia 200 m:n päässä sijaitsevaan roskikseen?
c) saako siirtää auton parkkikselle 300 m:n päähän vauvan nukkuessa? (Jos siis ollaan tultu vaikka kauppareissulta ostosten ja vauvan kanssa ja auto jäänyt oven eteen, ja naapurit sitä siinä kyttää ja soittelee huoltoyhtiölle)
Olin jälleen 100% varma, että provosta on kyse. Ja varmaan ap:n viesti sitä onkin. Mutta se rupeaa mietityttämään, että niin moni muukin näyttää tehneen vastaavaa...
Eihän vartin poissaolo mikään katastrfoi ole...muttei siinä kyllä yhtään mitään järkeäkään ole, jos edes vähän ajattelee! Se vain kertoo poissaolijan ajatusmaailmasta: Kun todennäköisesti mitään ei kuitenkaan satu, niin eihän vartti pitkä aika ole.
Vähän sama kuin, ettei käytä autossa turvaistuinta tai lapsella pyöräillessä pyöräilykypärää tms. Ei mitään katastrofeja ja hyvin todennäköisesti mitään ei satu...
Mutta joskus sattuu, minkä vuoksi edes pienehköjenkin riskien ottaminen oman lapsen vahingoksi on jotain mikä ei mene mun tajuntaan.
Vierailija:
saako:a) käydä viemässä pyykkejä kuivumaan naapurirapussa sijaitsevaan kuivaushuoneeseen vauvan nukkuessa?
c) saako siirtää auton parkkikselle 300 m:n päähän vauvan nukkuessa? (Jos siis ollaan tultu vaikka kauppareissulta ostosten ja vauvan kanssa ja auto jäänyt oven eteen, ja naapurit sitä siinä kyttää ja soittelee huoltoyhtiölle)
Vierailija:
saako:a) käydä viemässä pyykkejä kuivumaan naapurirapussa sijaitsevaan kuivaushuoneeseen vauvan nukkuessa?
Mutta en yritä perustella asiaa järjellä tai todennäköisyysprosenteilla; minusta se vaan ei tuntuisi hyvältä.
En myöskään osaa järjellä perustella sitä, miksi lapsia aikanaan tein - samalla tavalla se vain tuntui hyvältä.
Ajatelkaas jos se onkin se nukkuva vauva, joka vaikkapa alkaakin kesken kaiken okentaa/yskiä tms. ja tukehtuu tuona aikan kun ei kukaan ole auttamassa? Vieläkö teistä tuo 15 min poissaolo on sitenkin ihan ok?!
Kerronpa svielä ihan tosijutun lapsuudestani...
Oma pikkusiskoni oli 5 kk ikäinen ja köllötteli peitollaan lattialla, ei osannut vielä muuta kuin makoilla massullaan eli ei siis missään nimessä päässyt liikkeelle...Niinpäs äitini sitten ajatteli että käypäs nopeasti hakemassa alakerran takkahuoneesta, kuivumassa olevan haalarin, että saa pikkusiskon sitten nukkumaan takapihalle...
Äiti kävi mutkan alakerrassa (aikaa tuohon ei kulunut kuin korkeintaan 2 min.) ja kun hän tuli takaisin pikkusiskoni makasi edelleen mahallaan peitolla, MUTTA oli jostain syystä painanut päänsä kiinni tuohon peittoon ja niin ettei sitten enää osannutkaan/jaksanutkaan nosta sitä ylös ja oli jo huuliltan ihan sininen kun äiti pelasti hänet tukehtumiselta! Ja tuo siis vain tuon vajaan 2 min. aikana!!
Entäs jos äitini olisikin viipynyt takkahuoneessa hiemna pidempään? Järjestellyt vaikka paikkoja tms ja ollut poissa esim. tuon 15 min? Pikkusiskoani ei enää olisi:(
Miettikääpäs tuota! AINA voi tapahtua jotain, vaikka lasta/vauvaa vahtisikin koko ajan, mutta vielä varmemmin voi tapahtua jotain jos kukaan ei edes vahdi! Kannattaako siis riskeerata? Toisten mielestä kannattaa, toisten ei...
ei äitisi olisi tajunnut mennä ulos katsomaan (kaikkihan oli ihan rauhallista) vaikka olisi silmä kovana vahdannut vaunuja ikkunasta...
Tuossa taas hyvä esimerkki siitä mitä voi tapahtua hyvinkin lyhyessä ajassa. Joten äidit, ajatelkaa muutakin kuin sitä omaa napaa!
Äitini vain ei kuullut sitä sinne takkahuoneeseen...Onneksi ehti kuitenkin apuun ennenkuin oli liian myöhäistä! Sieltä kauppareissulta ei olisi ehtinyt...
Olettaen vielä, että mies ei ole joka päivä kotosalla?
Vierailija:
Vierailija:
Vauvan päiväuniaika oli arvokasta lepoaikaa äidillekin
Siihen, etät käy viemässä roskat tai pikaisesti kaupassa ei liity jo itsessään mitään riskiä, kuten turvavöittä olemiseen.
Mä en itse jätä lapsiani yksin noin pitkäksi aikaa, mutta ymmärrän hyvin, että esim. yksin olevan on ulkoilutettava koiria, vietävä roskia´tai pyykkejä jne. Eikä kaikkia lapsia voi siirtää nukkuvina, tai helvetti on irti.
Vierailija:
Olin jälleen 100% varma, että provosta on kyse. Ja varmaan ap:n viesti sitä onkin. Mutta se rupeaa mietityttämään, että niin moni muukin näyttää tehneen vastaavaa...Eihän vartin poissaolo mikään katastrfoi ole...muttei siinä kyllä yhtään mitään järkeäkään ole, jos edes vähän ajattelee! Se vain kertoo poissaolijan ajatusmaailmasta: Kun todennäköisesti mitään ei kuitenkaan satu, niin eihän vartti pitkä aika ole.
Vähän sama kuin, ettei käytä autossa turvaistuinta tai lapsella pyöräillessä pyöräilykypärää tms. Ei mitään katastrofeja ja hyvin todennäköisesti mitään ei satu...
Mutta joskus sattuu, minkä vuoksi edes pienehköjenkin riskien ottaminen oman lapsen vahingoksi on jotain mikä ei mene mun tajuntaan.
Kyllä nyt joku järki pitää äidinkin touhuissa olla.
Enkä kyllä oikeasti usko, että kovin moni jaksaisi ihan vaan sen takia pukea ja riisua lasta jatkuvasti, että pääsee lapsen kanssa viemään roskista. Kun sen voi ihan yhtä hyvin tehdä silloin kun lapsi nukkuu.
En todellakaan käy nukkuvaa vauvaa katsomassa minuutin välein, uinui tämä sitten omassa sängyssään tai parvekkeella. Meillä vauvat ovat usein makailleet pieninä olohuoneen lattialla itsekseen kun olen keittiössä laittanut ruokaa. Jonkun kerran olen ruuan laiton aikana lasta vilkaissut ja tietty jos jotain kuuluu käynyt katsomassa mutta en todellakaan kokoaikaa ole näköetäisyydellä ollut.
Kai minäkin olen sitten heitteillejättäjä?
Se kun nyt on kumminkin ihan varmaa, että lapsen kanssa on KAIKKI hieman monimutkaisempaa ja vaikeampaa...kannattaiskohan se ottaa huomioon jo ennen kuin niitä lapsia edes tekee?!
Vierailija:
ei äitisi olisi tajunnut mennä ulos katsomaan (kaikkihan oli ihan rauhallista) vaikka olisi silmä kovana vahdannut vaunuja ikkunasta...
EN IKINÄ TEKISI SELLASTA, niin rakas lapsi on minulle
Kaikeen ei voi vaikuttaa vahtimallakaan ja normaaliin elämäänhän kuuluu sekin että äiti käy vaikkapa äkkiä vesassa ja vauva köllöttelee sen aikaa lattialla...
Nyt onkin kyse vain siitä että MIKSI jättää vauva yksin silloin kun se ei ole " normaalia" eikä myöskään järkevää ja asian voi hoitaa myös vauvan kanssa? Minä ainakin syyttäisin itseäni loppuikäni jos olisin ollut nyt sitten vaikkapa " vain kaupassa" ja vauvalleni olisi tapahtunut jotain tuona aikana!!
Mistään kauhuskenaarioista piittaamatta itse olisin levollisempi, kun vauvani olisi mukanani. (Siis vaikka kauppamatkalla voitaisiin jäädä auton alle ;-)