pieni veroprossa kun lyhentää lainaa hitaasti ja vähän
itse en ymmärrä sitä kun lainaa lyhennettään hirveää vauhtia. itse teemme niin että lyhemmämme niin kauan kun valtio tukee asuntolainaa niin että lyhennämme ihan vähän vaan ja maksetaan suuri osa korkoja jotta veroprosenttimme olisi mahdollisimman pieni. eli mulla reilu 20 000 e tuloista 11 % ja miehellä 3000 e/kk tuloista 14 %. voitte vain itse laskea millainen säästö tässä tulee. muutoin veroprosenttimme olisi melko huimat. tämä vinkki suoraan sijoitusneuvojalta ja toimii. me laitamme rahat osakkeisiin.
Kommentit (19)
mitä isompi laina sitä enemmän tienaat. eli 3000 e tuloissa tekee helposti palkkaa lisää 400e kun veroprossa tosi pieni kun makselee korkoja. kyllä toki pienempikin laina kuin 200 000e laskee veroprossaa. juju on siinä että lyhentää mahd. vähän, vähintään 30 vuoden maksuaika. käytännössä asuminen lähes ilmaista, kun se mitä korkoihin menee tulee palkassa takaisin. tätä ei ihmiset tajua mut hyvä niin, muuten valtio poistaisi tämän etuuden.
että jos on yli 200 000 € lainaa niin sillä on tosi suotuisat vaikutukset vähennyksiin ja veroprossaan. En sitten tiedä pitääkö paikkansa?
Siis maksatte sitten hirveästi paljon enemmän korkoja kokonaisuudessaan.
nordean laskuri esim sanoo että jos maksaa 200 000 lainan 15 vuodessa tulee korkoja yhteensä 94 000, jos taas 30 vuodessa kertyy korkoja yhteensä 208 000€.
Kuitenkin ansiotuloista vähennyksen maksimäärä vuodessa on 1400€/velallinen + lapsikorotukset 400€/lapsi/talous.
mun matikkapää ei riitä laskemaan sitä että missä vaiheessa tuo alkaa kannattamaan. varmaan ainakin pitää olettaa että lainanmaksussa säästyvät rahat sijoitetaan tuottavasti. jos ne vaan mällätään niin ei varmasti kannata.
Sis idea on se, että koska verotuksessa saa lainan korosta vähennyksen, voi olla edullisempaa pitää lainan pääoma aika isona ja sijoittaa rahat sen sijaan jotenkin muuten. Hesarissa verrattii sitä, että pistää 10 000 lainan lyhennykseen tai sijoittaa sen 12 kk määäräaikaistilille.
Lainasta maksettu korko vähenee, samoin verohyöty ja nettona etu oli jotain 3.5 prosenttia. Sama summa sijoitettuna tuottaisi piirun enemmän, mutta ero ei ollut merkittävä.
Ja tämä tosiaan edellyttää sitä, että se ylimäärä sijoitetaan!
on ilmaista. eli se mitä lainanlyhennyksiin menee tulee takaisin isompana palkkana kun veroa siitä menee tosi vähän.
jokainen tekee tavallaan ja kuten sanoin, jos kaikki tekis niinkuin me, tuo etu poistettaisiin.
ap
Sis idea on se, että koska verotuksessa saa lainan korosta vähennyksen, voi olla edullisempaa pitää lainan pääoma aika isona ja sijoittaa rahat sen sijaan jotenkin muuten. Hesarissa verrattii sitä, että pistää 10 000 lainan lyhennykseen tai sijoittaa sen 12 kk määäräaikaistilille.
Lainasta maksettu korko vähenee, samoin verohyöty ja nettona etu oli jotain 3.5 prosenttia. Sama summa sijoitettuna tuottaisi piirun enemmän, mutta ero ei ollut merkittävä.
Ja tämä tosiaan edellyttää sitä, että se ylimäärä sijoitetaan!
tosiasiassa laisinkaan, käytännössä kyllä mutta tulot korkojen takia yhtä paljon suuremmat kuin itse korot jolloin asuminen täysin ilmaista.
Siis maksatte sitten hirveästi paljon enemmän korkoja kokonaisuudessaan.
nordean laskuri esim sanoo että jos maksaa 200 000 lainan 15 vuodessa tulee korkoja yhteensä 94 000, jos taas 30 vuodessa kertyy korkoja yhteensä 208 000€.
Kuitenkin ansiotuloista vähennyksen maksimäärä vuodessa on 1400€/velallinen + lapsikorotukset 400€/lapsi/talous.
mun matikkapää ei riitä laskemaan sitä että missä vaiheessa tuo alkaa kannattamaan. varmaan ainakin pitää olettaa että lainanmaksussa säästyvät rahat sijoitetaan tuottavasti. jos ne vaan mällätään niin ei varmasti kannata.
tosiasiassa laisinkaan, käytännössä kyllä mutta tulot korkojen takia yhtä paljon suuremmat kuin itse korot jolloin asuminen täysin ilmaista.
Höpsis. Verovähennystä saa 28 tai 30 prosenttia MAKSETUISTA KOROISTA. Lyhenyksistä ei mitään. Ja jotain tietysti tulee sijoituksista, mutta se ei liity asuntolainaan eikä asumiskuluihin.
Tuo vähennys pienentää veroprosentti aika lailla, jos laina on ios, mutta edelleen siitä lainan korosta on maksettava itse se väh. 70%. Ja isossa lainassa se ON PALJON.
että palkkaa tulee korkojen verran lisää.
ap
Höpsis. Verovähennystä saa 28 tai 30 prosenttia MAKSETUISTA KOROISTA. Lyhenyksistä ei mitään. Ja jotain tietysti tulee sijoituksista, mutta se ei liity asuntolainaan eikä asumiskuluihin.
Tuo vähennys pienentää veroprosentti aika lailla, jos laina on ios, mutta edelleen siitä lainan korosta on maksettava itse se väh. 70%. Ja isossa lainassa se ON PALJON.
Eli maksatte korkoja paljon, jotta saatte alemman veroprosentin. Siis käytännössä teille tulee jonkin verran enemmän käteen palkasta, mutta sitäkin enemmän menee korkoihin. Eli teette tulonsiirtoa pankille.
Jokainen tyylillään .)
oli miten oli mutta veroprossa niin pieni
ap
Miten tämä näkyy muuten, kuin että maksatte lainaanne kauemmin aikaa takaisin?
Urpojen matematiikkaa=DD
Käytännössä siis esim kun olette asuneet siinä samassa jo vanhassa kämpässä vaikka 10 vuotta, niin teillä on edelleen täydet lainat siitä. Jos joudutte sen jostain syystä myymään, niin ette saa mitään kun kaikki on lainaa jota ei ole lyhennetty käytännössä yhtään pois.
Hullun hommaa.
(veroprossa niin pieni) että palkkaa tulee korkojen verran lisää.
ap
Jos esimerkiksi maksat 100 euroa kuukaudessa lainan korkoja, niin saat palkkaa käteen 28 tai 30 euroa enemmän kuukaudessa kuin mitä saisit ilman asuntolainan korkovähennyksiä.
Lainan lyhentäminen hitaasti ja lyhennyksiin käytettävien rahojen sijoittaminen muualle kannattaa korkeintaan vain siinä tapauksessa, että saat sijoitukselle suuremman tuoton kuin mitä maksaisit lainan korkoja. (Tai ainakin yhtä suuren, kuin mitä on 70 % lainan korosta ja tämäkin sillä edellytyksellä, että saat sijoituksen tuoton jollain konstilla käyttöösi verovavapaasti.)
Rautalangasta: jos lainasi korko on 5 %, niin lainan lyhentäminen hitaammin ja ylijääneiden rahojen sijoittaminen muuhun kannattaa aikaisintaan siinä tapauksessa, että saat sijoituksellesi yli 3,5 %:n tuoton. Ja tämäkin raja pitää paikkansa vain silloin, kun saat jotenkin sijoituksen tuoton verovapaasti. Jos sinun pitää maksaa sijoituksen tuotosta verot (kuten normaalisti pitää), pitää sijoituksen tuoton olla yli 5 %, jotta homma kannattaisi taloudellisesti. Ja tässä on siis otettu huomioon asuntolainan korkovähennys verotuksessa.
miten verovähennys vaikuttaa teidän tapauksessanne, äläkä vain LUULE että tuo on kannattavaa koska olet jostain kuullut tällaista. Isosta lainasta maksatte silti paljon korkoja pankille, verovähennys on vain tuo 28% koroista.
Tämä on suoraan verohallinnon sivuilta:
Vähennyskelpoiset korot vähennetään ensisijaisesti pääomatuloista. Jos sinulla ei ole pääomatuloja tai niitä on vähemmän kuin vähennettäviä korkoja, syntyy alijäämä. Tästä alijäämästä 28 % luetaan alijäämähyvitykseksi, joka vähennetään ansiotulojesi veroista.
Korkojen perusteella saamasi alijäämähyvityksen enimmäismäärä riippuu perhesuhteestasi ja alaikäisten lastesi lukumäärästä.
Yksinäisen lapsettoman henkilön alijäämähyvityksen yläraja on 1 400 euroa. Jos sinulla on yksi lapsi, ylärajaa nostetaan 400 eurolla 1 800 euroon. Jos lapsia on 2 tai enemmän, ylärajaa nostetaan 800 eurolla 2 200 euroon.
Eli ymmärrän kyllä ap:n logiikan tavallaan. Parempi maksaa 1000 €/kk pankille ja itselle kuin 1000 € suoraan vuokranantajalle.
Toki itse ainakin haluan että lainakin vähenee.
meille jää kuussa 600-700 e osakkeisiin kun muuten menisi korkoihin...
ap
oli miten oli mutta veroprossa niin pieni
apMiten tämä näkyy muuten, kuin että maksatte lainaanne kauemmin aikaa takaisin?
rahat joilla muuten voisi lyhentää lainaa.
Sijoituksissa on rahaa enemmän kuin mitä meillä on asuntolainaa, joten voitaisiin maksaa laina pois heti, mutta ei haluta. Mieluummin maksetaan vielä 16 vuotta asuntolainaa.
Milläs rahalla ostatte suuremman asunnon, kun sijoituksista saatte niin vähän? Liittyen meneillään olevaan finanssikriisiin...
Toki nyt kun osakkeiden arvot ovat alempana ,niin voisi taktikoida oikeaa aikaa osakkeiden ostolle, mutta jos olette sijoituksenne tehneet esim viime vuosina, niin romahtaneet ovat.
tällaisessa tapauksessa riski on asuntolainan/sijoittajan henkilökohtainen riski.
Me olemme sijoittaneet ja koska kyseessäon seuravan isomman asunnon alkupääoma, otin rahat pois pörssistä reilu vuosi sitten ja pidin yli vuoden korkeakorkoisissa. Nyt olen varovasti laittanut rahojani takaisin rahastoihin ja tilanteen mukaan rahat takaisin riskipitoisempiin sijoituksiin.
On totta että, jos en olisi ottanut rahojanoi pois vuosi sitten, olisi kymmeniä tuhansia hävinnyt, mutta nyt odotan että, jo ensi vuonna päästään 20 % tuottoon, joka on 100 000 aika paljon, varsinkin kun tuo tuotto tulee useana vuotena peräkkäin. Pankille maksan korkoa about 5 % samasta summasta.
Milläs rahalla ostatte suuremman asunnon, kun sijoituksista saatte niin vähän? Liittyen meneillään olevaan finanssikriisiin...
Toki nyt kun osakkeiden arvot ovat alempana ,niin voisi taktikoida oikeaa aikaa osakkeiden ostolle, mutta jos olette sijoituksenne tehneet esim viime vuosina, niin romahtaneet ovat.
että jos on yli 200 000 € lainaa niin sillä on tosi suotuisat vaikutukset vähennyksiin ja veroprossaan. En sitten tiedä pitääkö paikkansa?