En ymmärrä tuota teidän vatsatautihysteriaa
Ne nyt vaan kuuluu lapsiperheen elämään. Ei niiden takia voi viikkokausiksi eristäytyä. Meillä sairastetaan n.2 taudit vuodessa, se kuuluu asiaan. Ikävähän se tietysti on, mutta harvoin vaarallinen.
Kommentit (34)
juurikin lehdestä luin yhden lääkärin kommentin jossa sanottiin että pidemmillä sairaslomilla säästettäisiin hurjasti työpaikoilla...
ja kaikilla se sun normaali vatsatauti ei välttämättä ole ihan noin helppo!
Monilapsisessa perheessä kun yksikin mahatauti voi kiertää viikkotolkulla. Jos tiedän, että kyläpaikassa on mahatautia, tosiaankin välttelen sinne menemistä. Muuten elän tietysti normaalisti. Viime talvena perheessämme oli 4 kuukauden sisällä 4 mahatautisarjaa. Tänä vuonna on nuhataudit vallalla. Jo 3 kuukautta jatkuvaa nuhaa/yskää.
kysyin kerran tk:sta milloin voi vatsataudin jälkeen lähteä ihmisten ilmoille? Ja sain vastauksen, että kun oireet loppuu niin tarttumisvaara loppuu PAITSI rotaviruksessa joka voi elää vaikka jonkun lelun pinnalla kaksikin viikkoa.
Eilen oltiin mahataudissa ja tänään töissä...
Mä kuuntelin tota rallatusta mun yhdeltä kaverilta, että heillä ei ole tauteja koska heillä on niin hygieenista! Aina kun meillä oli jotain tauteja... Nytpä iskikin karu totuus tämän äidin silmille kun hänen lapset onkin sairasteluvuorossa ja meidän terveitä! Ei se pelkkä käsihygienia kaikkea estä, ihan totta. Ja hitto vie, mä olen suorastaan vahingoniloinen kun saa nenilleen tosta rallatuksesta... Ihan kuin me ei osattais pitää hygieniasta huolta!?
tulee 10 flunssaa vuodessa. Viime keväänä oli 2 mahatautia, joista perusterve 5-vuotias joutui sairaalaan. Eli todella rankkoja siis.
ei todellakaan lastentauti ja oli ihan kamala, normaalipainosta putosi 8kg sen puolentoista viikon aikana minkä kesti.
Aikuiset ei mene töihin, eikä muut lapset hoitoon, niinkö? Jos menette, te tartutatte työ/ja hoitopaikoissanne sitä tautia.
Taudit tarttuu, se on elämää. Ei ole isoissa perheissä mahdollista eristäytyä.
Lienee tarkoitat tälläistä, joka kiertää päiväkodeissa ja kerhoissa, muutama oksennus, parit ripulit.. ehkä kuumettakin. Päivä - korkeintaan pari menee sairastaessa.
Jooh.. normi vatsatauti.
Mutta tiedätkö mitä? Tälläinen normaali vatsatauti saattaa tappaa tuttavani lapsen.
Lapsi on päällisin puolin ihan normaali pikkutyttö. Käy kerhoissa, leikkii kuin muut, nauttii ystävistään kuin muutkin.. kukaan ei päällisin arvaisi, että hänellä on todella paha sydänvika.
Tämä tyttö on käynyt läpi monta vakavaa sydänleikkausta, päivittäisen lääkityksen avulla saa jokaisen uuden päivän elämäänsä.
Ilman tänään otettua lääkettä hän ei ehkä huomenna enää herää.
Mietipä, onko tämä tyttö ehkä teidän kerhossa?
Jos tämä tyttö saa vatsataudin, jonka sinä sinne lapsinesi viet.. hän sairastuu ja saattaa jo yhden ripuloinnin/oksennuksen takia päätyä sairaalaan. Ehkä hänen sydämensä ei kestä nestehukkaa (lääkkeet ei imeydy tai imeytyy väärin). Hän ehkä selviää nopean avun saatuaan, ehkä hän menehtyy avusta huolimatta.
Tälle tytölle saattaa tavallinen flunssakin olla kohtalokas.
Tyttö on päällisin puolin kuin kuka tahansa muu pikkutyttö. Mutta hänelle " tavallinen pikkunuha" tai " ohimenevä oksutauti" voi olla kohtalokas.
ei kaikki sairasta tota kahdessa päivässä vaikka olis kuinka perusterve ihminen!!! ja mitä sitten kun sä tartutat työpaikallas sen taudin sun työkaveriin joka tartuttaa sen mieheensä ja niin päin pois! ajattelisit vähän aivoillas!
Hyvin kirjoitit seiska!
Nykyään kun kaikki vaan ovat " minäminäminä" -tyyppejä niin kukaan ei välitä tällaista asioista. Ei näytä tulevan mieleen, etä nuha tai ykätauti voi olla joillekin pahempaa kuin sille omalle kullannupulle joka selviää parilla ripuloinnilla/ muutaman päivän nuhalla.
Meidän kerhossa on muutama erityisen herkkis lapsi, on astmaa ja sitten paha sydänvika. Ei tulisi mieleenkään viedä lasta sinne puolikuntoisena tartuttamaan.
Ajattelemattomuus on levinnyt jo kouluunkin. Meidän koulussa on tällä hetkellä täitä, kihomatoja ja salmonellaa!! Ja miksikö - siksi, että joukossa on niitä idiootteja jotka eivät viitsi ajatella omaa napaansa pidemmälle, hoitaa asioita kuntoon kotona ja sitten vasta tulla ihmistenilmoille. Tähän vielä päälle normaalit taudit niin johan niitä sairaspäiviä alkaa tosiaan kertyä :(.
niin mäkin teen kun tapaan teidät!
vielä piti sanoa että vaikka sun mielestä sellaset sairaudet on harvinaisia missä voi kuolla vatsatautiin niin voit säkin myöntää että esim vanhuksille tuo vatsatauti ei ole koskaan ihan normaali sairaus joka menee ohi.
taidat elää aika yksipuolista elämää ja vain nuorten lapsellisten ihmisten seurassa? onko sulla itselläsi ollut edes koskaan mummoja tai pappoja?
t 9 joka ei ole hysteerinen, mutta ei missään nimessä halua vatsatautia tai tartuttaa omaansa muihin!
Mutta toivon että saan tietää jos lasteni ryhmässä on sairas tai erityistarpeinen lapsi. Muuten en voi tietää mitä voin vahingossa tehdä. Kerran perhekerhossa 1,5v poikani leikki neljän muun pojan kanssa kiltisti mutta yhtäkkiä töinäisi toista poikaa niin että tämä kaatui maahan. Pojan äiti tuli hysteeriseksi ja huusi kuka töni kuka töni..? Sillä pojalla oli joku sairaus,en muista mikä mutta pienestä kolhusta tuli iso kipeä patti..
kun SUURIMMALLE OSALLE IHMISISTÄ SE EI OLE!
Eikai kukaan nyt ole niin typerä, että tuo ne täipäiset mukulansa hoitoon/kouluun?? Meillä on koulusta ja tarhasta tullut ihan ohjeet siitä, että NE LOISET PITÄÄ HOITAA POIS ennenkuin se kakara tuodaan kouluun.
Tsiisus, mitä ääliöitä.Onko nämä nyt niitä lähiöäitejä kun täällä kirjoittelee?
????? vastaa nyt hemmetti kuinka monta vanhusta tunnet? mulla on ainakin suurin osa mun tutuista ja sukulaisista vanhuksia!!!!
Meillä on neljä lasta ja elämässämme on yksi vanhus,jota näemme kerran kolmessa kuukaudessa. Tai joo,näkeehän heitä kaupassa jne mutta emme tunne muita kuin tämän yhden.
vaikeaa se on koska itse olen vanhusten kanssa todella paljon tekemisissä ja lapsiperheiden kanssa taas suhteellisen vähän :)
Minun ja mieheni vanhemmat ovat 58 ja 60. Sen iäkkäämpiä ei ole elossa.
Vierailija:
No mut samahan se ois olenko mä pois 4 päivää, vai mun tartuttama työkaveri 2 päivää ja mä töissä sen 2 päivää??
Ja puoliso tartuttaa omat työkaverinsa, jotka ovat taas kaikki kaksi päivää poissa.
Etkä sinäkään varmaan tartuta vain yhtä työkaveria, vaan niitä kahden päivän poissaoloja voi tulla vaikka kymmenelle. Eli kyse ei ole vain sinusta vaan isosta joukosta ihmisiä.
Tässä kopsattua tietoa Infektiofoorumista:
" Lasten ripulit ovat valtaosassa rotaviruksen, adenoviruksen tai PPV:n aiheuttamia. Virusripulin tarttuvuudesta on eniten tietoa rotaviruksen osalta. Tärkein rotaripulin tarttumatapa on fekaali-oraalitie. Rotapotilaan ulosteessa on runsaasti virusta, josta se tarttuu potilasta hoitavien käsiin ja muuhun ympäristöön. Rotavirus säilyy infektiivisenä yleensä hyvin ympäristössä. Esim. sileillä pinnoilla 10 % viruksista on infektiivisiä vielä 10 vrk:n kuluttua. Rotaviruksen säilyminen ei-sileillä pinnoilla (kangas, paperi jne.) on vaihtelevampaa, muttei olennaisesti erilaista (1). Rotavirus voi tarttua myös ilmateitse. Virusta on runsaasti oksennuksessa sekä respiratorisen vaiheen aikana hengitystie-eritteissä, joissa se säilyy elossa ainakin 2 vrk. Kliininen kokemus ja eläinkokeet osoittavat, että rotaviruksen voi saada myös aerosolitartuntana (2). Ongelma on lisäksi se, että rotavirus on melkoisen resistentti tavallisimmille käsienpesu- ja desinfektioaineille.
Käsitykset siitä, kuinka tarttuva rotavirus on, vaihtelevat. Perheen sisällä 57 % sisaruksista ja 25 % vanhemmista saa rotaripulin (3). Lastensairaalassa tehdyssä tutkimuksissa osoitettiin kuitenkin, että rotapotilaiden virustyypit usein erosivat toisistaan eikä yhden viruskannan tarttuvuus muihin potilaisiin ollut huomattava (4). Ongelmana erilaisten lastenhoitoyksiköiden kannalta on myös se, että monet virusta erittävät lapset ovat itse oireettomia (S).
Siitä, kuinka kauan ripulipotilas tartuttaa, on tietoa jälleen lähinnä rotavirusripuleista. Tamperelaisessa tutkimuksessa osoitettiin, että viruksen määrä ulosteessa vähenee taudin aikana niin, että alle 14 kk:n ikäisillä lapsilla virusta oli enää niukasti ulosteessa ripulin loppuessa (6). Isommilla lapsilla tilanne on ongelmallisempi. Useilla näistä lapsista virusta oli osoitettavissa melkoisia määriä vielä jonkin aikaa ulosteen kiinteytymisen jälkeenkin. Kuinka tartuttavia nämä lapset ovat, on kuitenkin epäselvää."
Eli jos ap nyt halusi sanoa, että turhaa varoa ihmisten ilmoilla liikkumista, niin hän on väärässä. Rota on aina lapsille vaikea tauti ja erityisesti se on sitä niille lapsille, joilla on jokin muu perussairaus.
Aikuisen on aika mahdoton tietää, mikä mahatauti kulloinkin häntä tai hänen lastaan vaivaa. Rota VOI olla ännännellä kerralla jo lievempikin, joten sitä ei voi erottaa ilman laboratoriokokeita muista mahataudeista. Pitkäkestoisia ja rankkoja mahatauteja ON muitakin.