Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

jättäisitkö 5 vuotiaan yksin kotiin, ja saattaisit eskarilaisen eskariin?

Vierailija
19.11.2007 |

5 vuotias sairas, sen takia ei voi lähteä mukaan, koska matka kävellään.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaan voi jättää yksin ehkä viideksi minuutiksi. eskari-ikäisen kanssa voi jo harjoitella lyhyitä alle puolen tunnin yksinoloja ja jos menevät hyvin, voi pidentää tuntiinkin. Mutta 5 v on oikeasti vielä niin pieni ettei yksinoloa tarvitse harjoitella. Poikkeustilanteissa sitä voi lapsesta riippuen harkita

Vierailija
42/51 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielestäni voi noin yleistää että eskari-ikäinen voisi harjoitella mutta 5v ei. Riippuu ihan lapsista, vanhemmat tuntee parhaiten. Esim. meidän 5v on vain 4kk nuorempi kuin kaverinsa, joka aloitti syksyllä eskarin. Eikä heidän taidoissaan juuri ole eroa, ehkä ennemmin niin päin että meidän poika on se " järkevämpi" .

5 vuotiaita on niiiiiin monenlaisia... Ei todellakaan voi sanoa mitään yleispätevää vastausta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö en

Vierailija
44/51 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten pitkä matka on kyllä varmasti pärjää jotain 15-20min ihan itsekseen vaikka TV.tä katsellen.

Vierailija
45/51 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle kouluikäistä ei pidä jättää yksin kotiin, ei edes 5 tai 10 minuutiksi, koska nuo minuutit ovat pitkiä ja mitä vain voi sattua niiden aikana. oLette todella vastuuttomia, jos jätätte lapsenne yksin! Eikä tämä ole mikään hysterian asia, vaan ihan normaali aikuisuuteen kuuluva asia, että lapsista huolehditaan.

Jokainen tuntee lapsensa ja tietää osaako hän olla kotona yksin vai ei. Lapset kehittyy eri tahtia, ei voi vaan rajata jotain ikää mitä ennen on ehdottomasti kielletty olla yksin kotona, eikä voi vaatia mitään ikää, koska pitäisi toimia itsenäisesti! Hyvä sääntö on se että jos pelkäät itse jättää lasta yksin niin älä jätä.

Vierailija
46/51 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne eskariin voi soittaa että lapsi ei tule kun sisarus on sairaana tai kysyä jos joku eskari kaveri vanhempineen koukkaisi teidän kautta hakemaan lapsen mukaansa eskariin.

Vierailija
47/51 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. 5v pärjää hyvin kun ohjeista ja peittelet peiton alle. Jos ongelma tulee niin soittaa sinulle.

Ihme velliperseitä täällä. Ennen piti lasten pärjätä yksin tai pienten sisaruten kanssa koko päivän.

Vierailija
48/51 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut sen lehtijutun, jossa 5v oli ekaa kertaa yksin, kun äiti vei siskoja synttäreille (jäi katsomaan telkkaria). Takaisin tultua (aikaa meni 10 min.) talo oli tulessa ja poika kuollut... Elämän ensimmäiset tulitikkuleikit ehkä.

Meillä lapsi nyt 5 10kk ja on ollut yksin ehkä 5 minuuttia, kun olen hakenut postia.

Vahinkoja sattuu, talo voi palaa ihan aikuisen oman mokan johdosta, ei kannata tehdä kaikesta kriisiä.

Vierailija
49/51 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 5 vuotias pelkää joskus olla yksin yläkerrassa eli en todellakaan jättäisi yksin kotiin. Mun esikoinen ollessaan tuossa iässä halusi jo harjoitella yksin kotona olemista, ja saikin harjoitella niin, että me oltiin omassa pihassa ja hän sisällä. Siltikin kävi muutaman minuutin välein koputtamassa ikkunaan ja vilkuttamassa.

Mä olen henk. koht. sitä mieltä, että oikeasti meidän lapset ei jää yksin kotiin ennen kuin osaavat paeta talosta mahdollisen tulipalon sattuessa, ja ennen kuin saavat kaikki ovet ja muut varauloskäynnit itse auki. Tällä hetkellä esikoinen 7v ei esim. saa takaovea auki. Muutenkin hyytyy helposti paniikissa. Onneksi meidän seudulla kaikki halukkaat 1.-2. luokkalaiset pääsee iltapäiväkerhoon. Kerrostalot koen turvallisemmiksi. Asutaan itse vanhassa puisessa omakotitalossa.

Vierailija
50/51 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun aloituksen 5-vuotias alkaa nyt olla 20-vuotias, oletettavasti voi jo jättää yksin kotiin 😊

Vierailija
51/51 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän riippuu ihan siitä lapsesta voiko jättää yksin ja minkä ikäisenä; eli kuinka kypsä on ikäisekseen, onko kuinka riskialtis, kuunteleeko ohjeet ja osaa noudattaa niitä, sujuuko puhelimella soittaminen jne... Äitin pitää tuntea oma lapsensa sen verran hyvin, että pystyy tekemään arvion siitä että toteutuuko tietyt edellytykset että lapsen voi jättää yksin ja kuinka pitkäksi aikaa. Vähääkään jos arveluttaa mitä lapsi voi saada päähänsä yksinollessaan, en jättäisi yksin.

Itse aloitin lapsen totuttamisen yksinoloon siinä viisi-kuusi vuotiaana, vein tyyliin roskapussin tai hain jotain autosta. Tarkat ohjeet joka kerta annoin lapselle mitä pitää tehdä sen aikaa ja joka kerta toimi hyvin tämä. Nyt kahdeksanvuotiaana lapseni pystyy olemaan jo tunninkin yksin, eli voin vaikka lähteä kävelylle tai ruokakauppaan käymään. Mutta tosiaan oma lapseni on hyvin kuuliainen ja ymmärtää saamansa ohjeet ja osaa toimia niiden mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän