Paniikki! Pitäs kirjottaa yks juttu ja deadline lähestyy, mutta en keksi mitään!
Ahdistaa. Istun vaan tässä koneen ääressä, enkä saa mitään järkevää ylös. Materiaalia kyllä on, mutta ajatus on hukassa. :( Miten mä löydän sen punaisen langan jostain? Mistä?
Kommentit (9)
Minä kirjoitan niin, että kirjoitan kaiken vain paperille. Ihan mitä vaan ja ihan miten vaan. Sitten alan lukemaan sitä läpi, heitän samaa asiaa sivuavat asiat yhteen nippuun ja toiset toiseen nippuun. Rakenne nousee sitä kautta ihan itsestään ja punainen lanka tulee esille.
Toinen keino on kirjoittaa ensin alku ja sitten loppu. Kun ne ovat paperilla, niin mietit, millä täytät välin.
mulla taitaa vaan olla sellanen kaaos, kun on niin paljon materiaalia, ja kaikkea ei voi kuitenkaan kirjoittaa, niin en osaa päättää minkä näkökulman otan ja mitä jätän pois...
ap
kolumnin aiheita. Minkälaista juttua sun pitäis tehdä`?
Ensin sinun pitää päättää näkökulma. Mieti, mikä niistä on tärkein, mistä luulet lukijan haluavat tietoa.
4 (joka myöskin kirjoittaa täällä oppimateriaalia)
lue noita ostikoita missä rinnakkain kysellään peniksen koosta ja toppahaalareiden henkseleistä... näkökulmaa en osaa sanoo... nettipalstan huvi/hyöty/absurdius tai naisen mielenmaisemasta jotain olennaista.
Mä opiskelen toimittajaksi. Oon hirmu innostunu tästä projektista, mutta tuntuu välillä, että ei oikeen taidot vielä riitä tän idean toteuttamiseen.
ap
Musta tuntuu tolta useimmiten, kun käyn uuden artikkelin kimppuun, vaikka olen tehnyt näitä hommia kohta kymmenen vuotta :-D
Tuolla ylempänä olikin jo vinkkiä miten saada homma käyntiin. Tärkeintä on aloittaa jotakin, mitä vaan: joskus teen noin, että heitän kaiken oleellisen materiaalista wordiin ja rupean niputtamaan. Toisinaan kirjoitan ensin ajatuksenvirtaa. Joskus kynä ja paperi on parempi, hahmottelen rakennetta, teen ideakarttaa, piirrän asioiden välisiä yhteyksiä. Myös aiheen käsitteleminen jonkun toisen kanssa on tosi hyvä keino.
Yleensä pakotan itteni pistämään paperille sivun verran ranskalaisia viivoja tai tekstiä, ja jos on tosi tuskaista niin jätän siihen, teen illan jotain muuta ja meen nukkumaan. Alitajunta työstää yöllä, ja seuraavana aamuna sujuu huomattavasti helpommin!
Tsemppiä, kyllä se siitä!
8 sivua ajatuksenvirtaa koneella. Tästä pitäs saada sitten 3000 merkkiä jotain järkevää. Tuntuu niin mahdottomalta saada ehyt ja johdonmukainen teksti. Aivotuuletus on kyllä välillä paikallaan.
ap
Kun asiasta hetken juttelet, se punainen lanka nousee sieltä esiin kuin huomaamatta. Tsemppiä!