Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

~~Heinähatut vko47~~

19.11.2007 |

En huomannut ainakaan, että kukaan olisi aloitusta tälle viikolla tehnyt..

Olo on outo. Ei ole yhtään sellainen olo, että olisin raskaana. Mietin, että pitäisköhän käydä ultrassa sittenkin jo tällä viikolla. Jotenkin sellainen olo, ettei kaikki ole ok. Pelottava olo, se olo kun on tullut kaikissa raskauksissa jotka menneet kesken tähän mennessä. Mutta sitten taas eilen illalla oli rinnat vielä tosi kipeät, tänään ei niin ( mutta on kyllä vaihdellut päivittäin tosi paljon). Vihlaisuja ja nipistelyjä tänäänkin esiintynyt.

Äh, olo on tosi sekava!

Mietin, että kun meitä on heinähatuissa niin paljon... Viikko ketjut venyvät tosi pitkiksi. Olisiko aiheellista, tehdä ketjut esim ma-to ja to-su. Olisi helpompi lukea ketjua.

eppuliini rv 8+1

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, nyt tulee synkkä viesti. Itellä on jo niin järkky olo, ettei oo tännekään kyenny kirjottamaan. Kaikki oksettaa, hajut & maut & asiat -syöminen on tuskaa. Olo on tosi heikko ja vois vaan nukkua kaiket päivät. Ei tuu mitenkään yllätyksenä, kaikissa aikaisemmissakin raskauksissa on ollu tosi huono olo ympärivuorokautisen oksentelun jatkuessa kuukausia. Aika ehti kullata muistot. Kaikki myötätunto sulle, joka empi koko raskaana olon mielekkyyttä. Olo on kyllä tosi synkkä huonoimmillaan, vaikka kuinka on toivottu tulokas. Ilmotin jo miehelle, että tää saa jäädä yksinäiseksi iltatähdeksi, vaikka kahden erä olikin alkujaan suunnitteilla. Eli olkaa siis tosi-iloisia te vähäoireiset! Ja kuka kyseli muksuille kertomisesta, meillä nuo on sen verta isoja, että ihmettelevät vointiani, täytynee piakkoin paljastaa totuus, sen jälkeen ei vaan välttämättä kovin salassa kestä mummeilta ja kummeilta. Huomenna pitäis kyetä vapaitten jälkeen duuniin, potkaiskaa jaksamista tänne suuntaan! rv ois nyt vasta 6+1.

Vierailija
42/81 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Onnekasodottaja,jaksamista ja voimia sinne!!Mulla oli edellinen raskaus just tuollainen kun kuvailit oloasi.Ja nyt sit ei mitään...hieman on yökittäny,mutta mitään ei ole ulos vielä tullut.Tuo jatkuva oksentaminen vie varmasti kaikki voimat,itse laihduin silloin useamman kilon ja jouduin 2vk sairaslomalle kun olin niin heikkona.

(.) omaa napaa sen verran että mie ajattelin mennä ultraan yksityiselle alkukuusta(veronpalautuksia odotellessa),jotta saisin mielenrauhan tämän raskauden suhteen.Tosiaan kun ei ole oireita,niin pelko tuulimunasta tms. on päällä kokoajan.Sittenhän se helpottaa kun tietää että kaikki on OK.

Hyviä vointeja heiniksille ja tervetuloa uusille!!

Erityisterveiset Nepelle ja Pähkinälle...:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mukava kuulla, että muillakin (siis melkein kaikilla meillä täällä) on koko ajan etomus olo. Enpä siis ole yksin. Itseltäni ei vielä mitään ole tullut ylös, mutta jatkuvasti on pala kurkussa. Kaikki myötätuntoni siis teille, jotka eivät saa mitään kurkustaan alas ilman yökkäilyä :(

On kyllä outoa kun ei oikeen mitään tee mieli syödä. Ja minähän pidän ruoasta! Raikasta, tuoretta ja suolaista tekee kyllä mieli. Puuro pakastemustikoiden kera on oiva aamupala ja piimää voisi juoda litran päivässä! Suolakurkut..aaah..

Eniten tässä alkuraskaudessa nyppii se, ettei millään löydy energiaa liikkumiseen. Olen normaalisti oikein himoliikkuja ja nyt tämä jatkuva oksetusolo ja väsymys vievät kaikki voimat. Tulee paha omatunto kun en jaksakaan liikkua niin paljon kuin muka pitäisi. Pientä urheiluhulluutta on siis veressä :) Juoksulenkillä kävin maanantaina ja sen jälkeen makasinkin koko loppuillan sohvalla ja valitin miehelleni pahaa oloa.. Eilen uskalsin uimaan. Se oli aika jees, tosin unohdin ottaa jotain pientä tankattavaa mukaan.. Joten ehti tulla kauhistuttava paha olo ja heikotus ennen kuin ehdin vajaan kilometrin matkan kotiin. Tästä viisastuneena ensi kerralla otankin vaikka omenan mukaan!

Toivottavasti en ole yksi niistä onnettomista joilla tämä etomus jatkuu läpi raskauden. Olisi mukava saada kohta taas jo lisää energiaa ja päästä liikkumaan.

Yritän nyt kuumeisesti päättää menenkö yksityiselle ultraan vai en. Rahat ovat vähissä. Taidan ainakin odottaa siihen asti, kunnes käyn neuvolassa ja juttelen vähän hoitsun kannssa siellä. Voi kuinka siihenkin on niin kovin pitkä aika.. yhtä odottelua.. viikot tuntuvat vuosilta.. raskasta..

Tonttulakki vaan kohta päähän ja voin samalla aloittaa sitten joulun odottelun :) Sekin on aina joka vuosi yhtä tuskaista :) Sisälläni taitaa urheiluhullun lisäksi asua myös pieni tonttu!

Maltillista odottelua kaikille! Ja mukavaa pikkujoulu aikaa!

Pian taas lisää..

MyLauren rv 7+2

Vierailija
44/81 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaksikin jaksuja OnnekasOdottaja!!! Voin vaan yrittää kuvitella miten hirveetätoi jatkuva huono olo on. Ei kuulosta kivalta. Itse koen olevani todella onnekas kun en yhdessäkään raskaudessa ole kokenut kuin lievää kuvotusta.

Eli eiköhän nautita me oireettomat täysin rinnoin:)

Oletteko jo varanneet neuvolat? Mietin että jokohan sitä kohta neuvolaan soittelisi.

Meillä ei ole vielä kerrottu tytöille vauvasta. Esikoinen on semoinen 3v. räpätäti, että kohta sen tietäisi koko maailma, jos hälle salaisuus paljastettaisiin. Ja pienempi ei nyt vielä hirveästi ymmärrä 1v5kk.

Jännityksellä odotan lauantaita, kun pidän silloin likkakavereille pikkujoulut... Kuinkahan moni huomaa, etten juo alkoholillisia:)

Tarkoitus olisi vauva pitää salassa vielä jouluun asti, mutta katotaan nyt kuinka maltan;)

Pricilla ja muru rv 7+1

Vierailija
45/81 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiat täältäkin huonosta olosta kärsiville! Kyllä se siitä muutaman viikon kuluttua toivottavasti helpottaa! Itselläni nyt hankalin oire on armoton väsymys, voisin nukkua koko ajan mikä 1-vuotiaan tytön äitinä ei todellakaan ole mahdollista. Onneks mies on hyvin odotuksessa mukana ja antaa mun levätä aina kuin vain mahdollista. Mulle ruoka maistuu taas vähän liiankin hyvin, on ihan pakko syödä suolaista parin tunnin välein, muuten tulee heikotus. Makeaa ei tee pätkääkään mieli mutta sekin tästä varmaan vielä muuttuu.

Liikkumisesta..joo kyllä on täälläkin hankaluuksia lähteä treenaamaan mutta pakotan itseni salille sen 3 kertaa viikossa, koska siitä tulee kuitenkin hyvä olo. Ekassa raskaudessa jotenkin jähmetyin kotiin ja nyt en aio tehdä samoin jos raskaus vaan etenee hyvin. Eilen pumpisssa kyllä huomas että hengästyy tosi helposti, mutta sehän ei ole vaarallista. Liikkua saa normaalisti kuitenkin tuonne + 20 viikoille jos kaikki sujuu normaalisti ja senkin jälkeen vähän rauhallisemmin. Harrastatteko te muut liikuntaa tai jotain tiettyä lajia?

Jaahas mutta nyt esikko kutsuu...

T: Lazo, tänään jo huimat 5+0!

Vierailija
46/81 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn kanssa salilla kerran-pari viikossa. Tykkään kauheasti, mutta oon kyllä suosiolla jättänyt lempparituntini väliin. Tykkään nimittäin bodycombatista ja hiphopista. Molemmissa sykkeet 180 luokkaa ja hypitään paljon, niin en kyllä uskalla noita raskaudeaikana harrastella. Ohjaajakin oli sitä mieltä, että parempi käydä vaan pienempi tempoisilla tunneilla. No onneksi on sentään bodybalance ja pumppi, niillä voin käydä loppuun asti:)

Pricilla

Vierailija
47/81 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

OnnekasOdottaja, samaistun täysin sun fiiliksiin! Samoin mulla aika ehti kullata muistot, vaikka tätä samaa yrjöömistä on munkin aiemmat raskaudet olleet. Jaksamista kovasti sinulle ja kaikille muillekin pahoinvoinnista kärsiville!

Itse kyllä tänä aamuna sappinesteitä oksentaessani manailin, että onko järkee, onko järkee... Äsken vasta sain raastettua itseni sängystä. Olo on mitä kamalin ja pakolla tungen ruokaa kitusiin, että ois edes mitä oksentaa :-( Taitaapi ensimmäinen nesteytys lähestyä uhkaavasti. Paino on tippunut viikossa 2kg.. Maanantaina on eka neuvola onneksi.

Oletteko te muut pahoinvoivat töissä vai saikulla? Mä kun en voisi kuvitellakaan meneväni töihin edes vähän paremmassa kunnossa kuin nyt oon. Oon töissä ravintola-alalla ja siellä on pakko painaa jalkeilla koko päivä kovassa kiireessä. Meillä on ihana työterveyslääkäri, joka ymmärtää mun tilanteen täysin.

Tuosta kertomisesta, me ollaan kerrottu jo melkein kaikille läheisille :-D Samoille ihmisille kun itkisin keskenmenoakin, joten.. Niitäkin mulla on takana kaksi. Lapset ei tiedä eikä heille kerrotakaan vielä pitkään aikaan. Ovat kyllä ihmetelleet, mikä äitiä vaivaa :-)

Nyt on taas mentävä pötkölleen, on tämä sitte kivaa. Plääh!

myLove rv 7+5

Vierailija
48/81 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa lukea teidän huonovointisuuksistanne. Mulla oikeestaan etoo aamusin hiukan, mut ei mitenkään sillai että tarttis oksentaa. Rinnat hieman aristaa iltaisin. Olinkin yksi aamu ihan paniikissa kun mulla oli ollut sitä ennen rinnat kipeet ihan aamusta iltaan ja nyt ei sitten silloin aamulla aristanu yhtään. Mä olin ihan varma et nyt se on mennyt kesken, mutta kyllä se aristus siitä sitten iltapäivään mennessä jatkui ja muut oireet päälle, että saatoin huokaista helpotuksesta.

Mä olen jotenkin täpinöissäni ollu tämän päivän, tilasin nimittäin neuvolan ja sain ajan jo ens viikon tiistaille. Mä aattelin että se olis menny vähintään parin viikon päähän kun silloin tiistaina ei ole edes 8 vkoa vielä täynnä. No se sopii mulle kuitenkin oikein hyvin, jotenkin kongretisoituu tää raskaus oikein toden teolla.

Tsemppiä ja voimia kaikille, hymyssä suin eteenpäin! Hyvällä asialla tässä ollaan vaikka vähän joutuisikin kärsimään.

meli rv 6+4

Vierailija
49/81 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouhi: minulla oli la 26.7. Mun viimeiset menkat alkoi 20.10, ja kierron pituus on mulla 32pvää, ovis oli 7.11 (tein apteekin ovistestin, ja sillä se selvis tarkasti tässä kierrossa) eli oviksesta 2vkoa menee yleensä menkkojen alkuun.

Muuten, meillä on muutakin yhteistä kuin tuo sama LA! Nimittäin minäkin imetän vielä mun kuopustani, hän ei vaan ihan pieni enää ole, tänään vuosi ja yhdeksän kuukautta vanha. Meill on aamu ja iltaimetys enää jäljellä, eikä ole mitään tarkoitusta jättää sitä pois. Onhan se sen verran tärkeä meille molemmille.

Oireista sen verran, että pieni äklötys on tullut mukaan kuvioon.

On sellanen tunne että on kokoajan iso ilmakupla nielun alapuolella. Kun röyhtäys tulisi, voisi helpottaa, mutta kun ei tule:)

Onnea kaikille plussanneille!

Ps.kannatan, tehdään ensiviikoksi pinot alku ja loppuun.. käy helpommaksi kommentointi ja lukeminen:)

sinuvi 4+5

Vierailija
50/81 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sateista torstaita täältä pääkaupunkiseudulta!! Blaah, tulis jo lunta!!

Tervetuloa kaikille uusille!! Ihanaa, kun meitä on näin monta, saadaan kivoja keskusteluja aikaiseksi!! :) Toivottavasti kukaan meistä ei joudu enää putoamaan pois... *itse pelkään pahinta*

Ja pahoittelut kaikille pahoinvoinnista kärsiville!! Se on kyllä kurjaa... Itse kärsin jatkuvasta kuvotuksesta esikoisen aikana ja se oli mulle jo riittävästi, en voi edes kuvitella mitä se oksentaminen jatkuvasti olisi... Ei sitä kyllä töihin kykenisi!! Jaksuja kaikille...

(.) ei mitään!!! Ei pahoinvointia, ei tissikipuja, ei mielialanvaihteluita, EI KERRASSAAN MITÄN!!! En kyllä muista paljonko OIKEASTI esikoisen aikana näin aulussa oli mitään, mutta silti on pieni pelko persiissä... Kyllähän mua tietty pissattaa usein, vatsa on turvoksissa, reipäisykipuja on jne.

Ultran tilasin ens viikon keskiviikolle, sillon rv 7+4 ja neuvola on 12.12 vasta... Tuo ultra oikeasti p e l o t t a a !!

Tänään kävin tilaamassa meidän perheelle uudet sohvat!! Jee Niistä onkin tässä haaveiltu... Ostettiin Askosta Avalon malliset 2+3h sohvat ruskealla kankaalla!! Maalari tulee parin viikon päästä kanssa maalaamaan meille seiniin vähän väriä (nyt valkoiet seinät)... Maalataan maitokahvinväriset seinät olkkariin!! :)

Mukavaa loppuviikkoa!!

Leonmami ja piiperö rv6+5

51/81 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai minäkin liityn kasvavaan joukkoonne, mikäli mukaan mahtuu? :)

Ollaan siis perhe Tampereen seudulta ja raskausviikkoja kasassa hurjat 4+3 :) Esikoispoikamme on 1v1kk ja toinen siis tulossa. Laskettuaika ois omien laskujen mukaan 28.7.

Jännitys on kova, että pysyykö vauva mukana loppuun asti ja että kuinka jaksan sitten tulevaisuudessa kahden pienen kanssa. Ja tällä hetkellä opinnotkin on vielä kesken, mutta toivottavasti saan ne päätökseen ennen vauvan syntymää.

Kaikki tuntuu taas niin oudolta, tuntuu kuin siitä ois monta vuotta, ku oon viimeks ollu raskaana. Ja en yhtään enää muista raskausajasta muuta kuin kamalan pahoivoinnin, joka kesti ikuisuuden. Toivottavasti tällä kertaa ei ihan niin pitkään tarvi kärvistellä pahoinvoinnin kourissa.

No joo, mutta meen nyt kattoon Salkkareita. Ai niiin, missä vaiheessa sinne neuvolaan pitää soittaa ja varata ekaa aikaa?? En siis oikeesti MUISTA!!!

Palataan taas, MOimOi!

-Larsku rv 4+3

Vierailija
52/81 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen jostain lukenut ohjeen, et plussatestin tehtyäsi, on hyvä soittaa neuvolaan ja varata aikaa. :) Näin mä tein ja sain melkein sen ajan minkä toivoin. ;)

-nepe ja pähkinä 7+3

Vierailija
53/81 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie ainakin soitin kans neuvolaan heti maanantaina kun viikonloppuna testasin.Sain järjestettyä itselleni vapaata töistä kun ajoissa pyysin.Meillä kun on tämä pikkuneiti ennestään,niin on hyvä sanoa syyksi että neuvolaan menossa...:) Heti vaan soittamaan.

Nyt on ihan pikkusen tullu oireita,tissit on aika arat.Yöllä oli huono olo,kun joutui nousee ylös hyssyttämään tyttöä.Heti kävi huippaa...

Onko teillä ollut mielitekoja??Siis mun tekee niin mieli suolakurkkuja,näkkileipää ja tonnikalaa!!Syön monen monta tonnikalavoileipää päivässä!!:D

Vierailija
54/81 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Hassua miten erilailla nuo maut ja hajut vaikuttavat eri äiteihin raskausaikana. Rautamamma kirjoitti, että syö monta tonnikalaleipää päivässä. Minä yökkään heti, kun vaan näenkin tonnikalapurkin. Harmi sinänsä, sillä kala on hyvää (yleensä)!

Mutta mutta, mun tekee mieli mämmiä! Voi hitsin pimpula, kun en oo vaan vielä sitä kaupasta löytänyt. Pitääkin tänään poiketa työmatkalla isompaan ruokakauppaan, niin varmasti löytyy pakkasesta mämmiä. Nam nam =)

Marju 7+1

Vierailija
55/81 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ihmeellisiä mielitekoja on tullut eli pahoinvoinnin lomassa tekee mieli syödä joululimppua, hapankorppuja, paistettuja kananmunia, suolakurkkua ja viiliä, mieluiten sitä missä on hilloa pohjalla. Mies vähän on kummastellut... Ällötystä aiheuttaa etenkin kala ja yleensäkin voimakkaat hajut.

Vierailija
56/81 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin minkäänlaisia. Johtuuko raskaudesta vai tästä taudista mut ei tee mitään mieli. Jotain mitä muka tekis mieli, rupeen syömään ja alkaa heti etomaan.. Harmin paikka sinänsä mut sinänsä hyvä, ei tuu ylilyöntejä kuten edellisessä raskaudessa ;) +30kg, hups.. :)

-nepe ja pähkinä7+4

Vierailija
57/81 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuviikko meni aika huonovointisesti ja jännitinkin aika lailla, miten mahtaa loppuviikko mennä, kun oli pakollisia työmenoja, koulutusta ym. Mutta eilinen (joka oli pisin ja rankin päivä) meni ihan ihmeellisen hyvin: söin pasteijaa, pastaa ym. - melkein kuin " normaali" ihminen. Ja yöllä ei edes närästänyt. Toki ruokahalu keskittyy edelleen vain tiettyihin ruokiin (nyt tulee huono olo, kun ajattelen, mitä eilen söin... :) ) ja pitää syödä rauhallisesti ja vähän kerralla. Mutta iloitsen tuosta eilisestä, että huonoon oloon voi tulla " välipäiviä" . Toivoa siis on. :) Jotkut muutkin täällä odottelevat lunta, samoin täällä, on niin harmaata, että kaipaisi jo lunta valaisemaan maisemaa. Olen alkanut hiljalleen odotella joulua (olen läpeensä jouluihminen) ja mietin vain, että kun muutenkin herkistyn varsinkin jouluna, niin nyt varmaan tihrustan pienistäkin asioista. Tuntuu olevan itku (jos sitten naurukin) herkässä. Ja kyllähän sitä ajattelee myös jo seuraavaa joulua, jos meitä olisikin silloin kolme... <:)

Voimia teille kaikille - niin huonovointisille kuin oireita odottaville!

t: Tipsu79 + masukki 7+6

Vierailija
58/81 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se vaan taas alkaa yksi työviikko olla lopuillaan. Ihanaa päästä viikonloppuvapaalle, vaikka tiedossa onkin aika härdelliviikonloppu vieraineen ja muine juttuineen.

Eilen oli ekan kerran vähän kuvotusta havaittavissa, mutta muuten aika vähillä oireilla mennään. Tänä aamuna olen tosin ollut tavallista väsyneempi, mutta nukuin kyllä tosi levottomasti.

Neuvolaan olis varmaan aika alkaa soitteleen, mutta tuntuu vaan siltä. että ei tässä mitään kiirettä vielä ole. Tärkeempää kai olis ottaa itseään niskasta kiinni ja soittaa hammaslääkäriin. Olen venyttänyt hammaslääkärikeikkaa jo vuoden ja nyt olis oikeasti ihan pakko tehdä tarkastus ja laittaa tarvittavat asiat kuntoon ettei " tipu hampaat suusta" raskauden jälkeen! Musta synnyttäminenkin on kivempaa puuhaa kuin istua hammaslääkärin tuoliin...

Jos muut mammat ovat jo viikonlopputunnelmissa? Mun tunnelmaa tosin latistaa se, että pitäisi vielä tarttua siivousvälineisiin tänään... yleensä siivoamme torstaina, mutta eilen oli sen verran iltaohjelmaa, että jätettiin siivous suosiolla tähän päivään...tylsää!

Leppoisaa viikonloppua ja hyviä vointeja kaikille!

Tinsku-74, 5+4

Vierailija
59/81 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudun mukaan!

Jos nyt kaikki menee ok, niin heinävauva meillekin tulossa.

Vähän itsestäni:

Olen 27v ja osotan nyt toista lastani. Esikoispoika täyttää ensi viikolla vuoden.

Mula oli kesällä km ja siksi en oikein uskalla hehkuttaa koko juttua.

Nytkään ei nimittäin ole yhtään raskaana oleva olo, niinkun ei ollut kesälläkään.

Mutta onneksi viikot menevät tuon taaperon kanssa nopeasti, jospa tämä eka kolmannes ei sitten tuntuisi niin pitkältä.

mam80

Vierailija
60/81 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä jo melkoisesti heinähattuja pinoutunut!!

Piti välillä keskeyttää kouluhommien puurtaminen ja tulla lukemaan kuulumisia :) (ei sillä, että mua laiskotuttas ;))

Täällä pitäs kans jossain vaiheessa tarttua murin varteen, arvatkaas kiinnostako sekään ;D

Täällä pohjoisessa on ihanan talvinne keli, lunta on satanut aamusta asti ja kaikki on taas valkoisena, kun tuossa alkuviikosta lumet suli pois. Nyt on mukavampi kattella ulos!

(.) Tänään alkoi tuntua aaltomaista pahaa oloa. Se on semmosta etomista. Pitäs vissiin jotain laittaa suuhun, että ei mee pahemmaksi. Flunssa alkaa olla voitettu ja pahin palelu on poissa vaikkakin silti pitää olla viltti hartioilla.

Yritin soittaa neuvolaan ja varata aikaa, mutta eivät mokomat vastanneet! No, alkuraskauden ultra on jo varattuna joulukuun alkuun. Sitä odotellessa!

-mangu- rv 5+2