Virka-aikaan toissa olevat; Paljonko teille pitaisi maksaa lisaa, etta suostuisitte tekemaan toita myos iltaisin, oisin ja viikonloppuisin?
Kyllä musta varsinkin yöt ja viikonloput on sellaisia, että vähintään puolet pitäisi saada palkkaa lisää, että suostuisin kolmivuorotyöhön. Ja vasta tuplapalkalla olisin tyytyväinen.
Kommentit (30)
Mutta kun on työtä vuorotta. Eli yhdistetty aamu- ja iltavuoro pelkän päivävuoron hinnalla, niin se ei kovin reilulta tunnu. Ja toisinaan niihin yhdistetään yövuorokin.
Ylemmät toimihenkilöt eivät juurikaan ole keskittyneet haukkumaan muiden lakkoja tai niiden tarkoitusperiä. Olisi mukavaa saada omat työolosuhteet ja korvaukset ajan tasalle. Tosin en ole irtisanoutumassa, vaikka tahtooni ei suostuttaisikaan. Sitten se on omassa päätösvallassani jatkanko näillä naurettavilla ehdoilla työtäni vai en. Tekijöitä varmaan löytyy, ainakin joksikin aikaa. Sellaisia, joilla ei ole omaa elämää eikä perhettä.
20
Vierailija:
Minun korviin tuo matkustaminen kuulostaa ikävältä, mutta ei mahdottomalta. Meillä on sekaisin aamu ja iltavuoroja samalla viikolla, joten kun illalla on kotona noin 22.30 saa lähteä aamulla töihin 06.00.
Kyllä olen monta kertaa ollut matkapäivän jälkeen kotona puoliltaöin ja silti on aamulla oltava töissä. Olenpa joskus jopa palannut matkalta vasta viikonloppuna, jolloin sekin on pilalla. Ja mitään lisiä on ihan turha odotella. Mutta näiden asioiden kanssa on vain elettävä. Eniten harmittaa pienten lasteni puolesta. Eivät he ymmärrä, mihin äiti välillä katoaa.
Hoitaja on sentään jo kouluttautuessaan tiennyt, että vuorotyöhön todennäköisesti joutuu. Omalla alallani tällainen sen sijaan on aika harvinaista, johtuu lähinnä työnantajaorganisaation erityisluonteesta.
Yrittäjän tyttärenä olen aina tiennyt, että illat ja viikonloput haluan olla kotona. Siksi teen tyytyväisenä ylemmän korkeakoulutukinnon suorittaneena koulutustani vastaavaa työtä huikealla 2100¿ kuukausipalkalla.
epämiellyttävistä työajoista? Vai missä näitä pönttöjä asuu, jotka eivät osaa lukea?
jos kokonainen työtaistelu keskittyy siihen. Ehkä et ole vain ottanut asioista selvää opiskeluaikoinasi? (Äläkä vetoa siihen, että olet opiskellut 10-20 vuotta sitten ja silloin asiat ovat olleet toisin. Av-logiikan mukaan olosuhteet alalla kuin alalla pysyy muuttumattomina maailman tappiin saakka.)
kyllä siihen liksaan saa jo epäsäännöllistä ja pitkää päivää tehdä.
sh
Mä kirjoitin aiemmin tuosta tietotekniikan palvelualan työehtosopimuksesta. Olen itse manageritehtävissä ja silti saan nuo edut. Jos on ylempänä toimihenkilönä, kannattaa yrittää neuvotella sitä palkkaa vastaavasti korkeammaksi tuolla verukkeella. Tosin jos on N-firmassa töissä, niin sekin on vaikeaa. Siellähän on tunnetusti surkeat palkat.
Mielestäni tuo matka-aika=vapaa-aika on kyllä iso epäkohta.
13
tienaa kaksi kertaa samanverran kuin minä, joten siinähän on niitä vuorolisiä jo kerrakseen. Lisäksi hänellä on joustava työaika, joten jos ei ole reissua tai jotain tapaamisia, voi päättää melko pitkälle itse työaikansa.
Meidän työmaan kirvesmiehilläkin on muuten joustava työaika. Kirvesmiehen apulaisella on hieman parempi palkka kuin minulla. Hänellä ei ole alan koulutusta ja tämä on ensimmäinen työmaa, jossa on töissä. Kirvesmiehellä onkin sitten jo huikeasti parempi palkka kuin minulla.
t:sh
päivystys, mistä varallaolosta maksetaa tunti/pvä. Ylitöitä tulee aina joskus, mutta ne saa sitten joskus vapaana, ei koskaan rahana. Vapaa on ihan OK, mutta joskus voisi olla extra rahakin tarpeen!
Kyllä minäkin voisin tehdä töitä ilman noita epämukavan työajankorvauksia 3xpalkasta.
sh