terveydenhoitajilla "salakysymyksiä"! (ov)
Tuttavani opiskelee parhaillaan terveydenhoitajaksi ja kertoi kuinka olivat juuri käsitelleet ns. salakysymyksiä eli kuinka kysytään jotain, mutta halutaan saada selville jotain muuta! Salakysymyksiä oli jokaiseen lapsen ikävaiheeseen jokunen. mm. 1-vuotistarkastuksessa usein kysytään joko äiti potattaa lastaan/onko lapsi harjoitellut syömistä itse ja jos näihin molempiin menee äiti-polonen kyllä vastaamaan niin saa "suorittaja"-äidin leiman otsaansa ja lapsen ja äidin tunneyhteyttä tulee kuulemma tarkastella tarkemmin!
Siis kamalaa! Eihän sitä uskalla kohta enää mitään terkkarille sanoa, tiedä minkä leiman sitä otsaansa saa. Miksei asioista voi puhua niiden oikeila nimillä!
Kommentit (28)
luunmurtuman takia. Lääkäri oli jo hoitotilanteessa kysellyt miksi äiti ei ole mukana. Mutta selitys "se hoitaa sisaruksia kotona (viimeisillään raskaana), eikä sillä ole ajokorttia" ei kelvannut...
Meillä annettiin nokkamuki käteen 4kk:lle, oppi tosin juomaan vasta 6kk:n ikäisenä itse. Lusikkaa en kyllä tarjonnut, mutta nappasi sen kerran käteensä ja alkoi syödä itse. Ikää oli 11kk ja sen jälkeen on itse syönyt.. Isä on käyttänyt neuvolassa ja tulee jatkossakin käyttämään. No onneksi sentään potalle opeteltiin vasta hiukan ennen kahta vuotta :D
Osallistuin muutama vuosi sitten kunnan sosiaali ja terveyspalvelujen henkilöstölle järjestettyihin koulutuspäiviin aiheena perheväkivalta. Iso osa osallistujista oli terkkareita. Kouluttaja ihan vakavalla naamalla väitti, että jos perheen isä tulee mukaan lapsen neuvolakäynnille tai jopa käyttää lasta yksin neuvolassa niin todennäköisesti (ei mahdollisesti, vaan todennäköisesti!) hän on alistava vaimonhakkaaja joka ei päästä vaimoaan yksin neuvolaan.
Mun mieheni on hoitanut yksin noita neuvolakeikkoja hoitovapaalla kun on ollut molempien lasten kanssa, nyt on pasifisti saanut pahan leiman otsaan ;D
ja yritetään järjestää noin joka toinen neuvolakäynti kahdeksaksi tai neljäksi, että isä pääsee mukaan, vaikka on töissä ja minä kotona. Tänäänkin ollaan menossa molemmat... :D
"onko teillä kasvatusasiat hallussa"
tai
"onko parisuhteenne kunnossa"
Varsinkin tuo eka kysymys on hassu. Mitä siihen voi sanoa muuta kuin no että parhaamme yritämme ja ihan ok varmaan menee. Jos vastaa "on hallussa", niin on itsestään liikoja luuleva suorittajaäiti. Jos vastaa "ei ole hallussa", niin kohta on sossut ovella.
esimerkiksi kasvatusjuttuun voisin vastata, että omasta mielestä muuten kyllä, mutta näihin uhmakohtauksiin/univaikeuksiin (tai mikä nyt sillä kertaa tuntuisi olevan mielessä) kaipaisin neuvoja tms.
musta pahin on, jos vaan ohimennen sanoo, että no jos teillä ei ollut muuta, niin nähdään sitten ensi kerralla... on jäänyt moni asia kysymättä, kun ei enää siinä vaiheessa viitsi kysyä ja alussa on odottanut, että th saa mittaukset ym. tehtyä.
todella ammattitaitoinen ja kokenut ihminen. Aidosti pitää työstään ja se näkyy! En ole ollenkaan huolissani vaikka "salakysymyksiä" tekisikin =) ITse tiedän olevani ihan tavallinen normaali hyvä äiti enkä ole ollenkaan huolissani että terkka saisi minusta jonkin muun kuvan =)