Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

terveydenhoitajilla "salakysymyksiä"! (ov)

Vierailija
04.11.2008 |

Tuttavani opiskelee parhaillaan terveydenhoitajaksi ja kertoi kuinka olivat juuri käsitelleet ns. salakysymyksiä eli kuinka kysytään jotain, mutta halutaan saada selville jotain muuta! Salakysymyksiä oli jokaiseen lapsen ikävaiheeseen jokunen. mm. 1-vuotistarkastuksessa usein kysytään joko äiti potattaa lastaan/onko lapsi harjoitellut syömistä itse ja jos näihin molempiin menee äiti-polonen kyllä vastaamaan niin saa "suorittaja"-äidin leiman otsaansa ja lapsen ja äidin tunneyhteyttä tulee kuulemma tarkastella tarkemmin!

Siis kamalaa! Eihän sitä uskalla kohta enää mitään terkkarille sanoa, tiedä minkä leiman sitä otsaansa saa. Miksei asioista voi puhua niiden oikeila nimillä!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tiedät itse, että asiasi ovat hyvin, millä tavalla se liikuttaa ketään, mitä terkkari ajattelee? ei minun elämääni ainakaan neuvolantädin mietteet vaikuta.

ja mitä tulee erilaisiin tapoihin kaivaa esille ongelmia - jos ne nyt jonkun kohdalla toimii ja paljastuu ongelmaa, niin hyvähän se vaan on että ehkä saa sitten jotain apua. sen minkä nyt neuvolasta koskaan mitään oikeaa apua saa ;)

Vierailija
2/28 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

haha!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vastauksista tehdään johtopäätöksiä!

Vierailija
4/28 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko äiti jotenkin epänormaali, jos potattaa tai antaa lapsen hosua lusikan kanssa ennen 1-vuotispäiväänsä? Eikö suuri osa äideistä kuitenkin tee näin, vaikka vain yhden kerran, ilman sen kummempia treenaus/suorittamisajatuksia? Vähän aiheen vierestä..

Vierailija
5/28 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä salaista on kysyä kysymyksiä ja tehdä niistä johtopäätöksiä?

Pitäisikö terkan olla hiljaa ja vain vastata kysyttäessä? Ehkä ystäväsi on ymmärtänyt jotain väärin, tai sitten hänellä on täysin ammattitaidoton opettaja, mutta irl terkan tehtävä ei todellakaan ole leimata vanhempia suuntaan tai toiseenkaan.

t. terkka

ps. Nuo mainitsemasi esimerkit eivät millään tapaa kerro siitä, että äiti on suorittaja, vaan ihan tavallinen äiti...

Vierailija
6/28 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistiinpanoistaan näytti (voin kysellä vielä), mutta minusta tuo nyt on liikaa yleistämistä tuollainen.

Ei kun joo, 3-vuotiaan kohdalla taisi olla jotain yökasteluista kysymisestä ja vaippojen käytöstä. Vielä vaippoja käyttävien äidit oli kärjistäen leimattu aloitekyvyttömiksi ja niillä, joilla yökasteltiin saattoi olla henkisiä ongelmia ja perhedynamiikkaa olisi tarkasteltava tarkemmin. Hei haloo, kyse on 3-vuotiaista!

ap

Vierailija
7/28 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat neuvolakäyntini ovat olleet aina läpihuutojuttuja ja ihmettelen miten perheet jotka ovat avun tarpeessa jäävät haaviin neuvolassa.

Vierailija
8/28 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistiinpanoistaan näytti (voin kysellä vielä), mutta minusta tuo nyt on liikaa yleistämistä tuollainen.

Ei kun joo, 3-vuotiaan kohdalla taisi olla jotain yökasteluista kysymisestä ja vaippojen käytöstä. Vielä vaippoja käyttävien äidit oli kärjistäen leimattu aloitekyvyttömiksi ja niillä, joilla yökasteltiin saattoi olla henkisiä ongelmia ja perhedynamiikkaa olisi tarkasteltava tarkemmin. Hei haloo, kyse on 3-vuotiaista!

ap

Mitä perhedynamiikasta voi päätellä jos äidillä on siniset silmät ja lapsillakin on. Hoh hoi. Saisi tämä tuleva terkka harkita alan vaihtoa, mokoma poppamies.

Vierailija
9/28 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä omalle kohdalleni on osunut vain ja ainoastaan hiukan "hitaita" terveydenhoitajia. Olen tulltu ko. ammattilaisista siihen tulokseen, että sairaanhoitajiksi eivät halunneet jäädä ja lääkäreiksi eivät päässeet. Ikävä kyllä se näkyy.

Omista kokemuksistani n. viidestä terveydenhoitajasta mm.

- ei saanut värinäytettä otettua, piti pyytää lääkäri paikalle

- ei osannut antaa seksivalistusta - siis väkinäistä vääntämistä, tekopirteää kikattelua

- tulkitsi veriarvoni päin honkia: kyse ei ollut namien syömisestä vain jostain ihan muusta, ravinnon puutteesta lähinnä imeytymishäiriön vuoksi

- päivän sairasloma aggressiiviseen kurkkutulehdukeen

Onhan näitä. Kaikkia edes jaksa muistaa. Mutta isosti en kyllä jaksa heidän ammattitaidostaan tai mielipiteistään ajatella.

Vierailija
10/28 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sai kyllä makeat naurut tästä aloituksesta! Kyllä asiat kysytään ihan suoraan eikä ole olemassa mitään opetettuja salakysymyksiä. Johtopäätöksiä voidaan toki tehdä, mutta ei tosiaan millään "salakysymyksillä" :).

Vierailija
11/28 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isosti en jaksa sun kirjoitustaidosta ajatella.

- ei saanut värinäytettä otettua, piti pyytää lääkäri paikalle

Onhan näitä. Kaikkia edes jaksa muistaa. Mutta isosti en kyllä jaksa heidän ammattitaidostaan tai mielipiteistään ajatella.

Vierailija
12/28 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä päätelmiä erilaisista kysymyksistä. Tottakai keskusteltusta nousee esiin myös muita asioita kuin ne joita suoraan kysytään, mutta jos joku on opettanut niitä noin yksioikoisesti ts. parin kysymyksen perusteella leimataan tietyksi, on ehkä opettaja opettanut liian yksinkertaistetusti/kärjistetysti tai mennyt oppilaalta esimerkkien idea ohi....

Yökastelusta: Vielä n. 70-luvulla todellakin yökastelua pidettiin psyykkisenä ongelmana (ja lpienen apsen psyykkiset ongelmat usein liittyy perhedynamiikkaan). Nykytiedon mukaan kyseessä on puhtaasti fyysinen ja usein periytyvä vaiva. Sen sijaan jos jo täysin kuiva lapsi alkaa isompana kastella, voi kyseessä olla psyykkinen ongelma eli lapsi esimerkiksi hakee huomiota/apua kastelulla.

Vierailija
13/28 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Tai sitten on kyllä koulutus muuttunut radikaalisti sitten viime kerrasta. No loppujen lopuksi 3 vuotiaista on n. 50/50 jotka vielä öisin käyttää vaippaa. Itse olin yökastelija ala-asteikään asti.

T. Toinen Terkka

Vierailija
14/28 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että aivan salakysymyksiä! Jos minulle 1-vuotiaan äiti sanoisi, että lapsi on jo harjoitellut syömistä, en todellakaan pitäisi sitä minään ihmeenä. Sehän on aivan normaalia, että 1-vuotias alkaa jo itse haluta syödä. Ja jos 3-vuotiaan yökastelijalapsella olisi henkisiä ongelmia ja äiti olisi aloitekyvytön, niin taitaisipa aika moni 3-vuotiaat & heidän vanhempansa olla em.

Olen samaa mieltä kuin aikaisempi terkka. Joko opettaja on ammattitaidoton tai opiskelija on ymmärtänyt väärin.

Vierailija
15/28 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverin lapsi kävi potalla 8kk iässä ja tottakai harjoitellaan syömistä, jos lapsi sitä haluaa. En kyllä pitäisi sellaista äitiä "suorittajana", pahalla ainakaan. Enkä ala pelätä mitä terkkarit meistä ajattelee.. yritän vastata rehellisesti. Siitäkin saa varmaan miinuksia vihkoon, jos alkaa liian kauan miettiä vastauksia ;)

mutta kyllä jotkut vakavat asiat voidaan saada tietoon tuollaisten salakysymysten avulla eikä suoraan kysymällä.

Vierailija
16/28 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahaaa! Täällä kans terkka, oikein työterveyshoitaja ja salatiedettähän sitä on opiskeltu, joopa!

Vierailija
17/28 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verinäyte on niin tylsä. Värinäyte kuulostaa paremmalta.

Ja ei sun tarvitse isosti minun kirjoituksistani välittää.

Kohdalleni on kai vain sattunut otos todella surkeita terveydenhoitajia. Kai niitä on parempiakin, mutta nämä eivät ole loistaneet.

Olen pari myös tuntenut kautta rantain ja joku ihmeellinen kulissien pito -prosessi on ollut molemmilla.

Vierailija
18/28 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin muutama vuosi sitten kunnan sosiaali ja terveyspalvelujen henkilöstölle järjestettyihin koulutuspäiviin aiheena perheväkivalta. Iso osa osallistujista oli terkkareita. Kouluttaja ihan vakavalla naamalla väitti, että jos perheen isä tulee mukaan lapsen neuvolakäynnille tai jopa käyttää lasta yksin neuvolassa niin todennäköisesti (ei mahdollisesti, vaan todennäköisesti!) hän on alistava vaimonhakkaaja joka ei päästä vaimoaan yksin neuvolaan. Väite sai paljon vastaväitteitä yleisöstä mutta kouluttaja vain pysyi kannassaan. Jäi oikein paha maku ko. koulutuspäivistä monille kun puoli päivää meni tuosta asiasta vääntämiseen. Kuuntelijat siis olivat pääsääntöisesti sitä mieltä että isän mukanaolo on jopa toivottavaa eikä kerro mitään hänen väkivaltaisuudestaan. Moni meistä pienten lasten äideistä oikein pahoitimme mielemme miestemme puolesta. Eipä olisi kivaa saada alistajan leimaa siksi että on kiinnostunut lapsensa neuvolakäynneistä tai hoitaa osuutensa neuvolavisiiteistä vaimon ollessa töissä (terkkarina).

Vierailija
19/28 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaja ihan vakavalla naamalla väitti, että jos perheen isä tulee mukaan lapsen neuvolakäynnille tai jopa käyttää lasta yksin neuvolassa niin todennäköisesti (ei mahdollisesti, vaan todennäköisesti!) hän on alistava vaimonhakkaaja joka ei päästä vaimoaan yksin neuvolaan.

Pitääpä muistaa kertoa miehelle, minkälaisen maineen hän on saanut. On vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja, jonka on paljon helpompi käyttää lapsia neuvolassa tai lääkärillä kuin minun, joka käyn säännöllisessä toimistotyössä :D Sorry, tää vain huvittaa. En olisi millään uskonut, että moista joku pokkana voisi väittää.

Ehkä jossain muussa kulttuurissa? Sellaisessa, jossa isän ei ole tapana osallistua lastenhoitoon voimakkaammin? TAi ihan pienestä vauvasta kun on kyse??? En minä tiedä.

Vierailija
20/28 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietävät ilman näitä "salakysymyksiä" hänen olevan sellainen. Esim. lapsi 5kk, nokkamuki kaivetaan otetaan esiin, ja siitä kuukausitolkulla yritetään opettaa juomaan. lapsi 10kk, aletaan hillitön pottatreenaus, lapsi 1v annetaan lusikka käteen joka ruoalla jotta oppisi pian syömään itse. Lapsen ollessa vähän alle 1,5v jätettiin päivävaippa pois vaikka ei osoittanut kuivaksioppimisen merkkejä lähellekään. Pissassi ja kakkasi housuunsa jatkuvasti, useita vaatevaihtoja päivässä. Mutta hei, kun heillä kuitenkin yritetään...

Ja kaikki nämä uudet jutut otettiin heillä kuvioon ENNEN kuin lapsi itse osoitti kiinnostuksen merkkejä.