Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kummi olla eri kirkon jäsen, esim.katolilainen?? Ev.lut srk siis muuten.EV

Vierailija
27.09.2008 |

.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. kirkko.fi

Vierailija
2/9 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummi on katolilainen. kaksi evluttia pitää olla myös mukana. tai papista riippuu, mulle riitti yksi evlut mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastettavalla tulee olla vähintään kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon konfirmoituja jäseniä. Kummien määrälle ei ole annettu ylärajaa.

Porvoon yhteisöön kuuluvat Suomen, Ruotsin, Norjan, Islannin, Viron ja Liettuan luterilaiset kirkot. Porvoon yhteisön muita kuin luterilaisia jäsenkirkkoja ovat Englannin, Irlannin ja Walesin anglikaaniset kirkot sekä Skotlannin episkopaalinen kirkko.

Näiden lisäksi Porvoon yhteisöön kuuluu vielä kaksi pientä anglikaanista kirkkoa, Espanjan episkopaalis-reformoitu kirkko ja Lusitanian kirkko Portugalista.

Tämän lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva konfirmoitu henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina.

Vierailija
4/9 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin kirkonkirjoihin en päässyt.

Silloin pappi sanoi , että hän ei voi kirjoittaa minulle todistusta, koska heildän hiippakunnassaan on niin ahdasmieliset säännöt.

Kuulema jossain muussa paikassa olisi voinut olla mahdollista.

Mutta anyway olen kummi ja sain olla "paraatipaikalla" ristiäisissäkin. Kummiushan on sopimus vanhempien ja sinun välilläsi. Jos kirkko ei hyväksy, so what.

Kenenkähän tappio?

Vierailija
5/9 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(eivät kuuluneet kirkkoon kasteen tapahtuessa)

Vierailija
6/9 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkolaissamme on varsin selkeät säädökset asiasta (vaikkakin tietysti monimutkaiset, kun kristillisiä kirkkojakin on niin monenlaisia.

- Kaksi ev.lut. kummia (näihin lasketaan myös Porvoon sopimuksen kirkot)

- tämän lisäksi muita kummeja voi olla kristillisistä kirkoista, joiden kasteoppi on samanlainen kuin meillä esim. ortodoksit tai katoliset siis (ei kuitenkaan aikuisena tai uudestaan kastavien yhteisöjen jäsenet).

- kirkkoon kuulumaton ei kirkkolain mukaan ole kummi. toki vanhemmilla on oikeus valita lapselleen aikuiseksi ystäväksi, tärkeäksi henkilöksi myös näitä ja itse esim. kastaessani otan heitä mielellänkin mukaan vakaumuksensa mukaisesti. Mutta kummi on kristillisen kirkon käsite ja tehtävään kuuluu erityisesti rukoileminen ja kristillinen kasvatus.

t.pappi

Vierailija
7/9 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kummi, vaikka en kuulu kirkkoon.

Tosin kirkonkirjoihin en päässyt.

Silloin pappi sanoi , että hän ei voi kirjoittaa minulle todistusta, koska heildän hiippakunnassaan on niin ahdasmieliset säännöt.

Kuulema jossain muussa paikassa olisi voinut olla mahdollista.

Mutta anyway olen kummi ja sain olla "paraatipaikalla" ristiäisissäkin. Kummiushan on sopimus vanhempien ja sinun välilläsi. Jos kirkko ei hyväksy, so what.

Kenenkähän tappio?

Ei kaste-kummius -kysymys ole ahdasmielisyydestä kiinni, vaan siitä että toimitaan sovittujen sääntöjen mukaan (papin ja seurakuntien toimintaa ohjaavat mm. kirkkolaki ja kirkkojärjestys). Suomalaisessa uskonnollisessa keskustelussa (joka aina ei edusta kirkon oppia, vaan ääriajattelijoiden omia tulkintoja) on muita ahdasmielisyyden ilmiöitä, mutta kummi-kysymys ei mielestäni ole hyvä esimerkki tästä. Ongelma on enemmänkin käytännöllinen: mistä vanhemmat löytävät kaksi kummiksi sopivaa, jos lähimmät ihmiset eivät kummikriteeriä täytä? Ei ole kirkon ahdasmielisyydestä, vaan linjakkuudesta kiinni, että omalla toiminnalla on tietyt periaatteet ja niistä pidetään kiinni, vaikka kirkosta eroavat suhtautuisivat kasteeseen so what - asenteella. Ei kummikriteerejä tule muuttaa sillä perusteella, että saataisiin kirkkoon kuulumattomat tyytyväisiksi hyväksymällä heidät kummeiksi.

Olisi ko. papilla siis syytä käydä täydennyskoulutuksessa tai piispan juttusilla, jos peruskoulutus on jättänyt näin suuria aukkoja ymmärrykseen kirkon sakramentin, kasteen, merkityksestä ja edellytyksistä.

Se, että joku ei kuulu kirkkoon, ei estä osallistumasta ristiäisiin ja olemalla muutenkin kastettavan lapsen ja hänen perheensä tukena ja läheisenä ihmisenä. Ei siis pidä sotkea tahalllisesti asioita keskenään. Hyvä ja lämmin lähimmäinen voi olla, vaikka ei kummi olisikaan.

Vierailija
8/9 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kristillisiin kirkkoihin kuuluvat henkilöt, koska kirkon näkökulmasta kummin tärkein tehtävä on lapsen kristillinen kasvatus. Sen takia esim. kirkkoon kuulumaton ei kelpaa, hän ei tue lapsen kristillistä kasvatusta luterilasen uskonkäsityksen mukaiseksi... se on sitten toinen juttu, että jos kirkkoonn kuuluville pidettäisiin ensin uskonopillinen kuulustelu, niin kuinka moni sen läpäisisi.. Kuinka moni siis oikeasti edes pystyisi tuohon kummiuden velvoittamaan kristilliseen kasvatukseen.

Se on sitten toinen asia jos lapselle halutaan 'kummi' aikuinen ystävä jolla ei ole kristillisen kasvatuksen kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
9/9 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan silti ylös, koska tämä kummiasia kummittelee enemmän vähemmän koko ajan tällä palstalla.