Miksi ihmeessä joku antaa veljeksille nimeksi LEEVI ja VEETI?
Oikeesti,miten voi olla niin mielikuvituksettomia ihmisiä, että tuhansien ja taas tuhansien nimien joukosta pitää valita juuri ne kaksi kammottavinta ja yleisintä 2000-luvun muotinimeä?
Mä en ymmärrä. Eikö ihmisillä ole enää mitään järkeä?
Kommentit (32)
ap taitaa vaan olla katkera lapseton tai vaan saanut tytölle nimiä antaa..
hah ja taitaa ittellä olla jessicaa ja amandaa .ja työtön paskiainen joka meikäläisten verorahoilla mälläilee, on ihan tottamooses!!
Joku vähät välittää siitä, onko nimi yleinen vai ei, toiselle harvinaisen nimen antaminen on tärkeää. Harva nimi sinänsä herättää inhoa, vaan yleensä ei pidetä nimen herättämistä assosiaatioista. Leevistä ja Veetistä ei pidetä, koska ne ovat oikeastaan miellyttäviä nimiä, niistä on liian helppo pitää. Kuka nyt kehtaisi sanoa lempiruuakseen pitsan, vaikka moni siitä pitääkin?
Itse tykkäsin Veetistä ja Leevistä silloin, kun esikoiseni 5 vuotta sitten syntyi. Mutta kun aloin selvittää nimien yleisyyttä, hylkäsin ne saman tien (koska häpeäkseni ja snobistisesti kuulun niihin, jotka eivät halua assosioitua massaan) ja keksin jotain muuta.
Itse asiassa hyvinkin monet nimet, joista teininä tykkäsin ja joita kaavailin lasteni nimiksi olivat tuolloin hyvinkin harvinaisia ja nykyään suosittuja (esim Aino, Venla, Leevi, Elias, Oona). Olemme siis kaikki aikamme lapsia ;)
Annoin esikoiselleni nimeksi Veeti niin sinä vuonna samannimisiä oli jotain 40 vuodessa! Eli oli harvinainen nimi. Eipä tullut mieleen että on niin hyvä nimi että kahdeksassa vuodessa 10-kertaistaa suosionsa! Silloin ainut Veeti mitä tiesin oli Veeti Kallio.
Ja Lenni nimi on vanha suomalainen nimi (niinkuin Veeti ja Leevikin) kaverini pappa oli Lenni nimeltään. Toista on nämä Jirco-Ricot :)
Ei löydy top 50 -listalta, eikä nimen kantajiakaan ole kovin montaa.
Ja totta one sekin, ettei Veetin ja Leevin suosio ole vielä kovin pitkäaikaista. Minkä sille voi, jos antaa lapselleen nimen josta yhtäkkiä tulee suosittu. Ei psykologi Sinkkosenkaan etunimi Jari ollut suosittu silloin 50-luvulla, mutta vanhemmat olisivat varmasti miettineet uudelleen jos olisivat nähneet tulevaisuuteen.
t. Lennin äiti, joka äsken kirjoitti harkinneensa Leeviä ja Veetiä
Ja musta ne oli kivat nimet. En ylipäätään ymmärrä ihmisten himoa haukkua jonkun lapsen nimeä!? Musta se on tosi ylimielistä ja inhottavaa. Jokainen antaa lapselleen sen nimen, jonka parhaaksi kokee. Toisten mielestä tärkein peruste voi hyvin olla harvinaisuus, mutta toisille (ilmeisesti tämän palstan mukaan tyhmille duunareille=huonoille ihmisille) riittää niinkin simppeli peruste, kuin että sattuu tukkäämään ko. nimistä.
Voi voi...
Muistan ajatelleeni 80-luvulla, että Jesse on magee nimi (olin silloin vielä itsekin lapsi) ja nyt kun Jessejä on pilvin pimein tullut vastaan, en suin surminkaan antaisi lapselleni nimeä Jesse. Enkä tytölle Juliaa. 90-luvulla ei ollut vielä montaa kertaa törmännyt nimeen Veeti tai Leevi ja kuulostivat silloin mukavan erilaisilta, mutta kuitenkin helpoilta nimiltä. Nyt nimi on tavallaan kulunut loppuun ja ei enää kolahda. Samoin on käymässä monille muille nimille, esim. Aino, Ella, Veera, Maria, Roosa, Viivi, Niko, Jenni, Arttu, Jimi...
Kohta varmaan taas kuulostaa hyvältä nimet Tomi, Katja, Sini, Mika, Terhi jne, kun niitä ei ole lapsiväestössä kovin paljoa.
Ja niin muuten, itsellä on kaksi tyttöä, joille nimet on valittu sen mukaan joista itse pitää, ovat kuitenkin vanhoja suomalaisia nimiä, ja kummallakaan ei ole ollut yhtään kaimaa päiväkotiryhmissä tai koulussa, vaikka ovatkin ihan tunnettuja nimiä!
pitkä ja vaikea nimi jota ei sitten jaksa käyttää esim. Benjamin Sebastian ja lapsesta käytetään yleisesti nimeä Penkku. Oisko vaikka Pekka tai Heikki ollut parempi valinta. Niin ja tän Penkun veli on Samuel ja hänen kutsumanimensä on Patu.
siitä kiihkoilet jos joku antaa lapselleen nimeksi Veeti tai Leevi??? Tai jotain muuta yleistä tai " erikoista" ?? Itse kun lapsilleni olen nimiä miettinyt/ valinnut niin enpä ole pätkääkään ajatellut mitä mieltä muut saattaisivat nimestä olla!!! Ja nää on on nyt näitä juttuja taas, että toinen tykkää ja toinen ei! Onko itselläs lapsia? Ja jos on niin minkä nimisiä tai mitkä yleensä olisivat sinun mielestä " hyviä" nimiä? Voidaanhan me niistäkin vääntää mielipidettä!!!
ja minun poikani nimi on Leevi, isoisänsä mukaan, enkä tullutkaan kuvitelleeksi että poikamme mielelletään nyt duunariperheen lapseksi! :D kiitos taas nauruista