Onko keskimäärin 3000 euron palkka hoitajille kohtuullinen?
Kommentit (14)
Mua nauratti uutisissa ne kuvat tehyläisten mielenosotuksista, plakaateissa luki ' palkka ois kiva ylläri' ja ' orja 2007' jne. Haloo! Kai nen nyt palkkaa on tähänkin asti saaneet. Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?
korotuksen jälkeenkin monille (peruspalkka 2190)- Kohtuutonta?
Niillä on nytkin ihan kohtuu palkka jos kakkosella alkaa.
Kyllä yksityispuolella tienaa, mutta ne apulaislääkärirukat sairaalassa.. Koulutusta ja tietotaioa piisaa ja palkka n. 5000 ¿/kk
se on n. 3000 enemmän ku mitä hoitajat nyt saa.
että nyt esitetyissä tilastoissa keskipalkaksi ilmoitettu 2500 euroa sisältää myös vuorolisät, ylityöt (joita monet joutuneet pakosta tekemään kun henkilökuntaa/sijaisia ei saada) lomarahat ja ne suuren suuret ikälisät (alle satanen kahdesti uran aikana). Peruspalkka on alle 2000, muualla kuin pk-seudulla lähempänä 1800 euroa.
Minä sain peruspalkkaa ensimmäisessä duunissani 1300 e/kk ja olen insinööri. Nyt saan 2300e/kk ja vastuuta riittää. Tuo 2500 vuorolisät sisältyen on ihan ok palkka AMK tasoisellla koulutuksella.
Ei auta rutista, että 1800 pitäisi riittää kun ei sillä rahalla saada enää ketään hommiin.
Koulutustaso olisi sairaanhoitajilla tuohon palkkaan liian matala.
Mutta työn vastuullisuus on suuri. Suomessa sairaanhoitaja tekee paljon toimenpiteitä, jotka esim. Saksassa tekee lääkäri. Norjassa palkka on ollut vuosia sitten huomattavasti parempi kuin meillä, samoin työolot suhteutettuna ansioon.
Sairaanhoitajat vastaavat käytännön työssään kirjaimellisesti ihmisen hengestä ja terveydestä, vaikka juridisesti noudatetaankin lääkärin antamia lääke- ja hoitomääräyksiä. Ammattitaitoista hoitajaa ei korvaa kukaan kadunmies, toisin kuin vaikkapa myyjän tai lastentarhanopettajan. Käytännössä olen monta kertaa ollut mukana tilanteissä, joissa etenkin tiukoissa hetkissä kokematon lääkäri tekee juuri niin kuin kokenut hoitaja epäsuorasti tai suorasti ohjaa tekemään. Tässä ei siis ole kyse lääkärien ammattikunnan kritisoimisesta, vaan käytännön kokemuksesta ja ammattitaidosta.
Mikäli palkka ei nouse riittävästi, uskon hoitoalalle hakeutuvien määrän vähentyvän suuresti. Mikä mahtaa olla tilanne 20 vuoden kuluttua?
Terv. kätilö
korkeasti koulutetuille. He tajuta sitä, että kaikki ei voi tienata saman verran. Homma ei vaan niin toimi. Toiset tienaa vähemmän ja asuu ahtaammin jne... Tää homma on nyt vaan hitusen vääristynyt. Kukapa ei haluaisi enemmän ja parempaa?
kuulostaa liian paljolta.