Kuka tietää paljonko kannattaa liikkua viikossa, kuinka kauan kerralla jne?
Minulla on tällä hetkellä mahdollista urheilla polkemalla kuntopyörää ja soutaa. Kannattaako urheilla joka päivä? Olen todella ylipainoinen, 107kg. Nykyään syön normaalien suositusten mukaan, paljon vihanneksia, kasviksia, hedelmiä.
Kommentit (7)
tämän voi tehdä osissa, siis vaikka kaupassa käynti 10min ynm. Siihen lisäksi pitäisi kunnon harjoittelua olla 2-3h viikossa.
Jos olet reilusti ylipainoinen ja huonossa kunnossa aloittaisin sinuna ihan vaikka kävelyllä tai uinnilla niin että selkeitä liikuntapäiviä tulisi kolme viikkoon. Tai pyöräile vaikka sillä kunto pyörällä kaks kertaa viikossa pidempi aika ja sitten yhtenä päivänä pyöräilet puoli tuntia ja nostelet käsipainoja lisäksi ja teet muita lihas harjoitteluita...
kuulostaa tosi rankalta toi sun harjoittelu. Se riipuu myös vähän sun kunnosta. poljetko kovaa? hengästytkö?
tollasta lenkkiä max kolme kertaa viikossa jos oot alottanut " tyhjänpäältä" :)
Uimisesta tykkäisin kovasti ja olisi ystäväkin tulossa mukaan mutta en millään kehtaa lähteä näillä kiloilla :(
Reippaalla kävely lenkillä käyn yhden kerran viikossa (40min). Päivittäin ulkoilen lasten kanssa noin 2h.
Ap
älä rehki liikaa sillä kuntopyörällä nyt, kaks kertaa tunti viikossa ja sitten sitä lihas kuntoa vähän vaikka käsiä ja muutama vatsa...
oikeesti menet uimaan jos kaverikin lähtee mukaan, mä käyn ihan yksin " valailemassa" :) ja ei se sielä mummojen kanssa haittaa! mietitte sellasen ajan kun teidän hallissa on hiljaista ja vaan mummoja paikalla... eli aamusin tai päivällä. Soitat vaikka sinne umahalliin ja kysyt onko siellä jotain tapahtumia niin että saatte rauhassa uida. Mä olen uinu nyt kerran viikossa ja aika äkkiä sitä oppii siihen rytmiin koska on paljon umahallissa porukkaa ja koska ei!
Nyt kun olet noin hyvään vauhtiin päässyt niin pikkasen rauhotat ja alat kunnolla nauttia liikunnasta niin saat siitä kaiken ilon irti! uinti auttaa selkään ja käsiin tosi paljon!
tsemppiä! toivottavasti mäkin pystyn tohon kun olen tän lapsen punkenu ittestäni ulos :)
kolme kertaa viikossa tunti liikuntaa riittää pitämään kuntoa yllä. Kerran viikossa kevyesti köpötellen, kerran viikossa sen verran, että pystyy puhumaan, mutta on hengästynyt ja kolmas kerta niin, että pupillit pullistuu päästä.
On tehonnut. :)
Aloita 30-60 min harjoittelulla 2-3x/vko, ei enempää. Muuten keho ajautuu shokkitilaan liian kovasta harjoittelusta ja riskinä on loukkaantuminen, sairastuminen tai henkinen väsyminen harjoitteluun. Vaikka aluksi olisi kova into, ei kannata harjoitella liikaa, sillä esimerkiksi henkisen väsymyksen myötä into harjoitteluun saattaa lopahtaa kokonaan. Harjoittelutyylejä kannattaa vaihdella, tämä kasvattaa sekä kuntoa että voimaa.
Yliharjoittelusta: Vasta-alkaja, joka ei ole tottunut säännölliseen liikuntaan ja aloittaa yht äkkiä harjoittelun 4-5x/vko sairastuu tai loukkaantuu tavallista useammin, sillä keho ei ole valmis korkeaan viikottaiseen harjoitusmäärään ja kovaan rasitukseen. Myös henkilö, joka on tottunut harjoittelemaan 4-5x/vko ilman minkäänlaisia ongelmia, voi saada yliharjoittelun oireita, kuten väsymystä, nukahtamisvaikeuksia, jatkuvia lihaskipuja ja rauhattomuutta.
Aloita rauhallisesti kuitenkin ettet kerralla repäise. Suosittelisin lisäämään vielä kävelylenkin ulkona tai parikin viikkoon. Vaikka puolen tunnin lenkit aluksi ja aikaa pidentämällä sit tuntiin esim.