Latokartanon koulun rehtori Satu Elo
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013053117079710_uu.shtml
Voiko todella jatkaa työssään jos ei ole tuon vertaa käytöstapoja?
Kommentit (77)
Laittakaa linkki tämän mukavan rehtorin kuvaan.
SATU ELO eroa, espoolaiset laittakaa adressia kiertämään
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 11:32"]
OT, jos mun lasten kouluissa olisi vähemmistönä nämä kirkkoon kuuluvat, niin ihan ymmärrettävää olisi, ettei suvivirttä laulettaisi. Mutta meidän koulussa on vain muutama tällainen, niin siellä suvivirsi raikaa edelleen.
[/quote]
Ja joka kevät sitten tilasto siitä, kuinka monta kirkkoonkuuluvaa koulussa on ja sen perusteella päätös, lauletaanko suvivirttä vai ei?
Onneksi en asu Etelä- Suomessa. Teillä kaikki niin vaikeaa siellä. Ei suvivirttä ja koulut täynnä häiriköitä, lynkkaavia äiti ihmisiä ja kaiken mailman ongelmat. Ei ole lasteni luokalla häiriköitä ja suvivirsikin lauletaan.
Lapselle paras opetusmuoto on aikuisen esimerkki. Vanhempien, opettajan, rehtorin jne. Sitten ihmetellään nuorten käytöstapoja. Luuri korvaan vaan. Ihan sama oliko kymmenes vai eka soitto.
Mielestäni tässä lietsotaan turhaan riitaa suomalaisten ja maahanmuuttajien välille. Mitä ilmeisimmin tässä ei ole kyse MAAHANMUUTTAJISTA, vaan rehtori Satu Elo vain käyttää heitä keppihevosena ajaakseen omaa asiaansa.
Latokartanon koulun rehtori Satu Elo haluaa vain levittää omaa ateistista maailmankatsomustaan tällä tavalla!
http://vapaa-ajattelijat.fi/node/266
On todella sääli, että tähän jupakkaan on vedetty maahanmuuttajat mukaan.
Viimeistään syksyllä voitte soittaa num: 09) 310 28667 tai 050 593 1359
Ja sähköposti: satu.elo@hel.fi
Terveisin Satu
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 11:32"]
OT, jos mun lasten kouluissa olisi vähemmistönä nämä kirkkoon kuuluvat, niin ihan ymmärrettävää olisi, ettei suvivirttä laulettaisi. Mutta meidän koulussa on vain muutama tällainen, niin siellä suvivirsi raikaa edelleen.
[/quote]
Ja joka kevät sitten tilasto siitä, kuinka monta kirkkoonkuuluvaa koulussa on ja sen perusteella päätös, lauletaanko suvivirttä vai ei?
[/quote]
eiku joka syksy... huoh :D
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 11:38"]
Ymmärrettävää se olisi siksi, että suvivirsi on VIRSI. Jos oikeasti koulussa on luterilaiset vähemmistönä, niin miksi virttä pitää veisata siellä? Kirkkoon sitten laulamaan.
[/quote]Poistetaanko joulukuuset, pääsiäismunat, juhannus
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 12:51"]
Ymmärrettävää se olisi siksi, että suvivirsi on VIRSI. Jos oikeasti koulussa on luterilaiset vähemmistönä, niin miksi virttä pitää veisata siellä? Kirkkoon sitten laulamaan.
[/quote]
Jouluhan on alunperin ateistinen juhla, sitä voi viettää myös ilman uskonnollista hössötystä, kuten hyvin suuri osa suomalaisista tekee. Samoin pääsiäisellä on myös ihan muuta kuin uskonnollista taustaa. Juhannus taas ei ole edes kouluvuoden aikana, ja keskikesän juhlahan ei ole alunperin uskonnollinen.
[/quote]
Jos ovat virsiä tai niitä vain luterilaiset viettävät, niin poistetaan pois, mutta näinhän ei ole...
Suomessa on kummallista se että vähemmistöt sanelee säännöt, ulkomailla kyllä mennään ihan maan perinteiden mukaan, siinä ei auta anelutkaan.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 12:58"]
[/quote]
Jouluhan on alunperin ateistinen juhla, sitä voi viettää myös ilman uskonnollista hössötystä, kuten hyvin suuri osa suomalaisista tekee. Samoin pääsiäisellä on myös ihan muuta kuin uskonnollista taustaa. Juhannus taas ei ole edes kouluvuoden aikana, ja keskikesän juhlahan ei ole alunperin uskonnollinen.
[/quote]Eikö suvivirrellä ole muuta kuin uskonnollista taustaa?
Sisäministerin mukaan Satu Elo toimii lainvastaiseksi. Erottaako Helsingin opetusvirasto Satu Elon nyt kuten Antti Korhosen?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013053117093575_uu.shtml
Ainoa tuossa asiassa ylireagoinut on kuopiolainen piispa, joka kieltää lapsiltaan osallistumisen siksi, ettei ohjelmassa ole yhtä numeroa, joka hänen mielestään pitää olla. Kevätjuhla voi olla koulun määrittelemä, eikä kristillisen hapatuksen tarvitse siihen kuulua.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 12:17"]
Siis miksi eri uskontokuntiin kuuluvien pitää POISTUA salista Suvivirren ajaksi? Olen itse osallistunut mm. islamilaisiin häihin enkä tukkinut korviani rukouslaulujen ajaksi, olisiko pitänyt?? Kumma kyllä minusta ei tullut muslimia, vaikka kokemus hieno ja säväyttävä olikin...
[/quote]
Koulun kevätjuhla ei ole vapaaehtoinen tilaisuus, se on osa koulun työaikaa. Oppilas ei voi siis periaatteessa valita meneekö sinne vai ei. Kouluopetuksen valitessaan hän on sitoutunut koulun työaikoihin ja siten siis myös siihen että on koulun kevätjuhlissa. Sinä menit niihin häihin vapaaehtoisesti, siihen ei ollut mitään velvollisuutta kuten koulunkäyntiin on. Joten vertauksesi on huono. Suomessa on uskonvapaus, mikä tarkoittaa sitä ettei yhteiskunta tuputa kenellekään mitään uskontoa vaan jokainen voi itse sen valita. Siksi minusta on aika uskomatonta että kouluissa voidaan juhlissa alkaa tuputtaa oppilaille yhtä uskontoa. Ja verhota se perinteeseen. Suvivirsi on yksiselitteisesti uskonnollinen laulu. Edes perinteen takia ei voida velvoittaa muita harjoittamaan omaa uskontoa, se on vastoin lakia ja sen henkeä. Se yksinkertaisesti on väärin. Ei toisen puolesta voi päättää että kyllä sulle se ev.lut virren kuuleminen on hyväksi ja että kyllä sä sen kestät. Jos oppilas velvoitetaan tulemaan kevätjuhliin niin silloin ohjelman on oltava uskontovapaata. Sen uskontopuolen voi sitten jokainen hoitaa siellä omassa seurakunnassaan, minne se kuuluu. Kouluun uskonto ei kuulu, paitsi uskontotunneille. Juhlat hoidetaan niin ettei siellä tuputeta mitään uskontoa, ei ev.luttia, ei islamia, ei buddhalaisuutta, ei katolisuutta.
Yksinkertaisesti yhdelläkään ihmisellä ei ole oikeutta päättää toisen puolesta että tämän on kuunneltava/laulettava suvivirttä tms. uskonnollista laulua. Eikä ketään voida myöskään julkisesta tilasta koulun kevätjuhlissa vaatia poistumaan suvivirren ajaksi. Sen oman uskontonsa harjoittamisen kun voi hoitaa kirkossa ja omalla ajalla.
Ja minä olen ev.lut joka mielellään laulan suvivirttä. Mulla vain ei ole tarvetta pakottaa muita tekemään samoin. Uskonto kirkkoihin ym. seurakunnan tilaisuuksiin, koulut pysykööt kouluina. Joka ei viitsi mennä kirkkoon kuuntelemaan ja laulamaan suvivirttä ei oikeasti perusta paskaakaan koko suvivirsiperinteestä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 13:40"]
Koulun kevätjuhla ei ole vapaaehtoinen tilaisuus, se on osa koulun työaikaa. Oppilas ei voi siis periaatteessa valita meneekö sinne vai ei. Kouluopetuksen valitessaan hän on sitoutunut koulun työaikoihin ja siten siis myös siihen että on koulun kevätjuhlissa. Sinä menit niihin häihin vapaaehtoisesti, siihen ei ollut mitään velvollisuutta kuten koulunkäyntiin on. Joten vertauksesi on huono. Suomessa on uskonvapaus, mikä tarkoittaa sitä ettei yhteiskunta tuputa kenellekään mitään uskontoa vaan jokainen voi itse sen valita. Siksi minusta on aika uskomatonta että kouluissa voidaan juhlissa alkaa tuputtaa oppilaille yhtä uskontoa. Ja verhota se perinteeseen. Suvivirsi on yksiselitteisesti uskonnollinen laulu. Edes perinteen takia ei voida velvoittaa muita harjoittamaan omaa uskontoa, se on vastoin lakia ja sen henkeä. Se yksinkertaisesti on väärin. Ei toisen puolesta voi päättää että kyllä sulle se ev.lut virren kuuleminen on hyväksi ja että kyllä sä sen kestät. Jos oppilas velvoitetaan tulemaan kevätjuhliin niin silloin ohjelman on oltava uskontovapaata. Sen uskontopuolen voi sitten jokainen hoitaa siellä omassa seurakunnassaan, minne se kuuluu. Kouluun uskonto ei kuulu, paitsi uskontotunneille. Juhlat hoidetaan niin ettei siellä tuputeta mitään uskontoa, ei ev.luttia, ei islamia, ei buddhalaisuutta, ei katolisuutta.
Yksinkertaisesti yhdelläkään ihmisellä ei ole oikeutta päättää toisen puolesta että tämän on kuunneltava/laulettava suvivirttä tms. uskonnollista laulua. Eikä ketään voida myöskään julkisesta tilasta koulun kevätjuhlissa vaatia poistumaan suvivirren ajaksi. Sen oman uskontonsa harjoittamisen kun voi hoitaa kirkossa ja omalla ajalla.
Ja minä olen ev.lut joka mielellään laulan suvivirttä. Mulla vain ei ole tarvetta pakottaa muita tekemään samoin. Uskonto kirkkoihin ym. seurakunnan tilaisuuksiin, koulut pysykööt kouluina. Joka ei viitsi mennä kirkkoon kuuntelemaan ja laulamaan suvivirttä ei oikeasti perusta paskaakaan koko suvivirsiperinteestä.
[/quote]
Voi anoa vapasta kevätjuhlasta, kuten kaikesta muustakin koulun työajasta, jos ei halua mennä tai loukkaa vakaumustasi. Ei itseasiassa tarvitse perustella edes syytä. Itse ollaan usein skipattu tuo juhla, koska ollaan lähdetty sinä päivänä jo aamusta mökille, ei tarvitse sitten ruuhkassa ajella.
Minä olen täysin suomalainen, täysin suomalaisista vanhemmista. Mutta en kristitty. Miksi ihmeessä minut pitäisi voida pakottaa osallistumaan kristillisen virren veisuuseen?
Siis miksi eri uskontokuntiin kuuluvien pitää POISTUA salista Suvivirren ajaksi? Olen itse osallistunut mm. islamilaisiin häihin enkä tukkinut korviani rukouslaulujen ajaksi, olisiko pitänyt?? Kumma kyllä minusta ei tullut muslimia, vaikka kokemus hieno ja säväyttävä olikin...