*Nyt kaikki esimiesasemassa olevat henkilöt auttakaapas mua!!!*
Tarvitsen nyt toden teolla kaikki mahdolliset ohjeet mitkä liittyvät hyvän työhakemuksen tekemiseen!Millaisiin asioihin työnantajat kiinnittävät huomiota? Kyseessä on minulle todella tärkeä työpaikka, jonka " aukeamista" olen odottanut jo monta kuukautta.
Kommentit (10)
Itse olen rekrytoinut vuosien varrella osastolleni ehkä parikymmentä ihmistä.
Positiivisen ensivaikutelman antaa hakemus, joka on siisti ja mahtuu yhdelle sivulle ja jossa on vain pyydetyt liitteet. Tavallisen näköinen valokuva hakemuksen yläreunassa on ihan plussaa, kovin pyntätty tai ruokoton on minulle miinus.
Itse tekstissä pitäisi olla olennainen asia uskottavasti, mutta myös jotakin vähän persoonallista, ei liikaa.
Ja sitten jos mitään ei säällisen ajan sisään hakemusten deadlinesta kuulu, soita uudelleen. Asiallinen, ei liiallinen aktiivisuus ei ole ainakaan miinusta, ja sen avulla voi saada nimen jäämään mieleen.
aika paljon. Jos harrastat paljon liikuntaa, et todennäköisesti jää kotiin sairasloman verukkeella potemaan krapulaa. Ainakin meillä se on plussaa. Ja sitten se, että aikaisempaa työhistoriaa katsoessa se ei ole oikein hyvä juttu, jos työpaikkoja on hirveästi. Kertoo, että jostain syystä et ole pysyvä työntekijä.
vaan kirjoita, mitä sinulla on työnantajalle annettavaa. Kannattaa myös lukea työpaikkailmoitus tarkkaan ja kommentoida asioita mitä siihen on laitettu toivomukseksi hakijan suhteen. Niitä asioita kun ei yleensä listata turhaan: esim. jos hakijalta toivotaan oma-aloitteista suhtautumista työntekoon, kannattaa se noteerata ja jos vain mahdollista tuoda esille oma asenne työn tekemiseen.
Vastaanottajan nimi ja titteli
Yritys/organisaatio
Katuosoite
Postinumero ja -paikka
Viittaus ilmoitukseen tai puhelinkeskusteluun (esim. Ilmoitus Helsingin Sanomissa 1.1.2008)
HAETTAVA PAIKKA (esim. GRAAFINEN SUUNNITTELIJA)
Aloitus on tärkeä. Herätä sillä lukijan mielenkiinto! Esittele lyhyesti itsesi. Ilmaise selkeästi kiinnostuksesi työpaikkaa kohtaan.
Esittele pääkappaleessa työkokemustasi, koulutustasi, saavutuksiasi, vastuutehtäviäsi ja luonteenpiirteitäsi. Korosta kussakin hakemuksessasi, mitä hyötyä kokemuksestasi olisi juuri kyseisen, avoinna olevan tehtävän kannalta. Käytä esimerkkejä kertoessasi, miten vastaat työnantajan odotuksia. Tuo itsestäsi esille harkinnan mukaan myös yleisesti arvostettuja vahvuuksia, kuten tiimityötaitoja, kielitaitoa tai atk-valmiuksia.
Voit tarvittaessa jakaa pääkappaleen kahteen osaan. Kirjoita tähän osioon kuitenkin tiiviisti vain tärkeimmät ja työnantajan kannalta keskeisimmät asiat. Yksityiskohdat voit kertoa tarkemmin ansioluettelossa. Hakemuksen maksimipituus on yksi sivu. Muista positiivinen ja asiallinen ote. Puhu itsestäsi varmaan ja myönteiseen sävyyn. Kiinnitä huomiota oikeakielisyyteen. Jos epäröit, tarkistuta hakemuksesi kieliasu vaikkapa jollakin ystävällä ennen sen lähettämistä.
Lopeta kertomalla, että tulet mielelläsi kertomaan itsestäsi lisää paikan päälle. Jos ilmoituksessa on pyydetty palkkatoivetta, ilmaise se tässä. Voit mainita myös mahdolliset suosittelijasi yhteystietoineen.
Kohtelias lopputervehdys (esim. Kunnioittaen tai Ystävällisin terveisin)
Allekirjoitus
Nimenselvennys
LIITTEET
Luettele tässä, mitä liitteitä hakemuksessasi on. Lähetä vain ne liitteet, joita pyydetään. Esim.
Ansioluettelo
Työtodistukset (2 kpl)
Työnäytteet (2 kpl)
TSEMPPIÄ HAKUUN!!
- ei liian huomiota herättävä (haemme asiallisia tyyppejä)
- yhden kappaleen kuvaus kuka olet ja mitä olet tehnyt (miksi sinut kannattaisi palkata)
- miksi haluat kyseisen paikan (kertoo motivaatiosta ja asenteesta)
Katso mitä halutaan ja laadi hakemus sen mukaan (korosta niitä puolia itsestäsi, jotka sopivat siihen mitä etsitään). Älä valehtele, siitä kun jää kiinni, niin jää varmasti ulos (epärehellisiä ei halua kukaan).
Ole oma itsesi, se yleensä vakuuttaa parhaiten ja antaa yhtenäisen ja luotettavan kuvan hakijasta (ei yritä esittää muuta kuin on tai salata asioita). Avoin ja myönteinen asenne on myös tärkeitä (kukaan ei halua hankalia tyyppejä/kaikesta valittavia työyhteisöön). Vitsien kertoja tai ylisosiaalinen ei tarvitse olla (he eivät välttämättä jaksa keskittyä työntekoon koko päivää), vaikka sosiaaliset taidot ovat tärkeitä.
Riippuu kyllä varmaan aika paljon esimiehestä, yrityksestä ja tehtävästä mitä arvostetaan.
Minulla ei todellakaan olisi aikaa vastailla kaikkien työnhakijoiden puheluihin.
Ja vaikka soitatkin en nimeäsi muista kuitenkaan, joten ihan turhaan soitit.
Kirjoita simppeli virallinen hakemus koneella. Mahduta kaikki yhdelle sivulle, ei valokuvia, CV ei välttämätön.
Äläkä soittele hakemuksen perään, soitan kyllä haastatteluun ja jos et haastatteluun pääse yritän laittaa siitäkin kirjeen.
joka mahtuu yhdelle sivulle.
Jos liitteitä on pyydetty, niin laita ne mukaan (en pyydä edes haastatteluun ihmistä, joka ei osaa hakemusta tehdä pyydetyllä tavalla).
Jos pyydetään kirjallinen hakemus, niin älä laita sähköistä.
Jos liität valokuvan hakemukseen niin laita sellainen, jossa olet " itsesi näköinen" (en kerran meinannut " löytää" haastateltavaa, koska hän oli täysin erilainen kuin laittamassaan kuvassa)
Kerro hakemuksessa vain sellaisia asioita, jotka ovat tehtävän hoitamisen kannalta olennaisia. Mahdollisessa haastettelussa voit kertoa pyydettäessä lisää itsestäsi
Voit soittaa ja kysyä työpaikasta mutta älä soittele liian usein (esim. 2 tuntia hakuajan päättymisen jälkeen - kuinka monta hakemusta tuli ja kutsutaanko haastatteluun)
Kyllä joillakin on pahasti mennyt ohi, kuinka työhakemus pitää tehdä... Kymmeniä sellaisia selanneena en enää yhtään ihmettele, että on niin paljon ihmisiä työttömänä. Suurin osa on tietysti ihan asiallisia mutta totuus on se, että hakemus ratkaiseen ketä haastatteluun kutsutaan.
Onnea hakuun!
hakemustyylit vaihtelevat paljon tehtävien välillä.