mieheni tienaa 3700e/kk, minä 1600e/kk kaikki mennee säästöön 0e! hupaisaa vai mitä?
Kommentit (23)
Vuokraan ja elämiseen? Onko lapsia, entä omaa asuntoa? Tuolla summalla todella pitäisi jäädä paljonkin säästöön tai sitten lyhentää lainaa, jos haluaa. MEillä suht samanlaiset tulot, joskus mieheltä tulee enemmän, ja elätetään sillä summalla kahta lasta, maksetaan omakotitalosta lainaa (160 000e) ja rakennetaan koko ajan omalla rahalla taloa valmiiksi. Enkä edes tunne että joutuisin tinkimään mistää, vaan esim. vaatteita ostan silloin kun siltä tuntuu ja sellaisia kuin haluan.
Mutta me lyhennämme asuntolainaa lähemmäs 3000 €/kk, jotta laina-aika pysyisi minimissään ja riksi isosta lainasta pienenisi nopeasti.
Voisimme tietenkin myös säästää vastaavasti, mutta näillä koroilla erityisesti ylimääräiset lyhennykset ovat todella kannattavia.
Muuten eletään siten, ettei törsätä, mutta ei tingitäkään. Kolme alle kouluikäistä lasta ja omakotitalo.
emme halua nipistää lainan takia jokaista penniä nyt kun lapsetkin ovat pieniä. poltamme molemmat tupakkaa ja viikonloppuisin hurahtaa keissi olutta. nautin kun voin uusia verhot tai matot silloin kun haluan. eli myönnän olevani materialisti. talomme ei ole uusi joten rempatkin syövät rahaa. myös 2 autoa ovat melkoinen rahareikä. tulimme aikoinaan toimeen paljon pienemmällä mutta nurinkurista kuinka kaikki menee mikä tulee... ap
on kaksi esim 5 ja 8 vuotiasta lasta ja maksatta asuntokustannuksia 1200 €/kk, niin uskon.
Näillä arvauksilla elelette kohtuu kivasti noilla tuloilla.
Miehen bruttoansiot n. 6500 € ja minun 4500 €. Säästöön ei juuri jää. Lainan lyhennykset n. 1700/kk, siivooja 250 €, kahden lapsen päivähoitomaksut. Sitten tietysti normaalit laskut, (mm. kahden auton ja omakotitalon vakuutusmaksut, iso sähkölasku, Hesari jne.) Miehenkin veroprosentti on 40 %, progressiivinen verotus pitää huolen, että säästöön ei jää.
meillä on kuukausitulot yhteensä parhaimmillaan ehkä 3000e,asumiskustannuksiin menee jo tonni ja muuhun lainaan 300e. 3 lasta,pari niistä on murkkua--ei ihme,että ollaan tiukilla kun muiden tuloja kuuntelee ;(
vai nettoa. Miksi ette kerro tuota oleellista tietoa.
Me asutaan pääkaupunkiseudulla ja ollaan duunariperhe. Ostimme tosin 4 h+keittiön ns. halpaan aikaan 9 vuotta sitten. Kaikki piti silloin meitä vuoden tunteneita vastanaineita ihan hulluina...
Mutta: nettotulot ovat 3400 lapsilisineen. Asuntolainan ja mökkilainan (3 h+k ns. mummonmökkil)lyhennykseen menee 1100 euroa+lastenhoito 230 (esikoisen ip-kerho ja eskarilaisen tarha). 1 auto. Emme juo, emme tupakoi, emme osta merkkivaatteita, ostamme vaatteita lähinnä alesta tai kun tulee oikeasti tarvetta, niin normaalihinnalla. Emme omista luottokortteja ihan periaatteesta emmekä lentele ulkomaille. Säästöön jää joka kuukausi molemmilla 200-300 euroa. Nyt etsimme omakotitaloa, koska tuo mökkilaina on vuoden päästä maksettu ja lastenhoitomaksut loppuu.
Miten tuo on mahdollista? Mihin te oikein tuhlaatte? Pitäkääpä kirjaa menoistanne! Pienistä puroista tulee iso virta...
suurin piirtein samanlaiset tulot, mutta säästöön menee 700-800e kuussa, mm. lapsilisät säästetään ja lisäksi menee rahastoon ja eläkevakuutuksiin. Lapsia on kolme. Elämme kuitenkin ihan mukavasti isossa talossa lainaa maksellen eikä pahemmin senttejä lasketa. Turhuuksien ostelua kyllä yritetään välttää ja yritetään elää järkevästi mutta esim. joka vuosi käydään etelässä tai alpeilla koko perhe eikä näihin matkoihin käytetä noita pitkän tähtäimen säästöjä.
Te kaikki, jotka maksatte omistusasunnon lainaa, säästätte ja kartutatte siten omaisuuttanne. Suomalaisten yleisin tapa säästää on maksaa omaa asuntoa.
Eikö teille mikään riitä? Jos maksaa pari-kolmetonnia asuntoa per kuukausi, se on tosi reipasta säästämistä. Kannattaisi hieman kohtuullistaa vaatimuksiaan, jos sen lisäksi haluaisi vielä saada "säästöönkin" rahaa.
Miehen tulot 2000e ja mun 1300e verojen jälkeen.
Maksetaan asuntolainaa, kallista autoa ja ruoasta ei olla ikinä säästetty.
Yksi lapsi.
Ei juoda juomisen ilosta, mies tupakoi.
Lennetään joka vuosi etelään.
En tiedä kuinka onnistuu, hyvin ainakin meillä.
Ja kaikki tosiaan menee, toki on asunto- ja autolainaa. Mut silti, kolmihenkinen perhe :(
että kannattaako laittaa kaikki ylijäävä raha kiinni asuntoon, jota ei voi realisoida jos nopea rahantarve yllättää. Siksi ainakin minä säästän asuntolainan lyhennyksien lisäksi muutakin.
Te kaikki, jotka maksatte omistusasunnon lainaa, säästätte ja kartutatte siten omaisuuttanne. Suomalaisten yleisin tapa säästää on maksaa omaa asuntoa.
Eikö teille mikään riitä? Jos maksaa pari-kolmetonnia asuntoa per kuukausi, se on tosi reipasta säästämistä. Kannattaisi hieman kohtuullistaa vaatimuksiaan, jos sen lisäksi haluaisi vielä saada "säästöönkin" rahaa.
Ylellisyys ja viikonloppu keikat ulkomaille imasee mukavasti tuohta.
Kun sitten taas huomaa miten vähällä ihminen lopulta tulee toimeen. Istuskellen kotona lueskellen kirjaa, että ravaisi ostoksilla miettien mitä kivaa ostaisi vain ostamisen vuoksi. Tai miettisi millaiset verhot ostaisi tässä kuussa.
Välillä on hauskaa ajatella "että minä en baarin pitäjiä elätä".
kuria ostoissani - lasten vaatteita (ja miksei aikuistenkin) ostetaan kirpputoreilta, hintoja vertaillaan ja ostetaan alennusmyynneistä. Minusta keskituloinen perhe saa kyllä rahaa säästöön, asuntolainasta huolimatta, jos oikeasti tekee valintoja ostosten suhteen ja tyytyy olemaan jotain ilman. Minusta ei voi olettaa, että saa kaiken: asuntolainat, autot, säästöt, ulkomaanmatkat ja leveän arkikulutuksen.
Mihin teillä oikein raha menee???? Meillä jää verojen jälkeen yhteensä n.3200euroa/kk elämiseen...3lapsen päivähoito, n.1000 euroa lainaan ja asumiskustannuksiin ja loput laskuihin ja ruokaan. Joka kuu jää n. 100-300 euroa tilille. Ja mielestäni meillä ei ole mistään puute. Ei toki olla vielä päästy mihinkään ulkomaan matkoille, ei toki hinkuakaan ole, mutta jospa noilla säästöillä voitaisiin kartuttaa joku matka tai sitten pidetään se hätävarana jos pesukone rikkoutuu ym.yllättävää tulee eteen. Melkoisen summan voisitte säästää jos katsoisitte tarkemmin mihin se raha oikein menee????!!!!
Ja mitä ihmeen työtä täytyy tehdä että tuollaiset tulot?! Taitaa tulla alan vaihto itelle ;)
Samaa olen itse miettinyt! Meillä myös vastaavat tulot ja kädestä suuhun eletään. Ihan törkeesti maksaa kaikki!
Lisäks meillä ei ole edes mitään tajutonta velkaa enää jäljellä ja ei olla ostettu rahoituksella autoa ym.. mut siis ihan sairaan kallista on kaikki.
Enkä mä ruokakaupastakaan mitään mahdottomia ostele, en tajua, mihin meidän rahat katoo!!!
että meillä myös miehellä ylöi 40% menee veroa tuosta.. et eihän siit paljon käteen jää.
Iha syvältä!! Itse olen yrittäjä ja kyllä tässäkin maksaa saa.. YELkin ihan törkeää rahastusta!!
Ja se kiva tässä yhteiskunnassa vielä on, että jos toinen perheessä edes on yrittäjä, niin kalleimman akutta saat maksaa..huoh.
Isoja tuloja muuten monella.. siis olen luullut, et suomalaisista suurin osa tienaa kuitenkin 2500 ja alle.
t. 20
Meillä on miehen kanssa BRUTTOtulot tällä hetkellä kuutisen tonnia kuussa. Asuntolainaa ei ole. Ja silti melkein kaikki menee, mikä tuleekin!
Kas näin: verottaja rouhaisee tuosta pari tonnia. Yhtiövastike, remonttilaina ja miehen opintolainan rippeet vievät kuussa n. 750 euroa. Kuopuksen päivähoito ja esikoisen ip-hoito vievät vajaat 300 euroa. Matkakulut kuussa saturaisen hutakoilla. Ruokaan menee 700-800 euroa (laskettu lounaat töissä, kotona syötävä ruoka - ostetaan aika surutta laaturuokaa, mutta tehdään valtaosa itse eli ei eineksiä). Vaatteisiin menee arviolta yhteensä 300 euroa kuussa (vaihtelee tietenkin kovasti). Vuosittain tehtäviin pariin ulkomaanmatkaan plus kotimaan kylpylä/hotelliviikonloppuihin uppoaa kuukausittain laskennallisesti 400 euroa.
Kirjoihin, elokuviin, sanomalehtiin, nettiin, sähköön, tv-lupaan, vakuutuksiin, bensaan, hygieniaan yms yms menee varmaan noin 600-700 euroa kuukaudessa. Loput menevät "iloiseen elämään": ostetaan viiniä ruuan kanssa, lapsille leluja, osallistutaan tädin 80-vuotislahjaan, lähetetään äidille kukkia...
Jaa ja toki pannaan satanen eläkesäästötilille joka kk eli meneen sitä sentään HIUKAN säästöönkin.
En valita, elän juuri kuten itse haluan. Mutta vähän hönttiä ihmetellä, miten on "mahdollista", ettei jollakin jää rahaa säästöön.
Sehän nyt riippuu tyystin menoista ja elämäntavoista ja prioriteeteistä. Tilillä on aina parin tonnin puskurirahasto, mutta ei sitä aktiivisesti kartuteta.
vai elättekö yltäkylläisyydessä ja nautitte!?
terv. ei kade mutta kuitenkin...