Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä sinusta tuli puoliorpo?

Vierailija
05.07.2013 |

.

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 15 minuutin iässä, kun äiti kuoli synnytykseen.

Täysorpo minusta tulikin sitten muutaman tunnin iässä, kun isä ampui itsensä kuultuaan mitä äidille tapahtu.

Jaa

Vierailija
82/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä täysi-ikäinen ihminen ei voi olla enää orpo. Kuulostaa ainakin ihan oudolta.

Vaikka tässä nyt puhitaankin omista vanhemmista, niin USAssa on otettu käyttöön termi 'elderly orphanage', vanhuusiän orpous, joka kertoo niistä ikäääntyneistä, joilla ei juurikaan ole tukiverkkoa.

Mielestäni ihan varteenotettava termi pttaen huomioon, että vanhuus on heikkenemistä ja muista riippuvaiseksi tulemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🙏

Vierailija
84/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 v isäni kuoli.

Vierailija
85/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v, siitä on aikaa 53 vuotta.

Vierailija
86/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

39 v

Samana päivänä täysveljestäni tuli puoliorpo 58-vuotiaana.

Olen pahoillani kaikkien puolesta jotka lapsena ovat menettäneet vanhempansa.

Miksi?

Koska itse sain pitää vanhempani aikuiseksi asti, se ei enää elämääni muuttanut eikä jättänyt traumoja 

Se on arvokasta se. Eilen juuri muistelin ja itkin itsekseni nuorena kuollutta isääni, ja sitä isän kaipuuta. Hän ei koskaan ehtinyt näkemään mitä minusta tuli, enkä minä oppinut kunnolla tuntemaan kuka hän oli ja mihin hän olisi isänä vielä kasvanut. Ja hän oli aivan liian nuori kuollessaan.

Minullakin on usein ikävä mummua joka kuoli seitsemänkymppisenä kun olin teini. Harmittaa, ettei mummu ehtinyt nähdä omia lapsiani.

Mummon kuolema onkin vähän eri asia kuin puoliorvoksi jääminen.

Vierailija
87/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää niin paljon kun ihmiset kertoo jostain mummon kuolemasta vaikka joiltain on kuollut vanhempi. Minulta isä. Ette voi kuvitellakaan miten hirveä kokemus se oli lapselle.

Vierailija
88/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

27-vuotiaana,  kun Isäni kuoli.

Vierailija
89/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotiaana, kun isä kuoli sydänkohtaukseen. 

Vierailija
90/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa monet menettäneet nuorina vanhempiaan.

Miten niin monet?

Tässä ketjussa todella monet ovat olleet alle 40-vuotiaita. Suomalaisen elinajanodote kuitenkin on noin 80-vuotta, joten onhan se huonoa tuuria, jos menettää vanhempansa ennen kuin on itse keski-ikäinen. Itse olen 42v ja mieheni 49v ja molempien vanhemmat ovat elossa (mutta koputetaan puuta).

Vierailija
91/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää niin paljon kun ihmiset kertoo jostain mummon kuolemasta vaikka joiltain on kuollut vanhempi. Minulta isä. Ette voi kuvitellakaan miten hirveä kokemus se oli lapselle.

Miksi se ärsyttää?

Vierailija
92/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa monet menettäneet nuorina vanhempiaan.

Miten niin monet?

Tässä ketjussa todella monet ovat olleet alle 40-vuotiaita. Suomalaisen elinajanodote kuitenkin on noin 80-vuotta, joten onhan se huonoa tuuria, jos menettää vanhempansa ennen kuin on itse keski-ikäinen. Itse olen 42v ja mieheni 49v ja molempien vanhemmat ovat elossa (mutta koputetaan puuta).

Eiköhän tähän keskusteluun vastaa lähinnä ne jotka on menettäneet vanhempansa. Vääristynyt otanta siis.

Vierailija
93/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 v. 

Vierailija
94/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas typerä sana. Ei kukaan voi tosissaan sellaista käyttää. Olen puoliorpo, nyyh.

Vierailija
95/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehkä pohtia ihan omaa suhtautumista asiaan. Ei ole toisten ongelma kuin sinun.

Vierailija
96/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoliorpo elää yleensä toisen vanhempansa kanssa ja orpokin yleensä elää jonkun sukulaisen kanssa perheenä.

Orvoksi jääneille esimerkiksi isovanhemmista joiden luona he asuvat yleensä tulee se perhe. Kun puhuvat perheestä, tarkoittavat isovanhempia eikä alkuperäisiä vanhempia.

Vierailija
97/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolivuotiaana.

Vierailija
98/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

10.v ja hyvä niin.

Vierailija
99/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-v. 

Vierailija
100/127 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhybyhybhyyyhyyyyy, mun suru on rankempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi