Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oikea-/ vasenkätisyyden vakiintuminen

14.11.2007 |

Hei,

Meitä juuri kysyttiin päiväkodissa, onko poikamme (2 v. 8 kk) oikea- vai vasenkätinen, kun hän käyttää molempia käsiä monissa sellaisissa tehtävissä, joihin yleensä on vakiintunut jompikumpi käsi (kätisyydestä riippuen). Itse muistan joskus aikaisemmin miettineeni asiaa, mutta nyt en ole kiinnittänyt siihen pitkään aikaan huomiota.

Itselläni kätisyys vakiintui lapsena vasta suhteellisen myöhään äitini mukaan. Minulla oli lapsena lievää karkeamotorista kömpelyyttä, jota tutkittiin ja sen jälkeen käskettiin vanhempien rohkaista erilaisia liikuntaleikkejä. Hienomotoriikka minulla oli jo alle kouluikäisenä hyvä (piirtäminen, soittaminen).

Oma poikani on suoriutunut ihan normaalisti neuvolan tarkastuksista. On suhteellisen liikkuvainen lapsi, juoksee, kiipeää, hyppii ja tasapainoilee. Piirtää ympyrää, pistettä ja viivaa, ei esittäviä kuvia. Osaa kirjoittaa tietokoneella yhden kirjaimen kerrallaan. Syö itse, tekee palapelejä, avaa vetoketjun, osaa rakentaa palikkatorneja jne. Mitään erityistä ongelmaa ei siis ole.

Pitäisikö nyt yrittää tarkkailla, kumpi käsi on vahvempi ja rohkaista tämän käden käyttöön? Vai vain odottaa ja antaa ajan kulua, niin kuin olemme toistaiseksi tehneet? Onko " kaksikätisiä" joissain tapauksissa lähetetty esim. fysioterapiaan?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4-vuotias käyttää edelleen usein sitä kättä, joka on lähimpänä, mutta useimmiten valitsee oikean tarkkuutta vaativiin tehtäviin. Käsittääkseni nelivuotiaaksi mennessä kätisyys yleensä vakiintuu.

Meillä on molemmissa suvuissa kaksikätisyyttä ja miehen suvussa lisäksi vasenkätisyyttä. Minusta se on vain hyvä, jos osaa käyttää molempia käsiä. Itse en näe asiassa ongelmaa ja annan lapsen käyttää sitä kättä, joka tuntuu kussakin tehtävässä luontevammalta. Neuvolassa ei myöskään olla asiaan puututtu.

Tosin täytyy sanoa, että ehkä johtuen tuosta molempien käsien käytöstä, esim. piirustustaito ei lapsella ole kovin hyvä eikä kynäote ole vieläkään oikea. Motorista kömpelyyttä on, vaikka toisaalta on kovin liikkuvainen ja on oppinut aikaisin kävelemään, kiipeämään, hyppimään jne.

Vierailija
2/5 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin jonkunverran aiheesta reilu vuosi sitten, kun oma silloin vielä alle 2-vuotias tyttöni käytti vielä aika tasapuolisesti molempia käsiä.

Hän on viime vuoden aikana alkanut oikeakätiseksi ja samoin potkii palloa oikealla jalalla. Emme ole mitenkään häntä ohjanneet oikeakätisyyteen, mutta toki sitä on varmaan tehty huomaamatta, koska olemme molemmat vanhemmat oikeakätisiä.

Joka tapauksessa mikäli muistan lukemaani oikein, alle 5-vuotiaalle on ihan ok olla kaskikätinen, sen jälkeen kai nykytietämyksen mukaan aletaan kannustamaan jommankumman käden käyttöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistä! Jäin miettimään tuota kätisyysjuttua ja muistaakseni siitä oli joskus Hesarin tiedesivuilla, ettei se ole vain joko-tai-juttu vaan ihmisissä on enemmän ja vähemmän voimakkaasti oikea-/ vasenkätisiä. Muistankohan oikein...?

No, oma isotätini on joka tapauksessa aika vahvasti kaksikätinen ja itsekin käytän oikeakätiseksi aika paljon vasuria (sitä on aina joskus ihmetelty tai kysytty, olenko vasenkätinen). Harvoin noita juttuja vaan miettii, kun homma menee niin luonnostaan.

Vierailija
4/5 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

n1979:

Kiitos viesteistä! Jäin miettimään tuota kätisyysjuttua ja muistaakseni siitä oli joskus Hesarin tiedesivuilla, ettei se ole vain joko-tai-juttu vaan ihmisissä on enemmän ja vähemmän voimakkaasti oikea-/ vasenkätisiä. Muistankohan oikein...?

En ole lukenut kyseistä juttua mutta kerronpa itsestäni :-) Kirjoitan vasurilla ja pidän haarukkaa / lusikkaa vasurissa. Melkeinpä mitään muuta en vasurilla teekään, sakset, veitset, lähes kaikki työkalut jne ovat oikeassa kädessä, mailat pidän oikeassa, palloa heitän oikealla, tietokonehiiri on oikealla puolella jne. Mulla on lähinnä tarkkuus vasurissa (hienomotoriikkaa) ja voimaa vaativa hallinta (karkeamotoriikkaa) enemmän oikeassa. Joskus kun tein töitä elektroniikkateollisuudessa, juotoskolvin paikka vaihtui kädestä toiseen sen mukaan tarvitsinko pinsetit vasuriin vai teinkö jotain muuta :-)

Meillä myös jännitettiin tytön kätisyyttä (nyt 3v 4kk) kun minä todella olen " sekokätinen" (en molempikätinen sillä ne asiat jotka onnistuvat oikealla eivät onnistu vasurilla ja toisin päin) ja mies umpi-vasuri. Vielä vuosi sitten päiväkodissa epäiltiin että tytöstä saattaisi olla tulossa vasuri kun otti aina sakset vasuriin (piirsi silloin sujuvasti vielä kynää kädestä käteen vaihtaen). Nyt alkaa pikkuhiljaa muutaman kuukauden ajan olla ollut viitteitä siitä että tyttö käyttää pääasiassa oikeaa, saksetkin sinne oikeaan ovat siirtyneet. Joskus saattaa vielä piirtää hetken vasurilla mutta vaihtaa pian oikeaan. Mihinkään suuntaan ei olla tyttöä ohjattu.

-minskuliina

Vierailija
5/5 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttömme nyt 4v3kk ja tällä hetkellä käyttää molempia käsiä.

Useimmiten kun ottaa kynän käteen, se on vasemmassa kädessä. Syödessä vaihtelee enemmän, haarukka oikeassa tai vasemmassa vaihdellen.. Sakset taas minusta useammin oikeassa kädessä..

Mutta siis en osaa vielä sanoa varmuudella onko oikea-, vasen-, vai " sekakätinen" .

Olenkin puolitosissani miettinyt mahtaako tytöllämme olla sama " geeni" kuin omalla siskollani- samanlaiset hymykuopat ja " sekakätisyys" (kirjoittaminen, piirtäminen vasemmalla kädellä, lähes kaikki muu oikealla..) ;)