Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soinivaara puhuu asiaa TEHYyn liittyvästä sotkusta (lue)

Vierailija
14.11.2007 |

Kaikki tunaroineet

14.11.2007 5:01

Osmo Soininvaaran mukaan ihmishenkien uhkaamisesta ei saa maksaa.

KOKEMUS PUUTTUU Osmo Soininvaaran mukaan kaikki Tehy-kiistan osapuolet ovat uusia tai muuten kokemattomia. Siinä syy, miksi selkkaus ajautui kriisiin.

Entinen peruspalveluministeri, nykyisin vapaa ajattelija, yrittäjä ja kirjailija Osmo Soininvaara sanoo, että harvoin on toimittu niin hölmösti kuin Tehyn palkkakiistassa.

- Miten kiista saattoi ajautua kriisiin, vaikka kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että pitkään tiedossa ollut palkkaongelma korjataan? Kaikki osapuolet ovat vain tyrineet ja toimineet aivan käsittämättömällä tavalla, hän jyrähtää.

- Ensinnäkin kokoomuksen vaalimainonta oli täysin vastuutonta. Aina on pidetty huoli siitä, että eduskunta ei lupaa palkkoja kenellekään, mutta he tekivät siitä oikein vaalikampanjan.

- Kun hallitus sitten antoi kunnille rahaa, kuntatyöntantaja meni sirottelemaan sen tasaisesti koko kuntakenttään. Se oli aivan päätöntä. Rahaa saivat nekin, jotka eivät olleet sitä edes pyytäneet, Soininvaara taivastelee.

Ihmishengillä ei saa kiristää

Tehy ei pääse yhtään helpommalla.

- Tehyn kiristyskampanja tekee hirveän vaikeaksi suostua hoitajien vaatimuksiin, Soininvaara sanoo ja vertaa tilannetta panttivankikaappaukseen.

- Yleisohje on, että panttivangeista ei saa maksaa, muuten tapa yleistyy. Tässä kiristetään ihmishengillä. Jos sille annetaan periksi, silloin kaikki seuraavat lakot järjestetään samalla tavalla.

Sen vuoksi Soininvaarasta oli aivan välttämätöntä tehdä potilasturvalaki, jotta olisi ennakkotapaus vastaavien tilanteiden varalle.

- Jos sähkömiehet seuraavaksi keksisivät panna sairaaloiden teho-osastot lakkoon, se olisi sitten kiellettyä, hän heittää esimerkin.

Soininvaaraa tilanne harmittaa suuresti.

- Tehyllä olisi ollut lukuisia keinoja, jotka eivät olisi olleet kiristämistä, hän sanoo, muttei " lähde neuvomaan yksityiskohtaisesti, kuinka terveydenhoitoa tuhotaan" .

Soininvaaran mukaan pakkolaki edesauttaa sovintoon pääsyä.

- Nyt sopu on helpompaa, koska periaate, jonka mukaan kaikki jotka uhkaavat tappaa saavat rahaa, ei ole sen ansiosta voimassa. On moraalisesti helpompaa suostua Tehyn vaatimuksiin, koska siitä ei tule ennakkotapausta

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" jos tuo saa, on minunkin saatava"

Vierailija
2/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asialinjalla ei monikaan hoitaja siis halua keskustella.

tv. 23, joka pääsi koneelle uudestaan vasta nyt kun lapset nukkuvat ja keittiö siistitty =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehyn puheenjohtaja kertoo ottavansa unilääkkeitä. Eipä ole kukaan ennen tällä tavoin avautunut. Outoa toimintaa.

Voi Jaana minkä teit, eipä ihme että uni ei tule simmuun. Alatko tajuta että olet hakoteillä ja minä ainakin odotan eroilmoitusta enkä ole ainoa.

Näkökulma

Opettajia ja opetuksia

14.11.2007 5:01

SAK:n kakkosmies, johtaja Lauri Lyly (sd) arvosteli tv-uutisissa hoitajakiistan molempia osapuolia tunaroinnista, kun nämä eivät olleet keskenään sopineet kyllin selvästi työtaistelun rajoista etukäteen.

Monen tupon takapiru, oppositiojohtaja Eero Heinäluoma (sd) puolestaan opetti maanantaina hallitusta, että sen on luotava neuvotteluihin painetta ja ratkaistava kiista hyvissä ajoin ennen ensi viikonvaihdetta.

Soitin eräälle arvostetulle, jo eläkkeellä olevalle entiselle työmarkkinavaikuttajalle. Hän ei halunnut julkisesti ryhtyä neuvomaan kiistan osapuolia, koska oli aikanaan itse ärsyyntynyt ulkopuolisista hämmentäjistä tilanteen ollessa päällä.

Hän ei löytänyt hoitajakriisille edes vuosikymmenien perspektiivillä muuta vertailukohtaa kuin vuoden 1977 voimalalakon. Silloin STTK:n joukot Jorma Reinin (sd) johdolla uhkasivat pysäyttää maan sulkemalla sähkövoimalat!

Vanha tietäjä piti varmana, että tarvittava paine kyllä ennen pitkää syntyy hoitajien kiistassakin. Se tapahtuu, kun tilanne realisoituu eli työtaistelu varsinaisesti on alkamassa. Siis maanantaina 19.11. kellon lähestyessä 24:ää.

Reinin liki kaksikuukautinen lakko lysähti lopulta siihen, ettei pelote purrutkaan ja STTK sai vastaansa koko muun yhteiskunnan, myös muun ay-liikkeen. Presidentti Urho Kekkonen luonnehti tätä julkisen sektorin lakkoa " koko kansaa vastaan suunnatuksi" .

Tehyssä ihmetellään, miksi ay-liike on ollut hiljaa, kun hallitus säätää maahan " pakkotyölakia" . Tehyn puheenjohtaja Jaana Laitinen-Pesola (kok) sanoi eilen muiden kuntasektorin ammattiliittojen vaikuttavan näkymättöminä neuvottelupöydässä, vaikka niillä on jo sopimukset.

Tehyllä on nyt tarkan pelin paikka, ettei sille käy niin kuin Reinin porukalle 30 vuotta sitten.

Vierailija
4/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osmo on fiksu mies!

Vierailija
5/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajien palkkoja 12 vuotisen hallitusvastuunsa aikana.

Vierailija
6/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo Soininvaaran haastattelu löytyy? Lukisin mielelläni kokonaan.

Hienoa, kerrankin tällä palstalla ihan fiksua, yhteiskunnallisesti suuntautunutta keskustelua.

Vierailija
7/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös siitä samaa mieltä, että tehyn Pesola-Laitinen tekisi fiksun vedon, jos eroaisi tehtävästään tämän sopan päätteeksi ja myöntäisi, että asian olisi voinut hoitaa toisinkin. Tuskin näin kuitenkaan käy. Ja siis pidän Laitila-Pesolaa ihan fiksuna naisena, mutta hänellä, kuten aika monella muullakin naisella vallankahvassa, on ongelmana myöntää olevansa väärässä (mm. itselläni).

Vierailija
8/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin älykäs keskustelu.

Vierailija
9/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä johtopäätöksen tästä voi vetää?

Vierailija
10/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajilla ei ole ollut mitään mahdollisuuksia aikaisemmin, eikä näköjään tulevaisuudessakaan puolustaa omaa alaansa ja kammeta pois palkkakuopasta. Tälläkin palstalla on yhteisesti päätetty, että ei mitään myönnytyksiä hoitajille, kertakaikkiaan kieltäydytään näkemästä mikä on todellinen tilanne terveydenhuollossa tänä päivänä. No sitä saa mitä tilaa, en ole ainoa joka ennustaa, että terveydenhuolto tässä maassa tulee romahtamaan. Eikä se ole hoitajien syy, vaan muun yhteiskunnan, joka edelleen kuvittelee, että sairaaloissa tehdään työtä kutsumuksen voimalla.

Vierailija
11/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän sitä hoitoa saa kun itse tulee vanhaksi? Millaista työvoimaa on sitten terveyskeskuksissa ja vanhainkodeissa kun itse tulee sairaaksi.

Vierailija
12/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehy tyrinyt??? Vastuu on kaikila osapuolilla.

Vierailija
13/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki kiistan osapuolet jatkaa omalla linjallaan ei sopua tule. TÄMÄ KOSKEE MYÖS TEHYÄ!

Vierailija
14/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkotyölaki.

Vierailija
15/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydytään petaamassta sänkyjä??

Vierailija
16/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen Soininvaaran kanssa jokseenkin samoilla linjoilla. Itse olen anestesiahoitajana ollut 10 vuotta. Hallitus on tyrinyt ja Tehy on katsonut joukkoirtisanoutumisen olevan ainoa keino herättää yhteiskunta terveydenhuollon nykytilanteeseen, kovaan työmäärään ja jo nyt akuuttiin henkilökuntapulaan erikoissairaanhoidossa. Suojatyölakko ei olisi purrut ja työtaistelusta halutaan joukkoirtisanoutumisella lyhyt. Minustakin joukkoirtisanoutuminen on todella radikaali keino, mutta olen päättänyt seisoa tämän takana, enkä vain marista ja olla tekemättä mitään.

Joukkoirtisanomisessa on pitkälti kyse työmäärän huikeasta kasvusta viime vuosina, henkilökunnan uupumisesta työmäärään, jatkuviin ylitöihin sekä vastuusen, jota palkkaus ei millään muotoa kompensoi.

Itse en ole mikään sisarhentovalkoinen vaan raudanluja ammattilainen, joka pitää työstään, mutta ei enää suostu jatkamaan hinnalla millä hyvällä. Olen irtisanoutunut toimestani ja tarvittaessa vaihdan alaa tai jään kotiin lasteni kanssa pariksi vuodeksi lisää.

Vierailija
17/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun ei se palkkakuoppa ole sen syvempi kuin keskivertokansalaisella alalla kuin alalla. Hoitajilla vaan on sekin etu puolellaan, että työpaikka on taattu ja lisätienestejä saa tehtyä ylitöillä.

Ottaisivat nyt hoitajat pään pois pensaasta tai tulisivat kokeilemaan yksityiselle puolelle " rahakkaisiin" hommiin. Saattaisi vähän selkiytyä heillekin käsitys tämän puolen ihanuudesta.

Vierailija
18/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien perinteinen lakko ei toimi suojatyövelvoitteineen, se nähtiin vuonna 1995. Itse olen sairaanhoitaja, työkokemusta alalta 12 vuoden ajan. Minusta hoitajien palkoissa pitäisi korjata erityisesti ikävien työaikojen aiheuttamaa rasitusta. Yövuoroista tuntuva korvaus (itse en pysty sairauteni takia yövuoroja tekemään). Samoin pyhä- ja iltavuorokorvaukset kuntoon. Vuorotyö kuluttaa. Itse olin koulutustehtävissä vuoden ajan ja paluu vuorotyöhön oli rankkaa. Teen nyt 75% työaikaa sairauteni takia. En ole nyt irtisanoutunut, koska pidän kovasti työstäni ja toivon, että pystyn tätä työtä tekemään.

Tulevaisuuden ongelmana on se, että nuoret eivät jää alalle huonon palkan ja rasittavan työn takia. Lisäksi perhettä perustava nuori ei palaa hoitovapaalta työhönsä, koska pienet lapset ja vuorotyö ovat huono yhdistelmä.

Alalle jäävät nuoret suuntautuvat akuuttiin- ja perioperatiiviseen hoitotyöhön, koska sitä työtä arvostetaan. Geriatriseen työhön ei tule löytymään halukkaita ja tulevaiseuudessa voidaan miettiä, miten " vanhuspommi" ratkaistaan? Ja vanhusten määrä kasvaa ja elinikä nousee. Vanhustyötä ei nähdä yleisesti arvokkaana. Ainoastaan silloi, kun se koskettaa omaa läheistä se on jollain lailla tärkeää, mutta arvostusta sille ei löydy.

Vierailija
19/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä siitä, että hoitajien palkkaa pitää korottaa. Se on liian pieni nykyisellään. Mielestäni nyt vain haetaan kerralla liian suurta korotusta ja korotusta myös haetaa aika radikaalein keinoin. Vanha sanonta maltti on valttia pätee mielestäni tähänkin. Taustatietona urputtajille: Itse olen projektipäällikkönä it-alalla ja tienaan 2800 euroa. Neuvottelen itse palkkani. Tosin nyt olen hoitovapaalla. En asu pk-seudulla. Työvuosia takana 10 ja koulutus on amk. En laske työtunteja ja joudun matkustamaan paljon. Mielestäni oma palkkani on minulle riittävä.

Vierailija
20/30 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehy on kuitenkin yksi osapuoli, jonka edustajien mielipiteitä ei näihin ketjuihin yleensä saa. Ainakaan asiallisia.

Vierailija:

Tehy tyrinyt??? Vastuu on kaikila osapuolilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän