Nyt on kaikilla pipot päässä, mutta muistattekos 80 lukua, jolloin mentiin aina ilma pipoa?
Muistan kun kotoa lähtiessä piti laittaa pipo, mutta nurkan takan se livahti reppuun :) Niille harvoille, jotka käytti pipoa (tai muuta lakkia) naureskeltiin! Hullua hommaa. Meidän koulussa oli ainakin näin, oliko muilla?
Kommentit (22)
En kyllä tajua, miten itse tarkenin ilman pipoa vielä melkein kymmenen asteen pakkasessa. Palellutinkohan pääni silloin, kun nykyään tuntuu, että pitää olla jotain päässä jo plussakeleillä, jos lämpötila on lähellä nollaa?
Terveisin, 80-luvun nuori
ei kehdannut pitää sekä takin piti olla auki.. mikähän siinäkin oli?
Meillä oli parhaan kaverin kanssa aina pipo päässä, nenä pystyssä naureskeltiin typerän näköisille värjöttäjille :). Eikä kukaan rohjennut meitä kiusata.
90-luvullakin tuo oli vielä tapana. joskus oltiin pussikaljoilla kaupungilla, vaikka pakkasta lähes 30. Eikä tietenkään pipoa (oliko edes pitkiksiä farkkujen alla). Mutta silti hytisen jo tällä hetkellä, kun katson teinejä huppareissaan ja nilkat paljaina.
Silloin pipottomana aikana tädit vaativat yleisönosastokirjoituksissaan pipo- tai karvalakkipakkoa nuorille. Yhtä sukupolvea myöhemmin tädit vaativat pipo- tai lippalakkikieltoa nuorille. Niin tai näin, aina väärin päin.
Minulla oli sellainen neulottu tuubihuppu. Se oli periaatteessa muotia, mutta tietysti siitäkin kiusattiin.
Joo, niille tyhmille, jotka ei -30° C-asteen pakkasessa käyttäneet pipoja, naureskeltiin. Ne luuli näyttävänsä niin coolilta, mutta oikeasti olivat ihan säälityksiä punaisine korvineen ja vuotavine nenineen :D
No ei mulla vieläkään ole pipoa talvisin päässä, takin huppu riittää. Ala-asteella 80-luvulla siis viimeksi pipoa käytin.
Kun itse olin koulussa, kumisaappaita ei suostunut käyttämään kukaan. Nyt niitä haisaappaita on kaikilla teineillä.
Ei pipoa ja kivedn kovaksi jäätyneet spittarit jalassa :D
Pää on vielä suht' terve kuitenkin.
Nykyään pitää olla takki auki, vaikka olisi pipo... Muistan niin elävästi anopin ilmeen, kun vilkaisi jouluaaton kävelyllä taakseen ja näki meidän teinit....
Siitä oli kyl hyötyäki, ku ei ollu pipoo, sai olla välkkärit sisällä.
Mutta menee joskus toiseenkin suuntaan nämä muodit. 90-luvulla ainakin meillä käytettiin ihan koulussakin toppahaalareita vielä 5-6-luokilla. Nykyään jo ekaluokkalaiset alkaa vänkäämään vastaan haalarin pukemista.
Sama. Tosin muistaakseni siinä 6 luokan tienoilla oli ainakin meidän koulussa (pk-seutu) joku outo rullattu pipo muoti, siis sellainen että ohut, mieluiten pastellinvärinen (sisä- ja ulkopuoli eri väriset) pipo rullattiin "helmasta" niin että pipo ulottui vain korvien päälle ja pipon reuna oli kuin makkarapötkö. Melko typerän näköistä, ja tietysti nuo rullatutkin pipot vaihtuivat paljaaseen päähän kun tuli kunnon pakkaset :D
Ai, ei meillä edelleenkään kukaan käytä pipoa (paitsi pojat). Olen nyt siis lukiossa ja pipo on ollut "nolo" koko koulutaipaleeni ajan. Minua pipo ei nolottaisi, mutta jos on hiukset ponnarilla niin se painaa. Lisäksi hiukset sähköistyvät inhottavasti, jos sen pipon ottaa sisällä pois. Toki siis sitten käytän, jos lähden talvella vaikka lenkille tai luistelemaan.
Sellaista neulottua huppua saattoi käyttää naispuolinen ja jotkut pojat pitivät pakkasella pipoa. Oli Huskya ja jotain muita merkkejä.
Joo, olen ollut nuori 70-luvun lopun, ja tosiaan, kotoa lähdin pipo päässä, mutta nurkan takana se lähti laukkuun. Vaikka olisi ollut mikä pakkanen.
Enkä kyllä edelleenkään käytä pipoa.
Meillä oli koulussa 80-luvulla pipopakko. Vanha opettaja naureskeli, että tulee vielä aika, että kaikilla on pipo päässä. Hän toivoi, että joku nuorten idoli alkaisi pipoa käyttämään, niin sitten kaikki käyttäisi sopulina perässä.
Olen monesti naureskellut, että 80-luvulla piti oikein väkisin tunkea se pipo päähän. Nykyajan nuorilta taas ei meinaa pipoa saada pois sitten millään. Niin ne ajat muuttuu :)