teinitytöt sieppasivat 4-vuotiaan!
Kommentit (62)
Näkökentässä koko ajan ja lähietäisyydellä ihan koko ajan molemmat.
Mulla tuontapainen kokemus ulkomailta esikoisen kanssa ja todellakin vahdin kuin haukka.
mitä ite tekisitte,jos näkisitte pienen lapsen itkemässä,että on kadottanut äitinsä?? kävelisitte vain ohi,ettekä auttaisi lasta,koska teitähän voitaisiin syyttää jopa kidnappauksesta... no pitääpi miunki enskerralla miettiä,että jätänkö auttamisen väliin,kun on noin ahdasmielisiä typeryksiä liikkellä.
mutta eikö nyt ole selvääkin selvempää, että tuo selitys on tekosyy?
Ei yksikään normaaliälyllä varustettu teini kuljeta itkevää lasta ohi kassojen huhuilematta lapsen vanhempia. Minä en esim. koskaan ota itkevää lasta syliini vaan kyykistyn lapsen tasolle ja juttelen. Samalla etsiskelen vanhempaa ja yritän löytää myyjän. Niin, olen aikuinen ja osaan harkita asiaa. Mutta en todella keksi ainuttakaan hyvää ja perusteltua syytä viedä lapsi pois kaupasta, jossa vanhemmat todennäköisesti ovat ja vieläpä kassojen ohi kommentoimatta sanallakaan kassoille tilannetta. Niin, ja antaa lapsen itkeä vain täyttä kurkkua sylissä...
Toivottavasti saivat teinit sellaisen opetuksen, että eivät ikinä enää koske kenekään lapseen. Sieppaustarkoitushan tuo selvästi oli, selityksiähän aina voi keksiä vaikka kuinka paljon. Eihän kenenkään lasta viedä pois kaupasta eikä leikkinurkkauksesta, vaikuttipa sitten kuinka eksyneeltä tahansa! Ensimmäisenähän huhuillaan sitä aikuista, joka tässäkin tapauksessa oli aivan lähettyvillä, kun kerran kuuli lapsensa itkun ja ehti hätiin.
ehkä se pieni tyttö on alkanut huhuilla isäänsä/äitiään ja teinitytöt luulivat lapsella olevan joku hätä ja lähtivät saattamaan tyttöä etsimään vanhempiaan. Miksi heti pitää ajatella että tytöt olivat sieppaamassa lasta jos siitä ei ole mitään todisteita?
Mitähän heistä on tullut? Mitähän ajattelevat tekosistaan nyt?
tytöillä voi olla todella voimakkaita ja ristiriitaisia tunteita pieniä lapsia kohtaan. Johtuu kai omasta kehitysvaiheesta lapsuuden ja aikuisuuden välillä, en tiedä.
Oletteko muut huomanneet?
Luulen, että tämänkin episodin takana oli jotain tallaista outoa ja alitajuista.
Tämäkin tapaus on jo selvinnyt, mutta noin ylipäätään Sellossa hengailee todella epämääräistä porukkaa ja nimenomaan epämääräisiä teinejä. En jättäisi lastani yksin siellä kyllä minnekään, ihan tosi. Jokainen joka on käynyt Sellossa, on varmasti huomannut siellä notkuvat teiniporukat. Osa niistä on aivan lapsia vielä, alle 10-v:n näköisiä ja vetävät posket lommolla röökiä, kiroilevat ja käyttäytyvät uhkaavasti.
Olen myös kuullut, että Sellossa teinitytöt myyvät itseään merkkivaatteita vastaan. Heidän mielestään siinä vain ei ole mitään pahaa eikä kummallista, eivät pidä seksiä mitenkään erikoisena asiana ja jos siitä saa itselle jotain kivaa, niin ei suihinotto vessassa haittaa ketään.
Kauhean sinisilmäisiä ihmiset on, että teinit ei muka voisi koskaan tehdä kenellekään pahaa, ainakaan tahallaan. Nimenomaan teinit voivat olla niin hukassa oman elämänsä kanssa, että eivät ymmärrä oikeaa ja väärää ollenkaan. Joku sanoi, että yllättävän moni teini ottaisi vastaan vaikka sen 1000 euroa sitä vastaan, että hakevat jonkun lapsen leikkipaikalta jollekin miehelle. Ja aivan varmasti tietävät mihin tarkoitukseen, mutta eivät välitä. Aikuisilla on useimmiten kyky ajatella rationaalisesti ja omaa napaansa pidemmälle (toki poikkeuksia on), mutta todella monet teinit ovat sen verran henkisesti epäkypsiä, etteivät kykene empatiaan. Kokemusta on.
ehkä se pieni tyttö on alkanut huhuilla isäänsä/äitiään ja teinitytöt luulivat lapsella olevan joku hätä ja lähtivät saattamaan tyttöä etsimään vanhempiaan. Miksi heti pitää ajatella että tytöt olivat sieppaamassa lasta jos siitä ei ole mitään todisteita?
Ehkä myös siksi, että veivät kaikkia normaaleja käytänteitä vastaan lasta ulos siitä liikkeestä, missä todennäköisesti vanhemmat ovat.
Lisäksi eivät ottaneet yhteyttä myyjään kassalla. Eivät puhuneet muille aikuisille mitään. Eivät selvästikään etsineet katseillaan lapsen vanhempia, koska kerran kiire oli itkevä lapsi mukanaan ulos liikkeestä kassojen ohi.
Väittäisin ihan suoraan, että yksikään normaaliaikeissa oleva teini ei yrittäisi kuljettaa itkevää lasta kauemmaksi vanhempien luota. Tottakai he tajusivat, että nämä vanhemmat ovat tässä kaupassa, mutta sen sijaan että olisivat ottaneet yhteyttä myyjään tai yrittäneet etsiä hyllyjen välistä huhuillen he kuljettavat lapsen ulos kaupasta ohi kassojen (isä sai lapsen kiinni kassojen ulkopuolella). On turha sanoa, että tuon ikäiset lapset eivät aina ajattele loogisesti. Eivät varmaan joka asiasta mutta kyllä nyt tuossa ihan reippaalla normaaliälyllä tajuaa, mitä voi tehdä ja mitä ei.
Niin, ei ole todisteita, että olivat sieppaamassa lasta. Mitä tarkoitat näillä todisteilla? Että teinit olisivat sen tunnustaneet? Vai ehkä keksineet sen sopivan tekosyyn ja väittäneet vain etsivänsä lapsen vanhempia... Todisteitahan sieppaukseen on, koska sitähän tässä ensin epäiltiin, kunnes kuultiin teinien kertomus.
jotkut tuon ikäiset kaipailevat jo omaan vauvaakin. Kun nuoruuden naiivius ja ajattelemattomuus yhdistyy hormonihöyryihin, ei nuori ehkä miellä tekoa ollenkaan sieppaukseksi.
Itse vahdin omaa lastani, en jätä yksin mihinkään leikkinurkkauksiin, enkä talonyhtiön pihalle yksin.
Ravintolassakin varaamme ennakkoon pöydän leikkipaikan vierestä, jotta voin vahtia lapsiani, 4 v. ja 1,5 v. Eihän tuon ikäisten kanssa ole muuta mahdollisuutta enää nykyään.
Kerran onnistuin suurehkossa lähimarketissa hukkaamaan vanhemman lapsen n. 10 minuutiksi. Olin itse kolmen metrin päässä, mutta lapsi ei minua huomannut, vaan lähti väärään suuntaan. Oli sitten itkevä, äitiä huutava lapsi päässyt kassojenkin ohi, pikkukärryt pullollaan tavaraa ilman, että edes kaupan henkilökunta älysi kysyä, onko lapsella joku hätä. Löytyi sitten parkkipaikalta itkemästä.
Sitä hätää ja paniikkia en unohda koskaan. Enkä taatusti aio sitä enää kokeilla.
ton ikäisethän on jo lukiossa. kyseessä pakko olla joko narkkeja tai vajaa älyisiä
täällä maaseudullakaan ei olla turvassa, täälläkin saattaa ajella kaiken maailman pedofiileja ym. muita sekopäitä!
Tytöt olivatkin hyvällä asialla!!!! Pakko nostaa tää ketju!
Monihan on yrittänyt sanoa että eiköhän odoteta tyttöjen selitystä ennen kivitystä. Jotkus sitten ovat jo ehtineet tuomita tytöt pedofiileiksi ja tappajiksi yms. ylilyöntejä.
Kaappaajiksi epäillyt teinitytöt luulivat pikkulapsen eksyneen vanhemmistaan
Julkaistu: 13:26
Päivitetty: 19:05
Päivi Punkka-Hänninen
helsingin sanomat
Espoon poliisi tavoitti tiistaina iltapäivällä kaksi teinityttöä, joiden epäiltiin yrittäneen nelivuotiaan lapsen mukaansa Espoossa kauppakeskus Sellossa maanantaina.
12- ja 14-vuotiaat tytöt eivät yrittäneetkään siepata pikkulasta, vaan luulivat tämän eksyneen vanhemmistaan, rikoskomisario Jukka Kaski kertoi Helsingin Sanomille tiistai-iltana.
" Tytöt toimivat hyvässä uskossa" , Kaski toteaa.
Poliisi tavoitti tytöt iltapäivällä kauppakeskus Sellosta ja puhutti heitä siitä, miksi he lähtivät kuljettamaan lasta.
Alun perin poliisi epäili tyttöjen yrittäneen siepata pikkulapsen. Tytöt olivat kuitenkin viemässä eksyneeksi luulemaansa lasta infopisteeseen.
Espoolaiset vanhemmat olivat maanantaina kahden lapsensa kanssa Leppävaaran Sellon Prismassa. Nelivuotias tyttö oli lastennurkkauksessa sillä aikaa, kun vanhemmat tekivät ostoksia vieressä.
Kello 18.40:n aikaan isä havahtui kuullessaan lapsensa itkevän. Tytöt olivat silloin kantamassa lasta kassojen suuntaan, Kaski kertoi.
Vanhemmat saivat lapsensa luokseen kassojen toisella puolella, ja tytöt poistuivat paikalta.
Ikään kuin ei muita mahdollisuuksia olisi.
En tosiaan tahdo tull aleimatuksi pedofiiliksi tai kidnaappaajaksi jos yritän auttaa itkevää lasta.
Vierailija:
Veikkaan, että nuo tytöt ei vähään aikaan auta ketään, jos palkaksi siitä joutuu poliisikuulusteluihin.
Ja toisaalta Prisman info on siellä alakerrassa, mutta ei sitä varten tarvitse poistua kaupasta. Jos lapsi oli eksynyt niin siitä olisi pitänyt sanoa kassalle eikä lähteä kantamaan lasta kassojen ohi.
Toisaalta jos olivat viemässä lasta sinne koko Sellon info-pisteeseen, mutta miksi olisivat tehneet niin?
os löytäisin kaupasta eksyneen lapsen, niin menisin sanomaan kaupan henkilökunnalle enkä kantamaan lasta kassojen ohi.
Mä olen ollut kyllä tosi huono äiti, kun olen just tollaisissa isoissa kaupoissa (esim. Prisma) jättänyt nyt 4-vuotiaan pojan yksin katsomaan leluosastolle leluja ja ollut itse siinä parin metrin päässä, mutta hyllyjen toisella puolella katsomassa esim. vaatteita. Samoin mm. H&M:n lastenvaateosastolla poika on monet kerrat katsonut videoita, kun olen katsonut hänelle tai pikkuveljelleen vaatteita. Kerran tein jopa niin, että kävin lastenhoitohuoneessa vaihtamassa pikkuveljen kakkavaipan ja vanhempi poika odotti sen aikaa vessan vieressä olevalla leikkipaikalla. Tuolla vessassa haisi niin pahalta, ettei mun herkkänenäinen poika kerta kaikkiaan suostunut tulla sinne mukaan siksi aikaa. Olen aina luottanut siihen, että poika alkaa huutamaan (todennäköisesti äitiä) siinä vaiheessa, jos joku hänet yrittää viedä ja mä kuulisin sen ja hyökkäisin paikalle. Tästä lähtien lupaan olla poikaani näköyhteydessä aina kun ollaan kaupassa tms.
Aiheeseen liittyen, vahditteko 4-vuotiaitanne myös esim. kirjastossa ihan koko ajan? Itse olen tehnyt niin, että poika valitsee itse hyllystä kirjoja ja käy lukemassa niitä pöydän ääressä ja mä valitsen sillä aikaa muita lasten kirjoja muista hyllyistä. Eli en näe poikaa koko ajan, mutta olen kuuloetäisyydellä. Pitää sekin varmaan lopettaa.