))) KESÄNUPUT 3.11. alk. (((
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Niin se vaan uusi viikko taas hörähti käyntiin...
Kommentit (47)
annoin yhden syötön pullosta kokonaan ja sit taas rintaa niin ei jäänyt nälkä!! rintakin tuntui siltä et siel jotain on :) muuten koko ajan ihan tyhjät pussit!! pitää siis antaa joka toinen tai kolmas kerta kokonaan pullosta!! on paljon helpompaa, ku antaa aina rintaa ja pulloa perään!! mut toivottasti ei maito lopu!! olis viel kiva imettää ja onhan se helppoa ku ei tartte pulloja pestä koko ajan!
kuinka kauvan korvike säilyy tuttipullossa?? jos ei oo lämmitänyt vaan antanut kaappi lämpöisenä.
onks kenelläkään tripp trapp tuolia?? onks hyvä?? mä niin haluaisin, mut on aika arvokas!!saisin nyt käytettynä 100€ onks paha hinta?? (ov169€)
alcatraz81 onpas teil ihanan pikkuinen tyttö :) me aletaa siirtyyn 70cm vaatteisiin :)
82tintti ja poika melkein 5kk
Ananasko se oli joka tuskaili synttäritarjoilujen kanssa budjetin ohuuden vuoksi. Varmaankin kannattaa tonkia kaapit ja pakastin ihan pieteetillä: Mitä löytyy, ja mitä niistä voisi laitella. Ihan perusleipomukset (kakut, pullat, täytekakut, marjapiirakat) ei ihmeitä maksa! Suolaisiin löytyy helposti täytteitä kun lähtee siitä mitä on. Varmaan joku eksynyt tonnikalapurkki, jauhelihapaketti, kinkkusuikalepussi, herkkusienipurkki jne. löytyy. Jos on kyse lastenjuhlista, niin koristukset sun muut askarrellaan ja improvisoidaan itse. T. Nimim. kokemusta on.
En olekaan kerinnyt kirjoitella aikoihin kunnolla. Mies on ollut viime ja tän viikon sairaslomalla syystä että otti lähikontaktia sirkkelin kanssa. Onneksi ei irtoillut aivan kauhean suuria palasia. Olin kyllä aivan järkyttynyt ensin, sitten tokenin mutta järkytyin taas kun näin sen sormen ilman sidettä. Kaamea näky. Enimmäkseen lihasvauriota, pieni pala luuta meni myös sen siliän tien sormen päästä. Hän siis ikäänkuin teki loven viistosti sormeensa. Aijai. Olihan siinä dramatiikkaa. Olin kaupassa ja äkkiä mies soittaa, kaahasin kotiin vauvan kanssa ja pihassa odotti amppari ja koti täynnä ensihoitajia. Meidän isommat lapset ne vaan leikkivät Duploilla kuin ei mitään.
Tassu on siis kultasella kipeänä vielä aika lailla, saas nähdä pystyykö töihin ensi viikolla. Se kun näpyttelee työkseen tietokonetta. Täytyy varmaan kehitellä 9-sormijärjestelmä näin alkuun. Mulle on langennut kaikki homma hommelit kotona, ensi alkuun mies ei saanut edes leipää voideltua mutta on toki nyt jo kehittynyt siinä hommassa. Tikit poistetaan huomenna.
Viime viikolla oli myös Mozartin Requiemin esitys jota varten olin ollut mukana harjoituksissa monta viikkoa. Plus tietty keikkaviikolla useita ylimääräisiä harjoituksia. Kiire tuli, mutta sain kuin sainkin meille pari ostolapsenvahtia hoitamaan vauvanhoidon ynnä muun. Keikka meni hyvin ja oli mukavaa laulaa.
Tällä viikolla oli vauvelin 5kk neuvola. Mitat: 7960 g & 65,5 cm. Pipo vähän alle 43 cm. Täysimetyksellä mennään, ja viime viikon pitkistä harjoituksilloista huolimatta sain nitkuteltua tissimaitoa vauvan pullosta syödä - joten korvikettakaan ei tarvinnut antaa. Ei vaan, olisin riemusta kirkuen antanut ennenkuiin luopunut viime viikon omasta ajastani.
Mites se pk-seudun tapaaminen sujui? Kertokaahan meille muillekin.
Maarmeladi
Se pahoinvointi tosiaan taitaa olla jokin yleinen vauvanhoitopahoinvointi. Mullakin oli pidenpään pahoinvoinita, mutta raskaustestit on ollu neg. ja nyt on sitten kierukka laitettuna, joten tuskinpa sitä on. Niskat ne vaan on jumissa ja tekee temppujaan. Mä sain kierukanlaittopaikasta siteen, ei tarvinnut olla omaa mukana. Mä oon vähän huolestunut, kun en tuntenut niitä kuulapihtejä lainkaan. En siis yhtään mitään. Se hoitajakin siinä katteli mun naamaa ihmeissään että miten voit olla noin tyynenä. Onkohan tunto mennyt kohdkunkaulasta kokonaan. Jälkisupparut sitten tuneui vähän samalta kuin silloin kun synnytys alkoi. Siis ne alkuvaiheen supistuksen, jolloin istuin vielä kotona tekemässä palapeliä.
Yö unien kanssa alkaa mennä hermot. Poika heräsi TAAS viime yönä tunnin välein. Olisin toooosi onnellinen jos nukkuisi edes 2-3 tuntia kerralla. Äiti alkaa olla hieman väsynyt.... Tätä menoa on nyt jatkunut melkein edellisestä neuvolkäynnistä lähtien. Jotain pitää tällä nukkumiselle nyt tehdä.
Eikös meidän tapaaminen mennyt ihan hyvin, vai mitä? Mun vauva nukkui koko ajan vaunuissa, että pitää tavata uudelleen että pääsee esittäytymään.
Meillä on nyt käytössä aika paljon jo 74cm vaatteita. Ostin yhden 68cm bodyn kun 74cm ei ollut, mutta sepä olikin jo pieni. Voihan nenä.
Auts. Siis tuota sirkkelivammaa. Toivottvasti paranee kuitenkin hyvin.
sroigh ja vauva 24/6
Savolaisterpat kaikille emoille ja kupeloille sinne kainaloon!
Lintumetsästys meni, syysloma ja Halloween. Mieskin tuli Posiolta metsästysreissulta, eikä ollut "metsästyksestä" niin kamalan pöhöttynyt ;)
Nyt ollaankin kotona vain ja vastataan kohteliaasti eikiitos kyläkutsuille. Rassaa kun lapset ovat muutenkin joka toinen viikonloppu muualla ja sitten vielä ne jäljelle jäävät riepotellaan toisten nurkissa.
Mies on kyllä hemmotellut mua kun yksinään tämän revohkan kanssa klaarasin kun hän reissas. Sain viime lauantaina omatehtyjä lihapullia oikein herkku tomaattisoosissa, spaghettia ja punaviiniä. Itse tietty otin siitä viinistä max 4cl ja kummasti oli kuitenkin tyhjiin kuivinut illan mittaan. Aamusta valitti ressu päätään kipeäksi. Uhkasi jo että saan tästä lähin nuo ruoat tehdä kun aiheuttaa noin päänsärkyä. HAH.. :D
Samu sai silmälasit kun hajataittoa haistoivat sen silmistä kysillä. On sekin niin kiltin näköinen lasit päässä että ihan väärän kuvan saa siitä riiviöstä.
Sampon kanssa opetellaan sitä soosin syöntiä Ei meinaa lusikka mahtua suuhun millään ja kuningatarsose aiheuttaa suupieruja PTRRR. Mango ja päärynä ja peruna-porkkana ja peruna-parsa menevät max puoli purkillista kerrallaan. Eli vahvasti ollaan vielä tissieväillä.
Välillä vituttaa emonpesti 24h ihan kympillä mutta sitten lähden juoksemaan. Jaksan jo 3km painaa tässä mäkimaastossa ja 2v vanhat farkutkin mahtuivat jalkaan, joten siitä olen saanut fiilikset selättää 6-0 ajatusmöröt.
Onneks mies peesaa töistä tultuaan tuossa emoilussa ja kehuu ruokia mitä minä päivän mittaan näille laitan. Ei ihan Saarioisten mammojen ruoilla olla oltu vaan jopa olen leiponut sämpylöitä ja chiabataleipää. Eilen vetäisin elämäni ensimmäiset lohimedaljongit paistaa. Oli hyvvee, kuten täällä savossa sanotaan.
Sampon 5kk neuvola on vasta 13. päivä. Varmaan on 8 kg pätki vaikka tisuillaan vielä noinkin paljon. On se semmoinen jöllykkä, lattialta kuuluu jo MAMMAMMAMMAMMAA. :D Ja aamusta sai mullikasta (savonsanomat) otteen ja olisitte sitä ilmettä nähneet kun rutisti sivuja syliinsä..
Et semmoista. Eikun lehmäilemään.
MMmmööö..
- pirkko ja urheiluseura Tissiveikot
Rupesin miettimään tuota pillerihommaa, että jospa tuo kilojen jämähtäminen onkin noiden Cerazettejen syytä? Onkohan painonnousuongelmat kovinkin yleisiä, kyllähän ne pillereiden lapussakin mainitaan? Kun en mielestäni edes mässytä mitenkään pahasti enkä koko ajan, ja siltikin paino ennemminkin nousee kuin laskee.
Pitäisiköhän minunkin uskaltaa tuota kierukkaa kokeilla vaikka joskus joulun tienoilla/ jälkeen (että ehtisi kalliit pillerit syödä eka pois :)
Ajattelin tänä iltana kokeilla jättää puuron pois ja antaa tilalle vain sosetta, kun mies ehdotti jospa iltaitkut johtuvat puurosta. Itse arvelen ennemminkin että olemme antaneet puuron liian myöhään -> maha on ihan täynnä nukkumaan mennessä -> tyttö ei oikein osaa nukahtaa ilman pulloa, ja haluaisi jotain imeskellä (tutti tai muu ei kelpaa) -> hermostuu kun maha on täysi eikä saa mitään imettävääkään ja huutaa sitten puolitoista tuntia. Eilisiltana syötin puuron jo kahdeksalta ja vein tytön yhdeksältä nukkumaan, niin nukahti heti pullon kanssa mutta heräsi sitten 22:lta ja huusi ja puklaisi 22.30 saakka.
Sampon bravuuri on nykyisin tunkea peukku suuhun samaan aikaan kun imee tissiä. Sitten alkaa kuulua LUPSLUPSMAISKMAISK.
Hienoa. On jotain mitä kertoa sitten lapsenlapsille. ;)
... että voisikohan olla kyseessä a-vitamiinin puutos? A-vitamiinillahan sitä raskausaikaistakin pahoinvointia hoidetaan. Varmaan olisi ainakin suht vaaratonta kokeilla sitä pientä vitamiinikuuria te joilla moinen riesa on.
Maarmeladi
A-vitamiinihan on se mitä pitää välttää raskauden aikana, kun voi lisätä epämuodostumien riskiä. Senhän takia pitää niitä maksaruokiakin vältellä kun sisältävät liikaa A-vitamiinia.
Eikös se "pahoivointilääke" ollut jotain muuta vitamiinia ? oiko ollu joku b-vitamiineista, niitäkin on niin miljoona erilaidta ettei ikinä muista mikä on mikä. Oisko ollut pyridoksiini. Sehän on ainaskin vesiliukoinen niin ei ole liika-annoksesta sillai vaaraa.
Mä aattelin nyt aloittaa vauvalle kiinteitä pikkuhiljaa. Olin ajatellut täysimettää 6kk, mutta vauva vaikutti viime yönä nälkäiseltä jo 1,5h unien jälkeen. Ja päivälläkin on syönyt aika tiuhaan. Onkohan vastuutonta aloittaa hedelmäsoseista? Annoin tänä aamuna sitten päärynäsosetta yhden lusikallisen. Vielä sitä bonaa, mihin on lisäty sokeria. Heti soseen jälkeen väänsi megakakat melkein niskaan asti :) Musta ei tunnu kivalta antaa vauvalle pelkkää keitinveteen muussattua pottua. Itsekään en sellaista söisi.
sroigh ja vauva kohta 4,5 kk
Vitsit kun meidän vauva nukkuu hienosti, mutta jostakin syystä minulla ei mennyt yö ihan putkeen. Oli olevinaan liian kuuma ja muutenkin sitä vaan odotti, että koska meidän 2v herää huutelemaan.
Aamulla olin sitten jäykkä kuin mikä, kun joka paikkaa kolotti niskasta alaspäin...:(
Sroigh: Kyllä vauvalle voi antaa hedelmäsoseitakin. Kiivin, mangon, appelsiinin banaanin ja mansikan suhteen olen lievästi sanottuna skeptikko (banaani saa minullekin aikaan aivan järkyttävät vatsakivut, joten en sitä ole edes ajatellut) ja nuo muut ovat myös listassa "voimakkaasti allergisoivat", joten en uskalla niitä edes kokeilla, vaikka tosiaan, purkista syötynä ne ovat melkoisen mietoja, mutta kuitenkin, varman päälle pitää olla ja elää. Se on motto!
Joo, tosiaan A-vitamiini kuuluu niihin vältettäviin vitskuihin raskaus- ja imetysaikana...mutta mietinkin, voisiko syynä olla D-vitamiinin puutos? Sehän aiheuttaa väsymystä, pahoinvoinnista en sitten tiedä...ja suositushan on että marras-maaliskuun ajan kaikki ottaisivat D-vitamiinia, vauvasta vaariin...
Täytyy varmaan alkaa ottamaan jotakin monivitamiinivalmistetta...nyt voi laittaa suuhunsa mitä vaan kun ei enää imetä...ihana vapauden tunne! Oma kroppa on oma, eikä kenenkään ruokapöytä :D
Mites Tyttelin kierukan asennus meni?
Nyt pitää mennä antamaan jotain syötävää isommalle lapselle. Sitten lähdemme kaupungille.
Meillä vauva muuten kääntyi masulleen eilen useamman kerran, eli se toissapäiväinen kääntyminen ei ollut vahinko :)
Kanelisokeri & tytöt 12/06 ja 17/11
Voi kiesus sentäs että ihmistä voikin väsyttää!!!
Tapaaminen oli kiva, kukaan tuskin traumoja sai ;-) Minä vaan olen niin latvalaho että nimet ei sitten millään jää päähän yhdellä treffikerralla :-D
Eilen oli 5kk neuvola, ihan kamalaa miten tämä aika menee näin nopsaan. Voi kun tuo rääpäle pysyisi aina pienenä vauvana eikä kasvaisi isoksi koskaan...
Piikin sai kankkuunsa, ei edes huomannut koko rokotusta, sen verran on pehmykettä tuolla reisissään. Täysimetyksellä jatketaan edelleen, painoa oli nyt 7120g ja pituutta 65cm. Tasaista käyrää siis porhalletaan edelleen.
Varpaat on pop täälläkin, pakko yrittää huomenna ikuistaa kameralle tuo varpaitten imeskely, tämä(kään) vaihe kun ei kauaa kestä. Ääntä lähtee ihan lasinsärkijän verran, eilen heitin tuon ekaa kertaa pomppukeinuun ja kyllä meinasi ikkunat hajota siitä riemunkiljun määrästä. Kyllä maalla on mukavaa -ei tarvitse varoa kiukkuisia seinänaapureita tällä desibelivoimalla :)
Eskarilaiset kuskasivat kotiin mukavan pienen ilmoituksen täivaarasta, meikäläisellä alkoi heti sellainen kokokroppakutina että oksat pois. Nyt sitten ihan vainoharhaisena synään kaikkien päitä ja hikeä pukkaakin ajatus että josko ne kohta meillekin tarttuu ne pirulaiset. Ei kestä hermot ei! Eihän niitä pirun saivareita edes silmälle erota, tekee mieli ajaa kaljuksi koko lauma. Hyi yökötys sentäs. Täytyy vaan toivoa että meidän kakarat säästyy siltä riesalta...
Mutta nyt hommiin, ulos ei tänään jouda vaikka ihanalta ilma näyttääkin...
Naapula ja Lillis, 5kk tänään!
Ja eikös ainakin muutama mukelo nukkunutkin tapaamisen jälkeisen yön normaalia paremmin, eli näitähän kannattaa harrastaa useamminkin :)
Meidänkin isukki sairastaa, virtsatietulehdus paheni ja nyt tulehdusarvot on katossa. Jos ei huomiseen mennessä laske niin joutuu sairalaan tiputukseen:( Ja me kun ei kumpikaan oikeastaan ikinä sairasteta niin eiköhän se sitten tietysti iske oikein kunnolla kun kerrankin saa mahiksen.. ei kiva..
Lexakin kai jotenkin tajusi viime yönä että isi on pipi, kun ei meinannut poika millään malttaa nukkua. Kiukkusi ja kitisi pari tuntia ja imeskeli ja lutkutteli sekä omia että mun käsiä (sapuska ei kuitenkaan kelvannut) eikä taas mikään tuntunut olevan hyvin. Sitten kun vihdoin nukahti niin heräsi hetikohta uudestaan. Kello taisi olla jo reippaasti yli puolen yön ennen kuin lopulta nukahti ja heräsi sitten vasta vähän ennen seiskaa syömään.. Omakin yö meni siis risaiseksi kun ei saanut kummankaan miehen "takia" kunnolla unen päästä kiinni. Nyt ymmärrän vähän paremmin teitä jotka ette saa kunnolla nukutuksi yhtenäkään yönä =/
Vitsit kun Leokin jo löytäisi ne varpaansa ihan oma-aloitteisesti, olisi kiva saada sitä hauskuutta videolle :D Voi perhana, kuvista tulikin juuri mieleen että meidän kameran muitikortti sekosi tossa yks päivä eikä suostu enää toimimaan. Se meinasi myös kaataa koneen, kun Tomppa yritti siirtää kuvia tietokoneelle. Arrgghh! Eihän siellä ollutkaan kuin joku vajaa 400 kuvaa ja jos niitä ei nyt saa sieltä ulos!! Pitää mennä jostain liikkeestä kysymään, että paljonhan se tulisi maksamaan, jos ne saisi kuvat kehitettyä.. Varmasti saa maksaa itsensä kipeeksi =(
Jaahas, herra Leo taitaa heräillä nokosiltaan.. Taas mennyt monta päivää niin että nukkuu kerralla vaan reilun tunnin, onneksi kuitenkin ainakin pari kertaa päivässä mutta tuntuu vaan että just kun saa puettua ja vietyä ulos niin johan saakin hakea takas sisälle..
Miten tarkkaan olette muuten ajoittaneet siihen 5kk:n puuron aloituksen? Kun olen tässä vähän mietiskellyt, että kun Leo on kuitenkin syönyt kiinteitä nyt jo reilun kuukauden niin jokohan sitä voisi ruveta kokeilemaan. 5kk tulee täyteen parin viikon päästä. Mikään kiire ei kyllä silleen ole kun nykyiset sapuskamäärät tuntuu riittävän ihan hyvin mutta jos kohtapuoliin..
Eipä se jätkä sitten herännytkään, ölisi vaan jotain vaunuissa ja jatkoi uniaan :) Mutta minä painun nyt tas ulos aurinkoon =)
Jännitin eilen sitä ihan kauheasti, mutta ei se sitten koskenut paljoakaan. Se kuulapihti-osuus vähän nipisti, muuten en tuntenut mitään.
Me aloitettiin tänään lihat. Broileri-kasvissosetta annoin vajaa puoli purkkia ja siihen sekoitettuna peruna-porkkanaa. Niitä 5kk puuroja me ollaan syöty pari viikkoa, että se Evianille tiedoksi. Hyvin on uponnut eikä ole tullut masuvaivoja.
Tintti: Ei se maidotulo mihinkään lopu jos sie vaan imetät. Tottakai mitä useammin antaa korviketta, sitä enemmän se maidontulo vähentyy. Välillä kannattaakin pitää sellaisia tehoimetyspäiviä, antaa vähän joka välissä rintaa. Miusta on nyt niin ihanaa imettää kun en ole siihen sidottu. Vauva juo pullosta ja syö kiinteitä, joten olen aika vapaa menemään minne haluan. Imetän silti noin 7 kertaa päivässä.
Tänään siivosin, ihanaa! Nyt on viikonlopuksi puhdas koti. Hitsi kun tää neiti istuu tässä miun sylissä ja koko ajan sormet viuhtoo näillä näppäimillä. =)
Tytteli-83 ja neiti 5kk 1vk
Netissä on ladattavissa useita erilaisia recovery-softia millä melko varmasti saa tiedostot kortilta pelastettua. Osa maksullisia mutta ilmaisiakin löytyy, ainakin trialeita. Googlaamalla varmasti löytyy useita, ekana tulee mieleen mm Photorescue ja Image recall. Googlaa ja katso noiden valmistajien sivuilta onko maksullisia vaiko löytyykö heiltä myös ilmaisversiot. Fotoliikkeissä monissa on myös palveluna tuo mutta se maksaa - ja käyttävät kuitenkin noita samaisia ohjelmia.Toivottavasti saat kuvat ulos.
Nappula
Pk-kesänuppujen tapaaminen meni kivasti, oli hauskaa tavata :) Tosiaan, Sroighin vauvaa ei tullut nyt nähtyä kunnolla, joten seuraavalla kerralla sitten tutustutaan lähemmin. Ihailimme kollektiivisesti Nappulan kantoliinailua, niin mukavasti neiti oli siinä liinassa :)
Hauska kuulla teistäkin, Mansikkapirkko. Ja vau, meikäläisellä ei mene vieläkään edes viime vuoden farkut jalkaan..
Itse ajattelin aloittaa puuron vasta, kun kaveri täyttää 5 kk. Nyt maistellaan rauhassa muita ruokia. Porkkanaa yritin tyrkyttää eilen ja tänään, mutta se aiheuttaa kauheita irvistyksiä. Bataatti ja maissi menevät ihan hyvin alas, päärynä maistui aivan erinomaisesti. Taitaa olla äitiin tullut herkkupe*se ;)
Meidän poju viihtyy tosi hyvin mahallaan, on iloinen ja jaksaa olla kauan käsien varassa. Harmi vaan, ettei itse hiffaa sitä kääntymistä mahalle, viihtyisi varmaan paremmin lattialla, kun osaisi itse pyöriä.
Tytteli, meillä on ihan samanlainen vaunujensäilyttämisdilemma. Olen pitänyt niitä kesän ajan meidän vierashuoneessa, pois silmistä. Nyt ei viitsisi ajaa niitä sisälle, kun on kuitenkin parkettilattia. Ulkovarasto on meilläkin kylmä, joten sielläkään ei viitsi säilyttää. En tiedä, kai ne on vaan otettava sisälle, tosiaan, jätesäkki alle vaan.
Täällä ei ole onneksi pahoinvointia, mutta välivuoto on jatkunut jo pari viikkoa. Ja kiva, en edes syö mitään pillereitä. Kai se kroppa on vieläkin ihan sekaisin raskauden jälkeen.
Te, jotka ette ole imettäneet jo hetkeen, saako tiedustella, miten teidän rintojen koon on käynyt (ihanaa kysellä tällaisia :D)? Meikäläisellä on vieläkin pamelat, vaikka maitoa niissä ei ole ollut neljään kuukauteen... Haluaisin, että ne oikeasti pienenisivät takaisin vanhaan kokoonsa, joka sekin oli ihan tarpeeksi iso. Muuten menee kaikki rintsikat uusiksi ja se on näillä kokoasteikoilla aikas kallista...
Marmeladiko mietti edullista juhlatarjoamista. Nakit, jauheliha, kana, siinä on varmaan halvimmat ainekset. Voileipäkakut ovat kaikkein kalleimmista päästä. Jotkut kahvikakut ovat varmaan melko edullisia, kun niihin ei tule täytteitä. Kuten joku jo totesikin edellä, suolaisen piirakan saa aikaiseksi helposti siitä, mitä jääkaapista löytyy, täytteeksi esim. kinkkua, juustoa, tonnikalaa, oliiveja, paprikaa, jauhelihaa, sipulia...
Meillä on nyt nukuttu öitä hyvin ja energiataso on tosi hyvä. Kotia on pistetty kuntoon, kakkua leivottu ja ruokia väännetty. Ihanaa, kun ei ole ihan lamaantunut väsymyksestä.
Ai niin, mekin meinattiin hankkia Tripp-Trapp. Olisiko kenelläkään kokemuksia, onko rahan väärti?
Poltsi+poju
B-vitamiinihan se tosiaan onkin se "pahoinvointilääke". Jepjep.
Hupsis-Marmis
Meillä kaks tripp trappia jo seitsemättä vuotta käytössä. Eli on tosiaan rahansa arvoinen. Nuo eskarilaiset käyttää niitä edelleen, välillä toinen oli keskimmäiselle lapsellekin syöttötuolina ja kohta taas tälle kuopukselle. Itsekin niissä istuskelen mennen tullen eli tosi kestävät on! AInoastaan olen sen nahkaremmin kerran uusinut, ja sitäkin saa nailonisena jos ei nahkaista jaksa putsailla.
Eli meillä ainakin ollaan tyytyväisiä ja uskon että vielä on vuosikausia eteenpäinkin niille käyttöä.
mullakin on ollut ihmeellistä pahoinvointia!!!!!!!!!!!!!!! Mä vaan pidin sitä uusein pillereiden syynä (aloitin Yasminit) hirveää kuvotusta tosiaan...
Me ostettiin Tripp Trapp tälle vaaville kun oli niin kivoja uusia värejä ja olen tosiaan kuullut et on hintansa väärti kun menee n 8 vuotta- tuossa se keittiön nurkassa odottaa kokoajaansa.
Poltsi: Mulla on tissit palautuneet just entisiin mittoihin ja malleihin, yhteensä siis näillä tisseillä n 4 kk imetetty kahta lasta, C kuppi oon taas vaikka imetyksen aikana olin ehkä HH tai I tai J tai jotain yhtä kuvottavan isoa :)- eipä nuo sen enempää roiku kuin eka kerrankaan jälkeen...mut roikkuu siis :D
ja allergia painaa mieltä, luumua meni eilen ja yö meni suoranaisesti vituilleen (anteeksi mut nyt tarvi painavan sanan) ja tänään ollu taas lieju vihree ripuli n 5 kertaa päivässä, myös yöllä vaihdoimme paskavaippaa... eli TODELLA herkkävatsainen neiti meillä.
Mutta, ei muuta kun hyvät viikonloput kaikille, Meille tulee huomenna vieraita joten en varmaan täällä pahemmin roiku :)
Kix ja muutamaan päivää vaille 5kk puklunugetti
Meillä on hankittuna Tripp Trapp (2v käytössä). En tiedä, onko täydellistä syöttötuolia olemassakaan, mutta TT on ihan ok. Huonojakin puolia siinä on, kuten se, että lapsi saa olla melko sirpakka kooltaan. Kun turvakaari on paikoillaan, voi pullukan tai rimpuilevan lapsen saaminen sinne olla yhtä tuskaa. Ne turvavyöt ovat ihan pohjanoteeraus...kun ne saa kiinni, niiden aukaisemiseen meneekin sitten aikaa. En tiedä, onko meille osunut joku susikappale, mutta sitä kissanpään muotoista lukkoa on hiivatin vaikea avata. Yksi huono puoli on sitten ne pitkälle taakse ulottuvat jalat...olen lyönyt varpaani siihen tuolin jalkaan sen tuhannen kertaa kun se sojottaa siinä tiellä aina ohi kulkiessani. Meillä on tyttö pari kertaa myös pudonnut siitä ihan vaan siksi, että on istunut ohi...kun välillä ei tunnu reviiri riittävän...tuolin puhdistus on myös hieman hankalaa, kun siinä on paljon koloja, mihin kertyy puppua..
Ei tainnut tulla mitään positiivista? :D Itse pidän parhaimpana ihan tavallista syöttötuolia, vaikka niillä kyllä pääsee kaatumaan helposti.
Matkasyöttötuoliksi mummolaan suosittelen tätä:
http://www.tinydodo.com/product_info.php?currency=USD&products_id=245
Kanelisokeri
Joo, pk-tapaamisesta ei jäänyt kovin pahoja traumoja :D Pari tuntia istuskeltiin ja pölötettiin ja siinä sivussa ehdin herkutellakin.
Meillä on Citymarketista ostettu Bambino-syöttötuoli. Se on TrippTrappin tyylinen mutta paljon halvempi, oli jotain 50 e tarjouksessa 2 vuotta sitten. Tuo tuoli on edelleen käytössä meidän 2-vuotiaalla ja on ollut ihan hyvä. Siihen ei niin helposti lyö varpaitakaan kun se seisoo pönäkästi neljällä jalalla eikä oo sellasta salakavalaa taakse päin hivuttautuvaa jalkaa ;)
Meillä on kans ollut ongelmana vaunujen säilyttäminen, kun muutettiin vajaa kaksi vuotta sitten rivitaloon eikä ole kuin kylmä ulkovarasto. Ei meillä ole tilaa niitä sisälläkään säilyttää, riittää että tuo turvakaukalo pyörii tuossa eteisessä. Käytän nyt törkeästi vauvalla hometahraisia vaunuja... Se kantokassi (vai miksi sitä pehmeää koppaa sanotaan) oli kuitenkin ollut sisällä lämpimässä eli se oli puhdas. Hometta on jonkin verran muissa kankaissa mutta ne on kyllä pesty hyvin (mm. höyrypesurilla) ja luotan siihen että home on kuollut vaikka tahrat jäi. En ole viitsinyt ruveta liottamaan vaunuja piimässä :) (Homeenpoistoon tekstiileistä suositellaan siis piimässä liottamista.)
Minäkin oon päättänyt ottaa hormonikierukan mutta päätin laitattaa sen vasta tammikuun lopulla koska me ollaan menossa ulkomaille (miehen kavereitten ja vanhempien luo) vuodenvaihteessa enkä halua että matkalla toisten nurkissa asuessa on mitään tiputtelua tai muuta ylimääräistä riesaa. Jaa, siitäpäs tuli mieleeni että pitäis hommata passi tälle nuorimmalle. Pää on niin laho etten meinaa muistaa hoitaa mitään asioita ajoissa, välillä meinaa paniikki iskeä kun kaikki hommat on ihan rempallaan.
Meidän nuorella herralla alkaa kohta tulla 4 kk täyteen. Kääntymistä harjoittelee ja käsiään ihmettelee. Tuntuu että ne kädet on nykyään aina tiellä, tunkee niitä suuhunsa silloinkin kun on tissillä. Pukeminenkin on haastavaa kun poika onnistuu aina tarraamaan näpeillään kiinni vaatteiden sisäpuolelta kun yritän niitä pukea. En tiedä onko meidän pojalla jotenkin kummalliset mittasuhteet kun housut mahtuu kokoa 70-74 cm mutta bodyn pitää olla 86 cm jos mielii saada nepparit kiinni. Persjalkanen? :D Joo ja kun on iso vauva niin vauvamalliset sukat ei mahdu ja isommat sukat joissa on tarpeeksi pitkä teräosa ei meinaa mahtua nilkoista kun on kuitenkin sellaset pulleat vauvan jalat.
Meidän pitää varmaan kohta ostaa pojalle uusi turvaistuin autoon, kun kaukalon vyöt ei riitä. Nyt ne saa juuri ja juuri kiinni jos ei oo mitään ulkovaatteita. Harmi, en arvannut että turvakaukalo näin äkkiä kävisi pieneksi, monta viikkoa on jo ollut tosi tiukka. Meillä on Gracon Autobaby + telakka.
Öitä,
Vaniljapuffetti
Meillä eilen käännyttiin mahaltaan selälleen vahingossa ja vauhdilla, mutta eipä muuten oikein kääntyilyhaluja edelleenkään ole. Ennemmin tosiaan ihan makuultaan punkee päätä ylöspäin ja yrittää nousta ylös. Käsiä käyttää todella kätevästi ja hermostuu heti jos lelu putoaa :)
Syöttäessä neiti yrittää jatkuvasti tarttua itse lusikkaan. Nyt on jo oppinut senkin ettei suuta aina viitsi avata ollenkaan, usean hedelmän hedelmäsoseista ei oikein tykkää mutta nehän onkin omaankin makuun aika kirpeitä, kaikki muu menee. Kasvissosetta menee melkein purkki päivässä, sitten vähintään puoli purkkia esim. luumua, päärynää, ruusunmarjaa, persikkaa.
Maitoa menee edelleenkin korkeintaan se 600ml päivässä. Me on kyllä annettu monesti ensin sose, sitten vasta maito, ehkä pitäisikin tehdä toisin päin. Hyvin tuo silti näyttää kasvavan ja on tyytyväinen ja iloinen.
Mitäs vielä.. Me on saatu nukutettua ulkona tosi hyvin päikkärit, nukkuu joka kerta neljä tuntia. Nytkin olisi nukkunut mutta päätin herättää 12 jälkeen, että tankataan sisällä ja käydään sitten kärryttelemässä myöhemmin iltapäivällä. Nukahtaminen on alkanut venyä siihen 22.30 asti, siihen asti kitisee/ kiukuttelee.
Kun päästiin räkäisestä nokasta eroon, niin neidiltä lähti eilen ääni. Ja kun se vielä niin mielellään harjoittelee narinan ja kirkumisen välimuotoa niin ei se ääni siitä oikein hyvää tykkää, kuulostaa kimeä-ääniseltä varikselta lähinnä kun huutelee :)
Me ollaan todellakin vihdoin päästy 62cm vaatteisiin, upeeta :)
Alcatraz ja Meeri melkein 4,5kk