Milaiset vaipat?
Moikka!
Tää aihe on ehkä ollu täällä jo useinkin esillä,mutta mä oon uusi ja tätä asiaa oon jo pohtinu vähän, eli mä haluaisin kuulla teiltä kaikenlaisia kokemuksia vaipoista. Suositteletko kestovaippoja vai ei ja miksi?Monetko kestovaipat taarvii yhdelle lapselle ja mistä on paras hankkia?Käytetyt ei oikein houkuttele...
Ooon vasta rv 18+1, mut hyvä tietää jo kokemuksia, et alanko hiljallee jo ostaa kestovaippoi,odotanko ensin syntymää ja kokeilen paria vaippaa vai mitenkä? tulee meinaa aika kalliiks ostaa kerralla niitä iso määrä..
Kiitoksia paljon etukäteen vastauksista!:)
Kommentit (24)
kommentoin että minustakin nuo riisipaperit ym. on tosi hankalia just kun niitä ei voi heittää pönttöön eikä se riisipaperi tunnu yhtään sen kuivemmalta pyllyllä. Ensihätään voi vaikka pilkkoa vanhan fleece-peiton tai pusakan tms. 10x25cm palasiksi ja käyttää niitä kunhan muistaa ettei pesuaineessa sitten saa olla saippuaa. Mulla on sekä fleece että polyestermokkakuivaliinoja ja aika harvoin ovat käytössä. Alkuun oli enemmän käyttöä maitokakan kanssa.
Ä-pakkauksen harsot voi heti lukea pois laskuista kun on vaippaharsoista kyse; ovat kuin hiekkapaperia. Meillä ne on pukluharsoina... Hyviksi havaittuja ovat Ruskovillan, Mam:in ja ImseVimsen harsot ainakin. Popolinia olen kuullut myös kehuttavan. Mutta kuten sanottu, ihan alkuun pärjää huonommallakin kun vaippaa pitää joka tapauksessa vaihtaa tiuhaan ja pissamäärät on pieniä.
mama030308:
Oletteko kokeneet kuivaliinoja ollenkaan tarpeellisiksi? Itselle on jäänyt vähän epäselväksi, milloin niitä kannattaa käyttää..
Joillain vauvoilla vaipan kostea pinta, eli pissa iholla, ärsyttää pyllyä herkästi. Silloin kuivaliinat voivat auttaa, ne kun vievät kosteuden pois iholta vaipan imuosaan. Jossain vaiheessa voi kuulemma myös olla kätevää, kun kakat saa huuhdottua kuivaliinasta pönttöön ja itse imu säilyy kakattomana. Tämä ei kyllä oikein toimi maitokakka-aikana, kun soosia saattaa olla kainaloihin asti :)
Kuivaliinoja on monenlaisia ja joillekin herkkäihoisille vauvoille käy vain tietynlainen. Esim. tavallinen polyesterfleece ei käy, coolmax käy, ja " suomalainen kuivaliinaneulos" (josta tehtyjä kuivaliinoja esim. Myllymuksut myy) taas ei. Tai jotenkin muuten. Aika monelle atoopikolle tuntuu käyvän tuo Myllymuksujen kuivaliinaneulos.
Ja niitä äitiyspakkauksen harsoja kyllä moni käyttää myös ihan ongelmitta vaippoina - näistähän on niin monta mielipidettä kuin käyttäjääkin. :)
Kyllä me niitä käytettiin ihan vaippaharsoinakin, mutta vain pötköksi taiteltuna. Kolmiotaitosta niistä ei tosiaan oikein saa, ehkä ihan pienelle vauvalle (jos haluat kolmiotaitosta tehdä, sitten se " Snappy" - tai miksi sitä nyt sanotaankaan - kiinnitykseen on muuten kätevä). Harsojen pehmeyteen vaikuttaa esim. kuivatus - jos saa ulkona tuulessa kuivatella, niin on heti pehmeämmät. Samoin kuulemma rummussa kuivatetut - itsellä ei tästä kokemusta.
Niitä kuivaliinoja EI saa laittaa pönttöön, vaikka paketissa lukisi mitä. Ne on tehty märkälujasta materiaalista ja tukkivat putket.
Minusta kuivaliinoja ei edes tarvitse hankkia tai ainakaan meillä ei niille ollut juurikaan käyttöä.