Miten hyvin puiset huonekalut säilyvät kerrostalon ullakolla (= käytännössä ulkolämpötila) ?
Haluaisin säilöä puisen ruokapöyrän ja tuolit, joille juuri nyt ei ole käyttöä. Miten ne säilyisivät tuolla ja miten ne kannattaa suojata (esim. pakkausmuovia tms??)
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvin. Minulla on ollut 70 vuotta kylmällä ullakolla.
Vielä ei ole tullut käyttöä niille? Mutta hyvä pitää varalla, eihän sitä koskaan tiedä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ei ole tullut käyttöä niille? Mutta hyvä pitää varalla, eihän sitä koskaan tiedä...
Ne on kulkeneet suvussa perintönä ja ajattelin nyt ne perittyäni ottaa käyttöön.
Riippuu siitä mitä ne on. Esim. pöydän kansi saattaa vääntyä, mutta palautuu kuivuttuaan. Samoin voi kaikki puu tehdä ja tekeekin. Mutta ei ne pilalle mene.
Riippuu ullakosta. Mulla meni yhdellä ullakolla joulukoristeet hiirien suihin. Nams nams murustelivat kaikki.
Jos tuo ruokapöydän kansi on yhtenäiseksi liimattu niin vääntyy, ja kun vie takaisin sisälle ja kuiviin olosuhteisiin niin palautuu ennalleen. Väkisin sitä ei saa vääntää suoraksi.
Puu on elävä materiaali, ja kosteissa tiloissa se voi homehtua ja pöytälevyt vääntyä. Pöytälevyt vääntyvät myös, jos ne joko nojaavat seinään vinossa tai niiden päällä on epätasaisesti painoa. Kuivalla ullakolla puuesineet voivat säilyä satoja vuosia.
Kumpi olisi parempi: kellari vai ullakko? Kellari on tasalämpöinen vanhan kerrostalon kellari, siellä on sellaista "kellarinhajua". Ullakko tuulettuu hyvin, mutta on ulkolämpötilassa.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi olisi parempi: kellari vai ullakko? Kellari on tasalämpöinen vanhan kerrostalon kellari, siellä on sellaista "kellarinhajua". Ullakko tuulettuu hyvin, mutta on ulkolämpötilassa.
"Kellarin" eli homeen haju tarttuu puuesineisiin, eikä sitä muutaman vuoden jälkeen saa niistä enää millään pois. Homeitiöt ovat siihen mennessä puun sisällä, vaikka eivät välttämättä kovin paljoa siellä kasvamaan pääsisikään. Jos ullakko on kuiva ja homeeton, siellä puuesineet säilyvät todistettavasti vuosisatoja hyvinä.
Ei kylmyys varsinaisesti hyväksi ole esimerkiksi liitoksille. Toisaalta kyllä normaalit puiset huonekalut käytännössä hyvin säilyvät sielläkin.
Missään nimessä ei kannata laittaa pakkausmuovia. Muovi on hengittämätön materiaali mistä johtuen ulkoilman kosteus tiivistyy sen alle. Jos koet tarvetta suojata huonekaluja pölyltä niin laita joku kangas, pahvi tai paperi niiden päälle.