Milaiset vaipat?
Moikka!
Tää aihe on ehkä ollu täällä jo useinkin esillä,mutta mä oon uusi ja tätä asiaa oon jo pohtinu vähän, eli mä haluaisin kuulla teiltä kaikenlaisia kokemuksia vaipoista. Suositteletko kestovaippoja vai ei ja miksi?Monetko kestovaipat taarvii yhdelle lapselle ja mistä on paras hankkia?Käytetyt ei oikein houkuttele...
Ooon vasta rv 18+1, mut hyvä tietää jo kokemuksia, et alanko hiljallee jo ostaa kestovaippoi,odotanko ensin syntymää ja kokeilen paria vaippaa vai mitenkä? tulee meinaa aika kalliiks ostaa kerralla niitä iso määrä..
Kiitoksia paljon etukäteen vastauksista!:)
Kommentit (24)
Meillä oli esikoisella vain kertikset muutta nyt kuukauden ikäiselle tytölle ostin kestovaipat. Tarkoitus on käyttää pääasiassa vain kestovaippoja mutta anoppi kantaa joka vierailulla vaippapaketin niin olen käyttänyt niitä öisin ettei jää käyttämättä mutta päivisin kestoillaan.
Olin sairaslomalla rv 18 asti ja istuin lukemattomia tunteja netissä lukien ja vertaillen ja pähkäillen kun en ennestään tiennyt kestosta mitään. Sitten tilasin kahden eri nettiliikkeen kautta vaipat (DN ja Igu). En halunnut käytettyjä. Alunperin olin sitä mieltä että hankin vain aio vaippoja eikä sisä+kuori yhdistelmiä ainakaan mutta mieli muuttui kun tutkin asiaa ja nyt en omista yhtään aio vaippaa.
Meillä on taskuja ja sisävaippoja sekä kaksi kuorta joista käytän enimmäkseen villakuorta joka on aivan huippu. Meillä on 5 taskuvaippaa ja niihin 10 imua, 2 kuorta ja 14 sisävaippaa, muutama pitäisi ostaa lisää. Pesen vaipat noin joka toinen päivä ja rummutan ne melko kuivaksi jolloin niistä tulee ihanan pehmeitä.
Minkään sortin vaivaa yms kestoista ei ole. Ne on ihan yhtä nopea/helppo pukea kuin kertakäyttöisetkin ja heittää vaan pyykkikoriin. Enimmät kakat huuhdon kylläkin pois. Kestot ei ole vuotaneet kertaakaan sen sijaan kertakäyttöiset monta kertaa jo.
Ainoa miinus minkä keksin on että joistakin vaipoista tulee pikkuiselle vauvalle niin iso paketti että näyttää ihan herhiläisen pyllylle siinä paketissa:) Minä otin alkuun asioista selvää ja vertasin eri nettikauppojen hintoja, malleja, kokoja ja sitten omien tarpeiden mukaan päädyin näihin kahteen kauppaan ja tilasin kaikki kerralla niistä, päätökseen vaikutti että suurin osa vaipoista on yhden koon jolloin ei tartte ostaa koko ajan isompia vaippoja, vaipat pitää pystyä rummuttamaan ja minä haluan että ne on myös nättejä.
joo,kiitos,tällä pääsee jo eteenpäin. Mulla on kyl pää jo ihan sekaisin sisä,kuori,tasku ym vaipoista jo, mut eiköhän ne sitten käytännössä tajua kun siihen vaiheeseen pääsee:D
mutta kiitos kuitenkin, otan itelle ylös noi teidän vastaukset. On kuitenki kivempi kuulla kokemuksista niin kuin tosielämässä eikä vaan vaippamainosten ylistyksiä!
Taidan ostaa pari erilaista vaippaa testattavaksi, ja katsoa sitten mikä on hyvä. Kertiksiä pyrin käyttämään vaan korkeintaan öisin ja jos menee johonki mummolaan kylään tms. (se oli tulevan mummin käsky:D)
Hyvät isänpäivänjatkot!:)
Minä sain esikoiselle 6v sitten kestovaippoja. Oli useita vaippoja ja niihin imuosia. Todella runsaasti.
Kun vauva oli ihan pieni, vaipat oli niin isoja ja paksuja, että kun vauvan laski maahan, jäi vaippa pönöttämään ja vauva paran jalat ilmassa ja pää alaspäin. ( Toivottavasti kuvailee yhtään)
Ensimmäisessä asunnossa pesu oli ihan helposti toteutettavissa, kun kerrostalo ja pesukone/kylpyhuone lähellä, mutta kun muutimme oli pesupuoli kellarissa...
Siihen loppui meidän kestoilut, pyykin rahtaaminen kerroksesta toiseen vei muutenkin aikaa, niin vaipat siihen päälle oli liikaa ja niiden haisevien säilyttäminen Liotusämpärissä ja sen raahaaminen rappusia.
Joku sai meiltä halvalla paljon vaippoja...
Tämän ei ollut tarkoitus olla " kauhuviesti" vaan ajatuksia lisäävä ja vaihtoehtoja korostava selvitys kuinka muilla on sujunut. Eli huomioi ostaessasi ettei esimerkiksi tule liian " paksu" paketti :)
Tuohon Seppäskän vastaukseen vain sen verran, että itse olen kuivasäilyttänyt (muovinen reijällinen pyykkikori) vaipat ilmavasti eikä hajuhaittoja ole tullut. Ei edes nyt kun neiti on kiinteillä.
Aikaisemmin vaipat tosiaan siis neuvottiin liottamaan ja se varmasti haisi, voin kuvitella!
Tuohon Seppäskän viestiin vielä sen verran, että kuudessa vuodessa kestovaipat ovat ehtineet kehittymään hurjasti. Nykyään on olemassa esim. bambu- ja hamppuimuja, joiden ei tarvitse olla niin paksuja kuin puuvillaisten, koska bambu ja hamppu imevät tehokkaammin. :) Kyllähän kestovaipasta silti yleensä tulee paksumpi paketti kuin kertiksestä, sitä ei voi kieltää.
Minä vasta odotan omaa vaipankäyttäjääni syntyväksi milloin tahansa, joten ihan omakohtaista kokemusta ei ole, vaikka vierestä olenkin läheltä asiaa seurannut. Olen ommellut itse (se halvin vaihtoehto :) sisätäyttövaippoja, PUL-kuoria ja villahousuja sekä imuja, ja vakaa aikomukseni on vaipattaa vauvani enimmäkseen niillä ja harsoilla.
Mutta minäkin suosittelen noita kestovaippainfon sivuja, sieltä olen saanut hurjasti tietoa!
Nyt on ihan pakko kysäistä tuosta kuivasäilytyksestä. Kun ehdin hankkia sellaisen kannellisen ämpärin ja sain ohjeeksi laittaa sinne vettä ja etikkaa ja sen jälkeen harsot " likoomaan" kunnes ne pestään... Mutta tuo kuivasäilytys kuulostaa helpommalta.
Käytännössä ilmeisesti mikä tahansa ilmava pyykkikori käy? Ja " isommat tavarat" huuhdotaan tietty pois ennen koriin laittoa. Mutta alkaako pissavaipat siinä haisemaan? Mies kun pelkää kestoista mahdollisesti ilmaantuvia hajuhaittoja... :) oon kyllä sanonut että ihan yhtä paljon ne kertiksetkin siellä roskissa haisee.. Kokeilemaan päästään kuukauden sisällä -vasta!
OonaLiinu:
Nyt on ihan pakko kysäistä tuosta kuivasäilytyksestä.
Kestovaippainfon sivulla on tällainen ohje:
Pissaiset vaipat voi säilyttää ilmavasti vaikkapa pyykkikorissa sellaisenaan, joko muovisessa tai metallisessa. Vaipat voi säilyttää myös muun pyykin joukossa. Liottamista vedessä ei tarvita. Jos kuitenkin haluat liottaa vaippoja pesua odottamassa, on vesi syytä vaihtaa päivittäin. Pyykkikoriin voi halutessaan laittaa tipan tai pari eteeristä öljyä (esim. teepuu tai eukalyptus). Näillä on luonnostaan antibakteerinen vaikutus ja hillitsevät bakteerien kasvua jonkin verran.
Vaipat kannattaa säilyttää mahdollisimman ilmavasti. Märät vaipat voi jättää pyykkikorin laidalle kuivahtamaan. Kosteana myttynä vaipat alkavat helposti haista.
Kakkavaipat huuhdellaan puhtaaksi ja tarvittaessa käytetään sappisaippuaa sitkeimpiin tahroihin. Huom! Fleece ja saippua eivät sovi yhteen! Saippua kerääntyy fleecen pintaan ja heikentää imukykyä.
Poista täyttövaipoista täyte ennen pyykkikoriin laittoa ja sulje tarravaippojen tarrat vastakappaleisiinsa. Kun on aika siirtää vaipat pesuun, niille ei tarvitse enää tehdä mitään.
Kaikkein helpoimmalla vaipat siirtää pyykkikorista pesuun pesupussin avulla. Hanki tarpeeksi iso pesupussi, laita käytetyt vaipat sinne ja kun on aika pestä pyykkiä, yksinkertaisesti vain nostat pyykkipussin koneeseen. Vaippoihin ei tarvitse näin tässä vaiheessa koskea lainkaan käsin. Älä sulje pussia, jotta vaipat pääsevät sieltä ulos ja peseytyvät paremmin, kun ovat koneessa vapaasti.
http://www.kestovaippainfo.fi/perustietoa/vinkit.php?action=show_text&s…
Hei! Lyhyesti meidänkin kokemuksia. Meillä toimi vauva-aikana kaikkein parhaiten harsot ja hahtuvavillikset, tarvittaessa toinen harso tai itse ommeltu frotee-flanelli-kaistale lisäimuksi (ompelin vanhoista pyyhkeistä ym.). Muutamia imse-vimsen kuoria oli lisäksi, täytteenä siis samoin harsot.
Suosittelisin aluksi kyllä kokeilemaan harsoja, niille löytyy varmasti käyttöä vaikka rätteinä, jos et tykkää. Eivät ole kalliitakaan ja yksi tärkeä plussa on, että kuivavat nopeasti. Aluksi voit hankkia vaikka 20-30, riippuu miten usein haluat pestä. Ainakin vuonna 2004 äitiyspakkauksen harsot oli hieman pieniä kolmiotaitokseen, joka on hyvä " kakanpyydystäjä" , ei kuoret niin helposti likaannu. Lisäksi voisi hankkia halutessaan valmiiksi muutamia muita vaippatyyppejä kokeiltavaksi, ostaa sitten lisää niitä, mitkä kokee toimivaksi. Eri ihmisillä tuntuu toimivan niin erilaiset jutut.
Yksi hyvä keino tutustua vaippohin, on mennä kyllä kestovaippailevalle vauvaperheelle. Saa nähdä ihan konkreettisesti vaipat ja systeemit. Hahtuvavilliksissä tärkeää on, että ne on hyvin lanoliinitettu, sisäänajo saattaa ottaa myös hieman aikaa. Sitten pitävät kokemukseni mukaan todella hyvin, eikä tarvitse pestä joka käytön jälkeen. Neuloin hahtuvavilliksiä muutamat etukäteen, mutta käytäntö näytti taas " kehitystarpeet" , eli minä kaipasin vähän korkeampaa mallia, kuin mitä ohjeessa oli.
Ei kannata ottaa alussa stressiä asiasta. Minä aloitin kokeilemaan kestoja pikku hiljaa lapsen ollessa pari viikkoa. Ensin päivällä, sitten yöllä. Kokemus tosiaan auttaa löytämään itselle sopivat vaipat. Ja sitten jos/kun tulee joku konkreettinen ongelma kestojen kanssa, kannattaa rohkeasti kysyä apua muilta kestoilijoilta vaikka jollain foorumilla. Se vaippasysteemi, mikä alussa toimii, ei tn. toimi sitten kun lapsi kasvaa ja pissimäärä kasvaa. Myöhemmin meilläkin oli käytössä täyttövaipat, erityisesti yöllä. Mutta niihin sai samoja harsoja ja lisäimuja laittaa täytteeksi. Meilläkin on ns. ohivuotoja sattunut enemmän silloin, kun on kertikset olleet alla.
Minä säilytin huuhdottuja vaippoja kannellisessa ämpärissä, en havainnut hajuhaittoja. Toisinaan laitoin tilkan eteeristä öljyä sinne sekaan, mutta en välttämättä.
Siis minulla on tosiaan sellainen muovinen kori, vähän kuin pyykkikori. Tavallinen muovinen pyykkikorikin kävisi mutta tuo minun on pienempi, siihen menee juuri koneellinen vaippoja. Ja siis myös korin pohjassa on reikiä että ilma kiertäisi myös sieltä; alkuun käytössä ollut pajukori pääsi homehtumaan vaikka ilmava senkin pitäisi olla. Käytön jälkeen nakkaan vaan vaipat sinne ja sekaan menee myös kuivahkoa pikkupyyhettä, pyllynkuivauspyyhettä, pukluharsoa ym. jotka pitää pyykin ilmavana. Märemmät laitan reunoille roikkumaan ja kun ovat kuivahtaneet niin tarvittaessa kippaan sitten sisäpuolelle. Korin huuhtaisen kuumalla vedellä silloin tällöin. Hajuhaittoja ei todellakaan ole! Kertisroskis haisee kuvottavalle, tämä on lähes hajuton (en nyt päätäni sinne ehdoin tahdoin työntäisi...). Unohtakaa siis kaikki ihme Sangenic-vaipparoskikset; kestovaippailu on hajutonta touhua! :)
...kuivasäilytysneuvoista!! :) Taidanpas huomenna kipaista hakemaan kaupasta ilmavan pyykkikorin valmiiksi ja kokeilla sitä kuivasäilytystapaa... se kuulostaa mukavammalta kuin tuo kannellinen ämpäri joka on hankittuna!! Kiva päästä kokeilemaan kestoja kunhan tämä mönkijäinen maailmaan tupsahtaa tässä lähiaikoina!!
niissä on imuteho parhaimmillaan, uusia voi joutua pesemään useasti ennen kuin ovat parhaimmillaan.
ja ihan yhtä hygienisiä käyttää kun kuitenkin pestään joka käyttökerran jälkeen se imuosa ja kuoretkin jos likaantuvat.
Meillä kestoiltiin laitokselta saakka kunnes poika oppi kuivaksi eli on pitkän ajan kokemusta monista eri merkeistä ja malleista. Helppoa ja mukavaa puuhaa.
Meillä säilytettiin vaipat metallisessa Ikean roskista muistuttavassa astiassa. On kivan näköinen ja pitää hajut tiiviisti sisällä. pesin vaipat joka toinen päivä muun vauvapyykin kanssa 60 asteessa LV:llä.
Kaikki kestot on meille ostettu käytettyinä ja sitä suosittelen ehdottomasti. Säästää paljon rahaa, itse asiassa vaipoista saa yleensä takaisin sen, mitä niistä on maksanutkin.
Pienellä kätevimpiä olivat minusta ohuet kuoret, esim. Vekkulit ja Ekosetin vastaavat, sisällä imu/harsopötkö tms. Isommalla käytin taskuvaippoja ja erilaisia sisävaippa/kuoriyhdistelmiä. AIO-vaipat saattavat vaikuttaa ajatuksena käteviltä, mutta minusta eivät sitä ole käytännössä. Esim. taskuvaipat ovat paljon kätevämpiä: kuivuvat nopeasti ja sisälle voi laittaa mitä vaan imuja.
JOnkin verran tein imuja itse esim. käytetyistä froteepyyhkeistä. Helppoa ja halpaa.
Eipä nuo vaippapaketit minusta nyt niin kamalan paksuja koskaan olleet eikä tosiaan tullut mitään asento-ongelmia vauvan maatessa ; )
Äiityspakkauksessahan tulee nykyisin yksi muotoonommeltu kuori ja yksi muotoonommeltu sisävaippa sekä harsoja. Jos hankkisin lisäksi etukäteen seuraavat tuotteet käytettynä, kuulostaako järkevältä?
-yhdet hahtuvavillikset
-bambu-/hamppuimuja yht. n. 6 kpl (eikös nämä käy sekä villiksiin että taskuun tai lisäimuiksi?)
-muotoiltuja kuoria kaksi erilaista, miel. yhden koon tai S
-muotoiltuja sisävaippoja kaksi erilaista, jotka käy ylläoleviin kuoriin, miel. yhden koon S
-pari pestävää kuivaliinaa kokeeksi
-yksi taskuvaippa, miel. yhden koon tai S
Ja lisäksi uutena reilusti harsoa ja sekä paketti kertakäyttöistä kuivaliinaa.
Kovasti olen yrittänyt lueskella kestovaippainfon sivuja ja kyselin muistaakseni tuolla keskutelualueen vauva-puolella kokemuksia ja tähän listaan olen nyt päätynyt. Mitä hankkisitte enemmän/vähemmän? Myydäänkö harsoa metritavarana kangaskaupoissa?
Meillä aloitettiin kestoilu vasta viidennen lapsen kanssa ja mukanaan on vienyt. Aluksi käytettiin harsoja ja pääasiassa Bumpyn kuoria. Ulos oli tietysti hyvä laittaa talvella villikset. Sit alettiin tutustua sisävaippojen maailmaan ja ehkä eräänkin merkkiset ja eräänkin laiset meillä on käyneet. Niistäkin löytyi tosi hyviä ja sopimattomat pistin myyntiin.
Meidän neidillä ilmaantui iho-ongelmia jostain kumman syystä 11 kuukauden iässä ja koko meidän vaippavarasto meni ihan uusiksi (siirryttiin coolmax-sisäpintaisiin vaippoihin). Päähäni pälkähti kysyä nettitutultani, voisiko hän ommella meille vaippoja ja nyt meillä on vino pino ihania Cuddlen kaavalla tehtyjä sisätäyttövaippoja. Vaipat istuu mielettömän hyvin ja kun käytän imuina harsoja (päikkäreille ja yöksi laitan lisäksi bambua) ja niin koko vaippasysteemi kuivuu muutamassa tunnissa. Meillä kun ei ole kuivausrumpua niin tämä on ollut meille kyllä aivan huippujuttu.
Jos olet itse ompelutaitoinen tai lähipiirissäsi on sellainen henkilö, niin tsi-vaipatkin on oikein hyvä vaihtoehto :-).
Meilläkin vaipat on kuivasäilytyksessä. Kun neiti kasvoi isommaksi, yövaipat alkoi haista tosi pahalle, mutta ne voi aamulla huuhdella ja laittaa sitten koriin, joten eivät sitten senkään takia haise.
neronja rv 28+3
Lukaisin listasi läpi ja aika monipuolisesti olet asiaa ajatellut. Pieni vauva on oikeasti pieni eikä yhden koon vaipat välttämättä sovi -ovat auttamattoman suuria. Riippuu tietysti vauvan koostakin. Meillä 3300 g painanut vauva oli esim. Ruskovillan harsoissa ihan koominen näky, kun ne olivat niin jumalattoman suuret...
Harsoa saa kaupasta metritavarana, ompelin itse kaikki puklurätit. Ainakin Eurokankaassa sitä on ollut. Villisten kanssa käytetään paksumpia harsoja, esim. Ruskovillan. Nuo tavalliset eivät ime tarpeeksi.
Siihen piti vielä kommentoida, että mihin tarvitset kertakäyttöisiä kuivaliinoja, jos olet ostamassa kankaisia? Niitä saa kätevästi tehtyä itsekin esim. mikrofleeceä leikkaamalla. Ei tarvitse edes kantata reunoja. Ajattelin vaan, kun niiden kertakäyttöisten käyttäminen on oikeasti tosi hankalaa, kun niitä ei saa laittaa pönttöön vaan ne pitää laittaa roskikseen.
Meillä ei muuten edes käytetty kuivaliinoja kunnes lapsi oli n. 8 kk ja jostain syystä inhosi pepun kastumista ; ) Sitten siirryttiinkin jo melkein heti fleecepintaisiin taskuvaippoihin ja märän pepun ongelma poistui.
Heippa!
Mun mielestä tuo vaippavalikoimasi kuulosti alkuun oikein hyvältä!
harsoa myydään metritavarana, mutta en osaa imukyvystä sanoa. Vaikkakaaan eihän ihan pikkuinen hirmuisia tarvitsekaan. Itse suosittelisin kuitenkin ehkä hankkimaan laadukkaita harsoja, jotka imevät paljon ja niitä voi sitten myöhemmin käyttää myös vaikka taskuvaipan täytteenä.
Intoa ja iloa kestoiluun,
miranda-neiti
Minustakin kattava lista :) Itse aloitimme vähemmällä ja ostelin sitten lisää. Mutta toisaalta voi tosiaan olla kiva kokeilla erilaisia, en tiedä.
Siihen kiinnitin huomiota, että muotoonommeltuja kuoria ja sisävaippoja oli molempia kaksi. Kuoria ei tarvi usein pestä yhtä usein kuin imuja (riippuu tietysti kuorista), siinä mielessä imuja voisi olla enemmän. Mutta voit tn. käyttää myös esim. harsoja niissä imuina.
Minä käytin kertakäyttöisiä kuivaliinoja, aika satunnaisesti. Riippuu vähän merkistä, mutta osaa näistäkin voi huoletta pestä ainakin 2-3 kertaa, jopa koneessa (pesin vain pissaisia). Minusta kuivaliinat oli joskus todella ihania, kun tuli iso maitokakka... sitä kakkaista harsoa ei ollut aina niin mieltä ylentävää huuhtoa. Sitten taas kun kakka on jo kiinteämpää ja vauvan peppu karaistuneempi, ei kuivaliinalla ollut niin käyttöä.
Minulla vähän sama kokemus metriharsosta, eli on vaikea löytää hyvälaatuista. Joitakin isoja harsoja kyllä ompelin sukulaiselta saadusta metritavarasta.
Ja vielä muutama kysymys. Oletteko kokeneet kuivaliinoja ollenkaan tarpeellisiksi? Itselle on jäänyt vähän epäselväksi, milloin niitä kannattaa käyttää.
Ja äippäpakkauksen harsoista, että onkohan ne kestoiluun vai pukluräteiksi tarkoitettuja? En ollut tajunnutkaan, että niitä on olemassa monen paksuisia.
Eräällä ystävälläni oli ainakin käytössä kertakäyttökuivaliinoja, jotka voi laittaa suoraan vessanpönttöön. Vaikuttaa kätevältä, kun voi kakan kuulemma suoraan ottaa siinä liinassa ja laittaa pönttöön. Meillä mennään vasta viikolla 22, mutta olen ajatellut myös itse käyttää meidän tulevalla vauvalla kestoja (ainakin pääasiallisesti) ja myös noita kertakäyttökuivaliinoja. Olen itseasiassa jo hankkinutkin joukon kestovaippoja. Oma varusteluni vaikuttaa hyvin samankaltaiselta kuin mitä tuossa sinun listassasi mama030308 on mainittu. Joten ehkä ostokseni ovat ihan hyviä. :)
Ihan ensin; olethan käynyt Kestovaippainfon sivuilla? Sieltä löytyy (vähän liikaakin) tietoa kaikenlaisesta vaipatuksesta.
Kerrompa vaikka meidän kokemuksista. Ollaan osakestoiltu alusta saakka vaikka tarkoitus oli täyskestoilla. En kuitenkaan halunnut että hyvä asia kaatuu johonkin katastrofiin joten olen pitänyt kertikset myös käytössä, varsinkin öisin. No, katastrofeja ei ole tullut ja toisaalta kertikset on falskannut useammin kuin kestot... ;) Toisaalta joskus kertikset vaan tuntuu helpommilta kun on valvonut koko yön eikä energiaa riitä mihinkään. Tämä on kyllä tosiasiassa harhaa sillä ei kestoista ole oikeasti yhtään ylimääräistä vaivaa!
Alkuun käytettiin harsoja jotka oli parhaita pikkuvauvalla. Äitiyspakkauksen kuoret oli tosi hyvät harsojen kanssa kun taas villahousut ei toiminut. Mulla oli hankittuna kolmet erilaiset kuoret sekä itse tehtyjä villahousuja. Sisävaippoja sain paljon lainaan käytettynä ja muutaman ostin ennakkoon. Käytettyjä vaippoja ei kannata karsastaa; ne ovat usein parhaassa kunnossa ja imevät heti loistavasti! Kannattaa ehdottomasti käyttää Kestovaippainfon ja Babyidean kirppiksiä hyväksi.
No, nyt 8kk myöhemmin käytän taskuvaippoja (eivät toimineet pikkuvauvalla ollenkaan) ja sisävaippoja+villahousuja jotka yllättäen toimivatkin nyt noiden sisävaippojen kanssa.
Summa summarum: Harsoja kannattaa kokeilla, helppoja ja halpoja. Hanki muutamat erilaiset kuoret/sisävaipat ja kokeile, mikä sopii teille. Muista että vauvan kasvaessa voi mieli muuttua ja toisenlainen systeemi toimia paremmin. Onneksi virheostoksista pääsee aina eroon nettikirppareilla ja jos vaipat on hyvin pidettyjä niin niistä voi jopa pyytääkin kohtalaisesti Ennakkoon en hankkisi kovin suurta määrää kalliita vaippoja.
Me aloitettiin n. 30:llä harsolla ja ehkä 5:llä sisävaipalla plus niillä kuorilla ja hyvin pärjättiin alkuun.
Onnea odotukseen!