perhepäivähoitajalle tutustuminen, miten olette hoitaneet?
Elikkäs ihan mielenkiinnosta kyselisin, että mitenkä olette tutustuttaneet lapsianne perhepäivähoitalle?
Meidän kaksi lasta (1v3kk ja 3v) menee parin viikon päästä hoitoon, kun äiti joutuu menemään töihin. Ja hoitopaikkaan tutustuminen olisi ajankohtaista.
Nuoremmalla (1v3kk) juuri sopivasti oikea äiti-vaihe menossa, että saas nähdä miten meidän käy... Pelottaa jo valmiiksi :)
Mutta siis laittakaa omia kokemuksia, olisi kiva kuulla ja saada ehkä vähän itsellekin vinkkiä.
Kommentit (4)
Samoin kuin jollakulla edellä kirjoittaneella (en muista nimimerkkiä), ensimmäinen kerta runsaan vuoden ikäisen tytön kanssa oli ihan yksinkertainen ja lyhyehkö leikkihetki pihalla muun lapsiryhmän touhutessa ympärillä. Oltiin silloin molemmat vanhemmatkin mukana, ja juteltiin siinä sivussa pph:n kanssa käytännön asioista ja hoitopaikan aikatauluista se mikä luontevasti ehdittiin.
Toinen ja kolmas kerta olivat minun eli äidin kanssa hoitopaikassa vietetyt aamupäivän ja iltapäivän pari tuntia. Leikittiin yhdessä muun ryhmän kanssa ja tutustuttiin tiloihin. Unet ja syömiset taisivat molemmat jäädä siihen varsinaisen hoidon alkuun eli hoitajan ja tytön välisiksi. Hyvin sujui hoidon aloitus, kuten koko osaviikkohoito (3päivänä/vko) tähän saakka myös.
Meillä lapsen vie aamulla hoitoon lähes aina isä, josta tyttö malttaa ehkä päästää coolimmin irti - tämä on tietysti vain oletus... :) Mutta itkeskelyä ja roikkumista ei ole koskaan esiintynyt. Iltapäivällä haettaessa tyttö joskus ottaa kädestä kiinni ja vie hakijan suoraan autolle mutta yhtä usein vilkaisee, tervehtii ja jatkaa leikkiään vielä tyynesti siihen saakka kuin itse katsoo soveliaaksi lopettamiskohdaksi.
Meillä hoitopaikka on aivan naapurissa, joten muutaman kerran tuli jo ennen hoidon aloitusta ihan vaan pikaisesti juteltua hoitotädin/lasten kanssa lapsen ulkoilutuksen ohessa.
Kerran käytiin koko perhe tutustumassa paikkaan ja viivyttiin noin tunti.
Sen jälkeen lapsi oli muutaman lyhyen päivän hoidossa parin viikon aikana. Vietiin noin kymmeneltä hiukan ulkoilemaan ja siitä lounaalle. Tämän jälkeen olikin jo päiväuniaika. Kotiin haettiin n. klo 15, kun olivat heränneet, syöneet välipalan ja ehtineet juuri pihalle (pph:n toive).
Tyttö oli hoidon aloittaessaan 1v3kk ja sopeutui hoitoon hyvin. Ihan muutamat pienet itkut on perään itkenyt. Nykyään jo vilkuttaa oma-aloitteisesti hoitopaikkaan päästyä ja tuuppaa eteisen välioven itse kiinni tyyliin " menehän jo siitä" . Samalla innolla tosin on lähdössä myös kotiin. Äiti ei saisi montaa sanaa hoitajan kanssa jäädä vaihtamaan, kun tyttö heiluttaa pontevasti hoitajalle ja käskyttää äitiä kotiinpäin (=
Meillä tyttö on hoidossa 11-15pv/kk, koska isän vuorotyö mahdollistaa arkivapaat. Hoitopäivät ovat muutenkin pituudeltaan max. 7h.
- Ensin pari kertaa pihalla leikkimässä aamupäiväulkoilun ajan. Siinä samalla tulee juteltua kaikki käytännön asiat hoitajan kanssa.
- Sitten sisälle tutustuminen: täytettiin papereita ja juotiin kahvia hoitajan kanssa ja lapset puuhasivat siinä ympärillä - tutustuivat leluihin, tiloihin ja muihin.
- Ensimmäinen varsinainen hoitopäivä oli lyhyempi, sitten ihan normaalit päivät.
Meillä meni kaikki loistavasti, ja niin menee varmaan teilläkin. Lapsille on iso etu se, että sisarukset ovat yhdessä. Jutelkaa ekojen tutustumisten jälkeen paljon hoitajasta ja muista lapsista nimellä yhdessä. Kerro miten kivaa hoitopaikassa tulee sitten olemaan jne.
Ekasta hoitopäivästä kannattaa myös jutella monta kertaa: Sitten maanantaina äiti tuo teidät tänne ja sitten vilkutetaan ja NN auttaa teiltä ulkovaatteet pois ja äiti menee töihin. Teillä on tosi kivaa kun saatte jäädä tänne leikkimään X:n ja Y:n kanssa. Ja sitten kun välipala on syöty, äiti tulee hakemaan teidät kotiin. Tätä yhä uudelleen ja uudelleen, ettei tule shokkina ensimmäisenä aamuna.
Juttele asiasta maailman luonnollisimpaan sävyyn, itsestäänselvyytenä tyyliin: " kaikki lapsethan menevät hoitoon" . Se vähentää lasten alkujännitystä kun olet itse rento ja reipas (tai ainakin yrität olla).
Eka kerralla oltiin pph:n pihalla käymässä pari viiikkoa ennen hoidon alkua. Perusjutut juteltiin siinä pihalla, muksu roikkui lahkeessa.
Toisella kertaa oltiin reilu tunti yhdessä pph:lla leikkimässä sisällä. Olisi oltu kauemminkin, mutta pph ei selvästi osannut omaa työtään siinä samalla tehdä vaan koki velvollisuudekseen seurustella kanssani, joten emme häirinneet pidempään.
Kolmannella kerralla vein tytön aamupäivällä pihalle n. klo 9.30 ja lupasin hakea heti päiväunien jälkeen eli hän antoi lounaan ja laittoi unille vaunuihin ja tulin samantien kun pph soitti että tyttö on herännyt.
Ja sitten hoito jo alkoikin. Kaksi ekaa päivää olin itse etätöissä kotona eli lähettyvillä ja valmiina hätiin jos ihan kriisi tulisi. Nämä päivät klo 9-15. Ja sitten alkoikin täydet päivät 7.30-16.30. Hyvin on mennyt, hoitouraa takana tämän vuoden alusta alkaen. Nyt on pientä 1v uhmaa ilmassa mutta vain kerran tyttö on jäänyt hoitoon karjumaan kun sinne jätän. Aluksi halusi aina syliin kun menin hakemaan, mutta nykyään tulee moikkaamaan ja lähtee jatkamaan pihaleikkejä. Joinain päivinä lähtee kävelemään heti parkkipaikalle kun näkee että tulen sieltä suunnasta.
Tsemppiä hoidon alkuun. Jos sinä olet sinut asian kanssa niin lapsetkin sopeutuvat varmasti. Nopeat lähdöt aamuisin pph:n ovelta ovat parhaita, jos jää siihen ovensuuhun hengaamaan niin jo kerran leikkimään lähtenyt lapsi palaa usein takaisin äidin lahkeeseen roikkumaan (toki minäkin riisun lapsen itse, mutta jutut hoitajan kanssa jätän nykyään iltapäivään).