Nyt pitaisi nostaa todella voimakkaasti esille se seikka, etta Pekkaa oli KIUSATTU pahoin kouluaikana!! Tasta ei kai viela kunnolla ole
ollut julkisuudessa, mutta mielestäni nyt olisi aika siihen, esim. ensi viikolla nostaa esille, että hän oli koulukiusattu. Ja pitäisi ihan jonkun kertoa rehellisesti mitä hänelle on tehty.
Tässä olisi hyvä paikka nostaa aihe keskusteluun, ja osoittaa lapsille ja nuorille, mihin kauheuksiin kiusaaminen voi pahimmillaan johtaa.
Kommentit (29)
Vierailija:
Silti omista teoistaan ei voi koskaan syyttää muita. Minäkin joskus pienenä olisin halunnut kostaa kiusaajilleni. Ihminen, jolla on oikean ja väärän taju tallella, ei tee tällaisia hirmutekoja. Ymmärrän toki, että pahalta tuntuu, ja että osasyy voi olla kiusaaminen mahdolliseen sairastumiseen, mutta en silti hyväksy sitä, että tuo teko laitetaan kiusaajien syyksi.
Vierailija:
tekoa ei laiteta, syy on yksin Pekan.
Mutta mielestäni pitäisi kouluissa ja julkisuudessa hyvin voimakkaasti nyt puhua siitä, mitä kaikkea pahaa kiusaaminen aiheuttaa uhrissa. Liian paljon hyssytellään. Tällaiset asiat voivat olla vuosien prosessi. Kiusattu tuntee ihmisarvonsa olevan ihan nollassa. Kaikkien lasten, ihan päiväkodista asti, pitäisi saada tietää se, mitä kiusattu ajattelee ja tuntee omassa mielessään. Ne tuntemukset eivät läheskään aina näy ulospäin. Se voi olla todellista tuskaa! Tiedän itse (6 vuotta kiusattuna)
Ja olen täysin samaa mieltä. Kiusaaminen on niin salakavalaa, että sitä ei helposti huomaa, ja silti se voi vaikuttaa vielä kymmeniä vuosia, vaikuttaa koko loppuelämään.
t:seiska.
Ainoa, jota tässä voidaan PE:n lisäksi syyttää, on hänen mahdollinen sairautensa. Ei ketään muuta.
17 Kyllä minun mieleni särkyi ja on edelleen särkynyt. Mutta ilmeisesti minua ei siis kiusattu tarpeeksi kun en kostanut kenellekkään?
18 Samaa kun edelliselle. Mistä tiedät, ettei minulla ollut yhtä vaikeaa, tai vaikka jopa vaikeampaa? Siitäkö kun en kenenkään henkeä vienyt?
19 Ja sinä. Mistä tiedät että olen nykyään terve? Mitä terveys tarkoittaa?
Vaikka itse olen käynyt ja yhä käyn läpi helvettiä, en sympatisoi ihmistä joka on murhannut 8 ihmistä. En vaikka hänellä olisi samanlainenn kiusaaminen takana kun minulla. En vaikka hänellä jotenkin olisi ollut vielä hirveämpää.
8 ihmisen perheet ja ystävät ovat lopullisesti menettäneet läheissensä, rakkaansa. Sitä tuskaa ei voi korjata millään. Tiedän tämänkin kokemuksesta.
Lapset ja nuoret voivat huonosti, kun aikuiset ajetaan niin ahtaalle, ettei heillä ole aikaa lapsilleen. On käytävä töissä, tehtävä sitä ja tätä ja suoriuduttava vaikka mistä. Lisäksi päiväkotiryhmät suurenevat, koulut suurenevat, terkkari ei enää ehdi huolehtia koululaisten henkisestä voinnista, kuraattorit puuttuvat, lapsia saa kieltää vain suullisesti yms. yms. Onhan tämä yhteiskunta nykyään aika ahdistava ja mätä. Onko ihme, että se paha olo joskus purkautuu näin hirveällä tavalla? Pekka-eric ei halunnut olla osa tätä mätää yhteiskuntaa. Ok, se ei oikeuta tappamaan muita itsensä lisäksi. Mutta tämä on vain alku. Lasten ja nuorten henkinen huonovointisuus näkyy varmasti vielä uusina järkyttävinä tekoina. Valitettavasti.
terkkari tai rehtori tai kukaan muukaan tehnyt mitään että olisi auttanut pekkaa kiusaamisjutussa tai missään muussakaan.
tekoa ei laiteta, syy on yksin Pekan.
Mutta mielestäni pitäisi kouluissa ja julkisuudessa hyvin voimakkaasti nyt puhua siitä, mitä kaikkea pahaa kiusaaminen aiheuttaa uhrissa. Liian paljon hyssytellään. Tällaiset asiat voivat olla vuosien prosessi. Kiusattu tuntee ihmisarvonsa olevan ihan nollassa. Kaikkien lasten, ihan päiväkodista asti, pitäisi saada tietää se, mitä kiusattu ajattelee ja tuntee omassa mielessään. Ne tuntemukset eivät läheskään aina näy ulospäin. Se voi olla todellista tuskaa! Tiedän itse (6 vuotta kiusattuna)