Miten suhtautua pojan " ei niin kivaan kaveriin" ?
Olen aivan uuden onegelman edessä....Muutimme loppukesällä nykyiseen kotiimme haja-asutus / omakotitaloalueelle. Poikamme (nyt 6v10kk) sai heti kahdesta naapuritalosta kavereikseen 5,5-vuotiaan ja kohta 9 täyttävän pojat. Pienemmän pojan kanssa leikit sujuvat kuin unelma, mutta tämä 9v. aiheuttaa mulle koko ajan harmaita hiuksia. Jo ensimmäisinä päivinä hän oli valehdellut pojallemme ummet ja lammet ja oma poika oli tietenkin uskonut kaiken mitä isompi kertoo : / Hän siis vaikuttaa varsin epäluotettavalta. Vaikka sekä minä että 5-vuotiaan pojan äiti kiellämme ja komennamme poikaa, ei sanoillamme tunnu olevan mitään vaikutusta. Hän ei vain yksinkertaisesti usko/tottele, vaan jatkaa kiellettyä puuhaa usein hyvin ylimielisin ilmein ja samalla näyttää " kivasti" esimerkkiä pienemmille että vanhempia ei edes tarvitse totella. Pojan äidin olen tavannut, mutta en ole asiasta hänen kanssaan keskustellut, sillä olen saanut sen vaikutelman, että pojan kotona ei juuri perusteta mitä ja missä poika touhuaa. Kyseinen poika on nyt muutaman kerran ollut meillä illalla iltapalaan asti eikä lähde vaikka pyydän, vaan hän pyytää iltapalaa meillä.
Kyseinen poika saa lähes poikkeuksetta pienemmän naapurinpojan itkemään ja yleensä iahn vain sanallisella ilkeilyllä.
Pitäisikö minun rajoittaa pojan vierailuja meillä? Annako pojan saada häneltä vaikutteita vai mitä teen? Annan poikien leikkien, mutta vain pihalla?
Antakaa vinkkejä miten suhtautua lapseen, jolla ei tunnu olevan mitään tapoja, edes huonoja...
Kommentit (3)
Jos kyseessä on sinun ja perheesi koti, sinä määräät miten siellä saa käyttäytyä. Jos isoin poika ei usko, niin sitten vaikka kantamalla ulos ja parin päivän porttikielto.
Kannattaa varmaan ottaa poika puhutteluun, ihan nätisti siis vaikka välipalapöydän ääreen, ja kertoa selvästi mistä hänen käytöksessään et pidä. Eli pienempiään ei saa itkettää, ei saa olla ilkeä tahallaan. Ihan vaikka esimerkein. Kerro myös niistä tilanteista jolloin leikit ovat sujuneet hyvin ja on ollut kivaa, kehu jotain hänen piirrettään. Perustelet että näin meillä ollaan, ja kerrot suoraan että jos ei häneltä onnistu, niin ei ole jatkossa tervetullut.
Jos kukaan ei ole hänelle aiemmin tästä puhunut, miten hän voisi oppia? Eli antaisin mahdollisuuden, mutta pitäisin rajat selvinä. Pojat on kuitenkin naapureita ja tulevat jatkossakin näkemään toisiaan.
koska ensinäkin ikäero on tossa iässä aika paljon, leikit ja jutut voi olla todella erillaisia 9v pojalla kuin 5v tai 6v. Selittäisin lyhesti tälle 9v mitkä meidän säännöt on jos ei onnistu niin ikävä kyllä sitten ette voi leikkiä yhdessä, myöskään pihalla. Jos nätisti leikkiminen ei onnistu palautteesta huolimatta niin kieltäisin yhdessä olemisen kokonaan. Luulisi sillä 9v olevan oman ikäisiä kavereita koulupäivän jälkeen?
Itse monet kerrat samantyylistä kokenut, mun pojalla ( nyt 11v) pienempänä monet kerrat paljon vanhempia kavereita. Joille jouduin ihan suoraan sanomaan joskus että mun poika ei voi enään leikkiä teidän kanssa. Vieläkin joudun välillä rankkaamaan kavereita kun mun mielestä 11v ei hengaile 14v kanssa joka tupakoi.
Eli jos sen 5,5v kanssa leikit sujuvat hyvin niin anna jatkua heidän leikkien rauhassa. Älä suotta hanki harmaita hiuksia tuon toisen pojan kanssa, aina ei vaan voi olla mukava. Voit ihan hyvin kieltää 9v enään teille tulemasta, ainakin sisälle jos siltä tuntuu. Tämä oli vaan mun näkökulma asiasta pikaisesti kerrottuna ;)