Kuinka sanoisin asiallisesti työkaverille, että normaalisti edennyt raskaus
ei ole este työnteolle? Pari kuukautta on selittänyt että ei voi tehdä sitä eikä tätä kun hän on RASKAANA. Eikä työmme loppujen lopuksi edes ole fyysisestä erityisen raskasta, tai välillä on mutta niitä hommia on niin vähän että ne voi tehdä joku toinen. Tämä nainen on kuitenkin joka välissä sanomassa että voitko sinä auttaa ja nostaa ja tehdä kun tämä on niin raskas, eikä hän uskalla nostaa ettei vaan tule keskenmenoa.
Viime viikolla näin hänen nostavan 4v poikaansa tuosta vaan syliin, samoin kissanhiekkasäkin jaksoi nostaa kaupassa ostoskärryyn mutta töissä muka ei sitten pysty tekemään mitään. Jatkuvasti on myös juoksemassa vessassa tai tauoilla, tai istuksii muuten vain jossain kun on niin raskasta.
Esimies on ehdottanut harkitsemaan sairaslomalle jäämistä, jos työssäolo väsyttää niin paljon, eikä kykene tekemään oikeastaan mitään. Tämä työntekijä kuitenkin tietää tasan tarkkaan oikeutensa, ettei häntä voi pakottaa jäämään kotiin. Kun ei hoida mitään töitä kunnolla niin ne sitten kaatuvat muiden niskaan ja ennestäänkin kiireiset päivät saa todellakin juosta että ehtii tehdä kaikki työt. Uskon että hänen tarkoituksenaan on väikkyä töissä niin kauan että saa raskaustodistuksen ja palkkatodistuksen kelaan vietäväksi jotta sitten saisi korkeampaa äitiyspäivärahaa (on ollut aiemmin opiskelija).
No niin, pääsinpäs purkautumaan!!!
Kommentit (3)
terveisin saikulla ollut entinen opiskelija
ja itse asiaan: uskoisin että on hänen esimiehensä tehtävä sanoa asiasta. ole sinä vain hissukseen.
jos ei voi jotain hommaa tehdä, pitää asiasta olla lääkärin todistus.
Jos työtehtävä on oleellinen osa työnkuvaa voi työnantaja käskeä hakemaan sairaslomaa. Nykyisin kai osittainen sairasloma on mahdollinen eli työaika vähenee " haitallisten" töiden verran
Olen huomannut, että raskaana olevilla usein työmotivaatio katoaa heti alkuraskaudesta.
Puhu esimiehellesi, että teidän muiden työtaakka kasvaa kohtuuttomasti.
T: esimies
esimiehen asiahan tuo selkeästi on. Vaan, oletko lukenut hänen raskautta koskevat paperinsa (neuvolakortin ja esim. verikoetulokset)? Vai mistä tiedät, että raskaus on normaali?
Omani on riskiraskaus enkä todellakaan halua siitä keskustella töissä. Minä ainakin olen sanonut, että kaikki on ok.