Uusperheen vaikeutta..
ELi tilanne on tämä olen eronnut lapsen isästä ja löytänyt uuden kumppanin ja menimme tosi nopeasti naimisiin. Nyt olen sitten huomannut miehestäni tosi ikäviä piirteitä.
Olen opiskellut tähän asti ja koulu loppui. Sain heti työpaikan joka vaatii ilta työskentelyä. Sovimme, että mieheni hoitaa lastani, että voin olla töissä. Kyseessä on noin 20 tuntia töitä per viikko, joten ei monta iltaa voi olla kyseessä..
No nyt on tullut kamalaksi ongelmaksi se, että mieheni kiukuttelee hänen olevan ilmainen lapsenvahti, ja oman vapaa-ajan menettämistä kun hoitaa lasta illat
.
Hän on töissä 8-13 ja hoitopaikka on tässä vajaa kilometrin päässä.
Hän ei suostu hakemaan lasta, eikä myöskään viemään. Lapsi kuitenkin pitäisi olla hoidossa 8-16 joka päivä ja nuo mun töissä olevat illat. Mies ei vissiin oikeen käsitä et lapselle olisi kuitenkin paras olla kotona illat.
Äh, mä en osaa selittää tätä. yritän nyt kuitenkin.
Musta tuntuu et tässä on tuo miehen ajatusmaailma sekaisin.
Eli tämä miehen tinttailu aiheuttaa lapselle nyt taas hoitopaikan vaihdoksen (lapsi 3 vee), lapsi on mielestäni jo paljon muutoksia kestänyt ikäisekseen enkä haluaisi taas vaihtaa hoitopaikkaa. Nykyinen tosi pieni ryhmä ja hyvä. Iltahoito vaatisi isoa ryhmää ja tarhaa.
Kyselkää lisää. Jos nyt edes joku jotain ymmärtää..
Kommentit (28)
mutta mies ei ole vielä huomannut, että pakettiin kuuluu lapsi myös?
jos on sovittu, etä miehesi hoitaa lastasi eikä hoidakkaan, mutta toisaalta ymmärrän, sillä lapsi ei ole hänen.
Ja veisinkin mieluusti, mutta tää nyksä ei hyväksyisi ja isällä on paha alkoholi ongelma etten voisi tietää koska hän on selvin päin.
Minusta alkaa tuntua että olen tehnyt todella suuren virheen :(
Toisaalta jos vaihtaisin hoitopaikkaa niin sit minun ei tarvitsi murehtia että kuinka tuo raivoaja pärjää lapsen kanssa sen aikaa kun olen töissä... Ja ehkä tässä täytyy pikku hiljaa ruveta pelaileen ittee suhteesta pihalle.
Kyllä uusioperheessä ollaan yhtälailla vanhempia edellisen liiton lapsille. En minä ainakaan erottele mun lapset ja sun lapset, samaa perhettä kaikki.
Niinkuin itsekin huomaat, olette menneet liian nopeasti yhteen. Ette ilmeisesti ole etukäteen sopineet perheen pelisäännöistä (on tosi tärkeää kun on kyseessä uusperhe).
Vaikea neuvoa miten saisit miehesi ymmärtämään tilanteen. Koska kyseessä on lapseton mies, on se vaikeampaa kuin jos miehellä olisi biologisia lapsia.
Miten olette perheen raha-asiat hoitaneet? Oletettavasti teille tulee siinäkin vaikeuksia, koska mies ei näe teitä perheenä vaan hän kokee olevansa oma yksikkönsä ja sinä ja lapsi olette omanne. Asutte vain samassa taloudessa.
Kannattaa tosissaan miettiä mitä haluat ja neuvotella miehen kanssa miten perheen asiat liittyivät ne sitten lasten hoitoo, talouteen tai vaikka kotitöihin hoidetaan. Miehen pitää ymmärttä ettei hän ole sinkku van perheellinen mies ja toisaalta sinäkin joudut varmaan joustamaan, koska yht' äkkinen hyppy isäpuoleksi on tuottanut miehellesi vaikeuksia.
TOivottavasti saatte asiat sovittua
nimim. Uusperheen äiti, jossa sinun, minun ja meidän lapsia.
Ollaan naimisissa, valitettavasti.
Mies on tiennyt heti tiennyt lapsesta. Olemme nuoruuden tuttuja ja siitä hän tiesi jo ennemmin et minulla on lapsi.
Mielestäni hän myös vaatii lapselta liikaa, mikä itseäni ärsyttää/ painaa eniten niin jos minä taistelen lapsen kanssa jostain esim. et nyt noustaan ja puetaan, lapsi tinttailee minulle, niin hän tulee sekaantumaan siihen huutaa lapselle todella loukkaavasti sekä minun kanssa tulee riita kun puolustelen lapseni käyttäytymistä. Jos herra saa ite hoitaa ittensä vaan aamulla niin turha on tulla meille huutaan siinä vaikka tapellaankin lapsen kanssa..
Olemme sopineet alusta niin, että minä maksan vuokran. Minulla on 3 kertaiset tulot mieheen verrattuna, opiskellu liiiton rahoilla sekä elatukset ja lapsilisä. Miehellä tulot noin 500 euroa, hän pitkäaikais työtön, joka työkkäri rahalla töissä. Sekä miehellä on entisestä elämästä velkoja joihin menee noin 300 euroa kuukausi. Lopuilla hän käy kaupassa noin 60 eurolla , sekä ostaa usein myös lapselle jotain pientä. Minä sitten käyn kaupassa, sekä maksan autoilun ja netin.
Ja välillä tuntuu että miehellä on paljon enemmän rahaa kun minulla ja toki siitä sitten huudetaankin ku minulla ei ole rahaa..
ja se päiväkodin vaihtokaan ei ole huono idea.
vai oletko normaalityöpäivän lisäksi 20 tuntia iltaisin? 20 tuntia ylitöitä tuntuisi jo liian paljolta pienen lapsen äidille. Vai on työajastasi 20 tuntia iltaisin?
Jos olet yhteensä 20 tuntia, niin silloinhan lapsen ei tarvitse olla hoidossa koko päivää plus iltaakin. Tällöin hankkisin lapselle hoitopaikan, jossa voisi olla hoidossa vain sen tarpeellisen ajan eli silloin kun olet työssä.
Jos lapsen tarvisisi olla hoidossa aamu kahdeksasta yhteen mittaan pitkälle iltaan, niin se on kyllä jo liikaa pienelle. Olisiko tämä tarpeen, jos mies ei hoitaisi lasta?
Ehkä tuo tilanne vaatisi syvällisen keskustelun miehesi kanssa. Lapsi on osa perhettä ja tottakai miehenkin kuuluu hoitaa häntä.
tarpeeksi kypsä, avarasydäminen ja vastuullinen, ymmärtääkseen ja hyväksyäkseen täysin " pakettiratkaisun" , johon lapsikin kuuluu. Kun mennään avo- tai avioliittoon yh:n kanssa, tullaan isäpuoliksi tai äitipuoliksi! Vastuu jakautuu eri perheissä eri tavalla (meillä se esim. jakautuu aivan puoliksi) kun kyseessä uusperhe, mutta kyllä sitä vastuuta pakosti tulee myös isäpuolelle/äitipuolle. On kertakaikkiaan typerää/vastuutonta/epäkunniottavaa sekä lasta että äitiä kohtaan/itsekästä/keskenkasvuista ym. ajatella ja ilmaista, että " sinun lapsihan se on, ei minun, hoida itse" . Se on myös tämän toisen partnerin poika- tai tytärpuoli ja hänen vaimonsa lapsi, kyllä perheessä jaetaan vastuu.
Jos vaikka toinen osapuoli sairastuu vakavasti, sanooko vaimo tai mies että " sinun syöpäsihän se on, selviydy itse" tai jos toinen jää työttömäksi, sanooko toinen, että " minähän se rahat tienaan, sinä voit olla syömättä" .
Perhe on perhe, oli se ydinperhe tai uusperhe. Jos lapsia päätetään tehdä yhdessä, niistä kannetaan vastuu yhdessä. Jos lapsia on jo olemassa kun liittoon mennään, on se vastaava päätös: ei siinä liitossa voi olla kuin lapsettomassa liitossa.
Ainahan näitä idiootteja löytyy joka lähtöön. Paljon saa tällä palstalla lukea myös ydinperheellisten täysin sikamaisista ja vastuuntunnottomista ukoista, jotka eivät korttaan kanna kekoon perheen ja lasten hyväksi, joten ei se siitä perhemallista ole kiinni! Ap:lle minulla on ihan sama kysymys, kuin näiden idiootti miesten kanssa roikkuville ydinperheellisille: MIKSI ihmeessä olet mennyt liittoon miehen kanssa, joka ei kanna vastuutaan? Ei sitten tullut tarkistettua ja tarkasteltua hänen suhtautumistaan lapseesi ENNEN avioliittoa? Katsottua, miten arki teidän kokoonpanolla toimii ENNEN vakiintumista?
Itse ainakin olisin pysynyt yh:na, ellen olisi sattunut löytämään upeaa miestä, joka rakastaa paitsi minua myös lastani täysillä! Oma-aloitteisesti jakaa lapsen kasvatuksen ja taloudellisen vastuun kanssani ja vielä nauttii siitä. Minun mieheni jaksaa muistuttaa aina, kuinka onnellinen HÄN on, kun on saanut minut JA ihanan lapseMME elämäänsä...Sellaisiakin miehiä löytyy, ja uusperhe voi olla äärimmäisen onnellinen. Kannattaisi odottaa sitä oikeaa.
Itse löysin myös uuden miehen lapsen ollessa 3-vuotias. Meillä on aina ollut itsestään selvää, että mies vei/haki tarhasta, käy vanhempainilloissa koulussa, vie/tuo treeneistä, toimii sosiaalisena isänä lapselleni. Näin on ollut jo kahdeksan vuotta.
Ei näytä hyvältä tilanteesi, lapsi tuntee varmasti olonsa turvattomaksi, ja kokee, ettei miehesi hyväksy häntä.
Harkitsisin vakavasti eroa - lapsen tähden.
En antaisi huutaa omalle lapseleni törkeyksiä ja puuttua minun ja lapseni väliseen kanssakäymiseen.
Heitä pihalle moinen persoonallisuushäiriöinen ketale!!
Aikuiset voisi hiukan miettiä tekojaan, kissus!
hoitaa lasta. Eihän hän mikään " palkaton" lapsenhoitaja olisi. Tosin tuollaisen kanssa ei ehkä lasta uskaltaisi jättääkään. Miten ihmeessä olet tuollaiseen taloudelliseen järjestelyyn suostunut??
on vielä tosi pieni, älä anna miehen kohdella häntä huonosti.:( Huomaat sen sitten kun lapsi on koulussa että alle kouluikäiset on todella pieniä. Ei he voi ymmärtää kaikkea, ja on selvää että lapset kiukuttelee ja laittaa vastaan, se kuuluu asiaan.
Lapsellinen ukko. Jotain sun on keksittävä, en kyllä osaa vastausta antaa.
Itse kokeilisin jutella silloin kun on hyvä hetki. Siis rauhallista ja molemmilla hyvä mieli. ei syyttäen eikä mollaten vaan ihan asiallisesti eri vaihtoehdoista. Jos ei ala toimia niin ei sulla paljon ole vaihtoehtoja. Vaihdat sitä päiväkotia. Jos teillä suhde muuten toimii niin ei heti kannata eroamaan ruveta.
Mutta tee ukolle selväks että miten lapsia kohdellaan. Anna myös ukolle mahdollisuus laittaa lapselle rajoja, jos ne asiallisesti tekee, ei alistamista eikä väkivaltaa!!
Saako lapsesi tavata biologista isää koskaan? Tosi surullista jos ei ole saanut mitää suhdetta yllä nyksän toimesta? Ymmärsinkö oikeen? Vaikka kuin on alkoholi ongelma niin lapselle se on kuitenki tärkeä että edes jonkulainen suhde isään säilyy, isompana varmasti haluaa myös tavata isää. Onhan hän kuitenkin lapsesi oikea isä!!
Ajattele lasta, elä niinkää puolisoa. Tällä meinaan sitä että lapsi ei ole aikuinen ja sillälailla avuton ettei pysty koskaan puolustamaan ittiä miestäsi vastaan. Sinun on se tehtävä!
tenkin tilanteessa ainoa viaton osapuoli. Kuka pitää lapsesi parasta jos et edes sinä. En usko että voit itsekkään olla kyseisessä liitossa kovin onnellinen. Mitä jos aloittaisitte lapsesi kanssa uuden yhteisen , turvallisen , rutiineihin perustuvan elämän?
Siis ilmaseksihan ukko asuu. Kyllä vois jotain tehäkin! Sulle ei jää varmaan paljon mitää kätee kk kun maksat asunnon, auton ja netin.. Ukko elää siinä siivellä..
Elä vaa jätä tollaselle lasta jos mollaa ja huutaa!
Miehes olis hyvä lukea kirjoja jotka käsittelevät lapsia ja lasten kasvatusta!!
Ihan niin kuin lapsi olisi miehen tiellä. Niin ku se ois joku ylimääränen vaiva.:( Lapsi vaistoaa tämän ihan varmasti, älkää ainakaa lapsen kuullen tapelko että kuka hakee tai vie.
Silti, mies on selkeästi aivan ulkona kuinka perhe-elämä toimii. Jos vielä elää sinun varoillasi, ei jää paljoa valinnanvaraa. Keskustelkaa vakavasti asiasta ja kerro kuinka asia on. Ei tietenkään ole hyvä, että hän jää myöskään pitkinhampain lasta hoitamaan. Eli jos ei asenne muutu niin kenkää vaan lapsesi vuoksi.
20 tuntia yhteensä on viikko tunti määrä, ja näistä on osa varmaan aamu vuorojakin.
Lapsen nykyisessä paikassa ei saa olla 16.30 kauempaa. Ja ilta vuoro loppuu minulla 19.30.
Olen yrittänyt jutella miehen kanssa ja hän ei näe asiaa mikä on lapselle eduksi. Vaikka toisaalta lapselle olisi eduksi olla vähemmän hoidossa.
Äh en tiedä.. Pää aivan sekaisin ja valvonu koko yön miettien asiaa..
Ymmärrän kyllä et miehellekkin uutta tämä elämä, sinkku miehestä perhe-elämään ja on hän kyllä lapsellekkin hyvä.
Alkoholin käyttö on täysin lopetettu ja tupakan poltto kun hän ajattele lasta et parempi olla ilman niitä.. jne
Mutta miksi et vie lasta isällensä hoitoon?