Voiko verotoimiston verolaskuriin luottaa?
Mies oli alkuvuoden työttömänä ja meni kesällä töihin. Soitin verotoimistoon ja annoin oikeat tiedot, ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha (n. 57 ¿/pv), josta peritty 20% veroa. Sitten ilmoitin, että mies on kokopäivätyössä loppuvuoden. Loppuvuodeksi ehdotettiin 9%. En tiennyt uuden työpaikan ylityökäytäntöä, joten pyydettiin varalta 15% kortti, joka on käytössä ja luulin miehen maksavan ylimääräistä joka kuukausi. Nyt kävin verosivustolla . Näpyttelin miehen tulot, eläkemaksun, työttymyysvakuutusmaksun ja liiton päivärahat, maksetun palkan ja tulevan palkan, maksetut verot ym. Ja laskuri kertoo, että loppuvuoden veroprosentti pitäisi olla 21. Kuka tässä nyt mokaa, minä lukujeni kanssa vai verotoimiston puhelinpalvelu? Onko teillä kokemusta ko. laskurin oikeellisuudesta?
Kommentit (4)
Työttömyyskorvaus on sosiaalietuus ja niiden verotus on korkeampaa kuin ansiotulojen. Johtuisiko ero tästä. Sinuna soittelisin palveluun vielä uudestaan.
Tein hoitovapaalla muutaman freelance työkeikan ja pyysin niihin sivutyöverokorttia. Summa oli jotain muutaman tonnin luokkaa (siis saamani palkka). Ensin puhelimessa sanoivat 46%, kun meinasin lentää pyllylleni ja päivittelin veron suuruutta (olinhan hoitovapaalla ja tulot muuten minimissä), sanoi että laitetaan sitten 9%. En ollut uskoa, virkailija siis heitteli summia mielestäni ihan omasta päästään. Lopulta sain verokortin 23%:lla????
jommasta kummasta laskusta puuttu nyt vaan joku tulo tai vähennys. ja sehän on loppujen lopuksi kiinni just täsmälleen siitä, mitä sinä itse olet joko puhelimeen tai laskuriin sanonut.
Jos annan samat tiedot verotoimiston puhelinpalveluun ja verolaskuriin, miksi puhelinpalvelu kertoo 9% olevan riittävä ja laskuri haluaa 21%. (Toki 9 % ehdotettiin loppukesästä ja 21% juuri äsken)Katson tarvittavat luvut palkkakuiteista ja tositteista, en keksi niitä omasta päästäni. Ihmettelen asiaa myös yleisellä tasolla. Olen itsekin saanut maksettavaksi jälkiveroa, vaikka ilmoittamani esitiedot pitivätkin paikkansa lopullisen verotuksen kanssa. Ja tiedän myös, että kannattaa maksaa varalta vähän enemmän veroja, niin teimmekin miehen osalta, nostimme prosenttia yhdeksästä viiteentoista. Ja silti laskuri haluaa 6 prosenttiyksikköä vieläkin lisää.