KOULUTUSSUUNNITTELIJAT ja muut palkoista tietävät! Paljonko tienaat?
Olen väsynyt luokanopettaja. Olen päättänyt vaihtaa alaa, koulutussuunnittelijan työ kiinnostaisi. Mikä on bruttopalkkasi? Saatko mitään työsuhde-etuja? Millainen on tuleva palkkakehityksesi? Millaiset lomat sinulla on? Ja viimeiseksi, viihdytkö työssäsi?
Kommentit (26)
Olen koulutukseltani KM, töissä kunnalla koulutussuunnittelijana. Työolot on ihan surkeat, palkkani n. 2100 ¿ br. Mulla on lisäksi aineenopen pätevyys, mutten ole saanut open töitä yrityksistä huolimatta.
Mun työoloista seuraavaa. Mulla on alaisia n. 20 (vaihtelee), ovat opettajia. Työnkuvaan kuuluu koulutussuunittelun lisäksi opettajien rekrytointi ja ohjaus työhönsä (siis muut kuin opetus eli paperihommia jne.), projektien veto- ja raportointivastuu, organisaatiomme atk-tuki, koulutuksen myynti (tarjousten tekeminen, suunnittelu, palaverit jne.). Joskus toimin myös sihteerinä, joskus esimieheni sijaisena :( Mulla on myös tulosvastuu ja AINA liian vähän rahaa käytettävissä homman pyörittämiseen (joka vuosi rahaa on vain vähemmän, myydä pitäisi siis enemmän, jotta toiminta olisi kannattavaa).
Pahin puoli on se, että kesä on ihan älyttömän kiireistä aikaa (uutta lv:ta suunnitellaan). Joka ikisellä kesälomallani olen ollut töissä muutamia päiviä ja se ei mielestäni ole tällä palkalla oikein. Tätä ei koskaan open työssä ollut, sitäkin olen siis muutaman vuoden tehnyt. Saan ylityöt ja lomien keskeytymiset vapaina, mutten ehdi niitä koskaan pitää...
Mieli tekisi muuttaa ulkomaille/pk-seudulle, koska siellä 100-kertaa paremmat työnsaantimahdollisuudet, esim. firmoissa.
Huonompaan palkkaan en vaihda, palkan pitää olla kunnolla parempi kuin mitä nyt saan, jotta lomaetu kompensoituisi. Saan tällä hetkellä noin 2500 e/kk, käteen noin 1700e.
Olen koulutukseltani kasvatustieteiden maisteri ja töissä yksityisessä koulutuspalveluita työssäkäyville aikuisille markkinoivassa yrityksessä koulutussunnittelijana. Palkka on 3600 euroa/kk. Ainoa työsuhde-etu on kännykkä ja lounassetelit. Lomat normaalit 4vk kesällä ja viikko talvella. Olen viihtynyt työssäni tosi hyvin.
Vierailija:
Olen väsynyt luokanopettaja. Olen päättänyt vaihtaa alaa, koulutussuunnittelijan työ kiinnostaisi. Mikä on bruttopalkkasi? Saatko mitään työsuhde-etuja? Millainen on tuleva palkkakehityksesi? Millaiset lomat sinulla on? Ja viimeiseksi, viihdytkö työssäsi?
onko firmoissa juurikaan koulutussuunnittelijoita? Jossain valtion yhtiöissä voi olla. Enemmänkin henkilöstön kehittämistehtävissä olevia, mutta siihen vaaditaan kyllä jo bisnestajua, eikä luokanopettajan koulutuksella ihan taida taipua. Esim. henkilöstön kehittämispäällikkö on kuitenkin yrityksen strategian toteuttaja omalta osaltaan.
Itse ole työskennellyt koulutussuunnittelijana ammattikorkeakoulun täydennyskoulutusosastolla. palkka oli vähän päälle paritonnia ja työ kamalaa. Nyt olen muissa osaamisen kehittämisen tehtävissä ja kohtuullisen tyytyväinen.
joo, siis koulutuspalveluitaan myyvissä yrityksissä voi toki olla koulutussuunnittelijoita, ajattelin lähinnä muiden yritysten oman henkilöstön kehittämistä. Mutta - jos menet johonkin koulutusyritykseen, pitää sinun etupäässä myydä ja markkinoida koulutuksianne, se suunnittelu jää ehkä vähemmälle?
Olisitko ap valmis soittelemaan päivät pitkät ja tuputtamaan ihmisille koulutuksia?
Kyllä meidän firmassa ainakin myyjät on ihan erikseen ja minun osaamistani käytetään nimenomaan koulutuskokonaisuuksien suunnitteluun. No osallistun myös markkinointimateriaalin suunnitteluun, koska tunnen sisällön parhaiten, mutta varsinaisen soittelun ja " tuputtamisen" hoitaa kyllä ihan muut ihmiset.
Vierailija:
joo, siis koulutuspalveluitaan myyvissä yrityksissä voi toki olla koulutussuunnittelijoita, ajattelin lähinnä muiden yritysten oman henkilöstön kehittämistä. Mutta - jos menet johonkin koulutusyritykseen, pitää sinun etupäässä myydä ja markkinoida koulutuksianne, se suunnittelu jää ehkä vähemmälle?
Olisitko ap valmis soittelemaan päivät pitkät ja tuputtamaan ihmisille koulutuksia?
markkinointiin ja myyntiin? Ihmetyyppi olet. Kyllä myyntityössä persoonallisuus sekä älykkyys merkkaavat melko paljon. KM on hyvin laaja tutkinto, josta ulkopuoliset eivät voi tietää, mitä kaikkea siihen on sisällytetty...
enkä ole mikään ihmetyyppi ;). Väitin, että jos tekee työtä esim. henkilöstön kehittämispäällikkönä, tarvitaan siinä bisnesosaamista ja tietoa liiketoiminnan kehittämisestä. Ja mielestäni luokanopettaja ei ole siihen oikea koulutus.
anteeksi nyt vaan. Haen koulutussuunnittelijan työtä, jossa nimenomaan etsitään erilaisten kurssien yms. suunnittelijaa. Kaikki tämä lisäksi vielä liittyen medioihin, mikä taas oli opiskelujeni punainen lanka... Luullakseni olisin hyvä valinta!
Tietenkään ei " kylmiltään" voi hakea ison firman henkilöstön kehittämispäälliköksi, mutta muiden tehtävien kautta se on mahdollista. Esim. ensin koulutuskoordinaattoriksi/ koulutussuunnittelijaksi/ HR-assistentiksi (joiden työnkuva vaihtelee paljon, myös vaativia tehtäviä) -> siitä pikku hiljaa kokemuksen kautta eteenpäin. Kuinka moni HR-puolella työskentelevä oikeasti on saanut puhtaasti HR-puolen koulutuksen?
ihmetyyppi puolustautuu : )
harhauduin aiheesta - sori ap - siksi, kun kuvittelin sinun haluavan nimenomaan jonkun yrityksen henkilöstöosastolle koulutussuunnittelijaksi, josta sitten arvelin, ettei sillä nimikkeellä paljon töitä ole, ja tästä pääsin henkilöstön kehittämisasioihin.
Juu, HR-puoli on minulle kyllä tuttu, kiitos vain :).
ap, toivottavasti löydät mieleistäsi työtä ja sinulla tuntuu olevan selkeä näkemys omasta ydinosaamisestasi, hyvä niin.
eikö kukaan enää halua väitellä liiketoiminnan kehittämisestä? Väitän, että paras mahdollinen kombinaatio henkilöstön kehittämisessä olisi vankka bisnesosaaminen yhdistettynä kasvatustieteelliseen näkökulmaan.
Kiitos mukavasta keskustelusta, kerrankin!
itselläni on muutamia ei-opettaja kasvatustieteilijöitä työkavereina ja sitten ihan kavereina. Palkat on haitarissa 2100-3400. Tuon 3400 saa koulutusryhmän esimies, jolla on pitkä kokemus jo näistä töistä. Aloittelijoina tienaavat tuon 2100-2500, kukaan ei tuota esimiestä lukuunottamatta saa yli 3000 Euroa. Lomat on sen 5 viikkoa vuodessa eli 4 kesällä ja yksi talvella. Etuna on puhelin kaikilla.
Paljonko AMK:n koulutussuunnittelijan palkka nykyään on?
Tietääkö kukaan? Kuuluuko koulutussuunnittelija opetushenkilöstöön vai tukipalveluihin?
Vierailija kirjoitti:
Huonompaan palkkaan en vaihda, palkan pitää olla kunnolla parempi kuin mitä nyt saan, jotta lomaetu kompensoituisi. Saan tällä hetkellä noin 2500 e/kk, käteen noin 1700e.
Suosittelen veroprosentin tarkistusta.
Vierailija kirjoitti:
anteeksi nyt vaan. Haen koulutussuunnittelijan työtä, jossa nimenomaan etsitään erilaisten kurssien yms. suunnittelijaa. Kaikki tämä lisäksi vielä liittyen medioihin, mikä taas oli opiskelujeni punainen lanka... Luullakseni olisin hyvä valinta!
Monessa paikassa kursseja suunnittelevat niitä opettavat. Eli malta kehittyä jonkun kurssin opettajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan? Kuuluuko koulutussuunnittelija opetushenkilöstöön vai tukipalveluihin?
Tukipalveluihin, yliopistossa on koordinoivaa hallintoa.
palkaa 3000 e/ kk jos sulla kaikki ikälisät
ja
ammattikorkeassa teknisellä alalla jopa 4000 e/ kk...(ne TEKNISET miehet osaavat siis...)
+ lomarahat...
ja LOMAT!!!