Kaveri uhkaa itsarilla lastensa kuullen
Murhetta murhetta. Kaverini puolesta. On kolmekymppinen nainen, naimisissa, lapset 2, 4 ja 7v. On aina ollut henkisesti epävakaa, mutta nyt puhuu avoimesti itsemurhasta, eilen kaupassa lastensa kuullen. Soitin sen miehelle, mies ei ota kantaa, sanoo että ei jaksa enää, jos huomenta sanoo, on kaksi päivää kestävä rähinä päällä. Sanoi soittaneensa kuntaan, mutta siellä ei mitään apua luvattu pikaisesti, jos nainen ei itse halua hoitoon, eikä halua. Ehdotin itse eilen sitä hänelle, suuttui, raivosi ja haukkui huoraksi ym. Onneksi omat lapseni olivat jo sisällä. En loukkaantunut, hän on henkisesti niin lopussa, että pelkään hänen todella toteuttavan uhkauksensa.
Sääliksi käy heidän lapsiaan, vuosi sitten oli vielä naurua ja iloista juoksemista, nyt ovat apaattisina äidin ympärillä eivätkä edes puhu mitään, ennen tämä keskimmäinen juoksi syliini automaattisesti. Mieheni jutteli ystäväni miehen kanssa, kun salilla yhdessä käyvät, mutta asiat eivät tuota kautta enää etene. Ystäväni puoliso on todellakin antanut periksi, odottaa asian selviävän jollain, ehkä karmivallakin tavalla. Rakkaus on kuulemma kuollut kolmannen lapsen syntymään, se kun ei ole tämän miehen alta.
Ystäväni veljelle soitin aamulla, hän sanoi ettei puutu enää, tuollainen on ollut 5-vuotiaasta asti kun isä kuoli. Mtä tässä voi tehdä, kamala ajatellakin, että kukaan ei enää jaksa edes välittää. Voinko minä soittaa huomenna johonkin, vaikka mielenterveystoimistoon, auttasiko tämä asiaa yhtään?
Kommentit (8)
Sitä kautta asioihin voitaisiin ehkä puuttua. Toinen mahdollisuus on tehdä lastensuojeluilmoitus; tarkastuskäynti voisi herättää pariskunnan toimimaan.
On ihanaa, että välität lähimmäisestäsi! Lastensuojelu aloittaa tukitoimet, lapsia ei automaattisesti oteta huostaan. Mutta autetaan perhettä. Lupaa, että otat heti yhteyttä! Jooko? Äiti tarvitsee ammattiapua.
Me ei kaivata enää yhtään näitä traagisia itsemurhatarinoita iltalehtiin. Itsemurhasta puhuva usein toteuttaa aikomuksensa, toisin kuin maallikot sitkeästi luulevat.
Sinulle sanotaan eioota oikeastaan kaikista muista luukuista, paitsi lastensuojelusta, joten soita sinne. Aikuisen ihmisen asioita ei voi hoitaa kuin aikuinen itse, paitsi jos on vaaraksi muille siten että kyseeseen tulee M1-lähete, mutta ei sekään nyt tule kyseeseen. Eli sosiaalitoimeen, lastensuojelun työntekijälle, voit jättää ilmoituksen nimettömänä. Eivät tule koskaan tietämään, kuka sen teki. He ovat hyviä hankkimaan, suosittelemaan ja ympäripuhumaan myös perheen aikuiset hoitoon.
Mielenterveystoimistosta sinua ei voida auttaa mitenkään.
Kiitos sinulle!
Rakkaus on kuulemma kuollut kolmannen lapsen syntymään, se kun ei ole tämän miehen alta?
voi esim saada viikonloppu-tukiperheen, jolloin äiti voi levätä välillä. Ja tilannetta seurataan, tärkeää sekin.
Soita heti maanantaina!
Mutta olen tässä ymmärtänyt, että nuorin lapsista ei veriryhmänsä perusteella voi olla perheen miehen jälkeläinen. Tuo on arka aihe josta en ole ystäväni kanssa puhunut, miehet ovat tuosta keskenään puhuneet.
ainakin osaisivat neuvoa mitä tehdä. Kauhea tilanne. Toivottavasti apua tulee ennen jotain pahempaa tapahtuu. Yritä vain sitkeästi auttaa. Ehkä läheiset ovat juuri liian lähellä tilannetta, joten siksi ihan voimattomia.
onnea matkaan!