oletteko tarvinneet ilokaasua epiduraalin lisäksi?
Mun kaverini olli joutunut ottasmaan ilokaasua, vaikka oli saanut epiduraalin, vaikka itse muistan että pystyin jopa nukkumaan epiduraalin jälkeen...
Kommentit (18)
Kun synnytys jatkui jo toista vuorokautta, enkä ammeessakaan saanut olla, kun se entisestään heikensi supistuksia, päädyin kokeilemaan epiduraalia, joka ei sitten vaikuttanutkaan...
Tokasa synnytyksessä supistukset olivat tehokkaampia, ja sen hoitelinkin kuin leijonaemo liikkuen ja puhisten, ilman mitään muuta kivunlievitystä.
Ihan kaikkea kunniaa hyvin sujuneesta synnytyksestä ei parhaitenkaan valmistautunut äiti voi ottaa itselleen.
suihkussa ja söin aamupalaa. Kävelin osastolle vauvan ja miehen kanssa ja jatkoin elämääni. Repesin kyllä. Että kyllä se olo voi olla hyvä epiduraalin ja ilokaasunkin jälkeen. Ja tosiaan vielä ponnistusvaiheen alussa olin niin sekaisin ilokaasusta, etten sanoja saanut oikeaan järjestykseen lauseisiin. Avauduin todella nopeasti ja loppuvaiheen kivut tuntuivat sietämättömiltä. Epiduraalin jälkeen vauva oli maailmassa 1,5 tunnin kuluttua ja ennen epiduraalia olin 3 cm auki.
En synnytä enää ikinä ilman sitä. Minussa ei ole tippaakaan sankarisynnyttäjän vikaa. Ensimmäisessä synnytyksessä epiduraali petti, kun avauduin niin nopeasti. Toisessa sain spinaalin ja mikä taivas! Nyt kolmanteen olen siitä jo etukäteen puhunut.
Otin ilokaasua vain ennen epiduraalia, kun ajattelin ensin olla kokonaan ilman epiduraalia. Ilokaasu ei auttanut ollenkaan.
Oletan, että jalkasärkyvaivani alkoivat epiduraalin vuoksi, kun ennen synnytystä niitä ei ollut.
" parempaa" että kärsii. Minua taas " huijattu" kivunlievityksessä. Koita kestää nyt liian aikaista. Sitten taas, nyt liian möyhöstä, vauvahan tulee jo. Julmaa kohtelua!
miehille tarkotettu :)vetävät sitä ku rupee heikottaa. Mun mieski oli synnytyksen jälkeen niin kipee, että! joutunu istuu pitkän aikaa kikkustuolissa pahassa asennossa. Tätä kertoilee kaikille
pari vuorokautta kestäneessä synnyttelyssä. Eivät nämä kipuja poistaneet mutta pärjäsin kyllä. Ponnistusvaihe ei tuntunut missään. Ja synnytyksen ja ompelun jälkeen myös vetelin aamupalan ja kävelin osastolle lapsen kanssa. Myöhemmin kyllä hieman väsytti...!!!
Minä en ottanut mitään kipulääkettä, en hönkinyt ilokaasua, en mitään. En pystynyt nukkua todellakaan supistusten aikana, olivat sen verran voimakkaat. Mutta, minä, mahdottoman reipas tyttö kestin kaiken. Ja en revennyt. Ajatelkaa. Ja ajatelkaa, heti synnytyksen jälkeen nauraa käkätin, lampsin suihkuun, istuin sängyllä ja lusikoin jogurttia suuhuni ja muhkean sämpylän. Mies istui onnesta soikeana vieressä nyytti sylissään.
Tätä ennen minä pidin häntä toki rinnallani.
Olin aivan iskussa heti.
Enkö olekkin supermimmi?
Epiduraali auttoi avautumiskipuihin (supistuskivut hävisivät lähes täysin). Ponnistuskipuihin ei auttanut mikään - ne olivat H-E-L-V-E-T-I-L-L-I-S-E-T! Silloin kokeilin ilokaasuakin, mutta siitä ei ollut yhtään apua.
Ponnistusvaiheessa kyllä voi vaikuttaa mutta siinä vaikuttaa moni muukin asia. Äidin rakenne, lapsen asento, avautumisnopeus, synnytysasento, ponnistustaidot, kivunlievitys, äidin väsymystaso...
(joihin ilokaasu ei auta lainkaan)
Siis periaatteessa. Minä olen kuulemma immuuni epiduraalille. Kiva.
Mulla ei ollut epiduraalia enkä ottanut ilokaasuakaan kuin ehkä kolme hönkää. Ja pystyin syömään aamupalan heti synnytyksen, ompelusten yms. jälkeen. Mun kaverilla oli vaikkas mitä!!!
mulla oli lapsi virheasennossa kohdun kasvaimen takia ja repesin todella pahasti. Tunsin kuinka kudokset repeää ponnistusvaiheessa.
Joten olisi se epiduraalin vaikutus ollut ihan kiva.
Ainakin mun mielestä. Kaksi synnytystä takana, ja molemmat menneet ilokaasulla, ja saman tein jalkeille ja normaaliin elämään.
Mutta olen kyllä niihin synnytyksiin valmistautunutkin muuten kuin vaan päättämällä ottaa kaikki mömmöt mitä tarjotaan. JA apua on siitä valmistautumisesta ollut.
Vierailija:
Mulla ei ollut epiduraalia enkä ottanut ilokaasuakaan kuin ehkä kolme hönkää. Ja pystyin syömään aamupalan heti synnytyksen, ompelusten yms. jälkeen. Mun kaverilla oli vaikkas mitä!!!
Niin, välilihan leikkauksen ompeluksen jälkeen. Ei multa paikat revenneet:-) Piti saada vauva ulos mahd. nop...siinä syy. Epiduraali jäi saamatta mitä ilmeisimmin siitä syystä, että avauduinkin niin nopeasti, että oli liian myöhäistä kun kätilö kävi kierroksella. Ilokaasunaamari sen sijaan haisi mielestäni pahalta.
Ärsyttää tällaset vertailut tyyliin " mulla meni näin, miks mun kaverilla meni noin??!?!?" ...Siksi provosoiva tyylini. Ei tainnut purra.
T: 10
Ekassa oli epiduraali mikä todellakin vei kaikki kivut ja muun tunnon pois, makasin sitten kuin joku laho lahna enkä tiennyt pitääkö ponnistaa tai mitään muutakaan. Tokassa sain spinaalin mitä laitettiin aika pieni annos, kivuista hävisi pahin terä mutta muuten ne säilyivät niin että tunsin kyllä kaiken. Ilokaasusta on aina ollut mulle paljon apua joten otin sitä lisäksi. Olen erittäin iloinen siitä että multa ei lähtenyt tunto tokalla kerralla, oli huomattavasti mukavampi synnyttää!