Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1,5-vuotias "virikehoidossa"???

Vierailija
01.11.2008 |

Ikuisuuskysymys, tiedän, ja täällä takuulla suurin osa vastaajista leimaa minut heti maailman huonoimmaksi äidiksi kun edes ajattelen tuollaista, mutta kirjoitampa silti.

Esikoinen on menossa 1,5-vuotiaana hoitoon, koska minun on pakko mennä lyhyeksi aikaa töihin hoitovapaan ja uuden äitiysloman välissä. Mietin nyt, että pidänkö hoitopaikan vaikka jään kotiin, koska esikoinen on tottunut kanssani "sosiaaliseen" elämään ja selvästi nauttii toisten lasten seurasta (eikä ikinä vieraalla hoidossa ollessaan mitenkään itke perääni tms.). Kun jään kotiin, en varmastikaan ainakaan heti tule jatkamaan niin tiheää "harrastamista", joten lapsi ei näe muita lapsia 2 kertaa viikossa niin kuin on tottunut, mitä nyt puistossa jos siellä sattuu joku muu olemaan kun sinne menemme.

Lapsi on menossa ryhmäperhepäivähoitoon, ja ajattelin että voiko edes olla mahdollista että noin pieni oikeasti tykkäisi olla hoidossa 3-4 tuntia kerrallaan maksimissaan 2 krt viikossa, luultavasti vain kerran viikossa. Vai onko se aina 100% varmaa että tuonikäisen on parempi olla kotona?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

29, ihan kaikilla kun ei OIKEASTI ole mahdollisuutta jäädä hoitovapaalle. Siis ei ole mahdollista että isä olisi kotona.

30, kyllähän sitä nyt tietenkin aiotaan normaalielämää jatkaa, eikai tässä kukaan mistään muusta ole puhunutkaan?! Jos luit koko keskusteluketjun, niin minä siis mietin että onko tuonikäiselle ehkä tarpeen nähdä samanikäisiä kerran-pari viikossa. Tämänhetkisiin harrastuksiin ei ole myöhemmin mahdollisuutta, vaikka varmaan jotain löydetään tilalle jos lapsi ei mene hoitoon. Oikeasti hermostuttaa nämä tyypit jotka eivät osaa lukea/ymmärrä lukemaansa...

Noita tauteja minäkin pelkään, vaikka lapsi on nytkin sairastellut koko ajan kun ollaan sen verran ahkeraan oltu muita lapsia tapaamassa.

Kyllähän siellä hoidossa on aika paljon enemmän säpinää ja puuhaa kuin kotona. Mutta eri asia on onko se tuonikäiselle "tarpeellista", sitä tässä yritän pohtia.

Ja isovanhemmat siis eivät pääse hoitamaan kuin kerran parissa kuukaudessa (lukuunottamatta siis tuota 3 viikon jaksoa), joten oman jaksamiseni kannalta toisaalta voisi olla hyvä olla varalla se hoitopaikka. Nyt en osaa kuvitellakaan etten pärjäisi kahden kanssa kotona, mutta tiedän että yllätyksiä voi tulla. Vaikea sanoa kun en osaa sanoa miten asiat tulevat sujumaan, täällä nähtävästi muut ihmiset tietävät minun asiani paremmin! :D (ja tämänkin sanoin nyt kieli poskessa, tosikoille tiedoksi)

ap

ps. KELLÄÄN ei siis ole kokemusta siitä että tuon ikäinen viihtyisi hoidossa ja saisi siitä jotain positiivista irti?

Vierailija
2/43 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5-vuotias on vielä tosi pieni, melkein vauva vielä.

Ei niin pieni tarvitse päivähoitoa, ei säännöllistä muiden lasten seuraa tai virikkeitä. Noin pienelle riittää tuttu koti ja vanhempi hoitamaan, satunnainen muiden lasten seura on kiva plussa.

Huomaat tämän ehkä itsekin jossain vaiheessa. Viimeistään silloin, kun toinen lapsesi on tuon ikäinen. Usein esikoisen kohtalo on joutua liian isoihin saappaisiin, seuraavat lapset saavat kasvaa enemmän oman ikänsä mukaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 vuotias lapseni jäi juuri pois hoidosta, kun jäin äitiyslomalle. hän on todella sosiaalinen tapaus, tykkää olla muiden lasten kanssa ja on viihtynyt mainiosti hoidossa. mutta hän aloittikin aikaisemmin, en tiedä miten hän sopeutuisi, jos aloittaisi hoidon vasta nyt. esikoiseni on myös hoitojaksonsa takia todella reipas tapaus, syö itse, pukee lähes itse yms. se on mukava asia ajatellen uutta vauvaa.

olen miettinyt, tylsistyykö lapseni nyt kun ollaan kotona. en silti edes harkinnut sitä, että pitäsin hoitopaikan. tarkoituksena on kuitenkin ulkoilla puistossa päivittäin, käydä avoimessa päiväkodissa tai perhekerhossa tai jotain, että lapsi näkee muitakin lapsia. tuon ikäinen ei tosiaan juurikaan leiki toisten kanssa, joten uskon sen riittävän. ei tuon ikäinen varmasti virikehoitoa kaipaa. ja äidille tekee vain hyvää ulkoilla päivittäin ja keksi esikoiselle niitä virikkeitä.

kannattaisi todellakin harkita tuota että isä pitäsi hoitovapaata, kun ei ole pitkästä ajasta kyse. ihmettelen hiukan ihmisiä, jotka ajattelee vain sitä rahaa. onhan se tylsää jos ei voi hankkia kaikkea haluamaansa, mutta olisi se isälle ja lapselle hienoa aikaa (kokemusta on). sitten kuitenkin ap, olet valmis laittamaan rahaa hoitomaksuun, joka on täysin turha, kun itse olet kotona. sori, jos kuulostaa mustavalkoiselta, mutta halusin vain saada sinut ajattelemaan asiaa.

Vierailija
4/43 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en silti olisi itse halunnut viedä sitä muutamaksi tunniksi viikossa hoitoon itse vauvan kanssa kotona ollessani, jo ihan siksikään että nimenomaan se logistiikka olisi tuntunut ylimääräiseltä. En usko että lapsella olisi ollut mitään sitä vastaan (läheisempi suhde sillä hoitajaan oli kuin esim. isovanhempiinsa, joita ei näy juuri koskaan), mutta en myöskään nähnyt etttä siitä olisi ollut niin isoa hyötyä että olisi rumba kannattanut.

Vierailija
5/43 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun miehellä EI OLE mahdollisuutta jäädä hoitovapaalle, ymmärtäkää jo olkaa kilttejä. Kyse ei ole rahasta.

Ihanalta kyllä kuulostaa 1,5-vuotias joka syö ja pukee itse... :)

ap

Vierailija
6/43 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidon säpinä tarpeellista tuon ikäiselle niin mielestäni ei ole.

Itse ensin jätin 3 vuotiaan 2 päiväksi viikossa 6h per pv tarhaan vauvan synnyttyä. Otin juuri pois sieltä koska esikko on tuonut kotiin KAIKKI taudit nyt syksyllä, vauva oli 2vk ikäsenä ekaa kertaa Lastenklinikalla karsean flunssa takia.

Ei ole sen arvoista todellakaan, ja niinkun joku jo sanoikin, se tarhaan lähtö ja tulo on sinällään jo hirveä hässäkkä. Ja muutenkaan noin pieni ei ihan oikeasti tarvitse mitään kodin ulkopuolista säpinää.

Vierailija
7/43 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko myös miettinyt lapsen kannalta sitäkin, että kun uusi vauva tulee, niin hänestä saattaa hyvinkin tuntua että jäisi ulkopuoliseksi jos "joutuu" hoitoon?

Ja se saattaa pahimmassa tapauksessa vaan stressata lisää sitä vauva- arjen alkuvaihetta..

Itsellä toisen ja kolmannen lapsen ikäero oli 1v2kk. En kyllä miettinyt hetkeäkään veisinkö sen 1v 2kk vanhan hoitoon vauvan synnyttyä tai myöhemmin.

Ja sosiaalinen tapaus on tämäkin! Ei se arki mitään helppoa ole aluksi, mutta kannattaa tosiaan miettiä sitä että kuinka paljon siitä hoitoon viemisestä ja hakemisista ja kaikesta muusta tulee, että onko se vaivan arvoista...

Tuon ikäinen ei vielä kavereita todellakaan kaipaa/tarvitse, kyllä se oma äiti ja isä taitaa olla parhaita kamuja :)

Vierailija
8/43 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis laittanut sitä 1v2kk vanhaa hoitoon. Kirjoitin hieman epäselvästi, antakee anteeksi :)

-38

Vierailija
9/43 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5v on vauva ja ei todellakaan tarvitse muuta kuin kotia ja äidin syliä

ne hoitopaikkojen virikkeet on todella minimaalisia, nyky hoitopaikoissa on paljon lapsia ja vähän hoitajia ne on enempi lasten säilytyspaikkoja

ei siel kukaan ehdi mitään

oma lapseni täyttää pian 4 vuotta ja on edelleen kotona hoidossa ja hyvin viihtyy ja kehittyy, on sosiaalinen ja reipas joka paikassa

itse luen hänelle paljon kirjoja, tehdään puuhatehtäviä, pelataan erilaisia kehittäviä pelejä, askarrellaan., lauletaan ja musisoidaan muutenkin , maalataan, ulkoillaan, käydään teatterissa, muskarissa, jne

eli kyllä varmasti saa enempi virikettä kotona kuin hoiodssa saisi, ja rytmi on oma ei tartte kello kaulassa juosta

ja terveenä on ollut toisin kun hoitoon viedyt kaverinsa

esikoinen oli myös kotohoidossa ja on nyt todella hienosti menestynyt elämäsään, koulusta kirjotii upein arvosanoin ja 4v asti on esiintynyt piano konserteissa, viulukonserteissa yms musiikki produktioissa eli todella reipas ja sanavalmis on vaikka onkin ollut kotona

Vierailija
10/43 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta lto:na vastaisin, että lapseltasi voi kolmesta viikosta mennä iso osa päiväkotiin tottumiseen... tämän jälkeen jos hoitopäivät ovat satunnaisia, se voi myös olla hankalaa lapsen sopeutumisen kannalta.

Itse hoidan 1,5-3-vuotiaita, ja "helpointa" näyttää olevan niillä lapsilla, jotka ovat joka päivä hoidossa. Lapsi tarvitsee ennustettavuutta, jos välillä tullaan hoitoon ja välillä ei, tuntuu kuin aina tauon jälkeen joutuisi totuttelemaan uudestaan. Näin varsinkin hoidon alussa, ja siis omien kokemusteni mukaan.

Päiväkoti voi olla todella hyväksi äidille ja lapselle. Jos äiti saa vähän lepoa, jaksaa hän paremmin esikoisensa kanssa. Olen nähnyt tuttavaperheitä, joissa äiti hoitaa lapset kotona ja hermoilee pienokaisilleen aamusta iltaan. Ei kuulosta kivalta. Toki sama voi olla myös töistä tulevan äidin kanssa... joten nämä asiat olevat tosi yksilöllisiä.

Mutta kun on oikeasti niitä perheitä, joissa lapsi ei piirtele, askartele, laula, kuuntele musiikkia, ulkoile... Päiväkoti ei ole aina se huonoin ratkaisu. Ainakin minun hoidokkini saavat päiväkodissa huomiota, halittelua ja sylittelyä.

Vierailija
11/43 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaaseen on LAKISÄÄTEINEN oikeus.

Mutta kun miehellä EI OLE mahdollisuutta jäädä hoitovapaalle, ymmärtäkää jo olkaa kilttejä. Kyse ei ole rahasta.

Ihanalta kyllä kuulostaa 1,5-vuotias joka syö ja pukee itse... :)

ap

Vierailija
12/43 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kiitoksia näkemyksestäsi, lto. En tullut ajatelleeksi että hoitoon tottutelu saattaa "jäädä kesken", meidän olisi kyllä tarkoitus totutella hoitopaikaan 2 viikon ajan ennen tuota 3 viikon hoitojaksoa.

Tiedän että hoitovapaaseen on lakisääteinen oikeus, mutta jos mieheni ei voi olla töistään poissa 3 viikkoa. Ei millään pahalla mutta ymmärtäkää jo!!!!!! En jaksa vääntää rautalangasta. Ei mies pystynyt isyyslomiakaan pitämään kaikkia, koska PYSTYY OLEMAAN TÖISTÄ POISSA VAIN PIENISSÄ PÄTKISSÄ. Ja toisaalta en nyt myöskään ymmärrä miten isän hoitovapaa tähän liittyy, eiköhän se lapsi pärjää ihan yhtä hyvin 3 viikkoa isovanhempien hoidossa kuin isän hoidossa jos kerran kotona on tarkoitus olla?

Hankalaa, hankalaa tämä päätöksenteko. Onneksi on vielä jonkun verran aikaa miettiä.

ap

Vierailija
13/43 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kai nyt isä sentään on lapselle tärkeämpi ihminen kuin isovanhemmat?

Turhaa on totutella päivähoitoon, jos se heti loppuu.

Ja 1,5-vuotias ei oikeasti saa päivähoidosta vielä yhtikäs mittään. Ota vaikka kotiin hoitaja ennemmin siksi 3 viikoksi.

Vierailija
14/43 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan ei tuon ikäisille ole vielä sellaisia kerhoja, mihin mentäisiin yksin. Mutta tarkistapa, löytyykö teiltä päin perhekerhoja, mihin voisitte mennä kaikki kolme. Esikoinen saisi sosiaalisia kontakteja (kyllä sen ikäinenkin niistä nauttii, vaikkei leikikään kanssa vaan vierellä) mutta kuitenkin pitää koko ajan äidin turvallisesti näköpiirissä.

Ja siis EN ole sitä mieltä, että sosiaaliset kontaktit olisivat tuon ikäiselle tärkeämpiä kuin äidin ja vauvan kanssa kotona olo, itse pitäisin ehdottomasti kotona (pidän kolmivuotiaankin vauvan kanssa kotona, juuri siksi kun en usko, että esim. lasten keskinäiselle suhteelle tekee hyvää tuupata esikoinen tieltä pois päiviksi, enkä itse tahtoisi olla viemässä koko ajan johonkin). Mutta turha on väittää, ettei tuon ikäinen tykkäisi siitä, että näkee muitakin lapsia. Ellei sitten kyseessä ole esim. autistinen lapsi.

Vierailija
15/43 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pöpöt eivät leviä ulkona kuten sisällä.

Meidän esikoinen oli puistotädillä. Se oli just hyvä. Sai tavata muita lapsia ja ulkoilla.

Vierailija
16/43 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan vaan, että palaahan siihen esikoisen hoitoon myös rahaa eli onko se erotus sitten niin merkittävä ylipäätään vaivannäköön nähden?

Vierailija
17/43 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuskin noin lyhyistä päivistä mitään suurempaa haittaakaan on.. :)

Vierailija
18/43 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun lapsi on hoidossa 2x vkossa 3-4 h kerrallaan, niin kyllä sä itsekin tiedät, että se on ihan ok. Saman verran mun esikoinen oli mummolassa hoidossa, kun itse kävin luennoilla. Sitä ei vaan sanottu virikehoidoksi (ehkä äidin virikehoitoa...).

Sinälläänhän tuon ikäinen ei ole ehtinyt mihinkään "tottua" eli turha sitä on käyttää keppihevosena. Tämä on asia, joka sun pitää päättää ihan omassa kotonasi.

Vierailija
19/43 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, en ehkä sanoisi hoitopaikkaa irti ennen kun vauva olisi muutaman kuukauden ikäinen (tai vaikka 3-4 kk). Sitten jo tiedät, miten itse jaksat.

Vierailija
20/43 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitoaika olis kuitenkin noin vähän, eikö olis parempi hommata lapselle joku kerhopaikka tmv.

Tosin ne on monesti tarkoitettu 3v täyttäneille.... Joka kertookin paljon siitä, tarviiko alle 3v sitä virikettä.........

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän