Ärsyttää höpsöjen/höperöjen vanhempieni käytös!
Lapsillani (kaksoset) on kohta syntymäpäivä ja olin syntymäpäiväillaksi sitten kutsunut siskoni perheineen sekä vanhempani käymään ja juhlistamaan lapsiani.
No siskoni on tulossa illalla töistä päästyään ja soitan vanhemmillenikin ja pyydän heitä kylään... (ovat tietoisia juhlista). Nooo, äitini valittaa heti, etteivät he nyt voi illalla tulla. Kun ovat niin vanhoja nii heidän on vaikea nyt illalla mihinkään lähteä ja LISÄKSI kun he haluavat olla kotosalla katsomassa TELEVISIOITA!!!! Eli nyt ilmoittivat että tulevatkin meille jo siinä 16 pintaan ja häippäsevät sitten meiltä sitten jo kun siskoni poikineen vasta pääsee meille tulemaan, että ehtivät kotiin tv:a katsomaan!!!! ARgggghhhh!
He siis tulevat tänne ennen kuin edes itse ehdin tulla kotiin töistä, lapset haen työmatkalla. Ovat täällä sitten kun itse stressailen ruoanlaiton kanssa ja siinä samalla pitäisi sitten vissiin heille tarjota kahvitkin. Vaikka kakkua eivät mukamas halua ollenkaan!!!
Siis että voi ottaa päähän! Olisitko sinä loukkaantunut ko. käytöksestä? Minusta on aika röyhkeää vedota johonkin tv:seen eikä tulla vierailulle silloin kun on pyydetty. Lisäksi sekin loukkaa, että olettavat etten edes LASTENI SYNTYMÄPÄIVILLÄ VIITSISI KAKKUA TARJOTA. Lastenhan takia tietysti nyt kakun teenkin, kyllä nyt sellainen juhliin kuuluu.
Mutta näin siinä käy kun molemmat ovat eläkeläisiä ja pyörivät liikaa vain omissa kotiympyröissään:((((. Eivät muutenkaan käy juuri ikinä missään muualla paitsi kaupassa eivätkä harrasta mitään muuta paitsi tv:n töllöttelyä.
Kommentit (62)
Ehdota tuota vanhemmillesi ettei heiltä ihan kokonaan jää lapsenlapset unholaan. Lapset kasvavat niin äkkiä, jos heihin einyt tutustu niin turha odotella että nuoriso käy mummuja ja pappoja sitten myöhemminkään katsomassa.
Olen huomannut. 1920-luvulla syntyneet olivat monesti jotenkin epäitsekkäämpiä ja perhekeskeisempiä. Halusivat järjestää juhlia ja olla mukana, hoitaa lapsenlapsia ja olla heidän kanssaan. Se oli luonnollista ja elämään kuuluvaa.
1940-1950-lukulaiset on sitä työssäkävijäsukupolvea, joille se oma vapaa-aika on kaikkein tärkeintä. Monesti ollaan jopa tylyjä, jos joku ei sovi kuvioon, se potkaistaan pois.
t.61
Vierailija:
Mikä ihmisissä on vialla? Ei käytöstapoja ja joku telkku tärkeämpi kuin sukulaiset. Ei ihmekään et puhutaan itsekkäistä suurista ikäluokista!
Luulen että olet oikeassa. Isäni tosiaan tuntee, että hän tekee hyvää hakkaamalla vaikkapa halkoja. Minä sen sijaan haluaisin, että hän olisi lasteni kanssa ja vaikkapa itse pääsisin joskus niitä halkoja hakkaamaan:).
Olen ajatellut paljon tuota, että tosiaan JOILLAIN vanhemmilla ihmisillä elämänpiiri kaventuu ehkä liikaakin. Ei kaikilla kuitenkaan. Tunnen myös monia aktiivisia vanhuksia, harrastavat jos jonkinmoista ja pitävät yhteyttä sukulaisiin. Se on erittäi tärkeää jos haluaa pysyä virkeänä! Seniiliys hiipii huomaamatta jos alkaa vain pyöriä niissä omissa piireissään.
ap
Sanoin niistä kyllä, että voin sanoa miehelleni että hän käy niitä katsomassa että miksi eivät toimi.
En nyt enää halua soittaa vanhemmilleni ja ilmoittaa, että eivät voi tulla kun vasta illalla. Tulkoot sitten tänne palloilemaan pihalle kunnes me tulemme kotiin. Aika paljon vaan ottaa päähän ja tiedän että jos soitan niin sitten suutun niin että sanon, että jos eivät tuu illalla niin sitten ei tarvii tulla koskaan ollenkaan!!!
Mutta kai se on just noin, että jos eläkeläisillä on joku meno niin sitten eivät muuta meinaakaan ehtiä tehdä:(((.
Ap
Koska joskus kun olemme vanhemmillani käyneet töideni jälkeen niin äitini on selvästi yrittänyt päästä meistä mahdollisimman nopeasti eroon... En ensin hokannut mistä on kyse, mutta nyt tiedän että aivan varmasti olikin kyse siitä kun äitini ei edes tarjoutunut kahveja keittämään! Taisivat Salkkarit houkutella enemmän kuin lapsenlapset silloinkin...
Alkaa suututtaa yhä enemmän kun asiaa ajattelen!
Ap
ihmeelliset välit vanhempiin, kun pitää olla tuollasta vieraskoreutta.
Silloin kun olimme siellä käymässä niin meitä ei edes päästetty sisälle! Siis me palloilimme ulkona ja odotin että äitini olisi sanonut, että mennään nyt sisälle haukkaamaan vähän jotain. Mutta ilmiselvästi yritti sitten päästä meistä vain eroon kun antoi ymmärtää että ehkä meidän pitäisi jo lähteä:(.
Äitini on erittäin dominoiva persoona enkä menisi siellä keittiöön hääräämään kun hän on paikalla. En missään nimessä varmaankaan. Kyllä äitini on aina päättänyt kaikesta ja mikään vieraiden kestitsijä hän ei ole koskaan ollut:((.
ap
Viime viikolla anoppi jo voivotteli, kun on tuleva viikko niin kauheaa " hupinaa" . Keskiviikkona oli apen lääkäriaika ja lauantaina on naapurit tulossa kahville.
Me ei edes kuvitella, että tulisivat mihinkään juhliin neljän jälkeen. Lapsen ristiäisetkin piti siirtää alkamaan kahdelta, vaikka se vaikeutti pitkämatkalaisten tuloa. Muuten olisi ristiäiset juhlittu ilman toisia isovanhempia.
Tosiaan tuntuu että viime vuosina eivät ole meille koskaan tulleet iltasella. Sekin on aika tylsää, koska olen usein yksin kotona lasten kasnsa iltaisin kun mies on töissä! Olisi kiva saada vähän seuraa. Sen sijaan tunkevat sitten usein juuri iltapäivästä tänne meille, esim. niinä päivinä kun lopetan töissä vähän aikaisemmin. Mutta en siitäkään pidä että heti on vieraita odottamassa oven takana:/.
Mut tosiaan, tänään sit tulevat varmaan meille jo ennen 16:a, siis ennen kuin itsekään olemme kotosalla!!!! Kiva siinä sitten keitellä ruokaa perheelle ja samalla koristella kakkua. Kun se tuppaa vähä olla niinkin, ettei vanhemmistani oikein mitään apuakaan ole. Isä on yleensä jossain ulkohommissa heti, ja äitini voivottelee ja kertoilee vaivoistaan:(((. Plääh!!!
Onneksi sentään siskoni tulee sitten illalla!
ap
Itsekin olen joskus jättänyt puhelimeen vastaamatta, koska katson jotain omaa lempparisarjaa.
Oma äitini katsoo aina " Emmentaalin" , oli kylässä ketä vaan. Appivanhemmilla sama juttu.
Oma isoisäni pitää aina telkkaria päällä, jos tulee jotain urheilua.
Eräissä sukulaistytön ylppärijuhlissa lähes koko miesväki hävisi yllättäen jonnekkin. Pian heidän löydettiin makuuhuoneesta TV:n äärestä, koska sieltä tuli formuloiden lähtö.
Eli, kyllä se telkkari vaan on monille tosi tärkeä. Ymmärrän siis hyvin, että vanhempasi eivät halua tulla edes omien lastenlasten synttäreille, koska tulee joku lempisarja.
en jaksais loukkaantua, vanhoista ihmisistä.
Ja muutenkin ajattelen jotenkin silleen että vanhemmillani on oikeus elää kuin haluavat. Minun ei auta loukkaantua jos he päättävätkin olla vaikka tulematta meille enää koskaa. Minun mielestä he voivat elää just niin kuin heitä lystää.
Meillä isä ei oo vuosiin käynyt meillä. Eikä tulisi mieleenkään loukkaantua, vaikka terve ja virkeä ihminen onkin. Äiti vierailee sen 2-4 kertaa vuodessa. SE on ihan ok. Jos ei kiinnosta niin sitte ei kiinnosta.
Me käymme useammin heitä moikaamassa.
Mutta olivat vanhoja tai eivät niin silti minusta tiettyjä käytöstapoja kuuluu omata. Jos kylään kutsutaan illaksi, niin sitten mennään illalla tai sitten ei mennä ollenkaan. Ei kai ole tarkoitus mennä kenenkään pihaan odottamaan tai mennä kyläilemään vaikka isäntäväki ei ole kotona??? ON outoa mielestäni.
Silti, miten vanhoja he ovat?
En kuitenkaan pitäisi omia vanhempiani nykyaikana nyt niin vanhoina. Äitikin on vasta 67 ja isä 72! Mielestäni käyttäytyvät kuten yli 80-vuotiaat.
ap
Asuvat 60 km:n päässä ja ovat pirteitä eläkeläisiä, mutta jotenkin vierailut ovat kamalan hankalasti järjestettävissä. Ensinnäkin kaikki pitää miettiä vähintään viikkoa etukäteen, ei puhettakaan että voisivat kyläillä parin päivän varoitusajalla, vaikkei heillä mitään menoja olisikaan. Ja vierailun on aina alettava lähes aamusta, illalla ei voi tulla. Jos meillä on ollut vaikka ristiäiset, joihin on kutsuttu klo 15, he ovat seisseet ovella jo klo 12. Ja kerran kun oltiin yhdessä menossa sukujuhliin, olivat olleet juhlapuvuissaan jo 2 h ennen sovittua aikaa valmiina eteisessä odottamassa...
Äitini on ihan tv-addikti, ei käy iltaisin kun pitää nähdä " emmentaali" ja jos käymme siellä, hän suurimman osan aikaa katsoo telkkaria.
Tai meillä pohjanmaalla se on kyllä " emmerraali" . Anoppi on siitäkin hauska, että suurinpiirtein joka toinen viikko kysyy, että katsoitkos kun " emmerraalissa" sattui sitä ja tätä. Sitten taas kerran totean, etten katso kys sarjaa ja siitä huolimatta anoppi kertoo mulle viimeisimmät juonenkäänteet.
Ja kun emmerraali ollaan käsitelty, niin voidaan siirtyä kauniisiin ja rohkeisiin. Sitäkään sarjaa en seuraa, mutta anopin selostus on huvittavaa, kun hän on nimennyt sarjan henkilöt uudestaan: löytyy tietysti ritke, rooke, sephani, eerikki, piänempi eerikki, jne. :D
Munkin appivanhemmat on vähän alle 70-v.
t. 11
Niillä on sentään myös käytöstavat!
Minä kävisin heittämässä mummoilta tv:t pihalle ihan ihmisystävällisyyttäni. Hankkikoot elämän!
tai vaikka vaan soittoaika lääkärille, niin koko päivä on varattu.
Jos vanhempasi ovat jotakuinkin tolpillaan ja terveinä, voisit kysyä, onko tv-ohjelma synttäreitä tärkeämpi. Loukkaantuvat varmaan; kysy kohteliaasti! Tarjoudu nauhoittamaan illan ohjelma! Jotenkin minusta tuntuu että pitäisin kyllä aikataulusta kiinni. Asia olisi eri, jos olisit kotona, mutta kun olet ensin koko päivän töissä ja sitten tosiaan pitää ruokakin laittaa.
Ja se kakku - ei sitä tosiaan vieraita varten tehdä vaan päivänsankareita! Hyvää syntymäpäivää kaksosillesi!