Erikoinen tilanne: viereiselle tontille rakentaa lapsuudenystäväni isä, jonka kanssa ystävä ei ole väleissä
Ihme sattuma koko juttu, koska ollaan satojen kilometrejen päässä kotiseudustani. Eilen tavattiin ensimmäistä kertaa tulevat naapurit (rakennusprojektia siis pukkaa) ja perheen isäksi paljastui lapsuudenystäväni isä, jolla on siis uusi perhe. En ole ihan varma, valkeniko hänelle täysin, kuka minä olen. Kyllä hän katsoi pitkään ja kysyi, mistä olen kotoisin, mutta ei enempää asiasta jutellut. Pyörin koululaisena paljon ystäväni luona, mutta olin tietysti silloin vähän erinäköinen kuin nyt. Kaverini isä jätti perheensä, kun ystäväni ja minä olimme varhaisteini-iässä. Ero oli erittäin riitaisa ja ystäväni ja hänen sisaruksensa eivät ole vuosikausiin suostuneet pitämään yhteyttä isäänsä.
Mitenköhän tässä pitäisi toimia? Pakostakin tulemme tietysti olemaan paljon tekemisissä naapureiden kanssa - heidän kuopuskin on kuulemma samanikäinen kuin meidän esikoinen. Pitäisikö ilmoittaa heti tästä asiasta ystävälle? Haastavuutta tilanteeseen tuo myös se, että ystäväni on meidän keskimmäisen kummi.
Kommentit (3)
Eihän teidän tarvitse sydänystäviksi alkaa. Sitäpaitsi naapurisi ja ystäväsi välit eivät uulu sulle, ei sun siis tarvitse valita puolta tai mitään.
Ei kai mitenkään erityisesti tarvitse toimia. Minä kertoisin asiasta ystävällesi, että ei esimerkiksi tule yllätyksenä kun hän vierailee teidän uudessa kodissa tai rakennuksella.
Sinä et ole syyllinen mihinkään eikä sinun tarvitse mitään peitellä. Jos lapsuudenkaverisi ei tule isänsä kanssa toimeen, niin se on heidän välinen asia. Jos joskus aiot kutsua heidät samoihin juhliin (esim lapsen synttärit), niin kerro heille siitä etukäteen niin saavat keskenään sumplia kumpi tulee jos välit eivät kestä saman katon alla olemista.