illalla itekseen nukkumaan, kuinka onnistuu?
Meidän pitäis jotenkin opettaa nukahtaan yksin tuonne sänkyyn illalla, kuinka se oikeen onnistuu?
Kokeilin eilen illalla laittaa sänkyyn vielä kun oltiin hyvällä tuulella ja kauan sielä sängyssä sitten yksinään kiljuttiinkin ja höpöteltiin. Aluksi kun alkoi pieni itku sain hyvin tutilla rauhoitettua, mutta sitten ku alkoi olla jo tosi väsy niin itku muuttui huudoksi, nostin syliin rauhoittumaan ja laitoin takas udestaan ja uudestaan (niinkun oli neuvolasta annettu ohjeeksi). No huuto muuttui sitten jo karjumiseksi heti kun laskin takaisin sänkyyn ja syliinkään en saanut rauhoittumaan kunnes sitten jo nukahdettiinkin siihen, että se siitä.
Mikä täs nyt meni väärin? En mä onnistunut mitenkään nukuttaan sinne sänkyyn, syliinhän sitä taas nukahdettiin... Ja miten pitäis nyt sitten menetellä? Jos jollain on kokemusta niin otan ilomielin vastaan, neuvolasta kun ei saanut taaskaan mitään apua tähän tilanteeseen...
pocahontas +pojat pian 7kk
Kommentit (4)
Meän tyttö, kohta 4 kk, on jo jonkin aikaa nukahtanut omaan sänkyynsä, aikasemmin siitä ei tullut oikein mitään :) Eli nyt tehään silleen, että viedään neiti omaan sänkyynsä, kun alkaa hieromaan jo silmiään (merkki väsystä), ei vasta silloin, kun on jo yliväsy eikä liian virkeänäkään - tällöin tulee satavarmasti itkua ja huutoa eikä nukkumisesta tule mitään.
Eli viedään omaan sänkyynsä, tuttinsa ja uniriepunsa kera, eikä mene kuin hetki, että tyttö nukahtaa. Mutta jos sattuukin niin, että on viety " liian" aikasin ja virkeänä sänkyyn (alkaa siellä porisemaan ja myöhemmin ehkä itkustamaan seuran tarpeessa), niin otetaan hetkeksi tyttö sängystä pois, olkkarin lattialle vielä vähäksi aikaa touhuamaan. Jonkin aikaa touhuttuaan alkaa väsähtämään, niin sitten uudestaan sinne sänkyyn...
Eli kuten aikaisemmin sanottiin, niin erhe tuli ehkä just tossa syliinnostamisessa, josta heti takasin sänkyyn - olisi varmaan voinut kokeilla antaa muuta virikettä hetkeksi, jotta rauhottuisi ja kokeilla hetken päästä uudestaan viedä omaan sänkyynsä.
Eri vaihtoehtojen/keinojen kokeileminen kannattaa, jotta saa selville sen oman tapansa ja tyylinsä :) Meillä toimii tämä tapa, mutta välttämättähän se ei toimi toisella. Tsemppiä oikein kovasti oman tyylin löytämiseen :)
AJ ja tyär
Tyttö 6 kk on kyllä jo pari kuukautta nukahtanut omaan sänkyynsä hetkessä, joten en osaa tuohon syliin ottamiseen yms. sanoa mitään. Mutta sen olen huomannut, että tyttö nukahtaa älyttömän nopeasti tutin ja unirievun kanssa (n. minuutissa), kun on tarpeeksi väsynyt. Jos on vähänkin virkeä niin nukahtamisessa menee aikaa. Tyttö ei kyllä itke silloinkaan vaan juttelee itsekseen, mutta sillon mieluummin otan vielä pois sängystä lattialle leikkimään hetkeksi. Ihan kelloa katsomalla nykyään tiedän millon uni tulee heti, jaksaa valvoa iltaisin tarkkaan tietyn ajan. Eli suosittelen viemään sänkyyn kun on tarpeeksi väsynyt mutta sillon kun ei vielä itke yliväsymystä.
Ja meillä tyttö nukahtaa parhaiten niin, että puuhastelen lähettyvillä jotain. Eli pistän tytön sänkyynsä ja huoneen pimeäksi, mutta menen pistämään pyykkiä kuivumaan/silittämään pyykkiä/mankeloimaan tvs. että tulee pientä meteliä. Meillä on yläkerrassa siis makkari ja vessa ja kodinhoitohuone joten siinä makkarin lähellä puuhailen. Silloin nukahtaa heti, eli varmasti on turvallinen tunne kun kuulee että äippä hommailee omia juttujaan lähettyvillä. Telkun voi myös pistää päälle hiljaiselle jos makkarissa on, meillä sekin auttoi alussa mutta sitä ei enää tarvita.
Onnea nukkumaan opettelulle!
ton ikäistä sitkeesti " opettaisin" noin että sänkyyn ja jos menee yli niin syliin,ja takas sänkyyn ja syliin...
meillä aikoinaan aika taistelut tuon nyt jo 4,5v pojan kanssa kun olimme kantaneet hänet uneen ekat 6kk,mut sit alko rahkeet loppumaan ja kyllästyttämään koko touhu.päätettiin että omaan sänkyyn silitellään uneen ja ollaan turvallisesti lähellä.ja tuotti tulosta kun aikamme tuota tehtiin, varmaan pari viikkoa.
eli kun kokee olonsa turvattomaksi ja tilanteen uudeksi tottakai protestoi,muttei mun mielestä voi jättää sänkyynkään itkemään.
samalla lailla " opetin" nukkumaan vaunuissa.pitkää pinnaa ja rauhallista otetta vaatii,lapsi ei saisi kokea että vanhempaa hermostuttaa tai pinna meinaa mennä.
sitä en ymmärrä noin muuten että miksi sänkyyn pitäisi itsekseen nukahtaa.niin että on itse eri huoneessa. sen ymmärrän että ollaan lähellä, kuin nukuttamassa.
meillä poika 4,5v on nyt jäänyt huoneeseen itsekseen kun ymmärtää kun hälle sanotaan että isä/äiti tekee vielä hetken hommia/iltatoimia ja tulevat sitten nukkumaan.
minusta on ihan mukavaa tehdä nukkumaan menosta yhteinen rauhallinen hetki,lukea jo vanhemmalle satua,ja olla lähellä kun hän nukahtaa.
nyt vauva 2kk, nukahtaa iltaisin omaan sänkyynsä,kun teen tuota syliin -sänkyyn-syliin-sänkyyn-maitoa vielä vähän -juttua muutamia kertoja. en lähtenyt kantamis linjalle,enkä siihen että nukahtaa tutti-pullo-tissi suussa.vaan silittelen ja teen hänen olonsa turvalliseksi.huutaa joskus joskus ei.
rattaisin nukahtaa helposti, puoliunessa hänet sinne laitan, havahtuu hereille n.40min päästä,ja olen tarjonnut uuden satsin maitoa jonka jälkeen useimmiten tulee ne pitkät 3t unet. kaikkea on kokeiltava,ja systeemit erilaiset eri lapsilla.pitkää pinnaa ja sitkeyttä vaatii vanhemmilta.
molemmat lapset olleet temperamenttisia ja suhteellisen vaativia.mutta niin ovat vanhemmatkin.
Minusta sinä teit virheen siinä kun otit vauvan syliin. Meillä vauva aina nukkahtanut yksin omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen kun ei ole muita vaihtoehtoja edes tarjottu. Jossain vaiheessa vauva olis halunnu tissille 100 kertaa yössä ja silloin oltiin saman asian edessä kuin sinä.
Kun vauva rupes yöllä sängyssään huutamaan niin minä tai mies meni ja antoi tutin suuhun jota vauva ei hyväksynyt vaan alkoi huuta kahta kovempaa. Sitten laitettiin käsi masun päälle ja siinä sitten nuokuttiin niin kauan kun vauva rauhottui. Yleensä siihen meni 5-10minuuttia. Kerran jopa 50 minuuttia. Syliin kokeilin joskus nostaa, mutta se ei auttanut mitään vaan pahensi tilannetta. Vauva oppi äkkiä että ei tässä auta nyt muuta kuin rauhoittua ja jatkaa unia. Voimia ja hermoja se vaatii huudattaa toista, mutta kun itse on siinä vierellä ja vauva tietää että häntä ei ole jätetty yksin, turvallinen käsi päällä niin minusta on ihan ok " huudattaa" vauvaa.
Sitten meillä se tilanne meni tassuttelun ansiosta siihen että jos vauva heräs yöllä niin riittää kun vie tutin suuhun. Ennen vauva heräs 20-30 kertaa yössä ja nyt hän herää tasan kerran ja tökkäsen tutin suuhun niin vauva tyytyväisenä jatkaa unta!
Tärkeintä on että et anna periksi. Minä itse pidin tuntia maksimina, siis että jos ei rauhoitu ennen sitä niin sitten nostan pois ja annan tissiä. Koskaan ei tunti ylittynyt, kerran meni lähelle (50min). Muutamassa illassa huomasi jo suurta edistystä. Kannattaa kokeilla!
Jouhi ja tyttö kohta 7kk