Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki naiset, katsokaa tämä pätkä, ihan oikeasti. Ja varsinkin jos sulla on lapsia.

Vierailija
10.06.2024 |

https://www.mtv.fi/lyhyet/21c354ff1279ae0cf83a/video-otetaanko-raudanpu…

Siis ferritiini arvo 30 ja alle, tarkoittaa sitä, että rautavarasto on täysin tyhjä. Jos sulla on mitattu ferritiini, alle 150 ja on oireita, sulla voi olla raudanpuute, vaikka lääkäri sanoisi että kivasti on viitteissä. Ja helposti voi olla myös folaatin ja b12 puute, ja myös deen puute. Kaikkiin liittyy oireita, varsinkin väsymystä. Jos olet epätavallisen väsynyt, niin mittauta kaikki nuo arvot, ja toki katsovat myös sokerin ettei ole diabetes, mutta sitten jos nuo arvot on kaikki oikeasti hyviä eikä vain viitteissä, niin voi alkaa miettiä, mitä muuta se voisi olla.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt verta luovuttamassa, en mene enää. Miksi tästä ei ole kerrottu että naisilla on pienemmät rautavarastot ja verenluovutus vähentää entisestään.  Minulla on ferritiini 30 ja olen ihan väsyksissä aina.  

Vierailija
2/14 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ferritiini on 12, mutta koska viitteissä, niin ei oireista välitetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt verta luovuttamassa, en mene enää. Miksi tästä ei ole kerrottu että naisilla on pienemmät rautavarastot ja verenluovutus vähentää entisestään.  Minulla on ferritiini 30 ja olen ihan väsyksissä aina.  

Koska ei kiinnosta. Jos tämä olisi pääosin miesten vaiva, niin totta helvetissä tutkittaisiin ja hoidettaisiin.

Naisille vaan sanotaan, että vika on sun korvien välissä, vaikka se on oikeasti jalkovälissä. Jos miehillä valuisi pari kahvipannullista verta vuosittain hukkaan, niin heti oltaisiin voivottelemassa että kauhea asia, että joka vuosi jokainen rautainfuusioon että raukat pärjäävät.

Vierailija
4/14 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei kiinnosta. Jos tämä olisi pääosin miesten vaiva, niin totta helvetissä tutkittaisiin ja hoidettaisiin.

Naisille vaan sanotaan, että vika on sun korvien välissä, vaikka se on oikeasti jalkovälissä. Jos miehillä valuisi pari kahvipannullista verta vuosittain hukkaan, niin heti oltaisiin voivottelemassa että kauhea asia, että joka vuosi jokainen rautainfuusioon että raukat pärjäävät.

Höh, 2 ämpärillistä kuussa oli mulla ja sillä menolla ferritiini 12.

Vierailija
5/14 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ollut ferritiini 8 mutta lääkäreitä ei kiinnosta, tai no suositellaan rauta annosta mutta ei sitten muuta. Olen vuotanut 30 vuotta ainakin litran kuukaudessa verta

Vierailija
6/14 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ferritiini on 12, mutta koska viitteissä, niin ei oireista välitetä.

Mene paremmalle lääkärille. Ei kannata tuhlata elämäänsä sen kanssa, minä olen joutunut olemaan koko elämäni raudanpuutteinen, koska äitini oli aneeminen kun odotti minua, itsellä vielä alkoi kuukautiset 11v, raskaus, synnytys, viikkoja kestänyt jälkivuoto, keskenmeno jossa tuli verta ku häriän kurkusta hirveät määrät, kaksosraskaus, kiireellinen sektio, ja taas jälkivuotoa pitkään, imetykset kaikki, ja edelleen 49v. tulee 14-15 kertaa vuodessa kuukautiset ja vuotokin vaan runsastunut kun vaihdevuodet lähenee. Minä olin jo nuorena ja hoikkana väsynyt, jopa lapsena, ja aina aikuisena kun kävin lääkärissä valittamassa väsymystä, tyrkytettiin mielialalääkkeitä ja sanottiin että voisit vähän laihduttaa. Punaverisolut oli pieniä ja kevyitä, mutta ferritiiniä ei edes mitattu ja sitten joskus kun mitattiin se oli viitteissä. Lääkärit sanoivat punaverisoluarvoista vaan etteivät tiedä mistä johtuu, kohauttelivat olkapäitään. Mun elämä olisi voinut mennä ihan eri tavalla jos mun raudanpuute olisi hoidettu jo lapsena/nuorena.

Vierailija
7/14 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla ollut ferritiini 8 mutta lääkäreitä ei kiinnosta, tai no suositellaan rauta annosta mutta ei sitten muuta. Olen vuotanut 30 vuotta ainakin litran kuukaudessa verta

Voi jumalauta! Miten tällä yhteiskunnalla on varaa pitää naiset raudanpuutteisina? Ja sille uhrataan sitten vielä lapsetkin, ja kuinka helvetin moniin asioihin jo sikiön kehityksessä raudanpuute vaikuttaa, lähtien hampaista (hammaslääkäri kertoi). Ja ihmetellään miksi on niin paljon adhd:tä. 

Vierailija
8/14 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jumalauta! Miten tällä yhteiskunnalla on varaa pitää naiset raudanpuutteisina? Ja sille uhrataan sitten vielä lapsetkin, ja kuinka helvetin moniin asioihin jo sikiön kehityksessä raudanpuute vaikuttaa, lähtien hampaista (hammaslääkäri kertoi). Ja ihmetellään miksi on niin paljon adhd:tä. 

En tiedä, onnneksi sain apua vasta nyt päälle 40 kun lääkäri tutki tarkemmin. todetttin syvä endometrioosi (ja kystia) jonka takia olen vuotanut noin paljon 

Vierailija
9/14 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa maksa normaaliin ateriaruokavalioonne. On halpaakin.

Vierailija
10/14 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onnneksi sain apua vasta nyt päälle 40 kun lääkäri tutki tarkemmin. todetttin syvä endometrioosi (ja kystia) jonka takia olen vuotanut noin paljon 

Jep. Arviolta joka 10. naisella on endometrioosi, varmasti vielä useammilla on kystia ja myomia, mulla on kaikki. Ja endon diagnosointiin menee keskimäärin 8 vuotta. Mulla meni varmasti pidempäänkin, kun vasta sitten kun laitettiin magneettikuvaukseen se nähtiin mitä se on.

Vierailija
11/14 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juu mutta eipä se paljon auta jos vuotaa ne verett ulos joka kuukausi ja vielä runsaasti. Pitäisi tutkia hyvin ne runsaat menkat ja mistä johtuu. Mulle jopa e pillerit lisäsi aikoinaan vuotoa ja vuosin kuukausia. 

Vierailija
12/14 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tsekata b-vitamiini tasot jos raudasta on huolissaan. Sama vatsan toiminta.

Vierailija
13/14 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, se on hyvä ylläpitokeino sitten kun varasto on saatu täyteen. Ennen tiedettiin että naiset tarvitsevat ravitsevia veri- ja sisäelinruokia, sitten se jostain syystä unohdettiin täysin, ja hoetaan vaan ettei saa syödä punaista lihaa, se on epäterveellistä.

Vierailija
14/14 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tsekata b-vitamiini tasot jos raudasta on huolissaan. Sama vatsan toiminta.

Kyllä, folaatti ja b12 laskee myös jos rautakin, liittyvät toisiinsa. Samoin jos on kolesteroli koholla, on todennäköisesti dee arvo liian matala, sekin pitäisi olla ainakin 150, mutta Suomessa niin pelätään, että saisi liikaa deetä. Kukaan suomalainen ei saa liikaa deetä jos ei nyt ihan kourallista pillereitä vedä joka päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi