Lähestymiskielto
Millä perusteella sellanen annetaan.
Sain uhkauksen ex poikaystäväni äidiltä että määrää mulle lähetysmiskiellon jos otan vielä yhetyttä hänen poikaansa kun olin laittanut sille vaan sähköpostia, ihan vaan kuulumisia. No siitä on varmaan 3 vuotta, nyt sitten löysin ehkä ex:n facebookista ja laitoin viestin että tunnetaanko, siinä ei ollut kuvaa. Onko mulla nyt ehkä vaara saada se lähetymiskielto ja merkintä rikosrekisteriin?
Mielestäni en ole tehnyt mitään väärää tai edes ahdistellut ex:ääni, en ymmärrä edes tuota äidin motiivia.
Kommentit (12)
sain vaan viestin hänen äidiltään.
no oli varmaan nyt virhe taas lähestyä. Toivottavasti vielä ei lähestymis kiellosta tule merkintää rikosrekisteriin vaan vasta jos rikon sen kiellon, miten se oikein menee.
että toinen ei vastaa yhteydenottoihisi...
Eikähän se mies nyt herran tähden enää ole "miesystäväsi"!
Mitä tietoja rikosrekisteriin merkitään?
Rikosrekisteriin tulee merkintä, kun henkilö tuomitaan:
- ehdottomaan tai ehdolliseen vankeusrangaistukseen
- ehdollisen vankeusrangaistuksen ohella sakkoon (oheissakkoon), yhdyskuntapalveluun tai valvontaan
- yhdyskuntapalveluun
- nuorisorangaistukseen tai nuorisorangaistuksen sijasta sakkoon
viralta pantavaksi tai
- jätetään syyntakeettomana tuomitsematta.
Muista kuin edellä luetelluista sakkorangaistuksista ja sakon muuntorangaistuksista ei tule merkintää rikosrekisteriin.
Lähde:
http://www.oikeus.fi/oikeusrekisterikeskus/13539.htm
Poliisilla on oma lista lähestymiskiellon saaneista.
Ja jos lähestymiskieltoa rikkoo, tulee sakkoja ja merkintä rikosrekisteriin.
olen tyhmä, myönnän sen, teen ensin ja sitten vasta tajuan. Jos en saa vastausta ex:ltä nyt niin en tietenkään sitten enää "vainoa" häntä.
ja sen hakeminen nyt olisi aika naurettavaa jos hakijalla on näyttää yksi viesti 3 vuoden ajalta. Poliisin sivulla lukee että kiellon rikkomisesta seuraa sakkoja / vankeutta, mutta huolehdi siitä vasta jos jollakin on oikeasti voimassaoleva kielto sua vastaan, ei ennen.
yhteydenottojen määrästä ja laadusta, vain ap:n versio.
Minä sain ja hain lähestymiskieltoa häiritsevien yhteydenottojen perusteella. Me saatiin reilut sata tekstaria ja lisäksi kaikenlaista muuta ilkivaltaa ja häirintää.
Ei näidenkään tekijä tajunnut tehneensä mitään kiellettyä ja hänen käsityksensä määrästä ja laadusta oli suunnilleen sama kuin ap:llä...
ja nyt facebookkiin laitoin viestin tunnetaanko? Mulla ei edes ole enää ex;n puh numeroa tai sähköpostiosoitetta, enkä tiedä missä asuu.
ap
saat kyllä haasteen käräjäoikeuteen tai kutsun poliisikuulusteluun ennen kiellon määräämistä.
Miksi nimität sitten miestä edelleen "miesystäväksesi", jos et edes tiedä, missä hän on?
olen nyt niin järkkyttynyt mokastani ja en kaipaa mitään lähestymiskieltoa kun en ole edes kiinnostunut EX-miesystävästäni muuten kun vaan olis kiva joskus kuulla kuulumisia, siis ihan vaan kaveri mielessä. Mutta koskaan hän ei ole itse sanonut että lopeta ei enää kiinnosta, noloa laittaa äiti asialle.
Tuo ex siis jäi kirjottamatta kun olen niin hermostunut.
ap
vaikka toinen ei vastaa yhteydenottoihisi ja tiedät, että toinen kokee ne häiritsevänä, niin miksi ihmeessä enää otat yhteyttä?