Opettajia paikalla - lastenkodin salassapitovelvollisuus saa aikaan harmaita hiuksia
Olen vasta valmistumassa opettajaksi ja olen ensimmäistä vuotta koko lukuvuotta opettajana. Luokassani on poika, joka asuu lastenkodissa. Hänellä on vahva lääkitys. Ilman lääkitystä hän on ollut erittäin agressiivinen ja vahingoittanut vakavasti toista lasta koulussa. Tämä siis tapahtunut ennen minun tuloani.
Nyt sattui sitten taas erittäin vakava tilanne koulussa, jossa loukkaantui yksi luokan oppilaista tämän kyseisen pojan toimesta. Kun otin yhteyttä lastenkotiin, sain kuulla, että lääkitys on lopetettu! Tätä ei oltu kerrottu minulle vaitiolovelvollisuuten vedoten. Hyvänen aika sentään, mihin joudutaan, jos lapsen kanssa työskentelevät eivät saa tietää näinkin merkityksellisestä asiasta. Onko tosiaan niin, että eivät lastenkodissa saa kertoa opettajalle tällaisista asioista? Olenhan minäkin vaitiolovelvollinen.
Kommentit (41)
Miten auttaa luokkayhteisöä? Vai riittääkö sinulle vain toisen virkamiestahon syyllistäminen?
Ottamatta kantaa muuhun keskusteluun
Näin talonpoikaisjärjellä ajateltuna, tietenkin tuollainen tieto vaikuttaa siihen, miten asioita luokassa järjestää. Istumajärjestys, välitunnille menot, ruokalaan menot, ryhmäjaot ryhmätöitä varten ym. järjestää varmasti vähemmän tulenarkaan järjestykseen, jos oletettavaa on, että jollain on normaalia vaikeampaa.
14 ei kuulosta kovin fiksulta kysellessään itsestäänselvyyksiä.
Nämä asiat jää työpaikalle ja puidqaan siellä ei hyvänen aika täällä tai muilla keskustelupalstoilla!
että ap:lla ei käsittääkseni ole oikeutta tällä tavalla kirjoitella täällä palstalla. Meillä opettajilla on aikasmoinen vaitiolovelvollisuus.
Vierailija:
että ap:lla ei käsittääkseni ole oikeutta tällä tavalla kirjoitella täällä palstalla. Meillä opettajilla on aikasmoinen vaitiolovelvollisuus.
Ap:lle, miten konkreettisesti olisit toiminut toisin jos olisit tiennyt lapsen lääkityksen olevan katkolla?
Koulumaailmassa tapahtuu päivittäin ikäviä asioita, myös niidenkin lasten toimesta joilla ei ole lääkityksiä tai lähiomainen valtio.
On aina hyvä miettiä sitä, että me kaikki olemme tasa-arvoisia ja meillä on kaikilla samat oikeudet. Hae ihmeessä työnohjausta jos tilanne tuntuu vaikealta ja paukut on vähissä.
Puolusta tätä lasta ja koko yhteisöä, hae tukea, mutta älä täällä.
Kiitos!
Taidat olla joku provojen provo ja hämmentäjien kuningas. Sinä et ole kanssani samalla työpaikalla, sillä juttu ei mennyt lähellekään noin kuin sen kirjoitin. Taidat olla lastenkodin henkilökuntaa, kun noin yrität puolustaa heidän vaitiolovelvollisuuttaan.
Pointtini, miksi tänne kirjoitin oli nimenomaan tuo lastenkodin henkilökunnan vaitiolovelvollisuus ja sen tolkuttomuus.
Kertomani tarina on kollegalleni sattunut tapaus useita vuosia sitten. Itse olen ollut opettajana kymmenen vuotta ja törmännyt vastaaviin, mutta vähemmän ikäviin tilanteisiin usein. Tällä kertaa kohdalleni on kuitenkin sattunut erittäin hävytön tapaus lastenkodin puolelta, jota en voi vaitiolovelvollisuuden nimissä tänne kirjoittaa. Olen vain uskomattoman pöyristynyt siitä, että minulle ei ole kerrottu opetustyöni kannalta tärkeitä tietoja oppilaastani.
Mutta eipä tästä sen enempää. En voi muuta sanoa kuin, että vaitiolovelvollisuuden kanssa mennään todellakin liian pitkälle. Sen varjolla vaarannetaan jopa ihmishenkiä.
ap
Opettajana on pakko kommentoida kysymyksiäsi. Itse et varmasti ole opettaja, koska et ymmärrä, miten vastaavassa tilanteessa asioita olisi hoidettu toisin.
On paljon tilanteita, joissa oppilaat ovat päivän aikana yksin ilman välitöntä valvontaa. Jos jonkun oppilaan tilanne olisi räjähdysaltis, järjestettäisiin erilaisia asioita tietenkin tilanne huomioon ottaen. Kuten joku jo mainitsikin ryhmäjaot ym. vaikuttavat moneen asiaan. Opettaja voi joutua poistumaan ruokalasta tai luokasta jostain syystä, mutta tuollaisessa tilanteessa pyytäisi ehkä apulaisia mukaansa tms. jotta ei jättäisi räjähdettä yksinään.
Kyllä opettajan on saatava tietää tuollaisista asioista, koska todellakin tilanteita voi järjestää toisella tavalla tai ainakin olla itse valppaampana.
Ei yksilön tasa-arvoisuutta tai oikeuksia voi viedä eteenpäin toisten kustannuksella. Onko muka tuollaisen lapsen etu, ettei hänen kanssaan toimivat aikuiset ole ajan tasalla hänen asioistaan? Höpö höpö!
Voisi kuvitella, että lastenkodin henkilökunnan kanssa yhteistyö sujuisi erityisen hyvin, kun he tekevät kasvatustyötä myös työkseen, mutta tilanne on päinvastaista. Olen ap:n kanssa niin samoilla linjoilla tuosta, että opettajan kuuluu saada tietää asioita, jotka vaikuttavat koko opetusryhmään, saati opettajaan itseensä.
On toki jälkeenpäin hyvä arvioida, että tilanne olisi saatettu estää, mutta käytännössä olisiko? Te opettajat tiedätte omat resurssinne, olisi toki hienoa jos voisi harvase päivä pistää pakka uusiksi kun jollain lapella on räjähdysherkkä päivä. Onko se realistista, isoissa ryhmissä tai edes pienemmissä?
Niitä pahoja päiviä kun sattuu lapsille ihan ilman neurologisia ongelmiakin ja lastensuojelulapsistatusta ja ilman ennakkovaroitusta.
Toki on selvää, että opettajien ja huoltajien olla avoimia, siitähän lähdetään se on yhteistyön peruste.
Ikävä tapaus ja yhteistyön tiivistämistä on hyvä rehtorin avulla nyt varmasti peräänkuuluttaa.
Ja ap, oli miten oli, joko olet luulemani henkilö tai sitten tämä 2. versio, olen isossa koulussa työssä ja valitettavasti ikäviä tilanteita sattuu viikottain ainakin meidän koulussa ja jokainen tekee parhaansa sen tiedon varassa mikä kenelläkin on.
Mutta itse asiaan. Olen itse törmännyt ihan samankaltaisiin tilanteisiin. On aivan käsittämätöntä, miten nuo salassapitoasiat voivat olla noin kummallisia. Mulla on ollut myös niin käsittämättömiä tilanteita, ettei kukaan usko niitä todeksi. Ei tietenkään ole lastenkodin henkilökunnan vika, että eivät voi kertoa kaikkea, mutta systeemi on jokatapaukessa pielessä.
Se että ikäviä tilanteita sattuu ilman ennakkovaroituksiakin ei ole syy, miksi pitäisi tietentahtoen jättää opettaja selviämään räjähdysherkän tilanteen kanssa illman lisätietoja. Kyllähän nyt hyvänen aika pyritään välttämään ikäviä tilanteita, jos se vain on mahdollista.
Sinun logiikallasi vaarallisesta vankikarkuristakaan ei pitäisi varoittaa ihmisiä, koska se loukkaisi vangin yksityisyyttä.
Olet ihan sata varmasti terveydenhoitaja, eikö niin?
mikään ei ole turhempi luulo kuin se, että on lapsen paras, jos koulun aikuinen saa itse muodostaa käsityksensä hänen ongelmistaan -eivät ne ongelmat mihinkään katoa.
Vielä om asiansa on se, ettei opettajana aina pysty suojelemaan luokan muita lapsia väkivaltaiselta yksilöltä, ei, vaikka suuntaisi tähän jakamattoman huomionsa.
mutta käytäntö on opettanut olemaan nöyrä ja armollinen myös tilanteisiin joihin ei voi vaikuttaa. Olisin halunnut ap:lta kysyä, harmittaako häntä enemmän se, että olisi voinut estää tilanteen vai se ettei häntä oltu infottu lapsen lääkkeen lopetuksesta?
Ja ennen kaikkea olisiko tilanne voitu estää resurssien puitteissa? Ollaan rehellisiä kuitenkin.
Meidän koulun terveydenhoitaja ei suostunut kertomaan luokkani oppilaiden tarttuvista taudeista, kuten hepatiitista tai HIV:stä.
alalla kuitenkin ollut... Vieläkin mua vaivaa -98 tapahtunut tapaus,uutisoitiin silloin ihan lehdissäkin.. Lapsi teki itsemurhan hyppäämällä kolmannen kerroksen luokan ikkunasta... Kellekkään ei oltu kerrottu lapsen olevan vaikeasti masentunut ja itsemurha-altis,eikä siitä myöskään että kaksi viikkoa aiemmin bio-äiti oli tehnyt itsemurhan... Lääkitystäkään ei oltu saatu kohdilleen... Ja siellä tyttö istui tavallisessa luokassa tavallisesti,vaikkei hänen tilanteensa ollut tavallinen... Tiedettiin ainoastaan,että hän on huostaan otettu 11v tyttö...
Ja se et oisko mitään voitu tehdä estääkseen tän tapahtumasta niin vaikea sanoa... Mutta ehkä häntä ei olisi jätetty ainakaan ihan yksin ainakaan... mun mielestä hänen paikkansa ei sillä hetkellä edes ollut koululuokassa...
Kaikki vetoavat salassapitovelvollisuuuteensa ja itse avun kohde unohdetaan. Myös varhainen puuttuminen jää pois juuri tästä johtuen.
Ihanko tosissasi kysyt? Eikö ole päivän selvää, että opettaja kiinnittää eriytistä huomiota lapseen, jolla kerrotaan olevan mahdollisesti lähitulevaisuudessa vaikeaa?