Linnunsiemenet ovat loppu. Mitä voisin antaa linnuille ruoaksi? Saako kaurahiutaleita antaa?
Leivässä on kuulemma liikaa suolaa.
Siellä on niin hirveä pakkanen, että kuolevat elleivät saa ruokaa ja kauppaan en pääse :-(
Kommentit (48)
Metsästä voi käydä keräämässä marjoja ja tarjota niitä. Ei maksa mitään.
Ikivanha ketju ,mutta kyllä kaurahiutaleita saa linnuille antaa ,mutta ei vettyneitä. Birdlife kertoo myös näin. Siis kuivia hiutaleita EI märkiä vettyneitä.
Tuo on hyvä tietää että kaurahiutaleita saa antaa. Jos ei muuta ole tarjolla siihen hetkeen. Minusta on ihana katsoa kun linnut ruokailevat lintulaudalla. Oravakin tulee välillä sinne.
No me on kyllä ruokittu variksia leivällä. Kesäisin todennäköisesti sama varis käy joka aamu tepastelemassa pihallamme ja kun heitämme sille leivänsiivuja, se tarkkailee metsän reunasta hyvin huolellisesti. Ja sitten kun olemme kauempana, se hiiviskelee siinä ja lopulta käy hakemassa leivät ja lähtee viemään niitä ilmeisesti pesäänsä, jossa saattaa olla poikaset, koska jonkun ajan päästä ilmestyy niitä pieniä variksiakin. Varis on hauskan näköinen kun se ottaa leivänpalan nokkaansa, vie sen toisen palasen päälle ja ottaa sitten molemmat palat yhtä aikaa. Joskus se yrittää viedä kolmekin kerralla, mutta ei enää onnistu. On palattava hakemaan uudestaan.
Toisinaan kyllä harakat ehtii apajille ennen sitä. Kyllä meillä niillekin leipää riittää.
Puluja tekee mieli tietysti ruokkia, ja kyllä niille pähkinät ja auringonkukan siemenet kelpaa mainiosti, mutta ongelma on siinä, että kun kahta pulua ruokit, kohta niitä on siinä kaksikymmentä eikä sekään vielä riitä. Ne on varsinaisia laumasieluja. Eihän niistä sinänsä mitään haittaa ole, nehän tuntuu kesyyntyvänkin helposti, mutta kohta on kaikki paikat pulunkakassa. Meillä piti ostaa katon pesu, kun ne piti majaa siellä harjalla, tietysti koska sieltä oli helppo tarkkailla pihaa. Samoin kuisti ja sen kaiteet piti pestä melkein joka päivä.
On nyt tässä yritetty niitä vieroittaa, kesän ne olikin poissa jossain, kun ei vaan heitetty niille siemeniä eikä pähkinöitä eikä mitään (nehän nokkii maasta).
Mutta kun nyt aloitettiin tinttien ja varpusten ruokinta, niin kappas vaan, nehän ilmestyi taas. Pikkulinnut kun nokkiessaan pudottelee ruokaa maahan, niin pulut hyörii siellä puun alla pyydystelemässä putoavia herkkuja. Eikös niiden pitäisi talveksi mennä jo etelämmäs, mutta ei, tuossa ne taas vaan seilaa.
Että toisaalta ja toisaalta... Onhan ne niin söpöjä ja tosiaan kuin kesyjä. Mutta se kakan määrä.
Voiko jossain ranskanleivässä olla tosiaan niin paljon suolaa, että se haittaisi variksia ja harakoita, jotka syö melkein mitä vaan? Nehän vaanii kaupungeissa grillien ja nakkareiden ympärillä ja varmasti löytävät mieleistään safkaa juuri sieltä.
Ja oravahan se siellä lintujen ruokintapaikalla on myös yksi jokapäiväinen vieras. Leipäpaloja sekin vie saaliikseen, olen nähnyt monet kerrat. Sillekin taitaa aika monenlainen sapuska kelvata. Kerran vein sinne kasvispihvejä, jotka ei meille sitten kelvanneetkaan, olivat oudon makuisia. Eipä mennyt kuin hetki, niin jo ilmestyi kaksi jänistä sinne puun alle loikkimaan.
Maalla on ihanaa asua juuri tämän takia.
Minäkin mietin noita chian-siemeniä, että saako antaa. Niitä kun on jostain syystä kotona monta purkillista ilman mitään käyttöä. Vaikea löytää tietoa!
Kysyit pähkinöistä . Voihan niitä murskata muruiksi.
kun alkaa syöttämään talvella niin se on syötettävä kauden loppuun.
linnut jäävät siihen ruokintapaikkasi lähelle.
Eli älä aloita syöttämistä lainkaan jos et voi tehdä sutä sinne kevääseen saakka kun lumet sulaa.
itse ruokin viime talven. Ostin isoja säkkejä linnunruokaa.
Tänä talvena en alkanut . Saa nyt joku muu välillä.
Toivottavasti löytävät talviruokintapaikoille.
Murskaa ne pähkinät. Mä laitan pussiin ja kopsuttelen kaulimella pienemmiksi.
Aika lailla monenlaista tarjottavaa voi antaa linnuille. Olen marjojakin pakkasesta joskus vienyt, kun oli kovilla pakkasilla surkea mustarastas paikalla, en enää muuta keksinyt ennen seuraavan päivän kauppareissua. Mutta kokosrasvaa+erilaiset siemenet on yksi vaihtoehto, tai munkkirasva, sulattaa sen ja sekoittaa sekaan hiutaleita, siemeniä, murskattuja pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä silppuna... Jos löydän vanhentuneita pähkinöitä (härskiintyvät helposti eikä niitä viitsi ihminen enää syödä) niin annan linnuille. Pieniä määriä vanhentuneita keksejä, muroja jne.
Jauhelihaakin taisin joskus viedä, kun ennen vkp-päivää haisi jo pahalle. Kelpasi variksille, harakoille, närhille ja muillekin varmaan. Kissanruokanappuloita, kun eivät kelvanneet kissalle.
Suolaisia tai muuten epämääräisiä tarjoomuksia olen noille linnuille tosiaan antanut vain satunnaisesti, pääasiassa siemeniä, jyviä, pähkinöitä jostain Hankkijalta isoissa säkeissä. Talipalloja, muistin ostaa sellaisen häkin, johon voi laittaa useamman pallon kerrallaan.
Meillä, keskellä metsää, lintulaudalla käu tietenkin tiaisia ja muita pikkulintuja, mustarastas saattaa jonkun talven sinnitellä, tikkoja, variksia, harakoita, närhiä. Korpit eivät tule pihaan syömään koskaan. Fasaaneja meilläpäin ei ole, pari kertaa olen nähnyt teeren. Rusakot käy syömässä lintulaudan alta.
Niin, turpoaako chian siemenet samalla tavalla linnussa? Onko nestettä vatsoissa niillä? Niillä on se kivipiirakin, syövät pientä hiekanjyvää tarpeeseen, täysin erilainen elimistö kuin ihmisellä, joten miten mahtaa olla?
Tämähän on hyvä ketju. Mistä te saatte hiekkaa talvella?
Oletteko vieneet eläimille ruokaa?
Luomukaalia ja omenoita jäniksille ja peuroille, siemeniä ja rasvaa linnuille?
Kiinteä paskapökäle, semmonen ummetuspaskakivimöhkö
Isoille linnuille koiranmakkaraa, kissanruokaa ja ruuantähteet kelpaa(varis, harakka )
Harakat ja varikset, kissan/koiran ruokaa ja ruuan tähteitä, mitä itsekin syönyt, EI SUOLAISIA.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on hyvä ketju. Mistä te saatte hiekkaa talvella?
EIKÖ eläinkaupasta saa puhdasta hiekkaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika lailla monenlaista tarjottavaa voi antaa linnuille. Olen marjojakin pakkasesta joskus vienyt, kun oli kovilla pakkasilla surkea mustarastas paikalla, en enää muuta keksinyt ennen seuraavan päivän kauppareissua. Mutta kokosrasvaa+erilaiset siemenet on yksi vaihtoehto, tai munkkirasva, sulattaa sen ja sekoittaa sekaan hiutaleita, siemeniä, murskattuja pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä silppuna... Jos löydän vanhentuneita pähkinöitä (härskiintyvät helposti eikä niitä viitsi ihminen enää syödä) niin annan linnuille. Pieniä määriä vanhentuneita keksejä, muroja jne.
Jauhelihaakin taisin joskus viedä, kun ennen vkp-päivää haisi jo pahalle. Kelpasi variksille, harakoille, närhille ja muillekin varmaan. Kissanruokanappuloita, kun eivät kelvanneet kissalle.
Suolaisia tai muuten epämääräisiä tarjoomuksia olen noille linnuille tosiaan antanut vain satunnaisesti, pääasiassa siemeniä, jyviä, pähkinöitä jostain Hankkijalta isoissa
Kissanruokanappulat kuivana ? Liota vedessä ne, kyllä kelpaa harakoille ja variksille.
Mun mielestä joissakin linnuille tarkoitetuissa siemenseoksissa on myös vähän chian siemeniä.