Kaipaan tukea päätökselleni!
Kuopus on tällä hetkellä 2,5 vuotias ja tuleva nuorimminen syntyy joulukuussa. Nyt pitäisi irtisanoa tulevan isosiskon hoitopaikka, mutta jotenkin tuntuu vaikealta. 2,5 vuotias on ollut nyt reilun vuoden päivikodissa, kylläkin kahdessa eri päiväkodissa: ensin kunnallisessa ja nyt yksityisessä sillä menetimme kunnan paikan, kun olin kesän hoitovapaalla (halusin koululaisten kanssa viettää kesän kotona ja työnantaja oli asian suhteen suopea, toisin kuin nuorimman hoitopaikan johtaja eli hoitopakkaa emme saaneet takaisin). Nyt olen menettänyt uskoni kunnan hoitojärjestelmään, enkä millään haluaisin luopua nykyisestä tarhapaikasta, mihin olemme enemmän kuin tyytyväisiä. Mutta, kun järki ja tunteet sanovat, että alle kolmivuotias ei tarvitse tarhapaikkaa ja haluan hänen jäävän kotiin kun perheeseen tulee uusi vauva. Aikoinaan jonotimme 1,5 vuotta omalta alueelta hoitopaikkaa isommille lapsillemme, kun muutimme asuinaluetta. Ja nyt tuli tämä tipahtaminen 3 kk hoitovaapaan aikana taas ulos oman alueen kunnallisesta hoitopaikasta. Pelkään, että kun taas sanomme paikan irti, emme enää pääse " hyvään" hoitopaikkaan, kun sen aika on vaan lapsemme lykätään minne sattuu ympäri kaupunkia. Olen ristiriitaisten tunteiden vallassa. Toisaalta, kun olen reilun vuoden vähintään taas tässä välissä kotona, voi hoitopaikkatilanne olla hyväkin ja saamme mieleisen paikan lapsillemme, mutta silti, jos... Monet pitävät hyvinkin pieniä päiväkodissa, vaikka vauva ja äiti ovat kotona, enkä enää sinänsä kummastele tätä lainkaan, kun hoitopaikat ovat niin kiven alla. Itse en haluaisi tästä syystä hoitosuhdetta pitää yllä, mutta toisina päivinä tuntuu, että se on lähes pakko. Auttakaa, puhukaa minulle järkeä :)
Kommentit (44)
Yksityisellä puolella ei hoitomaksut mene ihan samalla tavalla kuin kunnallisella puolella. Täysipäiväinen, jatkuva hoito maksaa suurinpiirtein saman kuin kunnallisella puolella, " puolikuukausihoito" vain noin 15 ¿ vähemmän, ainakin täydellä maksulla olevilla. Eli vaikka lapsi olisi hoidossa 10 päivää kuussa, on maksu noin 185 ¿. Ts. kunta ei tue yksityiselle puolelle osa-aikahoitoa yhtälailla kuin täyttä hoitoaikaa.
Kesäisin on tosiaan eri käytäntöjä eri kaupungeilla ja kunnilla. Usein heinäkuu on maksuton kuukaisi, jos lapsi ei ole yhtään päivää hoidossa. kesä- ja elokuu voivat mennä puolella maksulla, mikäli lapsi ei ole yhtään päivää hoidossa.
Heinäkuussa moni päiväkoti on kiinni. Joku päiväkoti päivystää ja sinne sijoitetaan kaikki heinäkuussa hoitoa tarvitsevat (ja " tarvitsevat" ) lapset. Henkilökunta on kerätty eri päiväkodeista. Keslälä pyörivät myös vuosilomat, joten on selvää, että vanhempia kannustetaan pitämään lapsiaan kotona kesällä. Ja eiköhän suurin osa vanhemmista haluakin viettää lomansa yhdessä lastensa kanssa ja halua tarjota lapsilleen lomaa päiväkodista.
ap:n päätöstä ottaa lapsi päiväkodista, kun vauva syntyy. Uskon, että vauva ja taapero tottuvat toistensa läsnäoloon paremmin, kun he saavat kokea keskenään tavallista arkea ilman, että toinen viedään pois pitkiksi ajoiksi. Tuttavaperheessäni tehtiin hiljattain päinvastainen päätös, ja nyt heillä on elämä aika risaista. Isompi on saanut hurjan uhman päälle, eikä tule toimeen vauvan kanssa saati ymmärrä sitä, että äidin on vietettävä aikaa vauvankin kanssa. Uskonkin niin, että sisarussuhteelle tekee todella hyvää se, että he saavat heti alussa totutella toisiinsa rauhassa. Varmaankin lapsille saa paikan sieltä hyvästä tarhasta, kunhan vain hakee paikkaa ajoissa.
Ja tähän virikekeskusteluun vielä: Jos 2-3-vuotiaille ei riitä kodin ja lähiympäristön virikkeet, niin kyllä ovat asiat huonosti! Jos noin pienen opettaa siihen, että koko ajan on jotain actionia menossa, niin millaista heidän kanssaan on sitten, kun he vähän kasvavat. Voin kuvitella, että mikään ei enää riitä.
saanut esim. kesältä anteeksi hoitomaksut kun lapsi on poissa koko kuukauden (koulujen loma-aikana), siis vaikka koko kesä ilmaiseksi... Samoin nyt kun kouluilla oli viikon syysloma sai tuon viikon hoitomaksut anteeksi jos piti lapsen koko viikon kotona...
Ja tämä juuri siksi, että hoitajatkin haluavat näinä aikoina pitää lomiaan...