Koululaiset-palstalta kopsattua, olen erittäin järkyttynyt:/// 11v ja 13v lapset saavat ulkoilla yömyöhään!
Meillä lapset 2kk , 2v , 5v , 11v & 13v .
2 kuukauden ikäiset pikkuneidit ovat ulkona vain kanssani , ei ogelmia .
2 vuotias myös minun kanssani , välillä isompien sisarusten , ei ole mitään kotiintulo aikaa mutta nukkumassa 20.30 .
5 vuotias : kotiintuloaika : 19.30 , nukkumaan , 20.30 . Myöhästymisiä ei ole ollut , joten ei ole rangaistuksia mietitty .
11 vuotias : arkisin : 21.00 kotona , viikonloppu : 01.00
13 vuotias : arkisin :22.00 kotona , viikonloppu : 01.30
Mutta vanhimmat ( 11v & 13v ) tulevat samoihin aikoihin , arkisin n . 21.30 ( ? ) ja vkloppuna : 00.30 - 02.30 , koska molemmat todella tunnollisia ja luotettavia , ja ovat aika lähellä myöhään, lähes kaikki tällä ovat noin myöhään ulkona , joten en pidä sitä " erikoisena " . Mutta , kännykät ovat kolmella vanhimmalla lapsella . Ja 2 v menee nukkumaan " myöhään " koska muuten heräsi aikaisin ja herättäsi koko talon ennen kuutta !
Kommentit (43)
Minä sain olla jo 12vuotiaana ulkona puolille öin. Leikittiin kirkonrottaa pihassa tai potkittiin koulun kentällä palloa.. Tavattiin poikia ja " leikittiin" . 13v. seurustelin jo joten olin paljon myös öitä poissa kotoa. Koskaan ei mitään ole sattunut. Olin luottamuksen arvoinen ja vanhempien kanssa avoimet välit. Tiesivät mitä tein ja heille kaiken kerroinkin!
meillä 11 vuotias on 5-luokalla.
meiän 11 -ja 13 vuotiailla on viikolla kotiintulo klo 19 ja viikonloppuna klo 20. ei niitten tosiaankaan tarvii yömyöhään olla pihalla!
Ja oma 11v on arkisin kotona viim klo 19 (joskus 20 jos läksyt on tehty ja on koiraa ulkoiluttamassa kavereitten kanssa), vkl ehdottomasti viimeistään klo 20.
Ja ei, emme edes asu isommassa taajamassa. Mutta siltikään tuon ikäisten paikka ei ole hillua viikonloppuöisin kaduilla.
varmasti vitsi? ei kai kukaan vanhempi voi oikeesti olla noin tauno että antaa tuon ikästen lasten olla noin myöhään ulkona? tai no mistä sitä tietää jos ei järki kulta ole kotona.
Meidän 13-vuotiaan kotiintuloaika on yhdeksältä, oli sitten arki tai viikonloppu. Erikoistapaus ollut muutaman kerran sovittu tulo klo 23 kotiin.
Järkyttynyt sinunkin kommentistasi! ei tod ole 13v LAPSEN asia eikä paikka olla ulkona yöllä!! saatika öitä poissa seurustelun vuoksi:O
No, täytyy kai vain yrittää niellä se että jotkut vanhemmat ovat oikeastikin välinpitämättömiä eivätkä välitä/jaksa kasvattaa lapsiaan.
Vai muka " niin luotettava ja kaiken vanhemmille kertova" , pah, murrosikäinen lapsi kyseessä.
Ap
Meillä on koulupäivinä iltapalakin jo klo 19.30 ja silloin on todellakin 12-vuotiaammekin oltava kotona. Koulun jälkeen on hyvää aikaa olla kavereiden kanssa, eikä näin talven tullen kun on jo pimeää tarvitse ulkona haahuilla enää kenenkään. Kesällä kun on lomaa, voi olla vähän myöhempään, mutta tuollaiset kotiintuloajat kuin ap mainitsi ovat jo laiminlyöntiä.
Miettikää nyt: 5-vuotiaalla kotiintuloaika 19.30, myöhästymisiä ei ole tullut..:D
Älkää pitäkö lapsia isompina kuin ovatkaan. 13-vuotias on vielä täysin kehittymätön seurusteluun. Sen ikäisen kuuluu vielä viettää illat kotona oman perheen kanssa.
Huolehtiikohan tuo kyseinen 5v itse itsestään koko päivän, siltä vähän vaikuttaa:(
Niin ja koska 5-vuotiaallakin on jo kännykkä, niin ilmeisesti huolehtii menemisistään itse koko päivän...Järkyttävää!
Meidän 5-vuotias ei edes ulkoile yksin vielä, vaan vanhempien ja isompien sisarusten kanssa omalla pihalla.
meidän 13v saa olla arkisin max 21 asti ja viikonloppuisin 22. Ei joka päivä ole missään
Pojalla on kunnon kaveripiiri ja KAIKKI ovat kotona viimeistään 19.30 arki-iltoina. Viikonloppuisin melkeinpä sama aika, koska eivät ole ulkona noin pitkään enkä anna kavereiden meilläkään istua yömyöhään sillä talossa asuu myös nuorempia sisaruksia, jotka saatava nukkumaan. Joskus yökyläilevät toistensa kotona.
Mutta voi huh huh, jos jollakin oikeasti noin väljä ote kasvatukseen :(
Mä olin joskus 13,5v ensi kertaa kattomassa jotain bändiä paikallisessa urheilutalolla 70-luvulla ja mulla oli kotiintuloaika 12.00-01.00!!! Ja se oli ihan yleinen aika silloin ja siellä oli paljon mun ikäísiä liikkeellä, jopa nuorempia!
Mihin ihmeen pumpuliin te lapsenne kasvatatte, ette päästä narusta irti vasta kun ovat 20 ja jotain!!!
mutta on maailman menokin aivan eri luokkaa kuin " silloin ennen" . On rikollisia, pedofiileja, narkkareita ja kaiken maailman sekopäitä viikonloppuisin liikkeellä. En mistään hinnasta antaisi omien ala-asteikäisteni olla ulkona viikonloppuisin edes klo 21 jälkeen! Kotona saavat kyllä valvoa sitten viikonloppuisin vähän myöhemmin.
tuo 12-01 kotiintuloaika ok, jos esim. teinidiskoja tms. mutta ihan joka viikonloppu? eikö vähän liikaa hippoja sen ikäsellä.
Mutta täällä maalla ei paljonkaan ja ei pikkukaupungeissakaan!
Ja oli silloinkin omat vaaransa!
viikonloppuisin saa olla klo22 ulkona,mutta useimmiten tulee aikaisemmin kotiin.
lapset hilluu yötkin pihalla, todella vastuutonta!!