Missä ajassa pitäisi oppia uusi työ?
Aloitin maanantaina uudessa työssä enkä vielä kykene selviytymään siitä itsenäisesti. Tämä vanha työntekijä, joka kohta lopettaa ja minä tulen tilalle, on minua nyt alkuun auttanut. Pystyn ehkä puolet tekemään töistäni nyt, ei todellakaan kaikkia sen 8 tunnin aikana mitä töissä olen.
Minulla on kyllä alan koulutus ja aiemmin olen joskus tehnyt vastaavaa työtä (mutta eri ohjelmat, eri ihmiset, eri rutiinit, eri säännöt...).
Tämä perehdyttäjä lopettaa nyt kuun vaihteessa ja jännittää ihan simona. Olettaakohan pomo, että hoidan heti työn kuten edeltäjäni?
Kommentit (5)
riippuu työstä, mutta musta pari ensimmäistä kuukautta menee perehtymiseen. Toki voi olla, että joudut ensi kuun alusta toimimaan itsenäisesti, mutta kysy jos et jotain tiedä. Mulle tuli uusi pomo, ja hän (kokenut naisihminen) vetosi, että perehtyminen vie 2-4kk eikä hän voi alussa tietää kaikkea, ja sen hän pystyi sanomaan monen kymmenen vuoden työkokemuksella ja varmuudella. Eli relax!
Se vaikuttaa perehdytystarpeeseen. Mutta ei liene yhtään sellaista tehtävää olemassa, jonka oppisi kunnolla parissa päivässä.
että ensimmäiset 6 kk opetellaan ilolla, seuraavat 12 kk tehdään ilolla ja sitä seuraavat 6 kk mietitäänkin taas että mitäs uutta seuraavaksi haluaisi tehdä....
Monet perusduunit oppii aika nopeasti ja vain erikoistapauksissa tarvii neuvoa. Sitten taas on töitä, joissa on kuukausia täysin hyödytön ja kestää vuosia ennen kuin on todellinen osaaja. Tietysti työkokemus lyhentää tuota opetteluaikaa.
perehdytys vaihtelee aikaisemman työkokemuksen mukaan, se voi olla esim. 3 viikkoa tai kolme päivää, mutta tosiasiassa asioiden oppimiseen siten, että hanskaa ne hankalatkin tilanteet, menee kaksi vuotta. Senkin jälkeen kysytään neuvoa ja apua oudoissa ja vaikeissa tilanteissa.