SH:n keskipalkka lehden mukaan 2500 euroa
Olen pätevä aineenopettaja ja minun palkkani on pikkuisen päälle 2300 euroa. Olen yliopistokoulutuksen saanut ja teen päivittäin töitä myös ongelmanuorten (kotiongelmaiset, päihdeongelmaiset, masentuneet, sosiaaliset ongelmat, oppimisvaikeudet, väkivaltaisuus jne.) Olen vastuussa kaikista luokassani olevista nuorista ja heidän oppimisestaan. Eriytän, kuuntelen, huollan, ja tietysti opetan, olen yhteydessä koteihin ja asiantuntijoihin, mm. sosiaalihuolto... Laskennallisesti teen 40 tunnin työviikkoa yhtä paljon kuin muidenkin alojen työntekijät. Minusta sairaanhoitajat ansaitsevat palkankorotuksen, mutta Tehy on ehdottomasti mennyt liian pitkälle vaatimuksissaan! Minusta kaikille naisvaltaisille aloille pitäisi sitten antaa saman verran korotusta ja siitähän seuraisi vaan hintojen nousua...
yks ope
Kommentit (46)
totta kai koulutuksenkin pitäisi vaikuttaa jotain. Jos ihan suoraan sanotaan, niin en usko, että keskivertosairaanhoitaja olisi suoriutunut minun opinnoistani teknillisessä korkeakoulussa saati työstäni ohjelmistosuunnittelun parissa. Työni on älyllisesti erittäin vaativaa ja epäilen, että vain hyvin pienellä osalla ihmisistä on sen vaatima kapasiteetti. Tiedän, että tämä kuulostaa kamalalta (tätä ei saisi ääneen sanoa). Nyt anonyyminä nettipalstalla uskallan asiasta mainita.
Toisaalta olisin itse kyllä suoriutunut hyvin helposti sairaanhoitajan 3,5v koulutuksesta ja pärjäisin kyllä myös siinä työssä. Eikö siis tällä asialla saisi olla mitään vaikutusta palkkaan? Jos hoitajat saavat haluamansa korotukset, heidän palkkansa nimittäin on jo lähellä DI:n palkkoja.
Vierailija:
Ja tuo koulutushomma nyt vaan nousee aina keskustelun alle, koska TEHY ITSE YRITTI SELITTÄÄ, että hoitsut on korkeasti koulutettuja. Onhan se nyt ihan päivänselvä asia, että siitä tulee sanomista oikeasti akateemisilta.
Vierailija:
En ymmärrä mistä semmoinen summa kuin 2400e/kk keskipalkkana on revitty??!!
Olen samaa mieltä. En usko, että hoitajien koulutus on kovinkaan paljon älyllisesti vaativaa.
Muutenkin tuo korkeasti koulutettu -määritelmä pitää mielestäni sisällään ainoastaan akateemiset koulutukset, jotka tähtäävät tutkimustyöhön. Tähän ryhmään ei kuulu sairaanhoitajan koulutus missään määrin.
Mun lukioluokalta suurin osa lähti Otaniemeen opiskelemaan, minä en koska ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Mua kiinnosti sairaanhoito ja ihminen. Mun päästötodistus oli samaa tasoa tai jopa parempi kuin näiden tyttöjen/poikien jotka sitä DI:n titteliä lähtivät tavoittelemaan. Mutta ilmeisesti olen koulutukseni myötä taantunut alemmalle älylliselle tasolle, ja vain siksi että olen sairaanhoitaja ammatiltani.
Tulisitko muuten, älykkäämpi DI laittamaan meidän sairaalan tietokoneohjelmat sellaiseen kuntoon, että niillä voi työskennellä kun sulla olisi siihen parempi kapasiteetti?
9. peruspalkka oli 1960,-, joka olisi noussut 2,5 vuodessa yli 2200,- euron + lisät.
Eli tuo 13 % on jo ollut suuren luokan korotus. 24 % tuostakin työstä on jo aivan liikaa. Jos ei työ itsessään tuo mitään tyydytystä, on vain kaikkien kannalta hyvä, että vaihdat alaa.
ja kyllä hoitajat ovat ihan itse osoittaneet oman yksinkertaisuutensa tälläkin palstalla. En usko kovinkaan monen hoitajan pystyvän suoriutumaan mistään korkeammasta tutkinnosta.
Nähdäänhän se jo siitäkin, kun hoitajat pyrkivät lääkikseen. Vain aniharva pääsee sisään verrattuna ylioppilaisiin.
Peruspalkalla ei kuulemma ollut merkitystä, kun saa niin paljon lisiä. Kummastipa asenne muuttui. Ja moni muukin tekee tässä yhteiskunnassa vuorotyötä. Suomalainen yhteiskuntakin on pikkuhiljaa siirtymässä 24/7-palveluyhteiskunnaksi, jossa ihmiset odottavat saavansa vuorokauden ympäri muitakin kuin välttämättömiä palveluita.
Siksi tästä asiasta ei ääneen puhuta.
Enpä minäkään koulussa mikään huippuoppilas ollut, vaikka mensan testistä saan yli 140. Siinä mielessä siis voin sanoa, että ihan todistettavasti minulla on sellaista älyllistä kapasiteettia, mitä ei KESKIVERTOsairaanhoitajalla ole. En kiistä, etteikö joukossa olisi sellaisiakin.
Mutta ihmisten välillä on lahjakkuuseroja ja kyllä minun mielestäni tämän kuuluu näkyä myös palkassa.
19
minä ainakin uskon mieluummin omaa tilinauhaani. olen ollut myös alalla 14 v kuten joku aiemmin kirjoittanut ja palkkani ei ole lähellekään 2500 . minä olen oman palkkani huipulla joten ketkähän ne 2500 saa jos ei tällainen kokenut hoitaja kaikkine ikälisineen...Toki jos teen yötä päivää ja kaikki pyhät mutta niin kai saa kuka vaan jos tekee kahta työtä tms.
en käsitä, jos sh:t niin tyhmiä, miten annatte henkenne sellaisten käsiin??
Ja synnytän kyllä mieluummin kätilön, kuin DI:n avustuksella :D. Mutta heillä onkin siihen asiaan koulutus ja minulla taas on koulutus ihan muuhun. En halua millään lailla väheksyä sh:n työtä, mutta itsepähän ottavat tätä asiaa jatkuvasti esiin, kun väittävät olevansa korkeasti koulutettuja.
18
Vierailija:
Vierailija:
koska tyhmempikin ymmärtää opetettujen merkkien yhteydessä ottaa yhteyttä lääkäriin.
Ja arvoisa DI, minä kyllä epäilen, että pärjäisit sairaalatyössä päivääkään. Koulutuksestakaan ei selviä jokainen, siihen kuuluu nimittäin myös käytännön jaksoja, ei pelkkää teoriaa. Ja teoriaahan oppii kuka vaan, miltä tahansa alalta, jos kiinnostusta riittää.
Itsekin lukion jälkeen mietin erilaisia vaihtoehtoja, mutta minua kiinnosti hoitotyö eniten. Silläpä hakeuduin kätilön ammattiin ja voin kertoa, että huonoilla lukion paperilla oli turha edes haaveilla pääsevänsä sisään kouluun, lisäksi oli psykologiset testit, jotka oli myös läpäistävä. Arvelen, arvoisa DI, että olisit jäänyt kiinni niistä. (Mutta se ei ole pointtini, mielestäni tässä maailmassa tarvitaan kaikenlaisia ammattikuntia!) Sinulla DI ja teillä monilla muilla ammattialoilla olevilla ihmisillä on mahdollisuus itse neuvotella palkkojanne, mitä parempia olette, sitä paremmin teille maksetaan. Meillä palkka on ja pysyy samana, taidoista, kokemuksesta yms huolimatta. Aloittavalla hoitajalla palkka on matalampi, itse sain n 5000mk, kun aloitin työt, mutta sen jälkeen aika pian palkka vakiintuu " huippuunsa" .
Niin, en myöskään ole valittanut siitä, että teen yötyötä, koska tiesin sen olevan osa tätä ammattia, mutta siitä tulevat lisät ovat KORVAUSTA epämukavasta työajasta (eivät siis varsinaista palkkaa), josta teillä päivätyöntekijät ei ole harmainta hajuakaan. Turha teidän on meille kertoa, miten " leppoisia" ovat yövuorot! Kannattaa tulla itse kokeilemaan, niin tiedätte. Me tiedämme siitä kyllä riittävästi.
Minä ja kanssasisareni olemme mielestäni ansainneet paremman korotuksen kuin 30e/kk, minkä olisimme nyt saaneet, jos Tehy olisi sopimuksen hyväksynyt! Enkä ole myöskään katsomassa karsaasti, jos muutkin alipalkatut alat meidän imussa saisivat palkkojansa nostettua.
Ja kaikille, joista tuntuu, että tällä meidän alalla saa helposti hyvät ansiot, niin TERVETUOA vaan kokeilemaan! Olemme iloisia jokaisesta lisäkäsiparista!
klö
Olen pätevä hoitaja, ja palkkani on alle 2000e kuussa. Olen saanut ammattikorkeakoulu tutkinnon ja teen päivittäin työtä ongelmanuorten sekä ongelma-aikuisten (kotiongelmaiset, päihdeongelmaiset, masentuneet, sosiaaliset ongelmat, väkivaltaisuus, rikollinen tausta jne.) kanssa.
Olen vastuussa potilaistani, heidän syntymättömistä sekä syntyneistä lapsistaan. Kuuntelen heidän murheensa, yritän parhaani mukaan auttaa niin fyysisissä kuin psyykkisissä ongelmissa. Lääkitsen, pesen, tarkkailen fyyisiä toimintoja ja huollan ihmistä kokonaisvaltaisesti. Tarvittaessa teen yhteistyötä lääkärien, psykologien, psykiatrien, sosiaalipuolen, välillä jopa poliisinkin kanssa.
Teen tarvittaessa pitkiä työvuoroja, yleisesti yötyötä, pyhää ja arkea. Kaikkea mitä työnantajani on minua pyytänyt tekemään.
Mielestäni me olemme ansainneet paremman palkankorotuksen, kuin mitä meille tarjottiin. Meidän palkkamme ovat Turkin tasolla, mutta hoitomme paljon kehittyneempää kuin siellä. Arvostan työtäni, itseäni sekä potilaitani, siksi toivoisin myös, että työnantajani arvoistaisi myös minua.
eräs hoitoalan ammattilainen
Vierailija:
Olen pätevä aineenopettaja ja minun palkkani on pikkuisen päälle 2300 euroa. Olen yliopistokoulutuksen saanut ja teen päivittäin töitä myös ongelmanuorten (kotiongelmaiset, päihdeongelmaiset, masentuneet, sosiaaliset ongelmat, oppimisvaikeudet, väkivaltaisuus jne.) Olen vastuussa kaikista luokassani olevista nuorista ja heidän oppimisestaan. Eriytän, kuuntelen, huollan, ja tietysti opetan, olen yhteydessä koteihin ja asiantuntijoihin, mm. sosiaalihuolto... Laskennallisesti teen 40 tunnin työviikkoa yhtä paljon kuin muidenkin alojen työntekijät. Minusta sairaanhoitajat ansaitsevat palkankorotuksen, mutta Tehy on ehdottomasti mennyt liian pitkälle vaatimuksissaan! Minusta kaikille naisvaltaisille aloille pitäisi sitten antaa saman verran korotusta ja siitähän seuraisi vaan hintojen nousua...yks ope
Kuinka moni paperityöntekijä, metallimies jne. tietää elämänsä vuorojen suhteen 3viikon sykleissä? Miten monella paperimiehellä on aina illan jälkeen aamu? Miehisellä vuorotyöalalla on aina huomioitu tuo vuorojen kierto fiksusti. Esim itse työskentelin erään kesän tehtaassa ja siellä oli todella selkeät vuorosysteemit (4 aamua vapaa, 4 iltaa vapaa, 4 yötä 6 vapaata) Hoitsut saavat olla onnellisia jos saavat yövuoron jälkeen nukkumapäivän eikä hälyytetä iltaa tekemään (ja seuraavana aamuna listan mukaan taas aamuun).
Oman elämän suunnittelu on todella vaikeaa kun tiedä elämäsi 3vko jaksoissa, mihinkään säännöllisyyteen ei voi luottaa! Olisi huomattavasti helpompaa jos työvuorot menisivät tietyn syklin mukaan, tietäisit kuukausia eteen päin mihin vuoroon olet milloinkin menossa.
kuin päivätyötä tekevän.
Aika iso hinta siitä, että saa muutaman euron lisää.
Vähänkin kokemuksta, niin palkka nousee. Itselläkin muutaman vuoden kokemuksella valtiolla palkkana 1970 euroa ja tavallinen päivätyö. Ihan tyytyväinen olen. Vaikea uskoa, että 40-50% sairaanhoitajista olisi vastavalmistuneita.
T. labrahoitaja (meillä on samat palkat kuin sairaanhoitajilla)
Vierailija:
N 40-50% hoitajista tekee päivätyötä, ansiot n 1700e. Epämukavan työajan lisät nostavat vuorotyötä tekevien ansioita, mutta se on korvaus sellaisesta työajasta, jolloin normaalit ihmiset nukkuvat, viettävät joulua, juhannusta, pääsiäistä, viikonloppua jne. Sitä ei voi laskea peruspalkkaan.klö
Vierailija:
Minä ja kanssasisareni olemme mielestäni ansainneet paremman korotuksen kuin 30e/kk, minkä olisimme nyt saaneet, jos Tehy olisi sopimuksen hyväksynyt! Enkä ole myöskään katsomassa karsaasti, jos muutkin alipalkatut alat meidän imussa saisivat palkkojansa nostettua.
klö
En ymmärrä mistä semmoinen summa kuin 2400e/kk keskipalkkana on revitty??!!