Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

SH:n keskipalkka lehden mukaan 2500 euroa

Vierailija
24.10.2007 |

Olen pätevä aineenopettaja ja minun palkkani on pikkuisen päälle 2300 euroa. Olen yliopistokoulutuksen saanut ja teen päivittäin töitä myös ongelmanuorten (kotiongelmaiset, päihdeongelmaiset, masentuneet, sosiaaliset ongelmat, oppimisvaikeudet, väkivaltaisuus jne.) Olen vastuussa kaikista luokassani olevista nuorista ja heidän oppimisestaan. Eriytän, kuuntelen, huollan, ja tietysti opetan, olen yhteydessä koteihin ja asiantuntijoihin, mm. sosiaalihuolto... Laskennallisesti teen 40 tunnin työviikkoa yhtä paljon kuin muidenkin alojen työntekijät. Minusta sairaanhoitajat ansaitsevat palkankorotuksen, mutta Tehy on ehdottomasti mennyt liian pitkälle vaatimuksissaan! Minusta kaikille naisvaltaisille aloille pitäisi sitten antaa saman verran korotusta ja siitähän seuraisi vaan hintojen nousua...

yks ope

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia olisi miten kuvittelette, niin miksi sairaanhoitajista olisi huutava pula?

Vierailija
2/46 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos asia olisi miten kuvittelette, niin miksi sairaanhoitajista olisi huutava pula?

Hesarissa olikin mielenkiintoinen kirjoitus tästä aiheesta 21.10.2007. Sairaanhoitajien määrä on 1990-luvun alussa ollut 20000 ja nyt 37000. Ja kiire on pahempaa ! Miten tämä yhtälö on mahdollinen ?

Selvityksen mukaan moni lähihoitajan paikka oli muutettu sairaanhoitajan paikaksi. Eikös olisi aika tehdä se tehtävien uusjako ihan alusta uusiksi. Hoito oli kuitenkin 1990-luvun alussa parempaa kuin nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ovat ensimäisenä haukkumassa meitä hoitajia. Itse olen arvostanut tätä ennen opettajia paljon ja toivonut, että heidän palkkaansa nostettaisiin.

Mutta nyt on ajatus muuttunut. Hirvittää, kuinka kateellisia ja pahaa ajattelevia ja katkeria opettajat ovat.

Toivon silti ap:lle hyvää jatkoa ja myös tulevaisuudessa hyvää hoitoa. Mutta epäilen, että tässä käy näiden haukkumisten jälkeen niin, että uusia hoitajia on entistä vaikeampi saada. Surullista, mutta niin siinä käy.

Olen itse hoitaja, mutta minulla ei ole vakituista paikkaa. Tämä kohu oli hyväksi. En aio itsekään jäädä hoitoalalle. Ja oli mielenkiintoista nähdä, mitä opettajat meistä ajattelee.

Vierailija
4/46 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei taas osata nähdä hoitoalan todellisuutta, ihmisiä KUOLEE hoitajapulan takia. Ja tämä on todellisuutta jo nyt, eikä vasta mahdollisten joukkoirtisanoutumisten aikana.

Opettajistakin on pulaa, tiedän se, mutta sen takia ei kukaan sentään kuole.

Vierailija
5/46 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärretäänkö täällä tilastoista ja niistä saatavista tunnusluvuista yhtään mitään?Vierailija:

Mua ärsyttää tässä keskustelussa se, että kaikki sairaanhoitajat ovat muka vain pienintä peruspalkkaa saavia. Jos 50% saa alle 2500 euroa kuussa, täytyy saman verran saada yli 2500 euroa kuussa. Tehykin on ilmoittanut sh:n keskipalkaksi 2400 euroa.

Keskipalkka tässä yhteydessä tarkoittaa palkkojen aritmeettista keskiarvoa, jolloin ei suinkaan 50% saa enemmän ja 50% vähemmän. Tuommoinen tunnusluku olisi mediaanipalkka, ja se lienee hoitajienkin kohdalla 2500 euroa alhaisempi.

Pelkkä aritmeettinen keskiarvo ei kerro kuin sen lasketun keskiarvon, palkkojen kyseessä ollessa juuri mediaani (jos palkat laitetaan jonoon niin keskimmäinen arvo) kuvaisi paremmin todellista tilannetta, samaten kuin tiedot siitä kuinka suuri prosentuaalinen osuus alan palkan saajista kuuluu esim. huonoiten tai parhaiten tienaavaan 10 prosenttiin.

Vierailija
6/46 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen pätevä aineenopettaja ja minun palkkani on pikkuisen päälle 2300 euroa. Olen yliopistokoulutuksen saanut ja teen päivittäin töitä myös ongelmanuorten (kotiongelmaiset, päihdeongelmaiset, masentuneet, sosiaaliset ongelmat, oppimisvaikeudet, väkivaltaisuus jne.) Olen vastuussa kaikista luokassani olevista nuorista ja heidän oppimisestaan. Eriytän, kuuntelen, huollan, ja tietysti opetan, olen yhteydessä koteihin ja asiantuntijoihin, mm. sosiaalihuolto... Laskennallisesti teen 40 tunnin työviikkoa yhtä paljon kuin muidenkin alojen työntekijät. Minusta sairaanhoitajat ansaitsevat palkankorotuksen, mutta Tehy on ehdottomasti mennyt liian pitkälle vaatimuksissaan! Minusta kaikille naisvaltaisille aloille pitäisi sitten antaa saman verran korotusta ja siitähän seuraisi vaan hintojen nousua...

yks ope

Samaisen kuntatyöaantajan tilaston mukaan aineopettejan keskiansio on 2952¿ ja erityisopettajan 3203¿

Toivon meidän molempien pääsevän joskus alojemme keskiansioihin:)

Vierailija
7/46 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdessä oli taannoin vertailua eri alojen keskipalkoista. Esim. sihteerien keskipalkka oli paljon suurempi sen mukaan, mitä todellisuus. Samoin mieheni alalla oli palkkaus suurempi mitä todellisuus. Ainoa seitys ehkä oli se, että keskipalkat oli Helsingin alueelta poimittuja... Mutta maakunnissa ne olivat aivan liian suuria verrattuna todellisuuteen.

Vierailija
8/46 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 40-50% hoitajista tekee päivätyötä, ansiot n 1700e. Epämukavan työajan lisät nostavat vuorotyötä tekevien ansioita, mutta se on korvaus sellaisesta työajasta, jolloin normaalit ihmiset nukkuvat, viettävät joulua, juhannusta, pääsiäistä, viikonloppua jne. Sitä ei voi laskea peruspalkkaan.

klö

Vierailija
9/46 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on vasta-alkajalle alalla kuin alalla todella hyvä palkka. Minä korkeakoulutettu sain ensimmäisestä oman alan työstäni 1500¿/kk.

Vierailija
10/46 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun siskoni ja miehensä ovat töissä tehtaassa kolmivuorossa. Ovat aina olleet. Ovat menettäneet jouluja, vappuja, perhejuhlia ym. Mutta eivät ole valittaneet, sillä ovat tienneet sinne töihin mennessään että näin on. Jos on oikein tiukka paikka ollut, ovat vaihtaneet vuoroja jonkun kanssa.

Mua ärsyttää tässä keskustelussa se, että kaikki sairaanhoitajat ovat muka vain pienintä peruspalkkaa saavia. Jos 50% saa alle 2500 euroa kuussa, täytyy saman verran saada yli 2500 euroa kuussa. Tehykin on ilmoittanut sh:n keskipalkaksi 2400 euroa.

Muutkin tekevät vuorotyötä. Kaupan kassat (joille ei yleensä edes tarjota kokoaikatyötä), poliisit, palomiehet, tehdastyöntekijät jne.

Vierailija:

N 40-50% hoitajista tekee päivätyötä, ansiot n 1700e. Epämukavan työajan lisät nostavat vuorotyötä tekevien ansioita, mutta se on korvaus sellaisesta työajasta, jolloin normaalit ihmiset nukkuvat, viettävät joulua, juhannusta, pääsiäistä, viikonloppua jne. Sitä ei voi laskea peruspalkkaan.

klö

Vierailija
11/46 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yövuoroissa monella hoitajalla ainoa riesa yleensä on vuorokausirytmin rikkoutuminen. Monilla osastoilla on yöllä tosi hiljaista, hoitajat rupattelevat huoneessaan, surffaavat netissä jne. Monella muullakin alalla tehdään vuorotyötä ja yövuorot ovat ihan samaa työtä kuin päivävuoron tekijöilläkin. Vuorotyöt kuuluvat toimenkuvaan ja tottakai vuorotyölisät lasketaan keskiasioihin mukaan, niinhän muillakin aloilla tehdään.

Vierailija
12/46 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opetan keskiasteella ja palkka on noin 2400 euroa. Siihen ei mitään lisiä tule.

Tässä sairaanhoitajien palkkataistelu-asiassa olen ollut yllättynyt siitä, että heillä on niinkin hyvä palkka.

Vierailija
13/46 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja, työskentelen teho-osastolla. Mun työtunnit ovat 114h45min jaettuna kolmeen viikkoon. Teen päivä- tai yövuoroja, 12,5h kerrallaan, mielivaltaisessa järjestyksessä paitsi että öiden jälkeen yleensä on pari vapaapäivää. Viimeksi mulla oli vapaa viikonloppu 5 viikonloppua taaksepäin, tämä siksi että omalla osastollani on 15-20 hoitajan vajaus, joten meidän työvuorot ripotellaan niin että välttämättömin saadaan tehtyä oli viikonpäivä mikä hyvänsä. Olen ollut tässä ammatissa 14 vuotta, peruspalkkani on 1960¿, + lisät noin 500¿ /kk (koska teen niin paljon viikonloppuja, pyhiä, öitä). Potilaat ovat monisairaita, vaativia tehohoidettavia, työ vaatii jatkuvaa opiskelua jotta pysyy ajantasalla omassa työssään. Jos uusi työntekijä tulee osastolle, häneltä menee noin vuosi, ennenkuin voi sanoa että pystyy työskentelemään itsenäisesti.

Koska mun tutkintoni ei ole yliopistotutkinto, en siis ole yhtä arvokas kuin ap. Paljonko minä ansaitsen? Käydyistä keskusteluista päätelleen en mitään tai korkeintaan turpaan pimeällä kujalla, kun oman ammattiliiton tukemana kehtaa pyytää kunnon korvausta henkisesti ja fyysisesti raskaasta työstä.

Mutta pitäisi kai ymmärtää se ydinkysymys, joka on se ettei sairaanhoitaja koskaan voi olla samalla tasolla kuin yliopistokoulutettu mikätahansa, joten turhaan tässä tapellaan ja otetaan päivittäin kuraa niskaan.

Vierailija
14/46 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan tyhmä?

Vierailija
15/46 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin luonnollista, että jos kouluttautuu pidemmälle, myös palkka on korkeampi. Vai ajattelitteko että vaan se opiskelun hurma ajaa ihmisiä korkeakouluihin?

Vierailija
16/46 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen kun vielä lisää lomarahat, niin palkka on jo parempi kuin sairaanhoitajien keskipalkka.

Vierailija
17/46 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehy vaan tykkää käyttää sitä pienintä peruspalkkaa ja vertailla sitä muiden alojen keskipalkkoihin, joten vertailu on virheellistä tietoa antava.

Sairaanhoitajilla on keskimäärin oikein hyvät ansiot. Ja koska haluavat käyttää tätä " korkeaa koulutustaan" vertailun pohjana, niin silloin kyllä pitäisi palkkoja alentaa ! Kovin moni ylemmänkin korkeakoulututkinnon suorittanut tienaa Tehyläisiä vähemmän.

Ja miten ihmeen isot lomarahat hoitajilla oikeen on, kun niistä parkuu täälläkin yksi. Tottakai ne otetaan huomioon, kyllähän ne teille maksetaankin. Vai ? Siksi toisekseen, jos lomaraha jaetaan kuukausitasolle, se ei tee kuitenkaan kun n. 100,- /kk ja silloin päädytäänkin juuri tuohon Tehyn ilmoittamaan 2400,- /kk

Vierailija
18/46 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Koska mun tutkintoni ei ole yliopistotutkinto, en siis ole yhtä arvokas kuin ap. Paljonko minä ansaitsen? Käydyistä keskusteluista päätelleen en mitään tai korkeintaan turpaan pimeällä kujalla, kun oman ammattiliiton tukemana kehtaa pyytää kunnon korvausta henkisesti ja fyysisesti raskaasta työstä.

Kuules nyt, ei tässä ole kukaan uhannut turpaan vetää. Hoitajat ovat itse ainoita, jotka ovat uhkailleet terveyden menetyksellä vastustajiaan :(

Ja tuo koulutushomma nyt vaan nousee aina keskustelun alle, koska TEHY ITSE YRITTI SELITTÄÄ, että hoitsut on korkeasti koulutettuja. Onhan se nyt ihan päivänselvä asia, että siitä tulee sanomista oikeasti akateemisilta.

Vierailija
19/46 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se 13 % olisi ihan hyvin riittänyt ?

Turha ihmetellä, miksi hoitsuja pidetään ahneina.

Vierailija
20/46 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska saan sen saman muualta, enkä ole enää 12,5h kerrallaan vastuussa ihmishengistä. Että sikäli tuli hyvään saumaan tämä joukkoirtisanoutuminen, onkin aika tehdä muutos omaan elämään. Valitettavasti on kollegoiden kanssa keskusteluissa tullut selväksi, että aika monella on myös sama ajatus. Voi tulla työnantajalle yllätyksenä, kuinka moni ei aiokaan palata työhönsä työtaistelun jälkeen. Niin, ja ne varasuunnitelmat on todella valmiina..

Fakta on se, ettei tällaista työtä tulevaisuudella näillä palkoilla kukaan tee. Ei vaikka kuinka vääntäisitte, että on riittävä palkka. Kun niitä tulijoita ei ole nytkään, ei myös tulevaisuudessa. Jos markkinatalous tässä maassa toimisi, sairaanhoitajille maksettaisiin kitisemättä kelvollista palkkaa ja ala houkuttaisi uusia ihmisiä enemmän.